Gå til innhold

Når legen nekter...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

å sende NAV papirene de trenger for å behandle søknad om AAP.... Jeg har siste året vært gjennom 2 operasjoner og venter på enda en operasjon, sykemeldingsperioden gikk ut i august, legen søkte AAP i mai, men nekter å sende opplysninger til dem før legeregninger er betalt, jeg har betalt flere av dem, men med liten inntekt ift sykepenger av dagpenger, og veldig mange lege besøk, så har jeg ikke klart å henge med, har betalt ned det jeg har klart, men saken er jo nå at sykepengeperioden gikk ut i august og nå sitter jeg da uten inntekt til AAP søknad er innvilget...men den blir jo ikke innvilget før jeg har fått betalt regningene :alice: Har virkelig legen lov til å holde igjen helseopplysninger??

Anonymkode: 807c3...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selvfølgelig må legen straks sende opplysningene NAV trenger. Leger bør alltid svare på slike forespørsler samme dag som de mottas, uavhengig av pasientenes betalingsevne. Unødvendig forsinkelse må selvfølgelig unngås.

Anonymkode: f18a2...fb8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke legeregninger er det snakk om? Har du ikke frikort?

Anonymkode: df716...c7b

Fastlegen. Har fått frikort nå, men er fortsatt innkassoer som ikke er betalt. Nav sosial ville ikke dekke det, der kunne jeg kun få til livsopphold og husleie/strøm.

Anonymkode: 807c3...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig må legen straks sende opplysningene NAV trenger. Leger bør alltid svare på slike forespørsler samme dag som de mottas, uavhengig av pasientenes betalingsevne. Unødvendig forsinkelse må selvfølgelig unngås.

Anonymkode: f18a2...fb8

Men vet du om legen faktisk har lov til dette?

Anonymkode: 807c3...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutes ago, AnonymBruker said:

Fastlegen. Har fått frikort nå, men er fortsatt innkassoer som ikke er betalt. Nav sosial ville ikke dekke det, der kunne jeg kun få til livsopphold og husleie/strøm.

Anonymkode: 807c3...95e

De kan gi deg lån til disse regningene, selvfølgelig. Gå dit i morgen og få det ordnet.

Anonymkode: 0bf75...e19

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt pasient og brukerombudet. Å ikke betale legeregninger, her må det være en god del utestående, er like lite lurt som å ikke betale husleien. Når sånne småregninger har gått til inkasso så er det straks store regninger du må betale. 

Anonymkode: 018ed...63d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

å sende NAV papirene de trenger for å behandle søknad om AAP.... Jeg har siste året vært gjennom 2 operasjoner og venter på enda en operasjon, sykemeldingsperioden gikk ut i august, legen søkte AAP i mai, men nekter å sende opplysninger til dem før legeregninger er betalt, jeg har betalt flere av dem, men med liten inntekt ift sykepenger av dagpenger, og veldig mange lege besøk, så har jeg ikke klart å henge med, har betalt ned det jeg har klart, men saken er jo nå at sykepengeperioden gikk ut i august og nå sitter jeg da uten inntekt til AAP søknad er innvilget...men den blir jo ikke innvilget før jeg har fått betalt regningene :alice: Har virkelig legen lov til å holde igjen helseopplysninger??

Anonymkode: 807c3...95e

Forresten så nektes du ikke helsehjelp her så da er dette ikke direkte ulovlig. Men på hvilken side av finjussen legen befinner seg er umulig å svare på uten å kjenne hele saken. 

Anonymkode: 018ed...63d

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med 11000kr utbetalt pr mnd, og veldig mange legetimer, så hadde jeg ikke nok, rett og slett, satt med 2000kr til livsopphold liksom.

Anonymkode: 807c3...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det på kredittkort eller ta opp et lite lån. Når legen har sendt inn papirene vil du vel få utbetalt mer i AAP enn det du har i sosialstønad, og kan betale tilbake med en gang. 

Anonymkode: 83f15...160

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men teller altså ubetalte legetimer likevel mot frikort? Jeg trodde man måtte betale for å få frikort, jeg. Hva er satsen på legetimene? 345,-?

Anonymkode: df716...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minute ago, AnonymBruker said:

Ta det på kredittkort eller ta opp et lite lån. Når legen har sendt inn papirene vil du vel få utbetalt mer i AAP enn det du har i sosialstønad, og kan betale tilbake med en gang. 

Anonymkode: 83f15...160

Så lenge det ikke er snakk om minstesats på AAP. Det er knapt noe mer.

Anonymkode: df716...c7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men teller altså ubetalte legetimer likevel mot frikort? Jeg trodde man måtte betale for å få frikort, jeg. Hva er satsen på legetimene? 345,-?

Anonymkode: df716...c7b

De regningene jeg fikk betalt, holdt til frikortet, selv om det fortsatt er mye utestående.

 

Lån? med innkassosaker og ingen inntekt??

Anonymkode: 807c3...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grensen for å få frikort er 2205kr, så det kan ikke være så voldsomt mye, hvis ikke du har misligholdt å betale legen grovt over flere år.  

Kontakt NAV, og/eller pasient-og brukerombudet i ditt fylke, og forklar problemet, så vil de nok hjelpe til med en løsning. Du har uansett rett til å søke om sosialstønad i påvente av AAP, og bør få levert inn en slik søknad snarest. Den må hentes på ditt lokale NAV-kontor. Da det ofte kan være 4 ukers behandlingstid, bør du vurdere om du må søke det som nødhjelp for å få raskere behandling, hvis du står uten midler nå. 

Anonymkode: 07b78...605

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du kan ikke nesktes helsehjelp, men det blir du ikke nektet, så klart at det er lovlig. Mange leger har for øvrig avtale med inkassobyråer, så betaler du ikke for deg snarest kan du vente en mye høyere regning i posten. Leger jobber selvfølgelig ikke gratis, heller ikke for slaurer som deg som er innsauset i selvmedlidenhet. Lån penger og betal det du skylder. 

Anonymkode: bedea...c19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye ligger du etter da? Hvor stor gjeld har du hos dette legekontoret? 

Anonymkode: eb0bd...802

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke nesktes helsehjelp, men det blir du ikke nektet, så klart at det er lovlig. Mange leger har for øvrig avtale med inkassobyråer, så betaler du ikke for deg snarest kan du vente en mye høyere regning i posten. Leger jobber selvfølgelig ikke gratis, heller ikke for slaurer som deg som er innsauset i selvmedlidenhet. Lån penger og betal det du skylder. 

Anonymkode: bedea...c19

Leger jobber selvfølgelig ikke gratis. De får mesteparten av lønna si av staten. 

Anonymkode: 0338c...5a7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leger jobber selvfølgelig ikke gratis. De får mesteparten av lønna si av staten. 

Anonymkode: 0338c...5a7

Jeg tror ikke du vet hva slags kostnader som er involvert i det å drive en fastlegepraksis. 

Anonymkode: eb0bd...802

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...