Gå til innhold

Er Azerbaijan europeisk eller asiatisk?


AnonymBruker

Er Azerbaijan europeisk eller asiatisk?  

7 stemmer

  1. 1. Er Azerbaijan europeisk eller asiatisk?

    • Europeisk
      1
    • Asiatisk
      6


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Aserbajdsjan (aserbajdsjansk: Azərbaycan), offisielt Republikken Aserbajdsjan (aserbajdsjansk: Azərbaycan Respublikası), er en republikk i Kaukasus. Landet ligger helt i Asias vestlige grense mot Europa og grenser til Georgia, Russland, Iran, Tyrkia og Armenia. Landet har også en kystlinje til Kaspihavet.

https://no.wikipedia.org/wiki/Aserbajdsjan

Anonymkode: 296f5...8e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Raptuza skrev:

Det er midtøstensk eller kaukasisk

Det er ingenting som heter  midtøstensk eller kaukasisk. Forresten så er Midtøsten i Asia og Aserbajdsjan er ikke en del av det man regner som midtøsten. Kaukasus er en fjellkjede ikke en befolkningsgruppe. Med mindre du snakker om den kaukasoide rase som alle hvite mennesker hører til.

Dette er landene som hører til midtøsten

Bahrain
Egypt
De forente arabiske emirater
Iran
Irak
Israel
Jordan
Kuwait
Libanon
Oman
De palestinske territoriene
Qatar
Syria
Saudi-Arabia
Tyrkia
Jemen

Aserbajdsjan er et asiatisk land som ligger i Sør-Kaukasia. Andre land i dette området er Armenia og Georgia.  Fjellkjeden Kaukasus deles ofte inn i 2 regioner. Nord og Sør Kaukasia. Aserbajdsjan grenser til midtøsten men det er ikke en del av den regionen. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Israel og Australia er heller ikke i Europa, dersom det er Eurovision som forvirrer deg, TS. 

Anonymkode: b1175...24e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Israel og Australia er heller ikke i Europa, dersom det er Eurovision som forvirrer deg, TS. 

Anonymkode: b1175...24e

Hehe, jeg blir ikke forvirret, men leser av og til at noen mener at Azerbaijan (også Armenia og Georgia) er øst-europeiske land. Jeg er selv fra Øst-Europa så jeg var overrasket fordi jeg har aldri tenk om de landende som øst-europeiske, men som enten asiatiske eller transkontinentale, litt som Tyrkia. Men du har rett, har lest argumentet "De er jo med i Eurovision" flere ganger :) Bare tenker at kanskje forståelse er litt annerledes i Vesten.

Anonymkode: cf180...a7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...