Gå til innhold

Noen over 36+ som planlegger å bli gravide her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er dere redde for hva folk måtte mene, når dere får barn i såpass voksen alder?

Tenker dere på - det å kanskje være den eldste moren i barnehage og på barseltreff osv..og hvordan det vil bli?

...er så mye tanker her... :) 

Anonymkode: b72b3...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg både tenker det og har fått høre det(har fått barn i voksen alder,planlegger ikke å få nå). Folk mener det er unaturlig og egoistisk. Jeg var alltid eldst i både barselgruppe, på babysvømming og nå i barnehagen. Føler meg ikke som "en av gjengen" i foreldregruppa. Hadde jeg kunne valgt så hadde jeg fått flere år tidligere:icon_frown: får til stadighet kommentarer på om jeg ikke er sliten, at jeg orker o.l 

Anonymkode: 938b7...e5a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stadig færre får barn før de er fylt 30, og mødrene blir stadig eldre. Innen kort tid vil nok de fleste gravide være i alderen 35-45 år, og hormonbehandling for graviditet etter fylte 50 vil tvinge seg fram som en rettighet. Som 36-åring er du da på ingen måte gammel som mor.

Anonymkode: 1f3e8...038

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 38 og venter mitt første barn.Dette var egentlig ikke noe vi planla,men både jeg og samboer gleder oss veldig.

Hva andre måtte mene om min alder tenker jeg ikke så mye på.Ser dessuten yngre ut enn jeg er,så tviler på jeg vil bli tatt for å være barnets bestemor.Dessuten er det vel blitt såpass vanlig å få barn etter 35 års alder at ingen reagerer så voldsomt på det lenger?Jeg har ihvertfall kun fått positive reaksjoner.

En venninne av meg hadde veldig unge foreldre,som var hhv.18 og 19 år da hun ble født.I dag er begge døde.Så man har dessverre ingen garantier i livet,for at man får beholde foreldrene lengre kun fordi de er unge.

Jeg synes ikke du skal la hva andre kanskje måtte tenke overstyre dine eventuelle ønsker om barn.Og helt ærlig tror jeg ikke folk flest bryr seg så mye :) 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Sandie said:

Jeg er 38 og venter mitt første barn.Dette var egentlig ikke noe vi planla,men både jeg og samboer gleder oss veldig.

Hva andre måtte mene om min alder tenker jeg ikke så mye på.Ser dessuten yngre ut enn jeg er,så tviler på jeg vil bli tatt for å være barnets bestemor.Dessuten er det vel blitt såpass vanlig å få barn etter 35 års alder at ingen reagerer så voldsomt på det lenger?Jeg har ihvertfall kun fått positive reaksjoner.

En venninne av meg hadde veldig unge foreldre,som var hhv.18 og 19 år da hun ble født.I dag er begge døde.Så man har dessverre ingen garantier i livet,for at man får beholde foreldrene lengre kun fordi de er unge.

Jeg synes ikke du skal la hva andre kanskje måtte tenke overstyre dine eventuelle ønsker om barn.Og helt ærlig tror jeg ikke folk flest bryr seg så mye :) 

Takk for fine svar...

Ja, burde vel kanskje ikke bekymre meg så mye over hva alle andre tenker. Men tenker jo at det kan bli litt trist om alle i bygden ruller med øynene, når gamla kommer trillene med barnevogn.

Er forøvrig 38år jeg da, men tenker jo at fordommene starter allerede 36års alderen. Men håper jo ikke at det blir så ille. Ser jo langt i fra ut som en bestemor jeg heller, selv om jeg teoretisk sett snart kan bli det. Har 2 store barn fra før :) 

Anonymkode: b72b3...508

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noen studier står det at de helsemessige fordelene på lang sikt er større om man får barn etter 35 år. 

Anonymkode: ebd19...31e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk mitt 2. barnda jeg var 38 år. Kunne ikke brydd meg katten i hva de andre sier. Skal mitt ønske om å få flere barn vike fordi samfunnet syns det er tgoistisk? Nei, vet du hva! Er 40 år om noen måneder og vi prøver nå på nummer 3.

 

Anonymkode: 85d3f...55b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 34 og er i barselgruppe med tre yngre og fire eldre.

Ene er 41 år og fikk sin tredje. 

Jeg har en på to år i barnehagen og føler meg ikke blant de eldste mødrene, på langt nær. Jeg føler meg jevngammel med mødrene I bhg og i barselgruppa. 

Traff et par på føden, og en var yngre og en eldre enn meg. På barsel var de stort sett yngre enn meg de som var førstegangs, men et par eldre enn meg også. 

Ikke vær redd. :)

Anonymkode: c6456...66c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er dere redde for hva folk måtte mene, når dere får barn i såpass voksen alder?

Tenker dere på - det å kanskje være den eldste moren i barnehage og på barseltreff osv..og hvordan det vil bli?

...er så mye tanker her... :) 

Anonymkode: b72b3...508

Det er min minste bekymring. Jeg bekymrer meg bare for det rent biologiske: at jeg neppe lykkes. Jeg har prøvd siden jeg var 36, er 38 nå, og alt jeg har oppnådd er en MA. Verdiene mine er så dårlige pga alder at jeg neppe vil rekke det..

Anonymkode: 1cb41...8be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er min minste bekymring. Jeg bekymrer meg bare for det rent biologiske: at jeg neppe lykkes. Jeg har prøvd siden jeg var 36, er 38 nå, og alt jeg har oppnådd er en MA. Verdiene mine er så dårlige pga alder at jeg neppe vil rekke det..

Anonymkode: 1cb41...8be

Kan du ikke adoptere, eller bli fostermamma, tror ikke det er aldersgrense på det.

Anonymkode: 3257e...4ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ingen reagerer på det! Jeg bor på i Oslo´s vestkant. Fikk min første da jeg var 29, men alle i barselgruppa mi var ca 40 førstegangsfødende. Jeg er opprinnelig fra ei lita bygd der alle får barn veldig tidlig, mange mens de fortsatt går på vgs. Så fikk høre fra mine venninner de må være flaut å være så gammel mor, eldst i barnehagen/skolen osv.. Men det er bare tull. Gjelder kun på bygda, i Oslo feks er det ikke uvanlig at folk blir førstegangsmor når de er 40+

Anonymkode: eba42...814

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke adoptere, eller bli fostermamma, tror ikke det er aldersgrense på det.

Anonymkode: 3257e...4ac

Det er som å be noen se Hotel Cæsar om de er lei seg for at de misset finalen til Mesterenes Mester

Anonymkode: c6456...66c

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får mitt første barn i mars, da er jeg 36. Vi vil gjerne ha to, så kommer til å være over 38 om vi er så heldige å få nr to.

Jeg tenker mye på alderen min. Jeg skulle så gjerne truffet mannen min ti år tidligere. 

Tenker både på å være eldst i mange sammenhenger, og at jeg blir gammel før jeg evt får barnebarn.

Jeg er også bekymret for downs og andre ting eldre mødre har større risk for. Samt at jeg er redd fruktbarheten svikter.

Jeg er omgitt av folk som er negative til at folk får barn etter 35. Min mor fnøs misbilligende da naboen på 39 skulle ha barn, for det burde hun da vært ferdig med...

 

 

Anonymkode: 5fe2b...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror ingen reagerer på det! Jeg bor på i Oslo´s vestkant. Fikk min første da jeg var 29, men alle i barselgruppa mi var ca 40 førstegangsfødende. Jeg er opprinnelig fra ei lita bygd der alle får barn veldig tidlig, mange mens de fortsatt går på vgs. Så fikk høre fra mine venninner de må være flaut å være så gammel mor, eldst i barnehagen/skolen osv.. Men det er bare tull. Gjelder kun på bygda, i Oslo feks er det ikke uvanlig at folk blir førstegangsmor når de er 40+

Anonymkode: eba42...814

Jeg er fra Bergen, og selv om mange er over 30 er det ikke så vanlig å være over 35 med førstemann. Og plenty som skal kauke om at de ville aaaaaldri fått barn da og stakkars unger som må vokse opp med gamlisforeldre.

Anonymkode: 5fe2b...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir 37 om litt, fikk mitt tredje barn for noen uker siden. Bor på sentrale Østlandet, kan ikke tenke meg at jeg blir eldste mor verken i barselsgruppe eller i barnehagen. Nå er jeg riktignok ikke førstegangsfødende, men likevel ikke noe jeg ville bekymret meg for. 

Jeg føler meg ikke eldre enn da jeg fikk nummer en som 28-åring, og har heller aldri fått noen kommentarer på at jeg er gammel. Mulig dette er et større problem på mindre steder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, AnonymBruker said:

Det er som å be noen se Hotel Cæsar om de er lei seg for at de misset finalen til Mesterenes Mester

Anonymkode: c6456...66c

Det er jo ikke det, adopterer du så får du et barn som er fullstendig ditt. Det er som å miste første episoden av Mesternes mester, men du får sett alle de andre episodene.

Anonymkode: 3257e...4ac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I noen studier står det at de helsemessige fordelene på lang sikt er større om man får barn etter 35 år. 

Anonymkode: ebd19...31e

Det er IKKE sant!  Både for oss som gravide og for barnet i magen er det helt klart best og bli gravid fra 20 års alder!  Kroppen takler en graviditet mye bedre og man kommer seg mye fortere igjen! Mye mye mindre komplikasjoner når mor er tidlig i 20 årene. 

Anonymkode: 39dbf...900

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ?

Nei. Men jeg bor i Oslo, og her er det ikke vanlig å få barn relativt tidlig. Snittet for førstegangsfødende er vel 31, og jeg fikk min første et halvår etter snittet. 

Nummer to får jeg nok litt etter snittet fordi vi strever litt med nummer 2. Men eggreservene mine er visst over snittet gode, så det er ikke der utfordringen er.

Men nei, det er mer uvanlig å være 26 år og under der enn i 30årene. 

 

Anonymkode: a420c...da9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er IKKE sant!  Både for oss som gravide og for barnet i magen er det helt klart best og bli gravid fra 20 års alder!  Kroppen takler en graviditet mye bedre og man kommer seg mye fortere igjen! Mye mye mindre komplikasjoner når mor er tidlig i 20 årene. 

Anonymkode: 39dbf...900

Det stemmer nok det, skjønner du ;)

Det betyr ikke at det re uheldig å få barn i ung alder, men at mer voksne foreldre ofte har endel ressurser å tilby som totalt sett gir barn veldig gode vilkår. Voksne foreldre tar oftest bedre helsevalg for seg selv og barna enn unge - sett i et gjennomsnitt. Det er forsket på.

Anonymkode: a420c...da9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

I noen studier står det at de helsemessige fordelene på lang sikt er større om man får barn etter 35 år. 

Anonymkode: ebd19...31e

Å det var hvor sa du? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...