Gå til innhold

Hjemmefødsel


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 4 mnd på vei og ønsker virkelig ikke å føde på sykehuset fordi jeg da må ta fly dit, eventuelt flytte. Hater å fly, men sykehuset er 8 -9 timer unna med bil, så vi blir ikke å kunne kjøre.

Men jeg har inntrykk av at hjemmefødsel er litt uvanlig j Norge? Og at det kanskje må skje i nærheten av sykehuset uansett?

Noen som har erfaringer rundt dette? 

Anonymkode: d1b45...8cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bestemmer jo fullt og helt selv hvor du ønsker å føde. Spørsmålet er jo hvordan du selv vil føde og hva du føler deg komfortabel med. Jeg fødte selv 4 av mine barn hjemme fordi jeg ikke ville ha stresset med å prøve å rekke fram til sykehus flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke tatt sjanse på å føde hjemme, hvertfal likke første gang. Det hadde ikke gått bra for min del. Normal, rask og grei fødsel forsåvidt, men komplikasjoner på slutten. Ville jo blitt flyttet til sykehus så fort de så at ting ikke utviklet seg nomalt,men allikevel, jeg hadde aldri villet være under transport i kritisk tilstand.

Såvidt jeg vet, skal det mye til å få føde hjemme om man ikke har forsvarlig avstand til sykehus/fødeavdeling.

Hadde jeg vært der hadde jeg nok svelget en kamel og flyttet på meg ja.

Anonymkode: 01be8...a38

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde ikke tatt sjanse på å føde hjemme, hvertfal likke første gang. Det hadde ikke gått bra for min del. Normal, rask og grei fødsel forsåvidt, men komplikasjoner på slutten. Ville jo blitt flyttet til sykehus så fort de så at ting ikke utviklet seg nomalt,men allikevel, jeg hadde aldri villet være under transport i kritisk tilstand.

Såvidt jeg vet, skal det mye til å få føde hjemme om man ikke har forsvarlig avstand til sykehus/fødeavdeling.

Hadde jeg vært der hadde jeg nok svelget en kamel og flyttet på meg ja.

Anonymkode: 01be8...a38

Om man vil føde hjemme bestemmer man fullt og helt selv. Om du vil ha en jordmor til stede kommer det an på henne om hun ønsker å delta, men ingen kan nekte deg å føde hjemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, asterix skrev:

Om man vil føde hjemme bestemmer man fullt og helt selv. Om du vil ha en jordmor til stede kommer det an på henne om hun ønsker å delta, men ingen kan nekte deg å føde hjemme.

Ja, jeg tenkte i forhold til å ha jordmor til stede.

Anonymkode: 01be8...a38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, asterix skrev:

Om man vil føde hjemme bestemmer man fullt og helt selv. Om du vil ha en jordmor til stede kommer det an på henne om hun ønsker å delta, men ingen kan nekte deg å føde hjemme.

Du må oppfylle kriteriene.Hvis det ligger an til en risikofødsel får du ikke føde hjemme.

Anonymkode: b53c4...def

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du må oppfylle kriteriene.Hvis det ligger an til en risikofødsel får du ikke føde hjemme.

Anonymkode: b53c4...def

Man bestemmer selv om man vil føde hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, asterix skrev:

Man bestemmer selv om man vil føde hjemme.

Men da må man bære ansvaret selv går jeg utifra. Ingen å gå til sak mot om noe går galt...

Anonymkode: 01be8...a38

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på hva du skal gjøre om noe går galt? Og du er timesvis fra sykehus? 

En ting er hjemmefødsel når hjelp er nært, men om man ikke raskt kan komme seg til sykehus synes jeg det er forferdelig egoistisk. Man setter da babyens liv på spill i tillegg til ens eget.

Anonymkode: 804c3...f98

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men da må man bære ansvaret selv går jeg utifra. Ingen å gå til sak mot om noe går galt...

Anonymkode: 01be8...a38

Selvfølgelig må man bære ansvaret selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jordmor som er flink i yrket sitt, vil nekte å ha ansvaret under en slik fødsel, fordi det ikke er forsvarlig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, asterix skrev:

Man bestemmer selv om man vil føde hjemme.

I utgangspunktet ja.Men er det verdt å sette liv og helse på spill?

Anonymkode: b53c4...def

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Venter nr 2 nå og vurderer seriøst hjemmefødsel. Første kunne jeg like gjerne født hjemme, tror det ville gitt en mye mindre kjedelig dag (all ventingen....). Men, har vel bare 20 min til sykehus med ambulanse da, så føler liksom at jeg er ok dekket om det skulle skje noe også. Hadde det vært timer til sykehus hadde jeg valgt sykehus pga muligheten for å redde liv om det går skikkelig galt. Med mindre du vet du har god dekning for luftambulanse og at turen er kjappere ved behov for akutt hjelp. Snakk med jordmoren eller fastlegen om det er noen jordmødre som tar hjemmefødsler der du bor, og snakk så med henne/dem om saken. 

Anonymkode: 0eb6a...e26

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste som har så lang reiseveg til sykehus pleier vel å reise i god tid før termin og bo på hotell o.l i nærheten av sykehus? 

Jeg har 2 timer til sykehuset, og vurderte å føde hjemme. Er sjeleglad for at jeg valgte å føde på sykehus likevel, for hun satt fast med skuldrene og jeg måtte ha hjelp med å få hu ut. Hadde dette skjedd hjemme, kunne det gått veldig galt 😕 man har aldri noen garanti for hvordan fødselen blir, og å bli kjørt med ambulanse/ helikopter med en unge som sitter fast i åpningen er langt fra noe jeg ville utsatt meg for i hvertfall.. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns hjemmefødsel høres veldig fint ut, men jeg hadde aldri turt det om det var langt til sykehus. Det går vanligvis fint, men man kan aldri vite og det kan bli kritisk for både deg og barnet. Jeg fikk meg en skrekk under min andre fødsel, som gjør at jeg ikke ville turt å føde hjemme selv om vi har kort vei til sykehuset.

Og ja, man kan alltid bare bestemme å føde hjemme selv om ingen jordmor vil ta ansvar for fødselen, men hva slags mor er man da? Tenk om det går galt og så skal man bære dette valget på samvittigheten i tillegg? 

En jeg kjenner planla hjemmefødsel i samarbeid med et privat jordmor-team. Det hørtes veldig bra ut, men det skulle ikke veldig mye til for at den gravide ikke fikk føde hjemme likevel. Det var ikke noe alvorlig, men de var strenge på hva de tok ansvar for. Og dette var selv om sykehuset var 5-10 min unna i bil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å føde hjemme med jordmor må man oppfylle kriteriene som Helsedirektoratet har satt opp. Fødselen må også gå normalt for seg og starte innenfor termin. Jordmor risikerer å miste lisensen om hun ikke følger  retningslinjene som er satt opp. De fleste komplikasjoner oppstår ikke plutselig, det kan føles sånn på sykehuset, men det er fordi man tar en kalkulert risiko og avventer intervensjoner så lenge man kan.

Kriteriene er at den fødende er frisk, har hatt et normalt svangerskap, bærer et foster i hodeleie, har ingen påviste sykdommer som kan medføre komplikasjoner for mor eller barn og at eventuelle tidligere svangerskap og fødsler har vært normale.

Jeg fødte nummer tre hjemme. Har hatt to normalfødsler tidligere, en på sykehus og en på (nå nedlagte) Føderiket (jordmorstyrt fødestue som var underlagt Riksen), og jeg ville ikke føde på sykehus igjen om jeg kunne velge. Veldig fornøyd med at jeg var hjemme, det var rolig og avslappende, og jeg følte meg trygg hele veien. Og det var ekstra godt å bare legge seg i senga vår etterpå. Var innom sykehuset på nyfødtundersøkelse på dag 4 og etter å ha sittet i gangen på barselsavdelingen i 20 minutter så var jeg ekstra takknemlig for at jeg kunne være hjemme.

Jordmor hadde med seg nøyaktig samme utstyr som jordmorstyrt fødestuer rundt om i landet har. Og jeg bor 5-6 min unna sykehuset. Jeg hadde nok ikke valgt hjemmefødsel om jeg bodde veldig avsides til.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Strawberrygirl skrev:

De fleste som har så lang reiseveg til sykehus pleier vel å reise i god tid før termin og bo på hotell o.l i nærheten av sykehus? 

Jeg har 2 timer til sykehuset, og vurderte å føde hjemme. Er sjeleglad for at jeg valgte å føde på sykehus likevel, for hun satt fast med skuldrene og jeg måtte ha hjelp med å få hu ut. Hadde dette skjedd hjemme, kunne det gått veldig galt 😕 man har aldri noen garanti for hvordan fødselen blir, og å bli kjørt med ambulanse/ helikopter med en unge som sitter fast i åpningen er langt fra noe jeg ville utsatt meg for i hvertfall.. 

Her jeg bor sendes man ikke før riene er godt igang, om man ikke har råd å selv betale hotell i lengre tid samt flyreise da. 

Enig i hva du skriver om å bli flydd rundt halve landet med en unge i åpningen, men desverre er det slik mange her jeg bor oppfatter det uansett. En venninne av meg fødte begge sine barn i ambulanseflyet, og hun er langt fra den eneste.

Ts

Anonymkode: d1b45...8cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...