Gå til innhold

Varme klær


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Er ei voksen dame som fryser lett. Dette har aldri vært et problem, for ull har vætr min beste venn. Men har begynt å reagere på ull. 

Liker godt å gå turer ute uanset vær. Noen som har tips om hvor jeg kan kjøpe varme klær som ikke er ull? Er ikke så glad i lag på lag heller, så greit med litt tykke klær. 

Anonymkode: e11a7...323

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd trøyer og longser i bambull (2 lags undertøy med bambus innserst og ull ytterst)?
Eller 2-lags undertøy med ull ytterlag og syntetisk innerlag?
Stormberg har salg på slike i daghttps://www.stormberg.com/no/kampanje/generell/stormdag/dagstilbud-ull.html?dir=asc&order=position

 

Anonymkode: d5e87...5c3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superundertøy innerst eller ren silke (fra Calida for eksempel) og fleece uten på og vindtett ytterst. 

Anonymkode: 05c21...eab

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns også ull er ekkelt å ha innerst så jeg bruker en tynn bommullstrøye under. Ullstilongs går greit.

Anonymkode: f5e64...263

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-lagsull, innerlaget klør ikke fordi det er ytterlaget som er ull.

Anonymkode: 55369...17c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, AnonymBruker said:

2-lagsull, innerlaget klør ikke fordi det er ytterlaget som er ull.

Anonymkode: 55369...17c

Merkeanbefaling: devold, de har nydelig god 2lagsull. Norheim sin modeller er også gode, men ikke på langt nær like mykt som devold.

Anonymkode: 55369...17c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med at du har "begynt å reagere på ull"? Hvilke reaksjoner får du?

Dette høres for meg ut som et tulleproblem. Ull i flere lag er veldig bra. Det finnes veldig mye bra ullundertøy å få kjøpt, og egenskapene ved to lag ull pluss vindtett er jo overlegne.

Det beste alternativet er vel pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helsetrøye eller helse t-shirt (som det også kalles i noen butikker) innerst mot kroppen, vil også hjelpe deg å holde deg god og varm da den danner et isolerende luftlag.

Anonymkode: d5e87...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/22/2017 at 10:45 AM, AnonymBruker said:

En helsetrøye eller helse t-shirt (som det også kalles i noen butikker) innerst mot kroppen, vil også hjelpe deg å holde deg god og varm da den danner et isolerende luftlag.

Anonymkode: d5e87...5c3

Hæ? Det strider jo mot det vanlige prinsippet om at tøy ikke skal være trangt - du holder deg varm med ull ved at nettopp det skal være luftig mellom lagene.

Anonymkode: 55369...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, AnonymBruker said:

Hæ? Det strider jo mot det vanlige prinsippet om at tøy ikke skal være trangt - du holder deg varm med ull ved at nettopp det skal være luftig mellom lagene.

Anonymkode: 55369...17c

Tror ikke du vet hva en helsetrøye er: https://www.google.no/search?q=helsetrøye&client=opera&hs=eYe&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjHrZv_4bzWAhVCDJoKHQuDDBcQ_AUICigB&biw=1067&bih=527

Anonymkode: f5e64...263

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problem som deg, holder meg varm med lag på lag av bomull. Jeg er frysapinne men det går utmerket. Bruker gjerne en langermet t-shirt med en vanlig t-shirt over og en collegegenser over der igjen. Er det skikkelig kaldt to lag med collegensere. Får røde utslett av ull, skal jeg bruke ullsokker må jeg dra på to par bomullsokker utenpå buksa og så ullsokker over. Ellers klør det gjennom sokkene. 

Anonymkode: a9b77...af6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele greia med varme klær er jo at de skal ha isolerende luftlommer. Stoffet i seg selv er ikke varmt. Men luften mellom trådene.

Det som gjør ull så spesielt. Er at det er hår. Hår er små rør som har luft i kjernen. Derfor varmer det ekstra godt.

Gode gamle helsetrøya er en nettingtrøye med masse store luftlommer.

 

Hvis det er for å gå tur. Så er det varmeste og beste på vinteren en varmedress. Stormberg har en fin en: https://www.stormberg.com/no/stange-kjeledress-dame.html?io_source=google|cpc&io_utm=350418780|44977346819|pla-297567580464||||1o3|101372&gclid=Cj0KCQjw9afOBRDWARIsAJW4nvx5iUmMAzJcGotUEDhx_6T4fBQAPp8XDlsFS5iqIPy1tMcgDydW7QcaAl5_EALw_wcB#10137250031

 

Det er ikke mer arbeid å ta på seg den enn ei jakke. Bruker den når jeg er ute. Under har jeg en tykk strømpebukse og superundertøy overdel. Når jeg kommer inn tar jeg av dressen og går i det til jeg skal ut igjen. 

 

Anonymkode: 14524...05d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

18 hours ago, AnonymBruker said:

Har samme problem som deg, holder meg varm med lag på lag av bomull. Jeg er frysapinne men det går utmerket. Bruker gjerne en langermet t-shirt med en vanlig t-shirt over og en collegegenser over der igjen. Er det skikkelig kaldt to lag med collegensere. Får røde utslett av ull, skal jeg bruke ullsokker må jeg dra på to par bomullsokker utenpå buksa og så ullsokker over. Ellers klør det gjennom sokkene. 

Anonymkode: a9b77...af6

Har du prøvd 2 lags ull, der det innerste laget ikke klør?

Anonymkode: 55369...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Hele greia med varme klær er jo at de skal ha isolerende luftlommer. Stoffet i seg selv er ikke varmt. Men luften mellom trådene.

Det som gjør ull så spesielt. Er at det er hår. Hår er små rør som har luft i kjernen. Derfor varmer det ekstra godt.

Gode gamle helsetrøya er en nettingtrøye med masse store luftlommer.

 

Hvis det er for å gå tur. Så er det varmeste og beste på vinteren en varmedress. Stormberg har en fin en: https://www.stormberg.com/no/stange-kjeledress-dame.html?io_source=google|cpc&io_utm=350418780|44977346819|pla-297567580464||||1o3|101372&gclid=Cj0KCQjw9afOBRDWARIsAJW4nvx5iUmMAzJcGotUEDhx_6T4fBQAPp8XDlsFS5iqIPy1tMcgDydW7QcaAl5_EALw_wcB#10137250031

 

Det er ikke mer arbeid å ta på seg den enn ei jakke. Bruker den når jeg er ute. Under har jeg en tykk strømpebukse og superundertøy overdel. Når jeg kommer inn tar jeg av dressen og går i det til jeg skal ut igjen. 

 

Anonymkode: 14524...05d

Et annet alternativ er skallklær, Dvs skalljakke og bukse. Klærne er ikke varme i seg selv, men stopper alt av vind og vann, og gjør at du holder deg varm inni "skallet". Heldress er ikke helt min greie :P derfor fungerer Bergans-jakka og Norrøna-buksa veldig bra, da kan jeg velge om jeg evt vil droppe buksa, den tar også lite plass så jeg kan ha den i veska. Pro tip: sjekk Norrøna sin nettside, så har de en outlet med fjordårets design til en rimeligere pris :)

Anonymkode: 55369...17c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest carmabell

Anbefaler bambusundertøy. Jeg har hørt det skal være omtrent like varmt som ull, bare at det ikke klør. Vet om mange som er kjempefornøyde med det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men alle superundertøy har vel ikke ull? 

Anonymkode: 56260...8ea

Superundertøy skal ikke ha ull i seg. 

Anonymkode: df1ff...b66

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...