Gå til innhold

Hvorfor skulle han IQ teste meg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er det jeg også har begynt å tenke på i det siste. Om det var for å hevde seg. For nå har jeg blitt mer kjent med han og sett hvordan holdninger han ofte ellers har, og det er jo merkelig å be en man nettopp har blitt kjæreste med om å ta en iq test, når det ikke engang er for moro skyld eller man kan snakke lettstemt om det . 
Ikke spesielt sjarmerende nei, men høy selvfølelse har han ikke mangel på, så har nesten litt lyst til å jekke han ned og ta opp denne testen igjen. Men så er det åpenbart at han inners inne har veldig lav selvfølelse, da han sitter å gråter og forteller om mobbing i barndommen når vi drikker sammen, så jeg vil ikke såre han på noe måte. Tenker at det er like greit å bare la han tro han er best i alt? For hans eget beste? 

Anonymkode: 2cb15...9ef

Nei, jeg tror det er å gjøre han en bjørnetjeneste.

Dessuten så syns jeg aldri du skal gjøre deg dummere, dårligere og svakere for noen andre. Og om en person bryr seg om deg så burde de ikke ønske det uansett. Og om du gjør deg mindre for en annen person, så tror jeg det blir å slite på deg i lengden. Det er ikke rettferdig mot deg. Han må jobbe med sine ting, du kan støtte han, men til syvende og sist så er det han som må gjøre innsatsen selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

25 minutter siden, Horten Market skrev:

Oops, ikke rart han holdt kjeft etter det. En så stor forskjell i IQ er merkbar. 115 er forresten forventet hos personer mer høyere utdanning på masternivå, om jeg husker rett.

Dette høres tvilsomt ut da majoriteten av befolkningen befinner seg under 115. Det er da mange som veier opp for et dårligere utgangspunkt med tid og arbeid lagt ned. Det er ikke gitt at man er begrenset i utdannings- og karrieresammenheng basert på en IQ-score, med mindre den er betydelig lavere enn gjennomsnittet. 

Anonymkode: 3a163...826

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det husker jeg ikke, det er over et halvt år siden nå, men jeg fikk 114 og han fikk 90 og noe. 

Anonymkode: 2cb15...9ef

:sjokkert:  nærmere 90 enn 100? :sjokkert: 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiller ingen rolle. Feilmarginen på slike tester er stor. 80-120 er innenfor. Over 130 begynner du å bli uvanlig intelligent. Grensen for å bli tatt opp i Mensa er 138 etter det jeg husker. Om skalaen er symmetrisk og følger normalfordelingen, må man dermed være under 70 for å være uvanlig uintelligent, og under 62 for å være blant de minst begavede 2%

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Disse testene er dessuten kontroversielle, og de måler kun en avgrenset del av menneskesinnet. IQ er sannsynligvis ikke det viktigste målet på hvor godt man fungerer i et forhold.

Endret av H80
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Horten Market skrev:

Oops, ikke rart han holdt kjeft etter det. En så stor forskjell i IQ er merkbar. 115 er forresten forventet hos personer mer høyere utdanning på masternivå, om jeg husker rett.

Feil, kompisene mine med doktorgrad ligger rundt 110 som også er "optimal studie IQ" som universiteter er lagt opp mot. 130+ kan gjøre det verre å studere. Har fått alle exene mine til å ta IQ test for løye. Har en greie med å analysere IQ en på folk å treffer som regel +/- 3 IQ.

Første hadde 127 tippa 130 andre hadde 103 tippa 100 så har ikke så mye å si med IQ, mer interesser å holdninger når det kommer til forhold. Siden typen din ligger på 90 tallet uten noen god grunn til å ta testen vil jeg si han er usikker på seg selv eller noe i den dur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva får du ut av dette forholdet TS? 

En så usikker mann høres veldig krevende ut. 

Anonymkode: 3555f...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

Jeg tipper at han trodde og ville ha bevis på at du er dummere enn han. Hvis han hadde fått rett ville han hatt noe han kunne brukt mot deg for å holde deg på plass, og han ville fått bekreftet for seg selv at han er den overlegne. Jeg tror ikke du kommer noen vei med å gi igjen med samme mynt. Synes heller du skal be kjæresten din om å søke profesjonell hjelp hvis du tross alt ønsker å fortsette forholdet. En vond oppvekst kan sette stygge spor i personligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er det jeg også har begynt å tenke på i det siste. Om det var for å hevde seg. For nå har jeg blitt mer kjent med han og sett hvordan holdninger han ofte ellers har, og det er jo merkelig å be en man nettopp har blitt kjæreste med om å ta en iq test, når det ikke engang er for moro skyld eller man kan snakke lettstemt om det . 
Ikke spesielt sjarmerende nei, men høy selvfølelse har han ikke mangel på, så har nesten litt lyst til å jekke han ned og ta opp denne testen igjen. Men så er det åpenbart at han inners inne har veldig lav selvfølelse, da han sitter å gråter og forteller om mobbing i barndommen når vi drikker sammen, så jeg vil ikke såre han på noe måte. Tenker at det er like greit å bare la han tro han er best i alt? For hans eget beste? 

Anonymkode: 2cb15...9ef

Huff, dette minner meg om exen min.. Han var sånn, tålte ikke å tape i det hele tatt, måtte alltid være best. Vi studerte sammen, så det var alltid litt dårlig stemning om han ikke gjorde det så bra på eksamener ol.

Husker veldig godt en episode hvor han overhørte meg prate med foreldrene min på telefonen. Jeg fortalte om noe som jeg var utrolig fornøyd med å ha fått til på skolen, og var skikkelig stolt av meg selv. Han ble dritsur og kjeftet på meg for at jeg løy til foreldrene mine. Det ble en stor krangel, men roet seg etterhvert. Jeg fatter at jeg ikke forstod at en god kjæreste skulle ha blitt stolt av meg, istedenfor sur og misunnelig. Vi var sammen i tre år til før jeg tok til vett og kom meg bort... :icon_frown:

Prater han med noen om selvfølelsen sin utenom på fylla?

Endret av alli634
Skriveleif
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Horten Market said:

Men det er ikke forventet med så lav iq for en som har doktorgrad. Tror ikke det kreves over 100 for å se den forskjellen, men ... ;)

Er det noen forventninger til iq, da? Iq skal jo kunne måles uten hensyn til utdannelsesnivå.... Og 100 er jo ikke dårlig, det vil jo til enhver tid være gjennomsnittet.

Anonymkode: bd394...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest making.a.mess
10 timer siden, H80 skrev:

Han mistenkte vel alt du var litt 'kort' og ville sjekke om mistankene holdt vann. Du skåret vel sikkert ikke nok til å bli tatt opp i Mensa, det er bare 2% som gjør det.

Sånne tester er teite. Jeg kunne blitt mensa medlem ifølge den testen, men i hverdagen/jobb  har jeg lærevansker, store problemer med hukommelse og konsentrasjon. Så testen holder ikke vann. Men jeg har logisk sans og liker oppgaver som kan gjøres unna i en fei og det passer fint til den testen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, alli634 skrev:

Huff, dette minner meg om exen min.. Han var sånn, tålte ikke å tape i det hele tatt, måtte alltid være best. Vi studerte sammen, så det var alltid litt dårlig stemning om han ikke gjorde det så bra på eksamener ol.

Husker veldig godt en episode hvor han overhørte meg prate med foreldrene min på telefonen. Jeg fortalte om noe som jeg var utrolig fornøyd med å ha fått til på skolen, og var skikkelig stolt av meg selv. Han ble dritsur og kjeftet på meg for at jeg løy til foreldrene mine. Det ble en stor krangel, men roet seg etterhvert. Jeg fatter at jeg ikke forstod at en god kjæreste skulle ha blitt stolt av meg, istedenfor sur og misunnelig. Vi var sammen i tre år til før jeg tok til vett og kom meg bort... :icon_frown:

Prater han med noen om selvfølelsen sin utenom på fylla?

Hei takk for at du deler. Nei han prater ikke med noen, jeg har flere ganger sagt at han bør begynne hos psykolog, men da er han "kongen på haugen" igjen og "har absolutt ikke behov for noe psykolog, for noe tull, det er for svake"... 

Anonymkode: 2cb15...9ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei takk for at du deler. Nei han prater ikke med noen, jeg har flere ganger sagt at han bør begynne hos psykolog, men da er han "kongen på haugen" igjen og "har absolutt ikke behov for noe psykolog, for noe tull, det er for svake"... 

Anonymkode: 2cb15...9ef

Han er en udetonert bombe. Vært forsiktig. 

Jo lengre han niholder på en falskhet jo verre vil det smelle. 

Anonymkode: 3555f...8eb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei takk for at du deler. Nei han prater ikke med noen, jeg har flere ganger sagt at han bør begynne hos psykolog, men da er han "kongen på haugen" igjen og "har absolutt ikke behov for noe psykolog, for noe tull, det er for svake"... 

Anonymkode: 2cb15...9ef

Min ex hadde ikke den samme bakgrunnen som kjæresten din, men han mistet faren sin på videregående. Jeg foreslo forsiktig om han kanskje skulle ha snakket med noen om det, men det var overhode ikke nødvendig. Dette var for så vidt et tema han aldri pratet med meg om heller..

Vet at det ikke er lett å prøve å forklare at det er ingenting negativt med å gå et sted for å prate litt. "Alle" gjør jo dette i dag. Du får prøve å forsikre han om at du absolutt ikke tenker mindre om ham, eller ser på ham som svak om han skulle gå og få hjelp

Klem til deg  :hug:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke sikkert at det trenger å være noen spesiell grunn , men har tenkt mye på en ting i det siste. 

En gang skulle han ha meg til å ta mensa sin IQ test på internett, han sa det ikke på en humoristisk måte eller som en slags morsom aktivitet / et spill vi kunne gjøre for å få tiden til å gå og sammenligne for moro skyld. Men mere befalende at jeg måtte ta den testen, så skulle han også ta den.  Når jeg sa underveis at "åhnei denne oppgaven er jo døds vanskelig" så sa han at "ja selvfølgelig syntes DU det" på en litt nedlatende måte. Når begge hadde tatt testen var mitt resultat best , og da snakket vi ikke noe mer om det. Jeg påpekte ikke "haha jeg vant" og han påpekte heller ikke noe. Jeg bare så resultatet og han så mitt og sa "ok" og jeg sa "ok" og så snakket vi ikke på noen minutter før vi snakket om noe helt annet. 

Hvorfor skulle han IQ teste meg? Var det for å prøvde å hevde seg over meg og ha bevis på at han var smartere? For det var virkelig ikke noe god stemning rundt det hele hverken før eller etter. Jeg tror at hvis han hadde fått høyere score hadde jeg fått høre det i lang tid. Han er litt hoven sånn sett. Det er kjempe lenge siden nå, jeg var nyforelsket og turte ikke gjøre ting som kunne risikere han ble sur eller følte seg ille til mote men nå har jeg nesten litt lyst til å reagere som han ville gjort, eller i det minste fleipa litt med det, siden han stadig vekk kaller meg (og alle andre ) for dum. 

Anonymkode: 2cb15...9ef

Er ikke det den perfekte anledningen til å la det falle noen ord som "hva var det nå du fikk på testen vi tok igjen?"

Anonymkode: 494c5...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 timer siden, Horten Market skrev:

Oops, ikke rart han holdt kjeft etter det. En så stor forskjell i IQ er merkbar. 115 er forresten forventet hos personer mer høyere utdanning på masternivå, om jeg husker rett.

http://www.no.iqtester.eu/artikler-om-iq/iq-verdiniva.html 

Før i tiden måtte man visstnok ha 125 for å kunne bestå exfac/exphil. Gjennomsnitt akademikere ligger på rundt 120. 

Anonymkode: 4692a...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, H80 skrev:

Han mistenkte vel alt du var litt 'kort' og ville sjekke om mistankene holdt vann. Du skåret vel sikkert ikke nok til å bli tatt opp i Mensa, det er bare 2% som gjør det.

 

Mensa tester er rimlig enkle å score høyt på. Det er hovedsakelig mønster gjenkjenning, med en kode som lett å knekke. For meg så er Mensa en gruppe for de som mangler sosialkompitanse, og desperat prøver å finne en identitet.

Anonymkode: 931e2...62f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer en person er bastant på at hen ikke trenger noen å snakke med, jo mer behover hen akkurat dette. 

Tenk litt på dette. Denne mannen hadde jeg vært redd. 

Anonymkode: 3555f...8eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

X-en min skulle iq teste meg og....han hadde 154😳 Og jeg fikk 132. 

Så han er supersmart, men det hindret han ikke fra å lyve og holde på med andre bak ryggen min...og han var ikke så smart at han ikke ble tatt... 

Anonymkode: f2ef8...e82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...