Gå til innhold

Hvordan uttales Wi-Fi?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når ble det akseptabelt å bruke norsk uttale på engelske ord? Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har blitt irettesatt for å uttale ord og stedsnavn fra andre land feil, så etter mitt syn er den engelske uttalelsen den eneste riktige her.. 

Wai fai.

 

 

 

Sier noen vi fi så lurer jeg bare på om de snakker om en hund...  :link:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 22.9.2017 den 19.51, AnonymBruker skrev:

Atte... Hæ? 
Etter den «logikken» skulle jo hi-fi blitt uttalt hai-fai, også :eeeh: 

Anonymkode: 853f4...b43

Og atter andre uttaler hi-fi 'hifi(klubben):hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier waifi. Synes vifi høres sååå teit ut. Da trekker jeg på smilebåndet. 

Anonymkode: 36935...448

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I USA sier de ihvertfall waifai. Var der nettopp og jeg sa waifi og de sa waifai. V iskjønte hverandre, da.

Anonymkode: 8dbe4...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oj, to ord som høres like ut men som betyr to forskjellige ting! Det er jo kjempesensasjon. Omtrent som bønner (be til gud) og bønner (belgfrukter), eller tre (tallord) og tre (stor plante).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan man velger å fornorske dette engelske uttrykket får være opp til hver enkelt, men i engelskspråklige land uttales det "wai-fai", akkurat som hi-fi uttales "hai-fai".

Anonymkode: ca780...243

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er feil. I engelskspråklige land uttales det _av noen språk-ukyndige mennesker_ wai-fai. Enda færre engelsktalende mennesker sier hai-fai, det må i såfall være de på den nedre delen av skalaen. Jeg har ikke hatt så mye med dem å gjøre. Oppegående mennesker sier hai-fi og wai-fi.

Endret av H80
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, H80 said:

Det er feil. I engelskspråklige land uttales det _av noen språk-ukyndige mennesker_ wai-fai. Enda færre engelsktalende mennesker sier hai-fai, det må i såfall være de på den nedre delen av skalaen. Jeg har ikke hatt så mye med dem å gjøre. Oppegående mennesker sier hai-fi og wai-fi. Og Sci-fi.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte engang en amerikaner (hvem ellers?) uttale sci-fi som skai fai. Er det det endelige beviset på hva som er korrekt? Skaiens faiksjn, lissom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutes ago, GauteS said:

Jeg hørte engang en amerikaner (hvem ellers?) uttale sci-fi som skai fai. Er det det endelige beviset på hva som er korrekt? Skaiens faiksjn, lissom?

Hvis han sa "skai fai" ville jeg styrt unna hele typen. Noen sier "sai fai", men de jeg identifiserer meg med sier "sai fi". Som i "Science Fiction". I mitt hode er det den eneste korrekte uttalen.

Sci FI = Science Fiction, Sai fi
Hi Fi = High Fidelity, Hai Fi
Wi Fi = Wireless Fidelity, Vai Fi
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Overrasket
10 hours ago, H80 said:

Hvis han sa "skai fai" ville jeg styrt unna hele typen. Noen sier "sai fai", men de jeg identifiserer meg med sier "sai fi". Som i "Science Fiction". I mitt hode er det den eneste korrekte uttalen.

Sci FI = Science Fiction, Sai fi
Hi Fi = High Fidelity, Hai Fi
Wi Fi = Wireless Fidelity, Vai Fi
 

Jeg forstår at du trives godt med å gjenta deg selv i det uendelige uansett hvor feil du tar. Deg om det. 
På engelsk uttales alle overstående forkortelser som om det står en "a" i midten, ergo "fai". Det er bare sånn det er. Why-why? Vet ikke. Den korrekte lyden minner om sky, pie, thigh, high eller cry. Å fortsette å spre denne feiloppfattelsen din som du presenterer som en fasit tjener intet formål. Bye bye. 

Endret av Overrasket
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sagt hai-fi, og trodde det var rett. Men ifølge Merriam-Webster er det feil.

Så fra nå av sier jeg hifi og vifi.

Juhu, jeg har lært noe av KG! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man uttaler det vai-fai. Alt annet høres merkelig ut. 😀

Anonymkode: 68209...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...