Gå til innhold

Fri bar eller bonger?


NilleMille

Anbefalte innlegg

Kommer vel an på hvor søppel omgangskrets/familie man har. Fattigfolk og fri bar = katastrofe!

Anonymkode: 1bb69...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest making.a.mess
9 timer siden, NilleMille skrev:

Hvordan gjorde dere det med drikke? Bonger, fri bar eller noe annet? 

Sjekk prisen først. Når vi hadde bryllup så var forskjellen 100,- pr gjest. Da var det like greit å ha fri bar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vel litt å gjøre med hvor man kommer fra? Jeg visste ikke at folk hadde bonger og betalbar i bryllup, før jeg entret kg-verden.

Jeg er vant med fri bar etter kaffe og kaker, og da er det fyllefest. Gøy er det og :)

Anonymkode: 04adf...aa0

Jeg har bare opplevd fri bar i "white trash" bryllup før jeg ble medlem av KG 🙄 Type samfunnshus hvor alle ble sørpe dritings og spydde i buskene. 

Ellers har jeg bare vært med på bonger eller betalbar på finere hoteller og bryllup med "klasse" over selv om man har betalt for en del av drikken selv. 

Jeg har vært i sikkert 20-25 bryllup spredd over hele Norge. Alle med fri bar har vært grusomme, alle med litt styr på drikken har vært koselige og fine bryllup.

Jeg skal IKKE ha fri bar i mitt bryllup. Aldri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, BeautyBox skrev:

Nå ble jeg litt nysgjerrig. Er det vanlig å skrive på en bryllupsinvitasjon at "medbrakt er ikke lov"? Det er noen i familien som tydeligvis ikke skjønner at dette ikke er greit... Må jeg presisere det i en invitasjon eller ta det opp med de det gjelder direkte? 

Har aldri opplevd at det har stått noe om det i en invitasjon. Tror jeg hadde blitt litt bekymret for hva slags fest jeg egentlig var invitert i hvis vertskapet fant det naturlig/nødvendig å presisere det i invitasjonen... Hvis du vet at enkelte av gjestene trenger å bli minnet på så grunnleggende ting ville jeg tatt det med dem direkte.

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer litt på hva slags omgangskrets folk her har, hvor folk kaster seg over alkoholen dersom den er gratis og drikker seg ubehøvlet fulle under bryllupsmiddagen  :klo: 

Det lurer jeg også litt på - de fleste bryllupene jeg har vært i har hatt fri bar eller generøst med bonger og de få gangene noen har blitt over middels beruset har det vært ganske så sent på kvelden. Har forsåvidt heller ikke vært med på at baren har vært åpen under middagen - det vanlige er vel at drikke serveres ved bordet under middagen og baren åpner senere.

Forøvrig trenger ikke bonger bety at man er gniene på gratis drikke - det kan rett og slett være en praktisk måte å holde oversikt hvis det er hotellet/serveringsstedet som arrangerer baren og vertskapet skal betale pr drink i ettertid. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Daria skrev:

Har aldri opplevd at det har stått noe om det i en invitasjon. Tror jeg hadde blitt litt bekymret for hva slags fest jeg egentlig var invitert i hvis vertskapet fant det naturlig/nødvendig å presisere det i invitasjonen... Hvis du vet at enkelte av gjestene trenger å bli minnet på så grunnleggende ting ville jeg tatt det med dem direkte.

Da tar jeg det med dem direkte. Men ja, det er faktisk helt sykt at de må bli påmint at dette ikke er greit...

 

1 minutt siden, Daria skrev:

Det lurer jeg også litt på - de fleste bryllupene jeg har vært i har hatt fri bar eller generøst med bonger og de få gangene noen har blitt over middels beruset har det vært ganske så sent på kvelden. Har forsåvidt heller ikke vært med på at baren har vært åpen under middagen - det vanlige er vel at drikke serveres ved bordet under middagen og baren åpner senere.

Forøvrig trenger ikke bonger bety at man er gniene på gratis drikke - det kan rett og slett være en praktisk måte å holde oversikt hvis det er hotellet/serveringsstedet som arrangerer baren og vertskapet skal betale pr drink i ettertid. 

I min familie er det enkelte som ikke kan styre seg, og som derfor blir fulle mens folk holder taler under middagen dersom de får anledning til det. Skjønner at de er glad i å ta seg en fest, men ærlig talt, de kan vente til etterpå. Talene og alt som skjer under middagen er jo for brudeparet og det bør man utvise respekt for... 

Så de bør ikke få anledning til å ha fritt spillerom med alkohol. Der tenker jeg at man kjenner sin familie/slekt og venner best. Er det noen som kan la seg friste til å bli dritings, så kjører man heller en strengere linje under middagen. Aldri om noen får sitte og snøvle eller på annet vis forstyrre under mine foreldres tale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville hatt bonger, avhengig av både gjester og serveringsfolk. 

Har man gjester som man vet "Oppfører" seg og ikke drikker så mye at de blir fulle og ubehagelige, og brudeparet går på en heidundrande smell, er det helt greit med fri bar. Om man derimot er usikker på om folk kommer til å begrense seg, eller vet med sikkerhet at tante Turid kommer til å drikke seg snydens om hun får fri flyt av alkohol, og ødelegge hele bryllupet med å være ubehagelig og lage drama, så er bonger veldig greit. 

Jeg har også opplevd at de som serverte, som jobbet for lokalet, fylte på og fylte på og fylte på i glassene til folk, gjerne uten å spørre, så det gikk jo noe så heidundrandes med drikke. Stakkars folk som måtte ta den regningen... 

Jeg ser overhodet ikke problemet med bonger. Alkohol er dyrt, og om man har null kontroll på hvor mye folk drikker, så får man da en uforutsigbar regning. Jeg ser ikke problemet med å si 3-4 bonger til hver, det burde da virkelig være mer enn nok for folk. Et bryllup skal ikke være et fyllekalas. 

Anonymkode: 5a963...234

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville hatt bonger, avhengig av både gjester og serveringsfolk. 

Har man gjester som man vet "Oppfører" seg og ikke drikker så mye at de blir fulle og ubehagelige, og brudeparet går på en heidundrande smell, er det helt greit med fri bar. Om man derimot er usikker på om folk kommer til å begrense seg, eller vet med sikkerhet at tante Turid kommer til å drikke seg snydens om hun får fri flyt av alkohol, og ødelegge hele bryllupet med å være ubehagelig og lage drama, så er bonger veldig greit. 

Jeg har også opplevd at de som serverte, som jobbet for lokalet, fylte på og fylte på og fylte på i glassene til folk, gjerne uten å spørre, så det gikk jo noe så heidundrandes med drikke. Stakkars folk som måtte ta den regningen... 

Jeg ser overhodet ikke problemet med bonger. Alkohol er dyrt, og om man har null kontroll på hvor mye folk drikker, så får man da en uforutsigbar regning. Jeg ser ikke problemet med å si 3-4 bonger til hver, det burde da virkelig være mer enn nok for folk. Et bryllup skal ikke være et fyllekalas. 

Anonymkode: 5a963...234

Gitt fanden i å invitere folk til bryllup da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville hatt bonger, avhengig av både gjester og serveringsfolk. 

Har man gjester som man vet "Oppfører" seg og ikke drikker så mye at de blir fulle og ubehagelige, og brudeparet går på en heidundrande smell, er det helt greit med fri bar. Om man derimot er usikker på om folk kommer til å begrense seg, eller vet med sikkerhet at tante Turid kommer til å drikke seg snydens om hun får fri flyt av alkohol, og ødelegge hele bryllupet med å være ubehagelig og lage drama, så er bonger veldig greit. 

Jeg har også opplevd at de som serverte, som jobbet for lokalet, fylte på og fylte på og fylte på i glassene til folk, gjerne uten å spørre, så det gikk jo noe så heidundrandes med drikke. Stakkars folk som måtte ta den regningen... 

Jeg ser overhodet ikke problemet med bonger. Alkohol er dyrt, og om man har null kontroll på hvor mye folk drikker, så får man da en uforutsigbar regning. Jeg ser ikke problemet med å si 3-4 bonger til hver, det burde da virkelig være mer enn nok for folk. Et bryllup skal ikke være et fyllekalas. 

Anonymkode: 5a963...234

Poenger er ikke at 3-4 enheter er "for lite alkohol", personlig drikker jeg aldri noe mer i bryllup, poenget er at det gjør noe med stemningen - som O.G. sier minner det rett og slett om et julebord, ikke en høytidelig anledning. (Av samme grunn misliker jeg buffet/koldtbordløsninger i bryllup; forsyne meg selv gjør jeg i kantina på jobb, lite stas å stå i matkø i finstasen.) 

Og i likhet med Sirah har jeg vært i uhorvelig mange bryllup over hele landet, der ALLE har hatt fri bar (bonger og betalbar har jeg omtrent kun hørt om på KG), men i motsetning til henne har jeg aldri opplevd at fyll har vært noe problem.

Anonymkode: 039bf...109

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke gift enda, men planlegger bryllup og dette er en av de mange ting vi snakker om og prøver å finne ut av.

Dersom vi skal ha alkoholservering i vårt bryllup blir det nok en form for et bongesystem på det og ikke fri bar.
Dette er rett og slett fordi for mange familiemedlemmer ikke kan styre seg og sitt alkoholforbruk, og vi ønsker ikke at dagen vår skal bli ødelagt p.g.a at folk ikke klarer å oppføre seg. Mesteparten av disse menneskene er personer vi ikke kan utelate å invitere til bryllupet heller p.g.a veldig nær familierelasjon.

Mest sannsynlig tror jeg at vi ender opp med å ikke ha alkoholservering i vårt bryllup, og at hele feiringen blir alkoholfri. Vi ønkser uansett ikke noe stor fest, men heller en hyggelig middag med nærmeste familie og venner + kake etterpå, og da håper vi på at de vi kommer til å invitere aksepterer at feiringen blir alkoholfri. De som mot formodning ikke vil akseptere dette kan heller takke nei når de får invitasjonen :) 

Men som sagt, om vi skal ha alkoholservering i bryllupet kommer vi ikke til å ha fri bar.

Har riktig nok vært i flere bryllup (stort sett venner) der det har vært fri bar uten at det har vært noe problem, men har dessverre også vært i litt for mange bryllup (familie) der feiringen har blitt ødelagt for brudeparet og en del gjester p.g.a de som ikke klarer holde alkoholforbruket sitt på et akseptabelt nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha fri bar, men da vet jeg at gjestene kan å oppføre seg, vi har grei økonomi, og dessuten vil vi gjerne ha det relativt løssluppent utpå kvelden. Synes de artigste bryllupene er de som starter rolig, men som gjerne "tar litt av" mot slutten:) Med det sagt: Har vært i noen bryllup med bonger, og har aldri tenkt på at dette er tacky, kjipt eller lignende. Helt ok. om ikke folk vil svi av alt de eier på bar.. Tenker heller det er trist om folk ruinerer seg på å holde bryllup som er over deres økonomiske evne (vil heller kjøpe egen drikke, enn å tenke at jeg ikke bør ta en drink til fordi det da blir dyrt brudeparet...) Om dere av en annen grunn ønsker å styre inntaket til gjestene, forfyllede tanter eller lignende, tenker jeg også at bonger sikkert er en god ide. Ville aldri tenkt dårlig om fest eller brudepar på grunn av bonger. Med middag, vin, noe til kaffen og et par drinker i baren, har jo allerede brudeparet vært ganske spandable, spør du meg. 

Anonymkode: 15198...29f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forstår ingenting. Er alternativene enten gratis fyll, eller bonger til å fyre weed med? Er det ikke mye arbeid å lage bonger av brusflasker til alle gjestene?

Anonymkode: 1bb69...2fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen nevner at det blir vel "julebordaktig" å operere med bonger og koldtbord, fordi det er så kjipt å stå i kø for mat. Så vidt jeg så, var ikke ditt spørsmål knyttet til type mat, men derimot fri bar vs. bonger. Selv kjører vi  fri bar (på et ikke såkalt white-trash sted, som det så sjarmerende formuleres i enkelte innlegg), men jeg hatt null problemer med de bryllupene hvor brudeparet har operert med bonger. Det får da være maken til snobberi - alle har ikke like god råd, eventuelt så kan det finnes gode grunner for at noen legger visse føringer på alkoholinntaket til gjestene. Om selve "bongene" er problemet, kunne en kanskje organisert det litt annerledes, eksempelvis med en navneliste i baren el., og en opplysning fra bartenderen om at et gitt antall er på huset, resten betaler du selv.) 

Anonymkode: 15198...29f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Forstår ingenting. Er alternativene enten gratis fyll, 

Anonymkode: 1bb69...2fe

Gratis fyll?

Du vet hva nå må enkelte av dere gi dere,bryllup for gjester er ikke gratis.

Det er endel utgifter som går for å delta i bryllyp.

For en barsnlig argument,

 som ikke har rot i virkelig!

Anonymkode: 88fa2...3bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.9.2017 den 16.46, AnonymBruker skrev:

Kjenner til flere bryllup der gjestene har blitt bedt om å stå for drikke selv. DET er flaut det..... Men samtidig forståelig. Ikke alle som gifter seg har god råd men man vil jo gjerne invitere til fest fordet.... 
Bonger er en helt ok løsning i mine øyne, fri bar er luksus og ingen selvfølge. 

Anonymkode: 30814...9b1

Vel, men hvis folk får ta med drikke selv har ikke brudeparet noe de skal ha sagt på verken alkoholnovået på folk eller oppførselen. De får det de ikke betaler for, for å si det sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår ingenting. Er alternativene enten gratis fyll, eller bonger til å fyre weed med? Er det ikke mye arbeid å lage bonger av brusflasker til alle gjestene?

Anonymkode: 1bb69...2fe

Du setter det virkelig på spissen. Elsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...