Gå til innhold

Vanskelig å gå til frisøren - sosial angst . Må man prate?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syntes frisører er så innmari skravlete. Jeg har sosial angst og kvier meg derfor for å gå til frisøren. På 5 år har jeg vært der tre ganger og vært fullstendig utslitt etterpå fordi jeg må jatte med i en samtale mens innsiden egentlig har hjertebank og hundre tanker om hva jeg skal si eller hvordan jeg oppfattes. Hvor mye snakker dere med frisøren? 

Anonymkode: 1ba78...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg ikke er i pratehumør, leser jeg en avis eller surfer på mobilen og svarer kort og kontant på spørsmål om hvordan jeg vil ha håret klippet. Frisører flest forstår da at jeg vil være i fred.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, men er ikke det veldig uhøflig? De er jo så blide og imøtekommende. Jeg føler meg kjempe uhøflig hvis jeg svarer kort, og mobilen tør jeg ikke bruke for hun kan jo se over skulderen min hva jeg surfer på (har egentlig ingenting å surfe på og vil ikke hun skal se jeg bare scroller opp og ned på facebook eller VG, og hvis jeg for eksempel leser en artikkel på vg føler jeg at jeg må av høflighet fortelle og vise hun den osv!) 

Anonymkode: 1ba78...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså.. tror du virkelig frisøren bryr seg om hva du sier? Vis på slutten at du er fornøyd med hvordan det ble, så blir vedkommende glad og tenker ikke på om du har sagt noe dumt, i den grad det er mulig. 

Når den sosiale angsten er så ille, så bør du oppsøke hjelp for å bli flinkere.. Trist å leve livet på den måten.

Anonymkode: 048f3...44c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syntes frisører er så innmari skravlete. Jeg har sosial angst og kvier meg derfor for å gå til frisøren. På 5 år har jeg vært der tre ganger og vært fullstendig utslitt etterpå fordi jeg må jatte med i en samtale mens innsiden egentlig har hjertebank og hundre tanker om hva jeg skal si eller hvordan jeg oppfattes. Hvor mye snakker dere med frisøren? 

Anonymkode: 1ba78...e8c

Hvis det er noen trøst så er det faktisk noen frisører som føler det samme. Har selv jobbet mange år som frisør tidligere, og akkurat det du beskriver her følte jeg hver dag på jobb når det gjaldt kunder. Prøv og tenk at frisøren har nok med å prøve og gjøre en god jobb for deg som kunde og tenker ikke så mye på hvordan du oppfattes :)

Hilsen tidligere frisør.

Anonymkode: 4d117...6c4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjestinnom
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syntes frisører er så innmari skravlete. Jeg har sosial angst og kvier meg derfor for å gå til frisøren. På 5 år har jeg vært der tre ganger og vært fullstendig utslitt etterpå fordi jeg må jatte med i en samtale mens innsiden egentlig har hjertebank og hundre tanker om hva jeg skal si eller hvordan jeg oppfattes. Hvor mye snakker dere med frisøren? 

Anonymkode: 1ba78...e8c

1. Si hei.

2. Innled med å spørre frisøren om A) Har hun forberedt julen og B) Det er vel mye å gjøre nå før julen

3. Ta med deg 4-5 magasiner og bla i de

4. Se ned i magasinene mens du fortsetter å spørre frisøren om julen: da vil kanskje folk klippe julefrisyrer?

5. Hvis julen ikke slo an, prøv å få frisøren til å snakke om noe som engasjerer henne masse

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså.. tror du virkelig frisøren bryr seg om hva du sier? Vis på slutten at du er fornøyd med hvordan det ble, så blir vedkommende glad og tenker ikke på om du har sagt noe dumt, i den grad det er mulig. 

Når den sosiale angsten er så ille, så bør du oppsøke hjelp for å bli flinkere.. Trist å leve livet på den måten.

Anonymkode: 048f3...44c

En gang skulle hun ta før og etter bilde av meg og jeg turte ikke engang å smile på etter bildet selvom jeg var kjempe fornøyd for jeg føler meg så stygg når jeg smiler :(
Jeg har gått til psykolog men problemet er at jeg bare spiller vanlig der også hvis jeg tør å gå dit, men ble kastet ut til slutt fordi jeg sjeldent møtte opp , turte sjeldent å gå ut av huset.... 


Er ikke i jobb og tør kun å møte kjæresten min.... Har ingen venner jeg er komfortable med heller. Ja det er slitsomt i en alder av 26 å ha det sånn... 

 

Anonymkode: 1ba78...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare slapp av og nyt pleien av håret. Jeg blir alltid så døsig når jeg sitter der, så må lese i et blad eller noe for å holde meg våken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra at du har en kjæreste da :)

Det finnes mange måter å bli flinkere på ved å lese på nettet. Anbefaler deg å lese litt opp og øve litt, og bestill ny time der du er ærlig. Kjipt å sitte på gamlehjem og tenke tilbake på all den tiden angsten stjelte. Vi lever bare en gang.

Anonymkode: 048f3...44c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det er noen trøst så er det faktisk noen frisører som føler det samme. Har selv jobbet mange år som frisør tidligere, og akkurat det du beskriver her følte jeg hver dag på jobb når det gjaldt kunder. Prøv og tenk at frisøren har nok med å prøve og gjøre en god jobb for deg som kunde og tenker ikke så mye på hvordan du oppfattes :)

Hilsen tidligere frisør.

Anonymkode: 4d117...6c4

Skulle ønske at det var flere frisører som deg! :)
 

1 minutt siden, Gjestinnom skrev:

1. Si hei.

2. Innled med å spørre frisøren om A) Har hun forberedt julen og B) Det er vel mye å gjøre nå før julen

3. Ta med deg 4-5 magasiner og bla i de

4. Se ned i magasinene mens du fortsetter å spørre frisøren om julen: da vil kanskje folk klippe julefrisyrer?

5. Hvis julen ikke slo an, prøv å få frisøren til å snakke om noe som engasjerer henne masse

 

 

Det er nettopp sånne vanlige fraser jeg får helt hetta av. "Hvordan går det?" "Har du forberedt julen?" 
Magasiner finner jeg ikke noe interessant i, så da blir jeg sittende å telle sekunder for hver side og late som jeg leser og bla side etter 50 sekunder , og overtenker at "tenk om hun skjønner at jeg ikke leser noe, burde jeg bla fortere, saktere?! " eller "tenk om hun syntes det jeg leser på nå er rart" eller "tenk om hun blir støtt av at jeg leser istedet for å snakke med / se på henne" 

Hun jeg har gått til snakker masse om alt mulig rart, livet sitt, nyhetene, tilfeldige tanker, andre kunder , barna sine, kjæresten sin osv, og jeg blir skremt av det og lurer på hvorfor hun forteller alt dette. Prøver å respondere normalt og hyggelig, men føler at alt jeg gjør og oppfører meg er feil og kan jo ikke bare si "åja" og se ned i mobiltelefonen etter hun har fortalt noe langt. Det fremstår veldig overlegent og mine tidligere venner syntes jeg var overlegen fordi de visste ikke at jeg hadde angst. Så det har blitt en tilleggsangst at noen skal oppfatte meg overlegen eller uhøflig også. 

Anonymkode: 1ba78...e8c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil prate, så bare vis det, se mitt innlegg over. Hvis du har problemer med sosial isolasjon og gjerne vil bli flinkere til smalltalk med frisører, så er jo det en helt annen sak. Frisører føler seg nok forpliktet til å snakke med deg som en del av "servicen", så de vil gjerne hjelpe til med å holde en samtale i gang. Men som sagt, vil du ikke prate, bare vis det. Ikke uhøflig, ikke i en storby i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer frisøren med enstavelsesord til de slutter å snakke. Det tar ikke mange minuttene. Deretter blar jeg litt i magasiner og takker pent når hun er ferdig.

Anonymkode: fdd3f...339

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Gjestinnom skrev:

1. Si hei.

2. Innled med å spørre frisøren om A) Har hun forberedt julen og B) Det er vel mye å gjøre nå før julen

3. Ta med deg 4-5 magasiner og bla i de

4. Se ned i magasinene mens du fortsetter å spørre frisøren om julen: da vil kanskje folk klippe julefrisyrer?

5. Hvis julen ikke slo an, prøv å få frisøren til å snakke om noe som engasjerer henne masse

 

 

Du syke satan, det er nå tre måneder til jul.

Anonymkode: c10a0...185

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når dere har funnet ut hvilken frisyre du vil ha. Så sier du at det er så godt å bare slappe av og bli dullet med, og at du håper h*n ikke tar det personlig om du bare er stille og slapper av. Da er du høflig og frisøren skjønner (forhåpentligvis) at du ikke ønsker småprat.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nok det motsatte av sosial angst, men virkelig hater å gå til frisøren. Bruker å si at jeg ikke liker å gå til dem, og så holder de seg kun til nødvendig prat om håret.

Anonymkode: 0941b...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å snakke noe særlig. Si hei, og litt om hvordan du vil klippes, spør etter blader og les dem. Vær opptatt med å lese, da tar hun hintet. Du er ikke frekk som leser, tror ca 50 % av alle frisørkunder gjør det. Det er helt innafor! 😃 

Anonymkode: 66565...b16

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syntes frisører er så innmari skravlete. Jeg har sosial angst og kvier meg derfor for å gå til frisøren. På 5 år har jeg vært der tre ganger og vært fullstendig utslitt etterpå fordi jeg må jatte med i en samtale mens innsiden egentlig har hjertebank og hundre tanker om hva jeg skal si eller hvordan jeg oppfattes. Hvor mye snakker dere med frisøren? 

Anonymkode: 1ba78...e8c

Snakker lite med frisøren. Hun er en skravlebøtte uten like. Går til samme frisør hver gang, fordi jeg føler meg komfortabel med henne. Hun vet at jeg ikke er pratsom av meg. Vi starter med å hilse og prate litt om været eller hvor hektisk det er i frisørsalongen for tiden. Hun spør hvordan det går med meg og min datter osv. Så prater vi om hvordan jeg ønsker å ha håret. Etter det blir det en lang stillhet (deilig), og så skravler hun i ett sett, og jeg svarer kort. Så stillhet igjen. osv. Kommer aldri til å bytte frisør. 

Det som er viktig, spesielt om du har sosial angst, er å finne en frisør du føler deg komfortabel med. Det kan bli din faste frisør. En som skravler litt, men som og kan være stille, men stillheten må være komfortabel for begge. Ellers kommer frisøren til å skravle i ett sett bare for å ha noe å si. Og du kommer til å få mer angst, fordi du føler du må ha noe å si. Bruk bladene i salongen, evt les aviser på tlf :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du syke satan, det er nå tre måneder til jul.

Anonymkode: c10a0...185

😅🙂 Et yndet samtaletema.

Anonymkode: dfcb4...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv mild sosial angst og aldri opplevd dette som noe problem. De fleste frisører merker ganske fort at jeg er der for å få håret klippet.

Anonymkode: b5d1e...d68

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...