Gå til innhold

Barn som blir mobbet har selv skyld i det


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Selvfølgelig. Har barnet aspergers, autisme eller lignende og blir mobbet er det ingenting å gjøre. 

Men sånn generelt er det mye svikt i oppdragelsen. En stor del av oppdragelsen er jo nettopp det å forberede barnet til skolegangen. Og gi et godt grunnlag h*n kan bygge på. 

 

 

Anonymkode: 5ead3...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kom som nyinnflytter inn i en klasse som hadde gått sammen i 6 år da jeg begynte på ungdomsskolen. De prøvde å mobbe meg, men jeg lot meg ikke pille på nesen. Å holde meg utenfor greide de tildels da, det er jo bare å unnlate å fortelle den som skal holdes utenfor hva som skjer 😜

Anonymkode: 24a5c...b86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker mer at det er litt foreldrenes skyld jeg... Man må lære barnet å tåle litt og gi de taktikker for hva man skal gjøre og tenke hvis andre er slemme. Man må jo lære fra noen at man ikke bare skal ta det inn over seg. Foreldrene har en kjempeviktig jobb i dette. Vanskeig, men veldig viktig. Også når det gjelder å bygge godt selvbilde hos barna slik at de tåler en støyt, der har de hovedrollen. Viktig for oss voksne å huske på at det faktisk er noe vi kan gjøre også.

Anonymkode: 669d7...45c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esperanza98
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig. Har barnet aspergers, autisme eller lignende og blir mobbet er det ingenting å gjøre. 

Men sånn generelt er det mye svikt i oppdragelsen. En stor del av oppdragelsen er jo nettopp det å forberede barnet til skolegangen. Og gi et godt grunnlag h*n kan bygge på. 

 

 

Anonymkode: 5ead3...ad1

Hva i alle dager? Bare fordi barnet har Aspergers eller autisme er det ikke deres feil at de blir mobbet, og selvfølgelig er det noe man kan gjøre for å unngå det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mobbinga jeg ble utsatt for på ungdomsskolen, var i grunn min egen feil. For jeg forsøkte å få oppmerksomhet og være kul og bli populær, og det gikk jo ikke. Kul er noe du er, ikke noe du kan strebe etter å bli. Så akkurat der vil jeg si at det var min egen skyld. Ikke i de tilfellene som ellers nevnes her i tråden. 

Anonymkode: ab755...b1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Esperanza98 skrev:

Hva i alle dager? Bare fordi barnet har Aspergers eller autisme er det ikke deres feil at de blir mobbet, og selvfølgelig er det noe man kan gjøre for å unngå det!

Det er ikke noe å gjøre fra foreldrenes side var det jeg mente. I slike situasjoner må alle bidra. Først og fremst elevene for å få eleven til å føle seg inkludert, men av og til må også støttekontakt, kontaktlærer og annet hjelpepersonell bidra.

Anonymkode: 5ead3...ad1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Esperanza98
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke noe å gjøre fra foreldrenes side var det jeg mente. I slike situasjoner må alle bidra. Først og fremst elevene for å få eleven til å føle seg inkludert, men av og til må også støttekontakt, kontaktlærer og annet hjelpepersonell bidra.

Anonymkode: 5ead3...ad1

Selvfølgelig. Det er jeg enig i

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hvor rar en unge er så er det aldri barnets skyld at det blir mobbet. Det er bare tragisk at folk som jobber med barn og setter dem til verden går rundt med sånne holdninger. De bør hverken jobbe med unger eller ha noen selv og disse elendige mobberne bør få en smekk og hjelp til å behandle andre mennesker pent.

Anonymkode: f48fb...3d2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mye av tallene kommer av at folk ikke helt vet hva mobbing er, og blander det sammen med konflikter og enkelthendelser.
Skjønner godt at man noen ganger kan tenke at ansvaret kan legges på mobbeofferet, spørsmålet er om det er et offer for mobbing, Eller noen som er involvert i en konflikt. 
Selv tenker jeg det er mange voksne som kunne gjort mye mer for å unngå at barn blir mobbet. Særlig noen av de tilfellene der man forstår hvorfor det blir slik.
Jeg har også hatt en i klassen som har stått frem om det dårlige klassemiljøet, selv tenker jeg det vitner om manglende evne til å ta andres perspektiv. Det var ikke hennes feil at hun var så anerledes som barn, men vi hadde så mye mangfold i klassen at det kunne gått fint. Hennes konstante avvisning av alle forsøk på å få til inkludering derimot, det fikk ikke vi ungene gjort noe med. Det ble lagt endel innsats i denne jenta, det var mye oppfølging for at vi skulle inkludere og vi ble avvist gang på gang. Idag tenker jeg høytfungerende i autisme spektret eller en angstlidelse av noe slag.
Har også opplevd at ressursvake foreldre til barn med handikapp ikke akkurat legger tilrette for at ting skal gå bra. Manglende hygiene, fæle klær, kle ungene som småbarn enda de er i tenårene osv.
Og noen av de med adferdsproblemer som går rundt som tikkende bomber, uten oppsyn av voksne. Det er grenser for hvor mange ganger man kan bli utsatt for vold, før man ikke gidder mer....
Nei det er ikke disse barna sin feil at det ikke fikk en mobbefri oppvekst, men det er ikke nødvendiigvis de andre barna sin feil heller (tenker spesielt på manglende inkludering) for det er ganske mange ganger barn trenger voksne sin hjelp for å lykkes. 

Anonymkode: f8be8...1ec

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎09‎.‎2017 den 9.18, AnonymBruker skrev:

«Barn som blir mobba har litt skyld i det sjølv!»
7,5% av tilsette og 4,9% av føresette er einige.

7,5 % av dei tilsette og 4,9% av føresette støtta påstanden om at barn som blir mobba har litt skyld i det sjølv.
1,3% av dei tilsette og 1,4% av føresette støtta påstanden om at mange mobbeofre fortener av og til å bli mobba.
8,9% av tilsette og 17% av føresette støtta påstanden om at barn som blir mobba kan unngå mobbing med litt innsats.
7% av tilsette og 12% av føresette støtta påstanden om at det ikkje er rart at nokre barn blir mobba.
http://www.midtsiden.no/barn-som-blir-mobba-har-litt-skyld-i-det-sjolv

Er du enig? Har barn som blir mobbet selv skyld i at de blir mobbet? Er det greit å mobbe noen fordi vedkommende er "litt rar"?

Anonymkode: 959c6...18a

I alle dager. Hva er dette for en syk undersøkelse og syke påstander? Ærlig talt, selvfølgelig har ingen barn skyld i at de blir mobbet. Mobbing er aldri greit. Skulle nesten tro denne artikkelen var et veldig dårlig forsøk på en veldig dårlig spøk, Håper det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎2017‎-‎09‎-‎26 den 23.11, AnonymBruker skrev:

Tror mye av tallene kommer av at folk ikke helt vet hva mobbing er, og blander det sammen med konflikter og enkelthendelser.
Skjønner godt at man noen ganger kan tenke at ansvaret kan legges på mobbeofferet, spørsmålet er om det er et offer for mobbing, Eller noen som er involvert i en konflikt. 
Selv tenker jeg det er mange voksne som kunne gjort mye mer for å unngå at barn blir mobbet. Særlig noen av de tilfellene der man forstår hvorfor det blir slik.
Jeg har også hatt en i klassen som har stått frem om det dårlige klassemiljøet, selv tenker jeg det vitner om manglende evne til å ta andres perspektiv. Det var ikke hennes feil at hun var så anerledes som barn, men vi hadde så mye mangfold i klassen at det kunne gått fint. Hennes konstante avvisning av alle forsøk på å få til inkludering derimot, det fikk ikke vi ungene gjort noe med. Det ble lagt endel innsats i denne jenta, det var mye oppfølging for at vi skulle inkludere og vi ble avvist gang på gang. Idag tenker jeg høytfungerende i autisme spektret eller en angstlidelse av noe slag.
Har også opplevd at ressursvake foreldre til barn med handikapp ikke akkurat legger tilrette for at ting skal gå bra. Manglende hygiene, fæle klær, kle ungene som småbarn enda de er i tenårene osv.
Og noen av de med adferdsproblemer som går rundt som tikkende bomber, uten oppsyn av voksne. Det er grenser for hvor mange ganger man kan bli utsatt for vold, før man ikke gidder mer....
Nei det er ikke disse barna sin feil at det ikke fikk en mobbefri oppvekst, men det er ikke nødvendiigvis de andre barna sin feil heller (tenker spesielt på manglende inkludering) for det er ganske mange ganger barn trenger voksne sin hjelp for å lykkes. 

Anonymkode: f8be8...1ec

 

Dette er jo veldig kontroversiell påstand, men dette kan være en av følgene til enhetsskolen, at alle barn, uansett resurser, diagnoser, spektrum, skal gå på samme skole. Dette krever masse resurser og ekstra kompetente lærere og støtteapparat.

 

Klart, alle vi andre ska jobbe for att vi selv, og våre barn, aldri mobber noen fordi de er annerledes. Men barnet som ER annerledes, kan allikevel oppleve seg mobbet - selv om det handler om noe helt annet. Og barn som er annerledes kan selv ha reaksjoner, oppleve saker "feil". For eksempel så kan vedkommende tro at ingen vil være venner, når det egentlig handler om normal "jeg har en annen venn". (tenk reaksjoner hos en som reagerer som om hen er 4 år, mens man egentlig er 12 år, når vennskap er mye mer kompleks)

Vi kan prate så fint vi vill om inkludering, men ærlig talt. Vi blir venner med de som er like. JEG skulle ikke kunne bli nær venn med noen som mentalt er på 12 års stadiet. På lik linje som at jeg ikke har nære venner som ER 12 år. Men det betyr ikke at jeg mobber eller erter.

 

 

ps. Jeg har slektning som har mental alder på 5-14 år, så har personlig kunskap i hvor vanskelig og komplekst dette er. Vedkommende ser jo voksen og kjører bil. Men så fort hen prater, så merker man jo at alt ikke er som det skal. Og denne personen ønsker seg selv barn...da kan man jo lure på hvordan barnet får det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som blir mobbet, har skyld i det selv ?! Det er det verste jeg har hørt på en stund. Å ha et barn som er redd for å gå på skolen, på grunn av enkelte elever i klassen, er ille.

Den undersøkelsen setter jeg ikke min lit til. Der er det ikke snakket med elever som har opplevd plaging på skolen.

Nå er heldigvis skolesituasjonen helt forandret for henne, nå har hun en trygg og god skolehverdag på den nye skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎23‎.‎09‎.‎2017 den 9.18, AnonymBruker skrev:

«Barn som blir mobba har litt skyld i det sjølv!»
7,5% av tilsette og 4,9% av føresette er einige.

7,5 % av dei tilsette og 4,9% av føresette støtta påstanden om at barn som blir mobba har litt skyld i det sjølv.
1,3% av dei tilsette og 1,4% av føresette støtta påstanden om at mange mobbeofre fortener av og til å bli mobba.
8,9% av tilsette og 17% av føresette støtta påstanden om at barn som blir mobba kan unngå mobbing med litt innsats.
7% av tilsette og 12% av føresette støtta påstanden om at det ikkje er rart at nokre barn blir mobba.
http://www.midtsiden.no/barn-som-blir-mobba-har-litt-skyld-i-det-sjolv

Er du enig? Har barn som blir mobbet selv skyld i at de blir mobbet? Er det greit å mobbe noen fordi vedkommende er "litt rar"?

Anonymkode: 959c6...18a

Mobbing eller å være stygg med andre er aldri greit, uansett. Man kan kanskje forstå litt hvorfor det kan skje for barn, fordi noen tydelig skiller seg ut, og barn har ikke lært/utviklet empati fullt ut ennå. Men for voksne finnes det ingen unnskyldning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Esperanza98

Kan det tenkes at det var mobbeofre som satt igjen med følelsen av at det de ble utsatt for var deres feil, som svarte på undersøkelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er mange som har disse holdningene, ja, men jeg synes det blir helt feil. Har selv blitt mobba, og den dårlige selvfølelsen, tillitt, osv, kan sitte i ganske lenge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 26.9.2017 den 16.09, AnonymBruker skrev:

Den mobbinga jeg ble utsatt for på ungdomsskolen, var i grunn min egen feil. For jeg forsøkte å få oppmerksomhet og være kul og bli populær, og det gikk jo ikke. Kul er noe du er, ikke noe du kan strebe etter å bli. Så akkurat der vil jeg si at det var min egen skyld. Ikke i de tilfellene som ellers nevnes her i tråden. 

Anonymkode: ab755...b1c

Er ikke din feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Esperanza98 skrev:

Kan det tenkes at det var mobbeofre som satt igjen med følelsen av at det de ble utsatt for var deres feil, som svarte på undersøkelsen?

Det er tildels en del holdninger med at 'han eller hun er jo så rar', osv. Jeg fikk det samme svaret da jeg tok opp tråden om Sofie Elise. 'hun legger opp til netthat sjøl'. Offisielt ville folk svart nei til mobbing, men skraper du under overflaten, så. F eks muslimer: 'De må bare tåle å bli hetset'. Slik legger man nesten til rette for at mobbing kan skje. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Engel skrev:

Mobbing eller å være stygg med andre er aldri greit, uansett. Man kan kanskje forstå litt hvorfor det kan skje for barn, fordi noen tydelig skiller seg ut, og barn har ikke lært/utviklet empati fullt ut ennå. Men for voksne finnes det ingen unnskyldning.

Jeg har alltid skilt meg ut, men jeg vet ikke akkurat om det var derfor jeg ble mobba. Såvidt jeg husker var det utseende det gikk på, for det meste. Gutter kunne være ganske fæle med å kommentere og kritisere utseende mitt. Men pr i dag er det litt rart, fordi jeg synes nå ikke jeg så så veldig stygg ut. Jeg skiller meg ut på andre områder. Har blitt mobba for det, også. Men det er gått så lenge at jeg allerede har glemt mye fra tenårene. Så husker ikke helt alt som ble sagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
På 23.9.2017 den 9.18, AnonymBruker skrev:

«Barn som blir mobba har litt skyld i det sjølv!»
7,5% av tilsette og 4,9% av føresette er einige.

7,5 % av dei tilsette og 4,9% av føresette støtta påstanden om at barn som blir mobba har litt skyld i det sjølv.
1,3% av dei tilsette og 1,4% av føresette støtta påstanden om at mange mobbeofre fortener av og til å bli mobba.
8,9% av tilsette og 17% av føresette støtta påstanden om at barn som blir mobba kan unngå mobbing med litt innsats.
7% av tilsette og 12% av føresette støtta påstanden om at det ikkje er rart at nokre barn blir mobba.
http://www.midtsiden.no/barn-som-blir-mobba-har-litt-skyld-i-det-sjolv

Er du enig? Har barn som blir mobbet selv skyld i at de blir mobbet? Er det greit å mobbe noen fordi vedkommende er "litt rar"?

Anonymkode: 959c6...18a

Nei. Det kan forklare hvorfor. Men skyld i det? Nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...