Gå til innhold

Slettet


gladsoe

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Først og fremst: du er ikke en dårlig mor! Legg fra deg den tanken med en gang. Barn er så forskjellige, de bare er det, samme hva foreldrene prøver. Jeg hadde null peiling eller plan for soverutiner, min baby bare peilet seg inn på det helt av seg selv og søvn var aldri en utfordring med noen få unntak her og der. Det var ikke noe spesielt jeg gjorde for at det skulle bli enkelt, han bare var sånn. Og din jente er litt i andre enden av skalaen igjen, uten at det er noe feil dere nødvendigvis gjør. Kjære deg, høres jo ut som dere har forsøkt alle triks i boka! 

Vet du, jeg ville faktisk forsøkt å komme i kontakt med noen med kompetanse på barn & søvn. Hvis ikke helsestasjonen kan anbefale deg noen, så søk litt på nett. Mente jeg leste i en annen tråd her om noen som fikk noen til å komme hjem til seg og fikk hjelp på den måten.

Kanskje verdt et forsøk? 

Anonymkode: 6812c...85e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville laget rutiner, fast leggetid og faste sovetider på dagen. Anbefaler boka Sov godt av Karin Naphaug :) 

Anonymkode: d8b5d...d70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn, så har ingen personlig erfaring med dette tipset. Men tenkte jeg kunne nevne det.

Men jeg så ett tips på instagram om baby som kun vil sove på mammaen, og det var å legge en overdel som moren hadde brukt hele dagen i senga. Og fylle en myk hanske med litt ris som du knyter godt igjen. Som du varmer litt i ovnen eller mikroen til kroppstemperatur. Og som du legger på barnet. Da får barnet både lukten av deg, varmen og tyngden av en hånd på kroppen. Det skal visst nok hjelpe. 

Men du er ikke ei dårlig mamma. Ikke vær så hard mot deg selv. Håper hun og du får sove godt snart ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

UTVIKLINGSSPRANG!!

 

Last ned appen Wonder Weeks, plott inn termindato, så vet du ihvertfall hvor lenge det varer. Helt normalt med sovetrøbbel i sprang, vi har hatt det i alle.

 

Her har samsoving reddet hele familien, og bæring i bæretøy på dagtid. Nå er ungen fire år, og har sovnet selv i egen seng lenge. Og det kom på barnets eget initiativ, uten en eneste "kamp". :)

Anonymkode: 9951a...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: senk skuldrene og forventningene. Noen barn sover på eget rom og 8 timer per natt før de er året. Men det er faktisk flere av dem som ikke gjør det. Ved å legge forventningene på normalen, og ikke på høyeste hylle, så får du og pappaen mere ro. At en 8 mnd gammel baby sover på deres rom er ikke dramatisk. At et 4-7 år gammelt barn gjør det samme er faktisk ganske normalt. Så ha som mål at dere for det meste sover felles på eget rom når yngstemann begynnere på skolen. Det er realistisk. Noe annet er ganske ambisiøst.

 

Deretter: om denne endringen har vart mindre enn 1-3 uker så er det en udramatisk del av utviklingen. Gi henne mer kroppskontakt ved leggetid (siden hun sovner i armene) og ta det en dag om gangen. Det finnes ingen fasit på babyer. 

Anonymkode: 5d9f3...ac8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville laget rutiner, fast leggetid og faste sovetider på dagen. Anbefaler boka Sov godt av Karin Naphaug :) 

Anonymkode: d8b5d...d70

Hvor lenge skal man holde på med leggingen, f.eks.? Si at hun skal ha en dupp etter lunsj kl 11.30, men ikke søren om hun vil sove. Skal man bruke to timer på å trille en hylskrikende baby, evt til hun har skreket seg til kollaps? Jeg spør oppriktig, for jeg måtte bare gi opp alt som het faste tider i den perioden der, med mindre jeg ville høre på gråting og hyling i flere timer om dagen. Jeg følte ikke at det hjalp å trøste heller, hun skrek uansett om jeg trøstet eller ikke. Først fordi hun ikke fikk klatre overalt i senga, så fordi hun etter hvert ble så trøtt at hun knaptnok visste hvor hun var.

Anonymkode: 243e7...cc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lenge skal man holde på med leggingen, f.eks.? Si at hun skal ha en dupp etter lunsj kl 11.30, men ikke søren om hun vil sove. Skal man bruke to timer på å trille en hylskrikende baby, evt til hun har skreket seg til kollaps? Jeg spør oppriktig, for jeg måtte bare gi opp alt som het faste tider i den perioden der, med mindre jeg ville høre på gråting og hyling i flere timer om dagen. Jeg følte ikke at det hjalp å trøste heller, hun skrek uansett om jeg trøstet eller ikke. Først fordi hun ikke fikk klatre overalt i senga, så fordi hun etter hvert ble så trøtt at hun knaptnok visste hvor hun var.

Anonymkode: 243e7...cc1

Bæretøy! Da sitter ungen fast, får nærkontakt og trøst, og sovner mye fortere. Jeg kommer aldri til å la barna mine skrike alene. :'(

Anonymkode: 9951a...a91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen. Vår sov heller aldri mer enn tre kvarter på dagen. På kvelden hylte han i flere timer hver kveld i forbindelse med legging helt fram til han var ett år. Vi var på utredning for det ene og andre, ingen fant noen ting. Når han ble ett år hadde vi prøvd alt mulig og var så utslitte at vi måtte prøve og la han ligge for seg selv å gråte. Har vært i mot denne metoden og ville ikke men vi maktet ikke mer. 

La han på eget rom og bestemte oss for at vi måtte gå i mot alt vi hadde gjort før. La han i senga og sa god natt, strøk han på kinnet. Gikk ut. Og ble der. Ikke lenge, tretti sekunder. Gikk inn, la ha ned og sa natta. Neste gang ett minutt. Så ventet vi til han pustet i mellom skrikingen og gikk inn og la han ned. Det tok 20 minutter første kvelden. Andre noe lenger. Men etter en uke sovna han av seg selv i løpet av fem minutter!!!! Og etter det har han gjort det. Er nå 2 år. 

Følte meg helt grusom som gjorde det. Men det var verdt det. Han har det mye bedre, både på dagen og på natten. Og ikke minst på kveldene! Fra å gråte og skrike i så mange timer til ingenting føles himmelsk. Etter han sovbet lett på kvelden sov han også lenger på dagen. En og en halvtime. Riktignok kutta vi ned til kun en dupp. Men det er deilig! Hold ut! Sier ikke at min metode er noe fasit og riktig for dere. Men her fungerte det. 

Anonymkode: b10d1...7f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sovepose reddet oss om natta. Da gikk han ikke fra kalde hender/omfavnelse til kald seng. 

Anonymkode: 0accb...a0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bæretøy! Da sitter ungen fast, får nærkontakt og trøst, og sovner mye fortere. Jeg kommer aldri til å la barna mine skrike alene. :'(

Anonymkode: 9951a...a91

Sjalet ble flittig brukt, sammen med sang, stryking over ryggen, gåing i et mørkt og stille rom, gåturer ute ... Men det som til da hadde vært en idiotsikker løsning for å få henne til å sove, funket ikke (så godt) lenger. For vår del viste det seg at vekselvis vogn og å gå utendørs i sjal ble den nye løsningen, da, så vi er heldigere enn TS sånn sett. Men generelt sett lurte jeg litt på hvor fast man skal være på å lage disse nye rutinene, egentlig.

 

Vi hadde noe av det samme med jenta vår da hun var i samme alder, TS. Spesielt det med kveldsrutinen kjenner jeg meg godt igjen i. Hos oss ble løsningen noen ganger å knytte henne opp i sjalet og gå en tur ute. Noen ganger oppdaget jeg at hun hadde sugebehov, men ble irritert av puppen fordi det kom melk når hun ikke ville ha, så da funket smokken. Noen ganger var det ikke annen råd enn å holde henne fast tett inntil oss, og så sovnet hun etter noen minutters (for meg hjerteskjærende) gråting. Det høres brutalt ut, men hun fikk altså ikke vondt. Det vi gjorde, var å bare hindre henne i å vri seg rundt og bevege armene. Noen bruker svøping, andre bruker soveposer med sele. Vi brukte mine armer til å "svøpe" henne med, og min kropp og sang til trøst. Det ble også brukt kun når ingenting annet hadde gitt effekt, og hun var havnet i en ond sirkel der søvnmangel og aktivitet påvirket hverandre.

 

På den tiden stresset jeg også med å prøve å få til rutiner. Men da jeg gav opp, og heller gikk etter hva det måtte være som fikk henne til å sove og spise, ble hverdagen lettere for oss begge. Hun sovnet ikke noe tidligere, men det var like greit å bare stå opp igjen, få gjort litt husarbeid med henne i sjalet(eller selen da jeg endelig turte å prøve å ha henne på ryggen), og prøve igjen senere. Baby kunne være lettere å få til å sovne da, og mor slapp å føle at hun kastet bort tid på legging når hun heller kunne fått i seg mat, dusjet eller tatt oppvasken.

 

Men noen dårlig mor er du i hvert fall ikke, TS!

Anonymkode: 243e7...cc1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, TS, jeg har ingen tips til deg, og min snart 8 mnd gammel datter er akkurat lik. Hun sover aldri lengre enn 30 minutter, hun er faktisk best på power naps, på 15 minutter, og hun har bare 2 sånne på dagen, for at etter pappa kommer fra jobb og storesøster fra barnehagen, nekter hun å sove mer. Det er jo da det er mest gøy å være våken. 

Liten fordel er at det er mitt 2 barn,og forventningene og stressnivå er betydelig lavere denne gangen. Jeg stressa så sinnssykt med soving forrige gang - og da var babyen bedre å sove på dagtid! - for man leser jo at søvn avler søvn, at søvn er sinnssykt viktig for hjerneutvikling, men altså, hva skal man gjøre? Sover babyen ikke, så sover den ikke, og du har prøvd vogn, bæresjal, seng, pupp, antar jeg, så det er ikke noe mer du kan gjøre. Vår eldste begynte ikke å sove 1,5 time om dagen før hun begynte i barnehagen, der var hun plutselig så sliten at hun kunne sove lengre, men aldri før det.. Så det er for såvidt eneste tips jeg har.. barnehagen. Eller noe like slitsomt og stimulerende, som 10 skrikende unger, haha.

Anonymkode: 5e6e7...49b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...