Gå til innhold

Matteproblemer


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har problemer med en oppgave i matematikk. Oppgaven går ut på at jeg skal gjøre om en lineær funksjon til en empirisk formel på formen n = ca^t.    Jeg har uttrykket: f(t) = 7.8·10-3t + (-0.56) , det er dette som skal omgjøres. Jeg skjønner ikke hvordan man kan gjøre om en lineær funksjon til en eksponensialfunksjon, for det er vel dette man gjør her? Jeg håper noen kanskje kunne forklart meg dette og forklart meg hvordan jeg går frem for å finne den empiriske formelen. 

Anonymkode: 5c837...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har problemer med en oppgave i matematikk. Oppgaven går ut på at jeg skal gjøre om en lineær funksjon til en empirisk formel på formen n = ca^t.    Jeg har uttrykket: f(t) = 7.8·10-3t + (-0.56) , det er dette som skal omgjøres. Jeg skjønner ikke hvordan man kan gjøre om en lineær funksjon til en eksponensialfunksjon, for det er vel dette man gjør her? Jeg håper noen kanskje kunne forklart meg dette og forklart meg hvordan jeg går frem for å finne den empiriske formelen. 

Anonymkode: 5c837...8c0

Forklaringer står vel i boka? bokas hjemmeside? NDLA? matematik.net? 

Anonymkode: 308e9...613

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forklaringer står vel i boka? bokas hjemmeside? NDLA? matematik.net? 

Anonymkode: 308e9...613

Det er ikke en oppgave hentet fra en bok eller nettet, tror det er en lærer som har lagd denne oppgaven så har bare fått utlevert oppgaven. Har ikke noen fasitsvar/løsningsforslag. Så sitter helt fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne synes jeg så veldig rar ut. Kanskje du kan legge ut bilde av oppgaven? 

Anonymkode: 0344a...3a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Denne synes jeg så veldig rar ut. Kanskje du kan legge ut bilde av oppgaven? 

Anonymkode: 0344a...3a9

Oppgaven er som følger: 

image.png.d41c42bb67dbd16b3c39fad9ec3b03a9.png

Hvis jeg har skjønt oppgaven og gjort den rett så kom jeg i deloppgave b fram til at uttrykket måtte være

f(t) = 7,8 x 10^-3 t + (-0,56). Men skjønner ikke hvordan jeg skal finne dette på empirisk formel. 

Anonymkode: 5c837...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.9.2017 den 14.13, Faith- skrev:

Nå har jeg ikke regnet gjennom hele oppgaven, kun brukt svaret ditt fra oppgave b, men jeg kom frem til dette:

 

matte6.JPG.5f1c080febd461d6b1fe4bdf19f166c4.JPG

ååå Tusen takk! :) Dette var virkelig til hjelp! 

Hvis jeg skal bruke denne formelen til å finne ut når det er 6 millioner innbyggere i Norge, skal jeg da bare opphøye i 6mill. i stedet for t da? Eller?

Anonymkode: 5c837...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ååå Tusen takk! :) Dette var virkelig til hjelp! 

Hvis jeg skal bruke denne formelen til å finne ut når det er 6 millioner innbyggere i Norge, skal jeg da bare opphøye i 6mill. i stedet for t da? Eller?

Anonymkode: 5c837...8c0

t er årstall, n er antall innbyggere. Dermed må du få t til å stå alene på en side av =

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

ååå Tusen takk! :) Dette var virkelig til hjelp! 

Hvis jeg skal bruke denne formelen til å finne ut når det er 6 millioner innbyggere i Norge, skal jeg da bare opphøye i 6mill. i stedet for t da? Eller?

Anonymkode: 5c837...8c0

matte7.JPG.8e852ab2b2d1cdd4c2db6f8ea1e8626f.JPG

 

matte8.JPG.5f85bd7220e59418817c5ddc32c0d7e4.JPG

skal stå årstall = t + 1734.

Endret av Faith-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...