Gå til innhold

Ilderen min vil ikke temmes


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Den er helt vill og vil ikke oppføre seg. Har knipset den på snuten de gangene den ikke oppfører seg men er det noen som har noen gode tips til oppdragelsesteknikker av ilder for å få den til å oppføre seg slik at vi kan ha den i hus? Hvis ikke dette bedrer seg tror jeg nesten vi må selge eller avlive dessverre.

Anonymkode: c886e...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så du vurderer allerede å avlive ilderen fordi du ikke tenkte deg om når du skaffet den og fordi du akselererer problemene ved å knipse på den? Virker mest som om du aldri skulle hatt dyr.

Gå i det minste inn på youtube eller google og søk på oppdragelse, det burde ikke være så vanskelig som det later til å være

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha erfaring fra noen som har hatt ilder, ellers takk Fraggzy. Knipsing på snute er vanlig med ilder ellers blir den ikke tam. 

Anonymkode: c886e...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å hva mener du med tam? Hvordan ønsket du at ilderen skal oppføre seg? Jeg har god erfaring med ilder, men du gir lite informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at ildere er ville og har ulike personligheter. De er mye arbeid, men slikt burde du satt deg inn i på forhånd. Det tar flere måneder å få en ilder husrein, men det er din oppgave å trene den opp. De er rampete, hamstrer ting eller mat. De elsker å grave i jord som i blomsterpotter eller lage hull i møbler. De er en god blanding av hund og katt. Så hva du forventer har ingenting å si. Du må sikkere huset og gjøre om huset/området så det passer til ilderen. 

Knipsing på nesa er kun hvis dem biter eller viser en truende adfred. Du skal ALDRI bruke knipsing for å korrigere en ilders naturlig adfred!

Anbefaler å kose mye med ilderen, løfte den opp og la den vite at hender ikke er negativt. Så slutt med knipsinga.

Eldrere ilderen blir jo bedre. De er flokkdyr og de vil velge en leder i familien. Når vi drar på ferie så er ilderene våres beskyttende og håpløse å ha med å gjøre for de som passer dem. 

De kan leve opptil 15 år så du burde ha mye informasjon om dem på forhånd. Spør om du lurer på noe mer :)

Endret av Frøken888
Skrivefeil
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må nesten beskrive hvordan ilderen oppfører seg. Og påføring av smerte virker ofte mot sin hensikt.

Anonymkode: 4cc53...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger vel ikke å være noen ekspert for å skjønne at det er galt å bruke knipsing (vold) mot et dyr som oppfører seg naturlig. 

Anonymkode: 21a98...3ff

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg knipset den når den bet meg gjentatte ganger. Vil ikke at jentungen skal måtte oppleve at ilderen biter og er slem så måtte sette den på plass. Fikk tips om det fra en annen som har hatt ilder tidligere. 

Anonymkode: c886e...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde du likt en annen person om den knipset deg på nesa når den var sint på deg?

Selvsagt blir ilderen sint på deg når du gjør det, og da gidder den ihvertfall ikke være snill mot deg. Kjøp en bok om ildere og oppdragelse, eller lån på biblioteket

Skaffe seg dyr uten å tilegne seg minimale kunnskaper og bli sur på dyret når man har oppdratt det helt feil. Mennesker ass

Just now, AnonymBruker said:

Ja jeg knipset den når den bet meg gjentatte ganger. Vil ikke at jentungen skal måtte oppleve at ilderen biter og er slem så måtte sette den på plass. Fikk tips om det fra en annen som har hatt ilder tidligere. 

Anonymkode: c886e...e2d

Og da blir ilderen mer sint og mer voldelig. Akkurat slik noen mennesker vil slå tilbake og angripe deg om du slår dem. Ikke alle mennesker slutter og setter seg fint ned og adlyder om du slår dem. Det samme gjelder for dyr. Går du til fysisk angrep vil de gjøre det samme. Så har du barn i tillegg som må lide under din manglende empati og forståelse av at andre vesener ikke blir slik som du vil ha dem ved bruk av vold. 

Anonymkode: 03de4...a38

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Ja jeg knipset den når den bet meg gjentatte ganger. Vil ikke at jentungen skal måtte oppleve at ilderen biter og er slem så måtte sette den på plass. Fikk tips om det fra en annen som har hatt ilder tidligere. 

Anonymkode: c886e...e2d

Men hva tror du skjer da? Om ilderen er stresset påfører du den mer stress. Dyret blir "angrepet" av deg. Du skaper ikke akkurat tillitt og trygge omgivelser ved å påføre ilderen smerte.

Anonymkode: 4cc53...c6a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men hva tror du skjer da? Om ilderen er stresset påfører du den mer stress. Dyret blir "angrepet" av deg. Du skaper ikke akkurat tillitt og trygge omgivelser ved å påføre ilderen smerte.

Anonymkode: 4cc53...c6a

Jeg aksepterer ikke slik oppførsel fra dyr det burde si seg selv. Vi kan ikke ha dyr som biter og ikke oppfører seg innenfor visse rammer. Ilderen var absolutt ikke stresset og bitingen kom som lyn fra klar himmel.

Anonymkode: c886e...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk skulle hatt litt mer grunnleggende forståelse for hvordan straff funker før de skaffet seg dyr. 

Anonymkode: 183e6...bfa

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg aksepterer ikke slik oppførsel fra dyr det burde si seg selv. Vi kan ikke ha dyr som biter og ikke oppfører seg innenfor visse rammer. Ilderen var absolutt ikke stresset og bitingen kom som lyn fra klar himmel.

Anonymkode: c886e...e2d

Du må da forstå at å påføre smerte og å akseptere alt ikke er de eneste mulighetene. Det burde si seg selv.

Anonymkode: 4cc53...c6a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg aksepterer ikke slik oppførsel fra dyr det burde si seg selv. Vi kan ikke ha dyr som biter og ikke oppfører seg innenfor visse rammer. Ilderen var absolutt ikke stresset og bitingen kom som lyn fra klar himmel.

Anonymkode: c886e...e2d

Jeg aksepterer ikke at du knipser ilderen din, så jeg skal komme og slå deg ned fordi vold løser alle problemer

#logikk

Anonymkode: 03de4...a38

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, AnonymBruker said:

Ilderen var absolutt ikke stresset og bitingen kom som lyn fra klar himmel.

Anonymkode: c886e...e2d

Kan det tenkes at det er dere som ikke klarer å lese ilderens kroppsspråk..?

Anonymkode: 0b4b5...0e4

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vurderte ilder en gang. Det jeg gjorde før jeg bestemte meg var å lese masse og alt jeg fant om ildere. Deretter gikk jeg på besøk til folk som hadde ilderen flere ganger. Jeg brukte nesten et år før jeg bestemte meg. Det ble ikke ilder. Poenget er lær om dyret og snakk med folk før du skaffer deg det. Det er best for både dyret og deg.

Anonymkode: 3308f...28f

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderte ilder en gang. Det jeg gjorde før jeg bestemte meg var å lese masse og alt jeg fant om ildere. Deretter gikk jeg på besøk til folk som hadde ilderen flere ganger. Jeg brukte nesten et år før jeg bestemte meg. Det ble ikke ilder. Poenget er lær om dyret og snakk med folk før du skaffer deg det. Det er best for både dyret og deg.

Anonymkode: 3308f...28f

Ja det har jeg da gjort. Vi hadde også ilder hjemme fra jeg var 5-8 men den oppførte seg aldri sånn. Dette er en meget vanskelig ilder å håndtere og de vanlige rådene jeg har fått fra bekjente med ilder og det jeg har lest har ikke fungert. 

Anonymkode: c886e...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan det tenkes at det er dere som ikke klarer å lese ilderens kroppsspråk..?

Anonymkode: 0b4b5...0e4

Jeg har stått med ryggen til de gangene den har bitt eller angrepet så det er snakk om helt uprovosert atferd. 

Anonymkode: c886e...e2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja det har jeg da gjort. Vi hadde også ilder hjemme fra jeg var 5-8 men den oppførte seg aldri sånn. Dette er en meget vanskelig ilder å håndtere og de vanlige rådene jeg har fått fra bekjente med ilder og det jeg har lest har ikke fungert. 

Anonymkode: c886e...e2d

Og du har lest deg til at "dersom den ikke knipses, blir den ikke tam"? (det som står i anførselstegn skrev du tidligere i tråden). Hvor leste du dette? 

Anonymkode: ce75a...f8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...