Gå til innhold

Studenter, hvor mye jobber dere med skole? Innspill gjerne.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dersom dere starter med skolearbeid klokka 9 om morgenen, jobber dere på kveldstid også da? 

Jeg stresser så jævlig over å skulle ligge foran, gjerne være àjour, derfor ender jeg ofte opp med å jobbe på kveldstid også. Føler meg nesten litt utbrent, spesielt når det er meget hardt og tungt det jeg studerer, føler ihvertfall jeg. 

 

Anonymkode: 5741f...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har bare pensum å lese nå, og ingen oppgaver. Så setter av en dag i uka hvor jeg leser pensum som må kommes gjennom. Det er vel egentlig all tid jeg bruker på studiet utenom forelesninger.

Før har jeg stort sett bare gjort det nødvendige slik at jeg hang med i relevante oppgaver og innleveringer. Så har resten blitt lest i skippertak i eksamensperioden siden jeg stort sett har hatt minst en uke mellom hver eksamen å lese på. Dette arbeidet har jeg stort sett bare gjort på kveld og nattestid, for da jobber jeg godt under press.

Går du første året studie? For jeg kjenner igjen trekkene for hvordan jeg selv og omgangskretsen var spesielt første semesteret. Da satt vi fra morgen til kveld flere dager i uken fordi det var intrykket at vi måtte for å være ajour/fremfor. Etterhvert finner en studieteknikker som funker godt, og en skjønner at en kan slappe av litt mer rundt pensum. Da finner en som oftest den gode balansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 50 studiepoeng dette semesteret, og hadde planer om å begynne å lese i august... nå er det jo slutten av september, og har knapt gjort noe som helst. Så nå fremover blir det å sitte fra kl. 7.30 - 8 om morgenen, en pause til lunsj og en pause til middag, og så sitte til kl. 21.00 om kvelden. Men det er jo min egen feil; er jeg som ikke har klart å komme i gang. ;) Har ingenting obligatorisk, men har gått på forelesninger.

Heldigvis er jeg flink med skippertak - når jeg først klarer å komme i gang!

Anonymkode: 0b448...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Moonwalker skrev:

Har bare pensum å lese nå, og ingen oppgaver. Så setter av en dag i uka hvor jeg leser pensum som må kommes gjennom. Det er vel egentlig all tid jeg bruker på studiet utenom forelesninger.

Før har jeg stort sett bare gjort det nødvendige slik at jeg hang med i relevante oppgaver og innleveringer. Så har resten blitt lest i skippertak i eksamensperioden siden jeg stort sett har hatt minst en uke mellom hver eksamen å lese på. Dette arbeidet har jeg stort sett bare gjort på kveld og nattestid, for da jobber jeg godt under press.

Går du første året studie? For jeg kjenner igjen trekkene for hvordan jeg selv og omgangskretsen var spesielt første semesteret. Da satt vi fra morgen til kveld flere dager i uken fordi det var intrykket at vi måtte for å være ajour/fremfor. Etterhvert finner en studieteknikker som funker godt, og en skjønner at en kan slappe av litt mer rundt pensum. Da finner en som oftest den gode balansen.

Første år ja! Den gode balansen vil jeg gjerne ha, man får vel større ro rundt studiet da?

Anonymkode: 5741f...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var fullstidsstudent var jeg på universitetet fra 8 - 16 mandag til fredag, ofte lenger og i helgene. Leste pensum før forelesningene, deltok på alle forelesninger og seminarer, for så å repetert det som var gjennomgått før jeg forberedte meg til neste forelesning. Det tok litt over ett semester før jeg fant en god studieteknikk og klarte å identifisere det viktigste i pensum, kanskje du finner en som passer deg til våren? Jeg tror du er en flink student som kommer til å gjøre det bra. Husk at det er et maraton, ikke en sprint :)

Nå studerer jeg 50 % ved siden av full jobb. Bruker i snitt 15-19 timer i uken på studiene.

Anonymkode: 7b62d...f15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Første år ja! Den gode balansen vil jeg gjerne ha, man får vel større ro rundt studiet da?

Anonymkode: 5741f...b2e

Det får en. Når en etterhvert har innleveringer og eksamener så ser en hvor lista ligger og hva forelesere legger vekt på. Da finner du ut av hva som er viktig og ikke i pensum, og kan fordele tiden bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går også første året på et studiet (heldigvis ikke et veldig tungt studie).

De første ukene satt jeg i flere timer hver sag å leste i pensum. Men så var jeg til en studieveileder og fikk pratet litt om stidieteknikk osv. Det hjalp meg veldig. 

Nå pleier jeg som oftest bare å lese før forelesningene, så tar jeg notater på forelesningene og fyller de ut når jeg kommer hjem (hvis det f.eks er noen begreper eller annet som jeg føler er viktig, men som ikke ble nevnt i forelesningen). Jeg er også med på seminarene.

Bare på tre uker har vi hatt tre innleveringsoppgaver, så jeg har brukt en del tid på disse. Men nå er det roligere igjen. Jeg prøver å jobbe jevnt og trutt. Er ikke en av de som kommer meg igjennom pensumet rett før eksamen.

Anonymkode: 877ec...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går på sykepleie, første år. I tillegg til å måtte gå på skole nesten hver dag til kl 3 og i tilegg til dette jobber jeg 2-3 dager i uken, har jeg brukt i snitt 5-7 timer HVER dag. men nå er jeg utslitt og motviasjonen min er langt nede. 

 

Jeg har derfor tatt det veldig rolig forrige uke og denne uken, men prøver å lese litt hver dag...sånn 2-5 timer avhengig av om jeg har lesedag eller ikke. 

 

Jeg er ny student og sliter med å finne balansen. Jeg har tro på at hvis jeg okmmer meg igjennom denne eksamen som er om 4 uker (weeehee), så har jeg allerede identifisert hva jeg ikke skal gjøre igjen - og det er å overarbeide meg selv og ikke lage en god leseplan. 

Anonymkode: 488bc...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er på lesesalen 8/9-15/16 mandag-fredag. Når jeg drar hjem så har jeg fri. Får stort sett gjort det jeg skal på en dag. I perioder har jeg lengre dager, og er på skolen i helgene, men utenom eksamensperiode og i forbindelse med større oppgaver så klarer jeg meg fint.

Jeg brukte litt tid på å få god studieteknikk. Nå er jeg flinkere til å sile ut og bestemme meg for hva som er viktig å bruke tid på, og hva jeg kan droppe. Jeg kan også fint ta fri med god samvittighet innimellom. 

Anonymkode: f65c2...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er på lesesalen 8/9-15/16 mandag-fredag. Når jeg drar hjem så har jeg fri. Får stort sett gjort det jeg skal på en dag. I perioder har jeg lengre dager, og er på skolen i helgene, men utenom eksamensperiode og i forbindelse med større oppgaver så klarer jeg meg fint.

Jeg brukte litt tid på å få god studieteknikk. Nå er jeg flinkere til å sile ut og bestemme meg for hva som er viktig å bruke tid på, og hva jeg kan droppe. Jeg kan også fint ta fri med god samvittighet innimellom. 

Anonymkode: f65c2...1a0

Regner med du går på et universitet? Heldig at du har så mye frihet! Er veldig lei videregåendeskole opplegget på høyskole..

Anonymkode: 488bc...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg er fulltidsstudent og bruker ca 16 timer i uka på forelesning og ca 1 på lesing/forberedelser hjemme. Litt mer rundt eksamen, men fortsatt lite. Skal sies at jeg har hus og barn, og deltidsjobb  (36%). Klarer meg fint, snitt på b-c. Studerer vernepleie.

Anonymkode: 5e0a9...90d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, jeg er fulltidsstudent og bruker ca 16 timer i uka på forelesning og ca 1 på lesing/forberedelser hjemme. Litt mer rundt eksamen, men fortsatt lite. Skal sies at jeg har hus og barn, og deltidsjobb  (36%). Klarer meg fint, snitt på b-c. Studerer vernepleie.

Anonymkode: 5e0a9...90d

Oi, men dette er da imponerende. Hvis du klarer å få b-c i snitt og lese så lite...Hva er trikset?:alice:

Anonymkode: 488bc...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dersom dere starter med skolearbeid klokka 9 om morgenen, jobber dere på kveldstid også da? 

Jeg stresser så jævlig over å skulle ligge foran, gjerne være àjour, derfor ender jeg ofte opp med å jobbe på kveldstid også. Føler meg nesten litt utbrent, spesielt når det er meget hardt og tungt det jeg studerer, føler ihvertfall jeg. 

 

Anonymkode: 5741f...b2e

Det spørs jo hva du studerer, Ts. Jeg går profesjonsstudier og løfter knapt en finger utenom 9-14/15 i ukedagene. Det er jo plenty med huller i en dagtid å gjøre oppgaver på lesesalen. 

Til dere som jobber dere ihjel: som med alt annet er det ikke mengden men kvaliteten som teller. Så om du jobber tidlig og sent så blir du bare irrasjonell, stressa, sliten og ineffektiv. Det du trenger da er en langweekend der du tar deg selv i øra og snakker strengt om jobb-fritidsbalansen. Og så setter du inn en innsats på å lære deg å jobbe kvalitativt, ikke kvantitativt. Kvantitet er som kjent verdiløst.

Anonymkode: 5681e...516

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det spørs jo hva du studerer, Ts. Jeg går profesjonsstudier og løfter knapt en finger utenom 9-14/15 i ukedagene. Det er jo plenty med huller i en dagtid å gjøre oppgaver på lesesalen. 

Til dere som jobber dere ihjel: som med alt annet er det ikke mengden men kvaliteten som teller. Så om du jobber tidlig og sent så blir du bare irrasjonell, stressa, sliten og ineffektiv. Det du trenger da er en langweekend der du tar deg selv i øra og snakker strengt om jobb-fritidsbalansen. Og så setter du inn en innsats på å lære deg å jobbe kvalitativt, ikke kvantitativt. Kvantitet er som kjent verdiløst.

Anonymkode: 5681e...516

Ja, det har jeg innsett...hvilket studie går du på? Har du mye obligatorisk om dagen...?

Anonymkode: 488bc...bb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med skole kanskje 5-10 timer hver dag, utenom helger. Dette i tillegg til forelesninger.

Jeg vet at jeg ikke trenger å jobbe så mye, men jeg finner bare pensum så utrolig interessant. Når jeg leser så vil jeg bare lese mer, og jeg vil forstå mer, og jeg vil gå dypere på måte. Jeg er heldig sånn sett, for hadde jeg studert noe jeg ikke hadde en så brennende interesse for så hadde jeg aldri orket. 

Men jeg sitter ikke på lesesalen alle disse timene da. Jeg leser pensum, hører på lydbok, diskuterer med andre, ser dokumentarer, etc. Jeg studerer sosialt arbeid, så jeg finner heldigvis mye som er kjempe relevant i andre kanaler enn kun de tyngste pensumbøkene.

Vi har også et vanvittig stort pensum dette semesteret. Alle som har kommet lenger sier at det er dette halvåret som er det verste. Jeg vet at det er mange på mitt studie som sliter allerede nå fordi det er mye lesing og forståelse på egenhånd, og det er store temaet. Sosiologi på universitetsnivå er for eksempel veldig krevende hvis du ikke har hatt noe særlig om det tidligere, og ikke har en grunnleggende interesse eller forståelse. 

Dette er i tillegg til 2 jobber, barn og samboer, så jeg har ikke mye tid til det sosiale. Heldigvis har jeg verdens beste studiegjeng som forstår meg og er kjempe gode å jobbe sammen med! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Brukte kanskje 4-8 timer i uka på studiene i gjennomsnitt. Lite obligatorisk, bare litt lesing før og jobbing med eksamener. Fikk gode karakterer, men så var det jo studier på HF da.

Anonymkode: 9d927...202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hvor mange timer jeg bruker, men er av og på i løpet av en hel dag, mandag til fredag og kanskje litt i helgene. Jeg liker studiet mitt, og det er mye praktisk arbeid, takk og lov. Har pauser hvor jeg trener, spiser, sover og gjør andre ting generelt, for så å fokusere på studier. Mye kamerateknikk, programmeringsøvelser, lese litt pensum og ser mye på Lynda.com (spesielt programmering og diverse designprogrammer som brukes på studiet).

Multimedieteknologi og design. Programmering er vanskeligst så prioriterer det mest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig ustrukturert. Er kanskje på 1/4 av forelesningene i løpet av en uke, og leser ingenting selv. De siste to ukene før eksamen blir det skikkelig skippertak, og hvert semester sier jeg: "nå skal jeg lese fra første skoledag", men det skjer aldri, og det ender i skippertak år etter år. Nå får jeg ganske bra resultater selvom jeg tar skippertak(B i snitt), men i de to siste ukene før eksamen blir jeg sykt stressa, og angrer hver gang.

Anonymkode: 9a681...baa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er veldig ustrukturert. Er kanskje på 1/4 av forelesningene i løpet av en uke, og leser ingenting selv. De siste to ukene før eksamen blir det skikkelig skippertak, og hvert semester sier jeg: "nå skal jeg lese fra første skoledag", men det skjer aldri, og det ender i skippertak år etter år. Nå får jeg ganske bra resultater selvom jeg tar skippertak(B i snitt), men i de to siste ukene før eksamen blir jeg sykt stressa, og angrer hver gang.

Anonymkode: 9a681...baa

Hah. Det der kunne vært meg...skulle nesten til å skrive det samme. Men jeg har litt lavere snitt enn deg, mellom B og C. Leser ikke en dritt før en uke før eksamen, tror at jeg skal stryke hver gang. Men jeg orker rett og slett ikke bruke mer tid...man har da et liv. 

Anonymkode: 1f9eb...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...