Gå til innhold

Når mener du julen begynner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

For meg starter den 23 desember på morgenen. Ser at mange mener at 24 desember kl.17 er"fasiten" fordi det er da sølvguttene synger. Det er bare noe TV-kanalene har funnet på. Fra gammelt av startet julen morgenen 25 desember. Noen skriver at kirkene "Ringer julen inn kl 17". Det stemmer ikke. Kirkene ringer med klokkene på hver gudstjeneste på julaften og de andre gudstjenestene i julen. I noen kirker kl 11, i andre kl 15 og hos noen kl 17. I kikrne her jeg borer det 3 gudstjenester med ringing kl 11, 14 og 16. Ingen kl 17

Anonymkode: d5730...3ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg starter den 23 desember på morgenen. Ser at mange mener at 24 desember kl.17 er"fasiten" fordi det er da sølvguttene synger. Det er bare noe TV-kanalene har funnet på. Fra gammelt av startet julen morgenen 25 desember. Noen skriver at kirkene "Ringer julen inn kl 17". Det stemmer ikke. Kirkene ringer med klokkene på hver gudstjeneste på julaften og de andre gudstjenestene i julen. I noen kirker kl 11, i andre kl 15 og hos noen kl 17. I kikrne her jeg borer det 3 gudstjenester med ringing kl 11, 14 og 16. Ingen kl 17

Anonymkode: d5730...3ed

Fra gammelt av var julaften dagen da det ble vasket, ryddet, pyntet og ordnet til selve høytiden. At julen ringes inn klokken 17 på julaften har sammenheng med at folk startet helgen (fikk fri) på denne tiden av dagen.

Anonymkode: 1f243...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fra gammelt av var julaften dagen da det ble vasket, ryddet, pyntet og ordnet til selve høytiden. At julen ringes inn klokken 17 på julaften har sammenheng med at folk startet helgen (fikk fri) på denne tiden av dagen.

Anonymkode: 1f243...c3c

Ja, fra gammelt av ble jula ringet inn kl. 17. Å holde gudstjeneste på julaften er forholdsvis nytt. Tradisjonelt var det 1. juledag som var dagen for å gå i kirken. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2017 den 22.29, AnonymBruker skrev:

1 desember :)

Fasit, begynner 1 desember med adventiden.Alt før dette boikottes av meg med alle midler i mitt hjem :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julen for meg begynner første søndag i advent. Så mange ganger i slutten av november. I år ser det ut som det blir 3. desember :laugh:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2017 den 9.31, Yvonne skrev:

Julaften, når julen ringes inn kl. 17:00. Tiden før dette regner jeg som adventstid.

Ja "advent" som betyr ventetid, altså tiden man begynner å stelle i stand til jul, fra gammelt av var det faktisk mye mer en gaver som skulle fikses, det skulle vaskes, lages mat, lagres mat, 7 kakesorter som skulle bakes osv.... Så jeg tar det som en tid som inngår i julen, og forberedelsene. Juletreet pyntes uken før selve julaften. Da jeg var barn skjedde dette på lille julaften, men det blir bare stress med det :)  For meg er utansett den kristne høytiden det viktigste, og det som gjør at jeg har noen følelse for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Advent starter i år 1. desember for meg, siden 3. desember er på en søndag. Hadde 1. søndag i advent vært i november, hadde advent startet da. Da henger jeg opp adventsstjerne og adventsstaker i vinduer, samt noen lilla løpere og adventsstake med lilla stearinlys som tennes hver søndag i advent. Adventskalendere kommer frem, og gjerne klementiner.

Lillejulaften pynter jeg ordentlig til jul, og da kommer alt det røde frem i tillegg til juletreet. Dette blir stående til litt over nyttår, eller 13. dag jul, dersom jeg vil ha det der.

Jeg syns ærlig talt at det er litt trist at så mange unge i dag dropper advent og kjører jul i hele desember, og vel så det! Da blir jo veldig mye av ventetidssjarmen og julesjarmen borte, spør du meg. Det hele fremstår liksom så barnslig, av en eller annen grunn.

P.s. Er 30 selv.

Anonymkode: 75185...87e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Advent starter i år 1. desember for meg, siden 3. desember er på en søndag. Hadde 1. søndag i advent vært i november, hadde advent startet da. Da henger jeg opp adventsstjerne og adventsstaker i vinduer, samt noen lilla løpere og adventsstake med lilla stearinlys som tennes hver søndag i advent. Adventskalendere kommer frem, og gjerne klementiner.

Lillejulaften pynter jeg ordentlig til jul, og da kommer alt det røde frem i tillegg til juletreet. Dette blir stående til litt over nyttår, eller 13. dag jul, dersom jeg vil ha det der.

Jeg syns ærlig talt at det er litt trist at så mange unge i dag dropper advent og kjører jul i hele desember, og vel så det! Da blir jo veldig mye av ventetidssjarmen og julesjarmen borte, spør du meg. Det hele fremstår liksom så barnslig, av en eller annen grunn.

P.s. Er 30 selv.

Anonymkode: 75185...87e

Helt enig. Men det er nok påvirkning fra usa.

Anonymkode: 1f243...c3c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at julen starter 1. desember og varer til dagen før nyttårsaften. Selve kjernetiden av julen (de dagene jeg har mest julefølelse) er vel 22.-27. desember

Anonymkode: 6bec0...550

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg starter julesesongen første søndag i advent/ 1. desember. Jeg pynter med adventskrans, adventsstjerner i vinduet, og julekrybbe. Mesteparten av desember går i vanlig mat og vanlige hverdagssysler. -Med unntak av klementiner og julebrus. Det har vært mine adventslivreddere gjennom mange år med studier, og blitt med meg inn i jobblivet.

21.-22. desember går adventstida gradvis over mot jul hos oss. Jeg kjøper inn juletre, og lager julekonfekt og kaker.

Lille julaften pynter jeg treet, og resten av huset. Skikkelig kvelden før kvelden. Lille julaften er veldig viktig i våre familietradisjoner. ❤️ Om kvelden settes det frem nøtter og knask. Da er familiejulen i gang her.

Den glir over i julaften formiddag. Mange koselige familietradisjoner i de tidlige timene. Julehøytiden starter for meg med julegudstjenesten kl. 16:00 i fintøyet, og videre med julemiddag og alt som hører julaften til. 1. juledag er også en del av høytiden hos oss. 

Overgangen til romjul går 2. juledag/ 27. desember. Da erstattes pent dekket bord og fintøy med uformelle familiekvelder, turer, brettspill, quiz, julekaker, knask og avslappet hygge.

Romjula varer for meg til omtrent 29. desember. 30. desember går i å forberede der nye jobbåret/ handle på salg og forberede nyttårsaften.

Jeg elsker juletiden. Alle fasene! ❤️ Både trist og deilig når jula er over, og vi er over i januar. 

Anonymkode: 5c677...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke kristen, og feirer ordentlig jul, ikke kristusmesse-blandet-sammen-med-jul. Så når kirkeklokkene ringer inn betyr ingenting for meg og min feiring. 

Min førjulstid begynner 1. desember, og julen begynner 24 desember (ja, jeg feirer 24. desember selv om datoen for vintersolverv er 21. desember. Dette av praktiske grunner, samme som at jeg feirer bursdagen min nærmeste helg, og ikke på en mandag når folk er på jobb og har fritidsaktiviteter og ikke har tid til å feire med meg). 

Anonymkode: 2eb70...9c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg starter julen til advent, jeg vet det er kun adventstid da og ikke selve julen, men jeg føler at da starter julen litt. Jeg pynter ikke med adventsfarger osv, men har fullt julehus til advent. Selve julen begynner vel lillejulaften om kvelden.

Anonymkode: cc758...173

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den begynner 1 desember og er over når hverdagen begynner på nyåret. 

Anonymkode: 9d88d...b6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For meg begynner jula 1. Desember 😄 Da begynner jeg smått å pynte litt. Juletreet kommer ikke opp før senere, men er sjeldent st jeg klarer å vente til lille julaften. Elsker jula 😍

Anonymkode: ea386...2ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2017 den 22.27, AnonymBruker skrev:

Jeg mener 24. desember kl 17:00.

Sånn er det bare.

Anonymkode: 1f243...c3c

1. desember starter julen.
2. 24 desember er julaften
3. Etter 2. juledag er julen over :) 

Sånn er det for meg i hvertfall :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2017 den 19.25, AnonymBruker skrev:

Advent starter i år 1. desember for meg, siden 3. desember er på en søndag. Hadde 1. søndag i advent vært i november, hadde advent startet da. Da henger jeg opp adventsstjerne og adventsstaker i vinduer, samt noen lilla løpere og adventsstake med lilla stearinlys som tennes hver søndag i advent. Adventskalendere kommer frem, og gjerne klementiner.

Lillejulaften pynter jeg ordentlig til jul, og da kommer alt det røde frem i tillegg til juletreet. Dette blir stående til litt over nyttår, eller 13. dag jul, dersom jeg vil ha det der.

Jeg syns ærlig talt at det er litt trist at så mange unge i dag dropper advent og kjører jul i hele desember, og vel så det! Da blir jo veldig mye av ventetidssjarmen og julesjarmen borte, spør du meg. Det hele fremstår liksom så barnslig, av en eller annen grunn.

P.s. Er 30 selv.

Anonymkode: 75185...87e

De siste årene har jeg gjerne satt opp juletreet i begynnelsen av desember, men hjemmefra har jeg tradisjonen om å pynte lille julaften. Advent/jul er min favorittid på året, men som regel er jeg borte mesteparten av jula, feirer ikke hjemme hos meg selv. Vil gjerne ha litt jul hjemme også, derfor går det opp så tidlig. Og jula står som regel helt til 20. dag jul.

Anonymkode: 5eefb...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julen starter når jeg er ferdig med siste eksamen og sitter på toget på veg hjem, hører på julemusikk og kjenner på forventningene til julen, nyttår. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...