Gå til innhold

Når legen nekter...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er tre regninger, på ca 900kr hver seg, så blir litt til sammen. Jeg vil og skal jo gjøre opp for meg, men jeg må ha midlene til det. 

Takk for tips, tar kontakt med pasientombudet. Har så innmari liten lyst til å gå på sosialen, har klart meg uten hittil, selv om det har holdt hardt. 

Anonymkode: 807c3...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er tre regninger, på ca 900kr hver seg, så blir litt til sammen. Jeg vil og skal jo gjøre opp for meg, men jeg må ha midlene til det. 

Takk for tips, tar kontakt med pasientombudet. Har så innmari liten lyst til å gå på sosialen, har klart meg uten hittil, selv om det har holdt hardt. 

Anonymkode: 807c3...95e

Er dette en privat lege? Fastleger koster ikke 900kr timen. Eller er det plus inkassogebyr? Her kan du lese om satsene hos Helsenorge https://helsenorge.no/betaling-for-helsetjenester/betaling-hos-lege

Har du bedt om en nedbetalingsplan? 

Du har ikke klart deg hittil når du står i en situasjon der du risikerer å ha 0 i inntekt, og blir nektet legehjelp. Det er ganske uproblematisk for deg å anvende sosialen, siden de ser ut fra din situasjon at det er kortvarig. Støtten du får der i påvente av AAP vil bli avregnet i etterbetalt AAP. 

Du kan også kontakte pasientforeningen for råd og støtte http://www.pasient.no

Anonymkode: 07b78...605

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er tre regninger, på ca 900kr hver seg, så blir litt til sammen. Jeg vil og skal jo gjøre opp for meg, men jeg må ha midlene til det. 

Takk for tips, tar kontakt med pasientombudet. Har så innmari liten lyst til å gå på sosialen, har klart meg uten hittil, selv om det har holdt hardt. 

Anonymkode: 807c3...95e

Jeg er blakk til lønning, men den 12 oktober kan jeg bidra litt! Kan du sende meg en melding her med nummer for vipps eller kontonummer så kan jeg hjelpe deg litt på vei med regningene :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Leger jobber selvfølgelig ikke gratis. De får mesteparten av lønna si av staten. 

Anonymkode: 0338c...5a7

Fastleger driver som selvstendig næringsdrivende med tilskudd fra staten etter satser. Resten kommer via egenandeler fra pasientene. 

Anonymkode: bedea...c19

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2700 kr i ubetalte legeutgifter når grensen for frikort per år er ca 2200 og du har betalt ned noe tidligere? Her er noe som mangler for å få hele bildet, jeg tror ikke en lege går til det skritt å holde tilbake opplysninger fra NAV heller så denne historien er virkelig ikke hverdagskost. Spesielt ikke siden legen må dokumentere og begrunne i søknaden til NAV i utgangpunktet og det ikke foreligger noen grunn til at ikke all relevant informasjon alt er hos NAV da dette vel er regulert av folketrygdloven og en fastlegen neppe vil forsøke sette loven tilside for skarve tusenlapper i det store bildet..

Og jeg regner med du kjenenr til dette for bruk av de som er mellom løsninger?

https://www.nav.no/no/Person/Skjemaer-for-privatpersoner/skjemaveileder/vedlegg?key=229735

 

Anonymkode: 02788...c5a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart han ikke sender over papirene, og at NAV ikke tar tak i det. Når legen sender inn legeerklæring i forbindelse med søknad om arbeidsavklaringspenger, så er det NAV som betaler for denne jobben. 

Anonymkode: d6faf...e98

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lån pengene til legeregningene fra noen venner eller familie da! En eller annen finnes som har råd til å låne deg pengene, garantert. Og ikke svar at du ikke har noen. For det har du. En eller annen kan låne pengene for deg eventuelt, og så betaler du tilbake så fort du får AAP. Alt sammen denne gangen...

 

 

Anonymkode: 6ea65...a27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sånn at du trenger en legetime til for å få "avsluttet" en behandling, utredning eller noe, før han kan sende noe til NAV? Er det noe mer som må betales for før disse bevisene/papirene er ferdige eller gyldige?
I så fall skjønner jeg at de ikke vil gi deg enda en faktura siden du ikke er så betalingsdyktig.

Men dette er hva jeg ville gjort:
- Ta kontakt med inkassobyrået og få ordnet en nedbetalingsplan for å pause kravet.
- Få så en rådgivertime med din saksbehandler hos Nav, som gir deg råd ang. din situasjon. Det virker som om det er noe her du ikke helt har forstått, så kanskje din rådgiver kan ringe til legen din når du er der, så han kan forklare henne saken. Så finner dere en løsning sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fra august ifjor 9 legetimer, rakk ikke frikortet det året, så nå i sommer betalte jeg 6 av regningene, fikk lånt penger, så fikk jeg frikort, men det er fortsatt 3 ubetalte som har gått til innkasso og er nå ca 900kr hver seg. Om jeg får betalt disse, vil jeg få igjen fra frikortet det legetimene kostet, så jeg får da ca 1000kr tilbake, men må først ha pengene før jeg får utbetalt. 

Legen sendte inn søknad til AAP i mai, men siden jeg har vært i en operasjon i mellomtiden er det nye opplysninger i saken, disse opplysningene nekter legen å gi ut før jeg har betalt inn resterende, og dermed får ikke NAV behandlet søknaden.

Snakk om å sette seg selv i ei suppe :PMen er ikke lett når man i utgangspunktet hadde lavtlønnsjobb, så gikk bedriften konkurs og jeg fikk dagpenger av den lille lønnen jeg hadde ( 60%?), par mnd senere havner jeg i ulykke og må gjennom flere operasjoner, sengeliggende i 8uker etter hver operasjon med masse smerter, blir mye sterke smertestillende og da et hode som ikke helt fungerer... det er så flaut :icon_frown: Pleier alltid ha ting på stell, følger slavisk et budsjett jeg har satt opp og følte meg så flink som klarte meg med lite, men så skjer det uforutsette ting da, som det ofte gjør, og da velver hele budsjettet.

Anonymkode: 807c3...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, puffy123 skrev:

Jeg er blakk til lønning, men den 12 oktober kan jeg bidra litt! Kan du sende meg en melding her med nummer for vipps eller kontonummer så kan jeg hjelpe deg litt på vei med regningene :smilyblomst:

Så utrolig snilt av deg :) var ikke meningen dette skulle være tiggetråd, kun om legen kunne gjøre dette. Skal nok klare å dra det i land, må bare finne på noe lurt :) Men veldig tusen takk for tilbudet, veldig snilt :helen:

Anonymkode: 807c3...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg har fra august ifjor 9 legetimer, rakk ikke frikortet det året, så nå i sommer betalte jeg 6 av regningene, fikk lånt penger, så fikk jeg frikort, men det er fortsatt 3 ubetalte som har gått til innkasso og er nå ca 900kr hver seg. Om jeg får betalt disse, vil jeg få igjen fra frikortet det legetimene kostet, så jeg får da ca 1000kr tilbake, men må først ha pengene før jeg får utbetalt. 

Anonymkode: 807c3...95e

Er du sikker på dette? Har du regelverk å lenke til?

Anonymkode: df716...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Med 11000kr utbetalt pr mnd, og veldig mange legetimer, så hadde jeg ikke nok, rett og slett, satt med 2000kr til livsopphold liksom.

Anonymkode: 807c3...95e

Men, kom du ikke opp til frikortgrensen ganske raskt da? 

I år er grensen for 2205,- I fjor var den litt lavere, og året før det så var den litt lavere enn for 2016.

Anonymkode: b57b8...fe1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er tre regninger, på ca 900kr hver seg, så blir litt til sammen. Jeg vil og skal jo gjøre opp for meg, men jeg må ha midlene til det. 

Takk for tips, tar kontakt med pasientombudet. Har så innmari liten lyst til å gå på sosialen, har klart meg uten hittil, selv om det har holdt hardt. 

Anonymkode: 807c3...95e

900 kroner på hver? Har du latt legeregninger på ca. 250 kroner vokse seg til mer enn det tredoble? 

 

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Men, kom du ikke opp til frikortgrensen ganske raskt da? 

I år er grensen for 2205,- I fjor var den litt lavere, og året før det så var den litt lavere enn for 2016.

Anonymkode: b57b8...fe1

Frikortgrensen bryr seg ikke om regninger er betalt eller ikke, den samler aktiverte regninger. Frikortgrensen bryr seg heller ikke om purringer, purregebyr, inkassopåslag m.m. Men å la småregninger vokse seg over hodet er temmelig dumt særlig når konsekvensene er som her. 

En annen sak er at trygden skal betale for legeerklæringer når det bare er legeerklæringen pasienten kommer for. 

Anonymkode: 018ed...63d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så utrolig snilt av deg :) var ikke meningen dette skulle være tiggetråd, kun om legen kunne gjøre dette. Skal nok klare å dra det i land, må bare finne på noe lurt :) Men veldig tusen takk for tilbudet, veldig snilt :helen:

Anonymkode: 807c3...95e

Jeg skjønte at det ikke var det som var meningen, og du klarer nok å dra det i land :blomst: men tilbudet står, bare send en melding om du har behov. Håper det ordner seg for deg. God helg :biggrin:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

900 kroner på hver? Har du latt legeregninger på ca. 250 kroner vokse seg til mer enn det tredoble? 

 

Frikortgrensen bryr seg ikke om regninger er betalt eller ikke, den samler aktiverte regninger. Frikortgrensen bryr seg heller ikke om purringer, purregebyr, inkassopåslag m.m. Men å la småregninger vokse seg over hodet er temmelig dumt særlig når konsekvensene er som her. 

En annen sak er at trygden skal betale for legeerklæringer når det bare er legeerklæringen pasienten kommer for. 

Anonymkode: 018ed...63d

Frikortgrensen akkumulerer vel egenandelene pasienten har betalt. Og når taket nås så utstedes frikortet for den resterende delen av kalenderåret.

Poenget var dette: Det kan være krevende i en kort periode å stadig betale egenandeler, men når pasienten ført er loppet for de + 2 tusen kronene i egenandel så inntrer frikortet. Altså klarer de fleste, tross elendig lønn, å finne måter å fysisk overleve på mens de loppes for egenandeler på samme måte som du plukker fjær av ei rype. For mange diagnoser er det ikke gunstig å tvinge folk til å leve på havregryn og nudler for å kunne betale egenandelene, men om det er tilfellet her er det bare TS som vet.

Det undrer meg litt dersom en lege med loven i hånd kan tilbakeholde på informasjon som etterlyses av NAV, uten å samtidig bryte noen regler. Men, på det feltet har jeg ingen kunnskap.

 

Anonymkode: b57b8...fe1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

2700 kr i ubetalte legeutgifter når grensen for frikort per år er ca 2200 og du har betalt ned noe tidligere? Her er noe som mangler for å få hele bildet, jeg tror ikke en lege går til det skritt å holde tilbake opplysninger fra NAV heller så denne historien er virkelig ikke hverdagskost. Spesielt ikke siden legen må dokumentere og begrunne i søknaden til NAV i utgangpunktet og det ikke foreligger noen grunn til at ikke all relevant informasjon alt er hos NAV da dette vel er regulert av folketrygdloven og en fastlegen neppe vil forsøke sette loven tilside for skarve tusenlapper i det store bildet..

Og jeg regner med du kjenenr til dette for bruk av de som er mellom løsninger?

https://www.nav.no/no/Person/Skjemaer-for-privatpersoner/skjemaveileder/vedlegg?key=229735

 

Anonymkode: 02788...c5a

Når man legger til inkasso som TS nevnte, kan det komme opp i den summen.  Jeg opplevde en gang å måtte betale 1000 for en legetime som kostet 200.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er lett å få inkasso om man er riktig uheldig - har fått det en gang selv etter en time hos psykolog. Jeg har i 14 år alltid betalt der og da med kort men denne gangen hadde jeg glemt visa kortet hjemme så jeg fikk en faktura. Glemte jo selvfølgelig hele regningen å tenkte jeg allerede hadde betalt da jeg alltid har gjort dette så jeg dro til syden 2 måneder - når jeg kom hjem igjen hadde jeg fått inkasso på regningen.

Jeg nevnte dette for psykologen "hei jeg beklager jeg glemte betale siste regning, var et hendig uhell. har betalt inkassoen nå" og han svarte "oi fikk du inkasso? det var dumt. dette visste jeg ingenting om. dette blir sendt ut automatisk av systemet vårt"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, puffy123 skrev:

Jeg er blakk til lønning, men den 12 oktober kan jeg bidra litt! Kan du sende meg en melding her med nummer for vipps eller kontonummer så kan jeg hjelpe deg litt på vei med regningene :smilyblomst:

Jeg tar gjerne imot pengene om TS ikke vil, sliter hver måned :(

Anonymkode: 9d93c...5eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://legeforeningen.no/Arbeidsliv-og-jus/naringsdrivende/Naringsinntekt/HELFO/Pasienters-betalingsmislighold/

Akutthjelp kan ikke fastlegen nekte i hht. Innholdet i lenken over.

Det som står om vesentlig mislighold av betaling er derimot vesentlig her. Jeg vurderer dette som at legen her har anledning til å nekte å skrive erklæringer til Nav. 

I midlertid stiller jeg spørsmål ved om ts virkelig synes det er vedt å få betalingsanmerkninger, inkasso og alt manglende betaling her angivelig har medført for de småpengene en legeregning representerer. 

Anonymkode: 018ed...63d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...