Gå til innhold

Når mener du julen begynner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

1 time siden, Chiyo skrev:

Jeg har aldri hørt at julen begynner 24 desember klokken 17.00. Hvorfor det? Er det en regler som sier at det ikke er jul før? :P  

For meg begynner julen 1 desember. :) 

Ja, det er på en måte regler, hvert fall uskrevne. Julen begynner den 24. eller 25. desember, avhengig av religion/tradisjon/land, og tiden før det fra 1. søndag i advent er advent. Tror mange blander begreper her, med mindre dere faktisk feirer jul en hel måned. Men jeg vil tro at dere gjør slik som alle oss andre i adventstiden; forbereder oss og venter på julen :) 

Anonymkode: 5eefb...639

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften, når julen ringes inn kl. 17:00. Tiden før dette regner jeg som adventstid.

Mvh Yvonne :heiajente: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig veldig glad i julen, men må holde meg litt i tøylene for å ikke bruke opp julegleden før desember :fnise: 

For meg er det tiden før julaften jeg liker aller best, så fra slutten av november er jeg i skikkelig julemodus. Julaften er høydepunktet, og 1. juledag er jeg sørgmodig for at det hele er "over". Slik har jeg i grunn alltid vært. Koser meg i romjulen også, men når julaften har vært så føles det på en måte ferdig. 

Anonymkode: 26a09...2b7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når julen ringes inn, DA er det jul! :strix: og den kan vare frem til 20. dag jul, altså 13. januar er den siste dagen av julen. Men så klart man pynter opp før det :strix: GØY GØY GØY! :hoppendeglad:

("Problemet" med å starte 1 desember er at mange jo hiver ut alt av juletiden 25 desember! :sjokkbla: Det synes jeg er regelrett sjokkerende :sprettoy: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Peanut skrev:

Når julen ringes inn, DA er det jul! :strix: og den kan vare frem til 20. dag jul, altså 13. januar er den siste dagen av julen. Men så klart man pynter opp før det :strix: GØY GØY GØY! :hoppendeglad:

("Problemet" med å starte 1 desember er at mange jo hiver ut alt av juletiden 25 desember! :sjokkbla: Det synes jeg er regelrett sjokkerende :sprettoy: )

Hvorfor er kvinnfolk så opptatt av julen?
 

Det lurer jeg litt på.:edie:

Anonymkode: 1f243...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er kvinnfolk så opptatt av julen?
 

Det lurer jeg litt på.:edie:

Anonymkode: 1f243...c3c

Fordi vi liker å pynte litt og lage digg mat og ha det kos med andre? ^^, 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
39 minutter siden, Peanut skrev:

Når julen ringes inn, DA er det jul! :strix: og den kan vare frem til 20. dag jul, altså 13. januar er den siste dagen av julen. Men så klart man pynter opp før det :strix: GØY GØY GØY! :hoppendeglad:

("Problemet" med å starte 1 desember er at mange jo hiver ut alt av juletiden 25 desember! :sjokkbla: Det synes jeg er regelrett sjokkerende :sprettoy: )

Vet du jeg pynter 22 desember og hiver ut jula 2 juledag :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Blair Waldorf skrev:

Vet du jeg pynter 22 desember og hiver ut jula 2 juledag :P

Er klar over at noen gjør det ja  :3 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg vet om når jula starter (24. desember kl 17) og hva jeg føler om når jula starter er for meg to vidt forskjellige ting. For meg har i hvert fall jula startet når vi pynter juletreet (flere dager før lille julaften) - men jeg hiver som regel ut juletreet og fjerner aall julepynt før nyttårsaften. Da er det ikke lenger jul for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er så morsomt at så mange lar seg provosere over at noen begynner julen "for tidlig" (i følge dem). Å skrive lange leserinnlegg i aviser, være sure. Snart så står de vel utenfor kjøpesentrene å protesterer. Det er så festlig. Også begynne å irritere seg over at det ikke er lik jul som de feiret når de var barn. 

Hvorfor la seg irritere? Det er jo bare å feire jul sånn som du selv vil. Selv om det er julemarsipan i butikken i september så betyr vel ikke det noe for deg? Gå forbi. Har folk mistet evnen til å overse ting? Jeg bryr meg ingenting om Valentine, men jeg blir jo ikke sint og irritert fordi butikkene er fulle av hjerter, sjokolade og kosedyr. Nei, jeg overser det. 

Ro dere ned folkens.

 

Så til svaret. Jeg liker førjulstiden best. Starter 1 desember, eller 1 søndag i advent om den kommer først. Pynter litt og litt til jul. Kvelden på lillejulaften føler jeg at julestemningen er på topp, da er det jul. 

Anonymkode: a33d2...e8e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.10.2017 den 1.00, Chiyo skrev:

Jeg har aldri hørt at julen begynner 24 desember klokken 17.00. Hvorfor det? Er det en regler som sier at det ikke er jul før? :P  

For meg begynner julen 1 desember. :) 

Fordi kirkeklokkene ringer inn julen da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 3.10.2017 at 1:30 AM, AnonymBruker said:

Du bare kverulerer.
Anonymkode: 1f243...c3c

Du er fremdeles helt opprådd for argumenter, ser jeg. Du vet kanskje ikke at dette er et debattforum?

Anonymkode: 30b83...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del begynner jula egentlig når julen ringes inn på julaften, men siden barna er så spente tjuvstarter vi noen dager. Pynter juletreet 4-5 dager før julaften og koser oss med "førjulsstemning".

Resten av desember er det adventsstemning. Skiller på jul og advent, så å pynte med nisser og juletremotiver i starten av desember blir helt feil for meg.

At andre velger å gjøre det annerledes mener jeg overhodet ikke noe om, folk må få gjøre som de vil.

Anonymkode: 0ec41...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.9.2017 den 12.14, AnonymBruker skrev:

På lille julaften. Jeg er litt rebelsk av meg så jeg følger ikke kirkeklokkenes ordre! :laugh:

Anonymkode: a6792...244

Samme her :alice:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 5.10.2017 den 6.54, AnonymBruker skrev:

Du er fremdeles helt opprådd for argumenter, ser jeg. Du vet kanskje ikke at dette er et debattforum?

Anonymkode: 30b83...10e

Du står på stedet hvil.

Anonymkode: 1f243...c3c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Du står på stedet hvil.
Anonymkode: 1f243...c3c

Selvfølgelig står jeg på stedet hvil, for du har jo ikke kommet med et eneste argument.
Kom med gode argumenter, så skal du se at jeg forandrer mening. Det er slik det foregår på et debattforum.
"Jeg mener ditt eller datt" og ingenting mer, er det ingen som bryr seg om; det er bare verdiløst pjatt.
"Jeg tror det må være sånn og slik, fordi..." er et argument som kan snu andres oppfatning.

Anonymkode: 30b83...10e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.desember (adventstaken kommer frem første søndag i advent). Ellers synes jeg det er OK med julebord i november (men kun det). Desember er en travel måned allerede. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille julaften. Da begynner første omgang av tradisjonene våre 😀 men straks vi setter oss ned for å spise julemiddag, da er julefreden komplett. ♡

Anonymkode: 0d426...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...