Gå til innhold

Snart bryter du loven hvis du nekter barnet ditt å skifte kjønn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.document.no/2017/06/22/ny-lov-om-likestilling-og-diskriminering-rammer-ogsa-familielivet/
"Under forhandlingene om den nye loven i Stortinget kom imidlertid KrF og Ap med et eget forslag knyttet til lovens virkeområde. De onsket at den nye likestillings- og diskrimineringsloven skal gjelde på alle områder i samfunnet, også i familielivet. Dette forslaget fikk flertall mot Hoyre og Frps stemmer.

Med denne utvidelsen bor flere enn bare klassiske kristne bli bekymret, for dette gir staten en unik mulighet til å holde en klam hånd over familiers integritet. Foreldre som ikke stotter sine barn i deres onsker om f.eks å skifte kjonn eller religion, vil i framtiden bryte loven."

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/prop.-81-l-20162017/id2547420/
"Loven forbyr diskriminering på grunn av kjonn, graviditet, permisjon ved fodsel eller adopsjon, omsorgsoppgaver, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjonnsidentitet, kjonnsuttrykk, alder eller kombinasjoner av disse grunnlagene."

Anonymkode: 7c9c6...c2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ingen er lovpålagt å støtte sine barn, men gode foreldre bør faktisk gjøre det. Selv om barnet "velger" annerledes enn mor og far har sett for seg. Seksuell legning og kjønnsorientering er jo strengt tatt ikke noe man velger, det er sånn man er. Når det gjelder religion så har jo alle over 15 år allerede lovfestet rett til å melde seg ut eller inn av trossamfunn uten foreldrenes tillatelse. 

I overskriften snakker du om å nekte sine barn å skifte kjønn. Og det skulle da bare mangle om ikke det skulle være ulovlig. Det er vel strengt tatt heller ikke snakk om å skifte kjønn, men om kjønnsbekreftende behandling.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle jeg nekte mitt eget barn noe så ekstremt viktig? Hvilken forelder nekter sitt barn lykke? 

Om ett av mine barn er født i feil kropp, homofil eller mørkredd, så kjemper vi sammen uansett! 

Anonymkode: 02e1c...b36

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er snakk om kjønn på papiret. Du kan endre kjønn på internet, og det kan reverseres.  Det er ikke snakk om å tvinge foreldre til å godta kosmetiske operasjoner for å endre kjønnsorgan eller noe.  

Anonymkode: 52cf1...096

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet man egentlig hvilket kjønn man er i 1 - 12 års alderen? Jeg kan ingenting om dette. Husker at jeg lyst til å være sjåfør og kjøre pappas bil når jeg var 4 :lol:

Anonymkode: f0e51...a6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man egentlig hvilket kjønn man er i 1 - 12 års alderen? Jeg kan ingenting om dette. Husker at jeg lyst til å være sjåfør og kjøre pappas bil når jeg var 4 :lol:

Anonymkode: f0e51...a6b

Det er en ganske dårlig sammenligning. Du kan ikke sammenligne hvordan man identifiserer seg som person med drømmer man har om fremtiden. Jeg har hatt mange drømmer gjennom livet, men jeg har alltid visst at jeg er jente. Jeg kjenner transpersoner som helt fra de var småbarn visste at de ikke likte båsen de ble plassert inn i. Det er mange foreldre som opplever at barna blir veldig sinte, for eksempel mødre som prøver å tvinge kjole på døtrene sine som vil gå i brødrenes klær og klippe av seg håret, men når barna for velge selv blir det ofte mye bedre fordi da føler barnet seg mye mer vel med seg selv. 

Endret av Chiyo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I de tilfellene noen trenger kjønnsbekreftende behandling er det jo også en fordel å begynne tidlig, men selvsagt ikke uten å være sikker. Så slipper f.eks. en jente i guttekropp å få skjegg, stort adamseple og å komme i stemmeskiftet. Så vil hun også i fremtiden se mer ut som en vanlig kvinne og mindre som en mann i kvinneklær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet man egentlig hvilket kjønn man er i 1 - 12 års alderen? Jeg kan ingenting om dette. Husker at jeg lyst til å være sjåfør og kjøre pappas bil når jeg var 4 :lol:

Anonymkode: f0e51...a6b

Ja og nei. Jeg tror de fleste barn veldig tidlig kan si at de er gutt/ jente, uten at de egentlig føler seg sånn. 

Jeg har en sønn og han har alltid vært Gutt. Når han var 0-4 år hang vi mest med venninner av meg som hadde jenter. Da skulle en jo tro at han automatisk lekte på jentenes premisser («jentelek»), men det var totalt uaktuelt. Hadde de EN lekebil i huset, så fant han den. Gav en av jentene han en dukke, gav han den videre til meg. Gutten i han var så dominant at det var fascinerende å se på. 

Jeg har flere sønner, og hadde en av de blitt motsatt, ønsket seg dukker, langt hår og kjole, så ville jeg nok skjønt tidlig at det var utenfor normal nyskjerrighet. Med åpent sinn kan nok en forelder se dette lenge før barnet selv kan sette ord på det. 

 

Anonymkode: 02e1c...b36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg får et transkjønnet barn noen gang kommer jeg til å være positiv og støttende til både navneendring, juridisk kjønnsskifte, klesstil osv - men skifteoperasjon er uaktuelt før barnet er 16 år. Bryter jeg loven da? Jeg blir matt av foreldre som opererer barn i 8-10 års alder på denne måten (i usa, sett på tv). En åtteåring vet ikke hva de vil!! en 16-åring er voksen, selvstendig og vet hva de vil på dette området.

Anonymkode: af8b0...321

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om jeg får et transkjønnet barn noen gang kommer jeg til å være positiv og støttende til både navneendring, juridisk kjønnsskifte, klesstil osv - men skifteoperasjon er uaktuelt før barnet er 16 år. Bryter jeg loven da? Jeg blir matt av foreldre som opererer barn i 8-10 års alder på denne måten (i usa, sett på tv). En åtteåring vet ikke hva de vil!! en 16-åring er voksen, selvstendig og vet hva de vil på dette området.

Anonymkode: af8b0...321

Det er vel Inge som utfører operasjon på barn, ei heller i USA. Det man kan få er vel pubertethemmende og eventuelt hormoner. 

Anonymkode: f05d2...338

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...