Gå til innhold

Hvorfor er så få eldre tykke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har de som er overvektige falt fra tidlig, eller spiser man mindre etter som man blir gammel?

Anonymkode: 3536a...ee5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mindre matlyst grunnet nedsatt spyttproduksjon og smakssans. Kanskje de har mistet ektefellen og ikke føler for å spise alene+++

Det er mange årsaker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som er ca  i 70-årene og eldre i dag, hadde andre matvaner som barn og unge enn det som har vært de siste tiårene.
Mange eldre har også dårlig matlyst. Og mange eldre får ikke nok mat på sykehjemmene og går derfor ned i vekt.

Anonymkode: 1c113...fbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De som er ca  i 70-årene og eldre i dag, hadde andre matvaner som barn og unge enn det som har vært de siste tiårene. Man tar som regel med seg matvanene som man hadde som barn, videre gjennom livet
Mange eldre har også dårlig matlyst. Og mange eldre får ikke nok mat på sykehjemmene og går derfor ned i vekt.

Anonymkode: 1c113...fbc

 

Anonymkode: 1c113...fbc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De som er ca  i 70-årene og eldre i dag, hadde andre matvaner som barn og unge enn det som har vært de siste tiårene.
Mange eldre har også dårlig matlyst. Og mange eldre får ikke nok mat på sykehjemmene og går derfor ned i vekt.

Anonymkode: 1c113...fbc

Mange eldre har utviklet diabetes type 2. Det er alltid en klar grunn; de er veldig glade i syltetøy på skiva og spiser det hver dag og sjokolade og kaker og alt mulig. Kan derfor ikke snakke så positivt om disse matvanene. 

Det er en god del eldre i sykehjem som er overvektig. BMI for eldre er forresten noe annet enn BMI for voksne.

Anonymkode: 20cba...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2017 den 23.21, Minitroll skrev:

 

 

På 21.9.2017 den 23.26, Nøste~ skrev:

Har sett mange feite.

Jeg synes de som er ganske gamle (80+) virker tynne, men det finnes sikkert unntak.

Anonymkode: 3536a...ee5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2017 den 23.30, AnonymBruker skrev:

Mange eldre har utviklet diabetes type 2. Det er alltid en klar grunn; de er veldig glade i syltetøy på skiva og spiser det hver dag og sjokolade og kaker og alt mulig. Kan derfor ikke snakke så positivt om disse matvanene. 

Det er en god del eldre i sykehjem som er overvektig. BMI for eldre er forresten noe annet enn BMI for voksne.

Anonymkode: 20cba...8de

Smakssansene blir svakere med årene, og søtt er den som holder seg best, så det er kanskje en naturlig grunn til at mange er glad i kaker og sånt :)

Anonymkode: c1998...1b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av de ordentlige store dør også mye tidligere enn normalt. 

Mange overvektige på sykehjemmet jeg jobber på, og der er flere på slankern. Noe som er bra både for dem og for de ansatte som faktisk må løfte og snu på pasienten. De fleste har blitt overvektige som gamle. 

Anonymkode: 1d276...d97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt over er det vel fordi de er vant til et helt annet spisemønster enn det vi har i dag. Når jeg jobbet i ferskvare merket jeg veldig godt forskjell på hva eldre syns er en porsjon. Mange eldre damer ville kun ha 100 gram laks. Mens vi hadde lært at en standardporsjon var 200-250 gram. Selv om det var tilbud ville de ikke ha mer. Det var jo mer enn nok, de kunne jo ikke kaste mat fikk jeg alltid beskjed om:fnise:

Det er vel også sånn at noen eldre er lite aktive pga sykdom eller andre plager. Når man ikke er så aktiv, trenger man heller ikke like mye mat fordi forbrenningen ikke er så høy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle besteforeldrene mine var godt feite helt til de døde (og de døde når de var i alderen 82-95). 

Det er også mange eldre som er undervektige. Noen fordi de mister matlysten. Noen fordi det er ensomt å spise alene, og de orker ikke lage mat til bare én. 

Anonymkode: a2046...a93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt: grunnlaget for spisevanene legges i barndommen. Selvølgelig spiller mange andre faktorer inn på hva en person spiser og hvor undervektig, normalvektig eller overvektig han/ hun er som gammel, men jeg tror at det som betyr mest (stort sett) er matvaner fra barndommen.

Anonymkode: 1c113...fbc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...