Gå til innhold

Bryllup med drikke kun til maten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Illuminatum said:

Er det så mange som har skrevet at de hadde droppet å reise til alkoholfrie bryllup?

Selv har jeg vært i flere alkoholfrie bryllup og det kan være helt greit det.

Verre synes jeg det er med drikke til mat og bare brus og vann etterpå. Da er man sikret at folk drikker godt under middagen og at stemningen daler etterpå. 

Ville selvsagt reist i bryllupet uansett men hadde da droppet kanskje de to vinglassene og tatt bilen

Nei, det er ikke mange, det er noen.

De fleste sier at de vil bli infomert slik at de kan spare penger ved å kjøre,men er det alkohol servering ville de tatt drosje hjem OG ja det er mange som har skrevet at de foretrekker at det skal være alkohol severing også etter middag.

Anonymkode: ef0f3...af9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke mange, det er noen.

De fleste sier at de vil bli infomert slik at de kan spare penger ved å kjøre,men er det alkohol servering ville de tatt drosje hjem OG ja det er mange som har skrevet at de foretrekker at det skal være alkohol severing også etter middag.

Anonymkode: ef0f3...af9

Men det vil alltid være noen som ikke vil komme av div årsaker. Til og med vært borti "Dersom Espen Askeladd blir invitert, så kommer ikke jeg!". Så folk har en haug med årsaker til hvorfor de velger å ikke komme. Mange av dem er ofte snodige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, mereo said:

Men det vil alltid være noen som ikke vil komme av div årsaker. Til og med vært borti "Dersom Espen Askeladd blir invitert, så kommer ikke jeg!". Så folk har en haug med årsaker til hvorfor de velger å ikke komme. Mange av dem er ofte snodige. 

Ja, men rett skal være rett.

Anonymkode: ef0f3...af9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, AnonymBruker said:

Uff, jeg drikker ikke kaffe eller te om kvelden, og liker ikke drikke med kullsyre. Så det blir vann, da, en hel kveld :P

Anonymkode: d8e7d...25e

Da er du en ganske vanskelig, kresne, morsom person å invitere da. Ha med en flaske i lommen, hvis alkohol er det eneste du klarer å drikke i et selskap. 

Anonymkode: 6d30e...e95

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker gørr kjedelig å gå i et bryllup uten alkohol. Har dere bonger så har dere mer kontroll på hva folk drikker. Men selv hadde jeg reagert på å bli servert litt til maten, og så ingenting etter. Det er bare min mening. Nå har ikke jeg vært i alkoholfrie bryllup heller, da så og si de fleste jeg kjenner er glad i å feire ekstra godt med alkohol på slike store dager. Ser for meg at alkoholfrie bryllup er litt type konfirmasjon eller barnadåp. 

Anonymkode: aa9c6...fef

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker gørr kjedelig å gå i et bryllup uten alkohol. Har dere bonger så har dere mer kontroll på hva folk drikker. Men selv hadde jeg reagert på å bli servert litt til maten, og så ingenting etter. Det er bare min mening. Nå har ikke jeg vært i alkoholfrie bryllup heller, da så og si de fleste jeg kjenner er glad i å feire ekstra godt med alkohol på slike store dager. Ser for meg at alkoholfrie bryllup er litt type konfirmasjon eller barnadåp. 

Anonymkode: aa9c6...fef

Ja det føles som en konfirmasjon, utrolig kjedelig. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

På 9/24/2017 den 15.35, AnonymBruker skrev:

Er det noen her som har hatt bryllup med drikke kun til maten, uten muligheter for gjestene til å få/kjøpe mer alkohol senere?

Jeg og forloveden min er litt uenige om alkohol i bryllupet, men lurer på om dette kunne vært et greit kompromiss.

Anonymkode: b7db8...0ba

Ikke helt, men vi hadde bare vinpakke til middagen og så måtte gjestene kjøpe selv. Giftet meg med en muslim og de som deltok fra hans familie (og han selv inkl...) drikker ikke alkohol, så vi måtte ha et kompromiss hvor vi ikke la opp ti at folk skulle bli drita, for det er så lite trivlig for de som er edru... Fungerte veldig fint for oss og tror alle forsto bakgrunnen også.

Anonymkode: f3dee...a53

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Vi hadde vin til maten,  og øl/vin bar. 

Anonymkode: 94294...053

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i et festlokale som folk booker til bryllup. Mange har fri bar etter middagen, men gir beskjed om at vi som jobber i baren skal være "ekstra strenge", og heller nekte en gang for mye enn for lite. Enkelte har også pekt ut gjester som lett har det med å gå på en smell med flaska, og sagt vi skal være ekstra forsiktige med dem. Det har fungert helt fint!

Anonymkode: 8e01c...e79

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betalte drikken til maten, alle gjestene fikk 3-4 bonger hver mener jeg det var og etter det måtte de betale selv. Gidder ikke betale for mine alkoholiserte onkler og tanters flatfyll. For de andre holdt jo bongene rikelig. Vi hadde riktignok sen middag, så det var ikke så lang tid på å feste før de uansett måtte videre på byen, så for å unngå den maniske panikkdrikkingen gjorde vi det sånn.

Anonymkode: f1ad2...291

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha vin tilgjengelig på bordene under middagen. Vet ikke hvor mange gjester vi blir konkret enda men vi har planlagt å handle inn 12 l rød vin, og 12 l hvitvin om vi blir ca 70. 3 liter av hver på hvert bord i e formasjonen. Det blir også 1 glass velkomst drink. Etter middagen blir det ikke servert mer vin, men det vil være tilgjengelig øl og sider vi har kjøpt inn til det er tomt. Vi kommer til å kjøpe ca 2 brett av hver. Til kaffen blir det er lite glass conjac eller bailys for de som ønsker det. Brus, og vann med både med og uten kullsyre vil være tilgjengelig hele tiden. Alkoholfri øl også.

Vi er ikke ute etter noe fylle fest. Vi ønsker at folk kommer pga begivenheten, ikke om de er intr i å drikke mest mulig. Er de kun ute etter å drikke mest mulig trenger de ikke komme heller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg være helt ærlig syns jeg det er det er en uting å lage mye styr ang. alkohol i bryllup eller ei. Et bryllup er til for å feire at to mennesker har funnet hverandre og  forhåpentligvis skal tilbringe resten av livet sammen, men jeg får mer inntrykk av at alt handler om alkohol, penger og status. Det virker liksom om det handler om at gjestene skal få den beste maten og så mye alkohol de bare vil... Jeg skjønner jo at gjestene må ha det hyggelig, mrn likevel syns jeg det er så rart at det nærmest mååå være alkohol i bildet, ellers blir brudeparet sett på som "unormale".

Kall meg konsetvativ og patetisk, men der jeg kommer fra så er det ikke normalt med alkohol i bryllup, likevel så er bryluppene utrolig hyggelige og morsomme, med mye liv; dans og sang. 

Jeg er klar over at alle kulturer har egne tradisjoner, men syns alkohol er blitt en for stor del av den norske kultur...  Ikke misforstå, jeg drikker og har det gøy i helger jeg, kan kose meg med litt alkohol en fredagskveld med venninner, men bryllup syns jeg er så annerledes... Syns det er så dårlig at hvis det ikke blir servert alkohol i et bryllup så må brudeparet si ifra om det på forhånd, forklare og forsvare seg. Kan ikke folk bare respektere at folk har ulike ønsker? Er trossalt deres bryllup... Og forhåpentligvis så vil ikkr (mangel)  mengden alkohol gjøre at folk takker nei til å feire en så stor begivenhet?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 27.9.2017 at 3:49 PM, AnonymBruker said:

Gratis fest?

Gratis alkohol?

Lever  du i en drømmeverden eller?

Bryllup er IKKE gratis for gjester.

Det er mye utgifter bl annet gave!

Anonymkode: ef0f3...af9

-

Anonymkode: ef0f3...af9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 9/27/2017 at 8:24 PM, AnonymBruker said:

Det beste argumentet jeg har sett for å ha alkoholfritt bryllup - da slipper man tydeligvis de gjestene som ikke bryr seg filla om anledningen og menneskene det angår, men kun drar på fest for å kunne drikke gratis. 

Anonymkode: 70f6f...e20

Drikke gratis? Kanskje for folk (som deg?) som er gjerrige på gaven og tar med seg telt for å overnatte ute, ellers  kan jeg garrantere at det brukes mer penger på å delta enn man får i alkohol.

Anonymkode: a83c1...661

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Jeg kommer fra en familie hvor flere har et trøblete forhold til alkohol, noe som har ført til at mitt forhold til alkohol er noe anspent. Tror jeg sliter med å tro at folk har kontroll, fordi min oppvekst er preget av at mennesker som drikker alkohol mister kontrollen. Så jeg kjenner stress og ubehag når noen rundt meg drikker mer enn ei øl eller to. Selv kan jeg ta meg et glass vin nå og da, og kan godt dra på en fest. Jeg er på ingen måte avholden, men jeg er avhengig av muligheten til å kunne forlate dersom noe eller noen blir ubehagelig. Jeg er avhengig av å ha en viss kontroll over situasjonen - altså forlate dersom jeg ønsker det.

Da vi skulle planlegge bryllupet vårt var dette et viktig tema for min del, ettersom jeg har både en mor og to onkler som kan komme i fare for å ødelegge festen grunnet ukontrollert alkoholinntak. Jeg har et godt forhold til dem, så det er ikke et alternativ å ikke invitere dem. Vi har leid et lokale med skjenkebevillning, men må selv stå for drikke og servitør/bartender. Lokalet er ganske regulert av lover og regler, i tillegg til de føringene ei skjenkebevillning gir, og dersom disse håndheves er det umulig for noen å bli så beruset at det blir ødeleggende. Vi har overlatt ansvaret for at reglementet håndheves til toastmaster og bartender, og vi har da valgt en toastmaster som har såpass baller at jeg vet han tar ansvar for det, samt informert han. Vi har i tillegg to barn, og baren åpnes ikke før barna har forlatt for kvelden. Nettopp fordi mine barn ikke skal være nødt å forholde seg til en haug av berusede mennesker. 

Jeg forstår godt at du er urolig for dette. Det er deres dag, og er det noe man virkelig ikke vil være urolig for så er det andre menneskers alkoholinntak. Vi har derfor valgt å jobbe forebyggende, og tenker dette er den beste innfallsvinkelen. Alkohol drikker vi selv fra tid til annen, og for oss vil det være naturlig å drikke denne dagen, men vi skal være forut og forebygge for dem som kan miste kontrollen. Vi har også valgt å selge alkohol til kostpris, altså ingen fri flyt, som en del av forebyggingen. 

Anonymkode: e5252...350

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes den løsningen hadde vært mest naturlig dersom festen blir lagt til et ganske tidlig tidspunkt som en slags sen lunsj og det hele er litt mer uformelt. På kveldsarrangement hadde jeg synes det var litt rart, og sikkert blitt fort trøtt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

50 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei. 

Jeg kommer fra en familie hvor flere har et trøblete forhold til alkohol, noe som har ført til at mitt forhold til alkohol er noe anspent. Tror jeg sliter med å tro at folk har kontroll, fordi min oppvekst er preget av at mennesker som drikker alkohol mister kontrollen. Så jeg kjenner stress og ubehag når noen rundt meg drikker mer enn ei øl eller to. Selv kan jeg ta meg et glass vin nå og da, og kan godt dra på en fest. Jeg er på ingen måte avholden, men jeg er avhengig av muligheten til å kunne forlate dersom noe eller noen blir ubehagelig. Jeg er avhengig av å ha en viss kontroll over situasjonen - altså forlate dersom jeg ønsker det.

Da vi skulle planlegge bryllupet vårt var dette et viktig tema for min del, ettersom jeg har både en mor og to onkler som kan komme i fare for å ødelegge festen grunnet ukontrollert alkoholinntak. Jeg har et godt forhold til dem, så det er ikke et alternativ å ikke invitere dem. Vi har leid et lokale med skjenkebevillning, men må selv stå for drikke og servitør/bartender. Lokalet er ganske regulert av lover og regler, i tillegg til de føringene ei skjenkebevillning gir, og dersom disse håndheves er det umulig for noen å bli så beruset at det blir ødeleggende. Vi har overlatt ansvaret for at reglementet håndheves til toastmaster og bartender, og vi har da valgt en toastmaster som har såpass baller at jeg vet han tar ansvar for det, samt informert han. Vi har i tillegg to barn, og baren åpnes ikke før barna har forlatt for kvelden. Nettopp fordi mine barn ikke skal være nødt å forholde seg til en haug av berusede mennesker. 

Jeg forstår godt at du er urolig for dette. Det er deres dag, og er det noe man virkelig ikke vil være urolig for så er det andre menneskers alkoholinntak. Vi har derfor valgt å jobbe forebyggende, og tenker dette er den beste innfallsvinkelen. Alkohol drikker vi selv fra tid til annen, og for oss vil det være naturlig å drikke denne dagen, men vi skal være forut og forebygge for dem som kan miste kontrollen. Vi har også valgt å selge alkohol til kostpris, altså ingen fri flyt, som en del av forebyggingen. 

Anonymkode: e5252...350

Jeg ville informert bartender også om å håndheve loven strengt. For å si det sånn er jo alle utesteder underlagt skjenkeloven men folk blir drita på byen hver helg :P 

Kan fort bli en del fornærmede gjester når de ikke får mer å drikke fordi de er så vidt synlig beruset. (Og det er jo også vanskelig å bedømme for en fremmed som ikke kjenner dem). 

Anonymkode: 5701a...d72

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville informert bartender også om å håndheve loven strengt. For å si det sånn er jo alle utesteder underlagt skjenkeloven men folk blir drita på byen hver helg :P 

Kan fort bli en del fornærmede gjester når de ikke får mer å drikke fordi de er så vidt synlig beruset. (Og det er jo også vanskelig å bedømme for en fremmed som ikke kjenner dem). 

Anonymkode: 5701a...d72

Som sagt har vi overlatt ansvaret til folk med baller og folk som tør å si ifra. Er en grunn til at vi har valgt nettopp dem :) For meg er det en selvfølge at reglementet blir overlevert til de som har ansvaret denne kvelden, så jeg hadde ikke tenkt å gjøre noe annet. 

Anonymkode: e5252...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, tussi84 skrev:

Vi skal ha vin tilgjengelig på bordene under middagen. Vet ikke hvor mange gjester vi blir konkret enda men vi har planlagt å handle inn 12 l rød vin, og 12 l hvitvin om vi blir ca 70. 3 liter av hver på hvert bord i e formasjonen. Det blir også 1 glass velkomst drink. Etter middagen blir det ikke servert mer vin, men det vil være tilgjengelig øl og sider vi har kjøpt inn til det er tomt. Vi kommer til å kjøpe ca 2 brett av hver. Til kaffen blir det er lite glass conjac eller bailys for de som ønsker det. Brus, og vann med både med og uten kullsyre vil være tilgjengelig hele tiden. Alkoholfri øl også.

Vi er ikke ute etter noe fylle fest. Vi ønsker at folk kommer pga begivenheten, ikke om de er intr i å drikke mest mulig. Er de kun ute etter å drikke mest mulig trenger de ikke komme heller.

 

12 liter rødvin og 12 liter hvitvin til 70 gjester ? Det blir jo bare 2 glass til hver. Syntes det var litt lite til middagen ? 

Anonymkode: ccf35...887

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

12 liter rødvin og 12 liter hvitvin til 70 gjester ? Det blir jo bare 2 glass til hver. Syntes det var litt lite til middagen ? 

Anonymkode: ccf35...887

Tenkte det samme. I tillegg til 2 brett av cider øl etterpå, altså det er jo ingenting med tanke på hvor mange timer et bryllup faktisk varer. Dessuten er det ikke alle som tåler vin, øl eller cider, hva har man da tenkt på av alternativer? Jeg er ikke for flatfyll i et bryllup, men jeg er veldig for å tilrettelegge for at gjester skal ha en mest mulig fin dag også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...