Gå til innhold

Blir stressa - har vi lagt opp til for dyrt bryllup (for gjestene)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi planlegger å gifte oss i Sverige - kompromiss da vi ikke klarte å enes om hans eller mitt hjemsted, og da felles bosted av ulike grunner hellet ikke var aktuelt. Vi forelsket oss i en herregård. De fleste vil måtte kjøre i underkant av tre timer, noen litt lengre, og noen få må fly (da sørger vi for transport fra flyplass). Har lagt opp til mingekveld fredag kveld og bryllup lørdag. Håper at folk vil være med fredag, men selvsagt helt ok bare å delta lørdag. Vi ønsker oss ikke gaver og betaler for all mat og drikke i løpet av helga. Vi tenkte i utgangspunktet det var greit å be gjestene betale for overnatting to netter, eventuelt en natt. Vi ser for oss at de fleste vil overnatte på bryllupstedet, som ikke er helt rimelig (ca 1500 per dobbeltrom),  men det er mulig å finne rimeligere alternativer i nærheten. Vi er relativt voksne, og de fleste av vennene våre har grei økonomi. Trodde dette var et ok opplegg, men etter å ha lest noen tråder her inne, lurer jeg litt på om vi har mistet gangsynet og forventer for mye av gjestene våre. Vi ønsker å invitere såpass mange at det blir for dyrt å betale overnatting for dem, men vi kunne kanskje vurdert å sponse noe slik at der blir litt rimeligere. Vi ønsker iallfall ikke å starte våre dager som gifte med misgornøyde gjester. Er vi ute å kjøre, eller er opplegget vi har tenkt ok.

 

Anonymkode: fed46...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig hadde dette blitt mer enn hva jeg er villig til å legge ned i å feires andres valg i livet. Dette blir fort en god del tusen. 

Anonymkode: f15b6...bee

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke stress. De som synes dette blir for mye velger nok å ikke komme i det hele tatt. Hadde jeg vært en av dem som hadde måtte flydd hadde jeg gjerne syntes det ble litt for mye (pga. prisen på flybilletten - men så er jeg student også...), men tre timers kjøring hadde ikke gjort meg noe. En får jo en "opplevelse" selv siden en får to netter på hotell Sverige, og mat/drikke sponset + bryllup. 

Anonymkode: 7f33f...bb7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dessverre dette høres veldig dyrt for et bryllup. Selv hadde jeg nok kommet hvis dere var veldig nære (av plikt), men droppet det hvis ikke. 

Reise, overnatting i to netter, gave (de fleste kommer ikke i selskap uten gave, selv om dere har sagt det ikke er nødvendig), antrekk hvis man ikke har det... Ja, man kan velge å bare være en natt eller man kan velge å droppe det dyrere overnattingsstedet, men deres nærmeste vil jo antakelig føle seg "forpliktet" til å være til stede fredagen. Man ønsker jo å stille for de man er glade i og være med på "hele opplegget" (og det inkluderer kanskje også å overnatte på stedet, hvis alle andre gjør det?) Da blir det fort 5000+ for å feire deres kjærlighet. Det synes jeg er mye. 

Når det er sagt høres det jo veldig flott ut da. Og hvis du skal se sånn på det, så er det jo ganske vanlig å invitere til bryllup langt lenger unna enn Sverige, så det er nok mange bryllup som er dyrere for gjestene enn deres. 

Anonymkode: b49d7...d72

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke dette høres så ille ut om gjestene er voksne med god økonomi. Min økonomi er ikke den sterkeste, men dette kunne jeg enkelt ha spart til :)

Anonymkode: 7e1e7...f21

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1500 for et par fredag til søndag? Eller per natt? 3000 er litt i overkant for oss, for vi hadde uten tvilt kjøpt med en gave også. Selv om folk sier vi ikke trenger så er den kotymen veldig nedfelt i meg.

Jeg regner ikke med reisen fordi noen må alltids reise til et bryllup og Sverige er ofte mer overkommelig enn Bodø for meg som bor sør for Lillehammer. 

Er vi close så hadde jeg blitt med uten sure miner. Hotell koster jo noe sånt uansett. Er vi ikke så close så hadde jeg trolig takket nei, men ikke tenkt noe over kostnadene. 

Anonymkode: c7899...b30

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha bryllup i utlandet som koster 2500-3000 for fly t/r + 2+++ netter på hotell eller leilighet. Usikker på hva prisene er på hotell men ligger vel på 5-6 hundre pr natt. Bryllupsfesten er så og si gratis. Mulig vi ikke har fri bar helt til slutt men et gl vin el en øl koster 30-40 kr hvis man kjøper lokaldrikke.  Vi har bedt rundt 60 gjester og blir glade hvis kanskje 40 kommer......

Anonymkode: e3a2e...624

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg er helt ok, når dere legger opp til at dere ikke vil ha gaver, men at det er deres gave at gjestene deler dagen med dere. Så kan eventuelt de som ønsker det ha gave i tillegg.

Det er jo ikke slik at gjestene ikke får noe for summen de betaler. En helgetur er kjekt, og koster normalt gjerne mer enn dette. Vi kommer opp i mer enn det når vi om kort tid reiser til annen by for å feire dagen til en venninne. Fly + hotell+ mat... ja det blir litt, men vi tar det som en koselig weekend- tur. Det er kjekt å oppleve noe annet en helg, selv om det koster litt. Og det er jo valgfritt å være med. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi planlegger å gifte oss i Sverige - kompromiss da vi ikke klarte å enes om hans eller mitt hjemsted, og da felles bosted av ulike grunner hellet ikke var aktuelt. Vi forelsket oss i en herregård. De fleste vil måtte kjøre i underkant av tre timer, noen litt lengre, og noen få må fly (da sørger vi for transport fra flyplass). Har lagt opp til mingekveld fredag kveld og bryllup lørdag. Håper at folk vil være med fredag, men selvsagt helt ok bare å delta lørdag. Vi ønsker oss ikke gaver og betaler for all mat og drikke i løpet av helga. Vi tenkte i utgangspunktet det var greit å be gjestene betale for overnatting to netter, eventuelt en natt. Vi ser for oss at de fleste vil overnatte på bryllupstedet, som ikke er helt rimelig (ca 1500 per dobbeltrom),  men det er mulig å finne rimeligere alternativer i nærheten. Vi er relativt voksne, og de fleste av vennene våre har grei økonomi. Trodde dette var et ok opplegg, men etter å ha lest noen tråder her inne, lurer jeg litt på om vi har mistet gangsynet og forventer for mye av gjestene våre. Vi ønsker å invitere såpass mange at det blir for dyrt å betale overnatting for dem, men vi kunne kanskje vurdert å sponse noe slik at der blir litt rimeligere. Vi ønsker iallfall ikke å starte våre dager som gifte med misgornøyde gjester. Er vi ute å kjøre, eller er opplegget vi har tenkt ok.

 

Anonymkode: fed46...7f1

Hadde bare vært hyggelig så lenge folk har anledning til å velge selv om de skal overnatte. Du ber ikke gjestene betale for overnatting men forteller at dersom de ønsker overnatting har dere fikset en god pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antageligvis + utdrikningslag? Det baller fort på seg med slike turer også. Reise, overnatting, ksnskje fri fra jobb fredag, mat og drikke på turen, transport til og fra flyplassen hjemme eller parkering på flyplassen.. 

Anonymkode: edc38...359

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid opp til gjestene om de ønsker å komme eller ikke, men det høres ikke vilt ut.

Så lenge man får beskjed god tid i forveien, så er det jo som regel ikke noe problem.

Man slipper hvertfall å bli invitert som kaffegjest ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her. Takk for tilbakemeldinger som totalt sett sier meg, at vi befinner oss i grenseland, men ikke er (altfor) langt ut på viddene. Vi får forsøke å avhjelpe litt ved tydelig å invitere til selve bryllupsdagen, og legge det opp slik at fredag fremstår som et veldig valgfritt alternativ til de som faktisk ønsker (og har praktisk anledning til) å tilbringe en hel helg med venner (noe jeg vet at iallfall enkelte av gjestene vil gjøre). I tillegg får vi gjøre det klart at vi faktisk ikke ønsker oss gaver, og få tydelig frem at vi ikke kommer til å legge opp til gaveåpning/gavebord eller lignende. Om vi i tillegg lister opp bryllupsstedet som ett av flere mulige overnattingalternativer i invitasjonen, og sørger for transport til og fra, nærmer vi oss kanskje noe? De som må fly, hadde måttet fly og overnatte uansett (men mulig de hadde kunnet finne overnatting hos venner/slekt). Jeg  kan tenke meg noen få, som muligens vil føle seg litt forpliktet til å komme, og som samtidig har en økonomi som vil kunne kreve feriebudsjettjustering om de skal delta. Mulig vi kan dra på med en hvit løgn om ekstra rabatterte rom for familie, som ikke kunne komme like vel el., for akkurat disse.  Alternativt får vi vel vurdere å putte litt ekstra penger i potten, slik at rommene fremstår rimeligere for alle. I grunnen litt kjipt dette. Har faktisk hatt et genuint ønske om å lage et opplegg som gjestene faktisk har lyst (og anledning) til å være med på. Selv har jeg likt å være på flerdagersbryllup,  med mulighet for gjestene til å bli litt kjent før selve festen, hyggelig get away osv.  Innser jo at ikke alle prioriterer (eller har anledning til å prioritere) som meg. Vi har vel bare glemt å se litt på totalkostnaden, som enkelte nevner, og ikke helt reflektert over hva det vil si for de ulike gjestene sine budsjett. Jeg vet jo f.eks. at det vil bli organisert utdrikningslag, og selv om jeg sier at det eventuelt må holdes rimelig, så koster det jo noe. Noen vil uansett ønske å gi gaver etc... Blæh. Uansett, g igjen, takk for synspunkter! 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Underholdning og mat/drikke hele helgen, samt være sammen med gode venner for å feire dagen?  Sikkert noe sutrekopper her- men jeg ville ha gladelig betalt denne summen for en helg bort med min kjære og for å feire en fin helg sammen med dere.  Så nei- de som kan kommer gjør det - ikke sette mye mer tanker på dette.  I tillegg sier du ingen gaver- -  kos dere masse tenker jeg! 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Outlander said:

Underholdning og mat/drikke hele helgen, samt være sammen med gode venner for å feire dagen?  Sikkert noe sutrekopper her- men jeg ville ha gladelig betalt denne summen for en helg bort med min kjære og for å feire en fin helg sammen med dere.  Så nei- de som kan kommer gjør det - ikke sette mye mer tanker på dette.  I tillegg sier du ingen gaver- -  kos dere masse tenker jeg! 

Det er faktisk ikke alle som har økonomi til det-har ingenting med å være sutrekopp.

Anonymkode: 7a518...5e2

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Just now, AnonymBruker said:

Det er faktisk ikke alle som har økonomi til det-har ingenting med å være sutrekopp.

Anonymkode: 7a518...5e2

Da kan de la være å bli med da.  Jeg tenker at det går noen grenser hvor brudeparet må ta hensyn til ALLE som blir invitert til et bryllup- noen folk klarer ikke å finne en skyss en gang - skal brudeparet må sende en taxi da og hente de? 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Outlander said:

Da kan de la være å bli med da.  Jeg tenker at det går noen grenser hvor brudeparet må ta hensyn til ALLE som blir invitert til et bryllup- noen folk klarer ikke å finne en skyss en gang - skal brudeparet må sende en taxi da og hente de? 

Det er var virkelig ikke det du skrev.

 Det er nok endel som har lyst å være men, har ikke mulighet-det gjør dem ikke til sutrekopper.

Anonymkode: 7a518...5e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er innafor, og hadde stilt med glede :) Det er ikke lenge siden vi var i et bryllup som kostet oss mer enn det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er var virkelig ikke det du skrev.

 Det er nok endel som har lyst å være men, har ikke mulighet-det gjør dem ikke til sutrekopper.

Anonymkode: 7a518...5e2

Jeg viste ikke jeg måte skrive en liten side notat som sa "mener ikke ALLE er sutrekopper" .  Det burde egentlig være en selvfølge.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...