Gå til innhold

Gå til helsekontroll hos fastlege fremfor helsesøster?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det mulig å gjøre dette?

Vil Helsestasjonen/Helsesøster reagere negativt om jeg takker nei til oppfølginger fra dem og heller velger fastlegen?

Anonymkode: 39cc1...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke helt se hva du vil få ut av det .Helsesøster har vanligvis bedre tid og større innsikt i barnets utvikling enn fastlegen har.

 

Anonymkode: e6ba1...650

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre som du vil tror jeg. Men hvorfor vil du ikke gå til kontroll til helsestasjonen? Da blir du undersøkt av jordmor og får gode råd av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det snakk om til deg som gravid(altså jordmor*) eller til barnet ditt?

Anonymkode: e6ba1...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, bettsa skrev:

Du kan gjøre som du vil tror jeg. Men hvorfor vil du ikke gå til kontroll til helsestasjonen? Da blir du undersøkt av jordmor og får gode råd av henne.

Har ingenting i mot Helsestsjonen,men fastlegen min har svært god kompetanse på spedbarn og jeg er veldig fornøyd med henne.Logistikkmessig er det enklere å dra dit enn til helsesøster og vi kommer til å være midt i en flytteprosess i tiden etter at barnet er født.

Anonymkode: 39cc1...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det snakk om til deg som gravid(altså jordmor*) eller til barnet ditt?

Anonymkode: e6ba1...650

Dette gjelder barnet.

Anonymkode: 39cc1...fbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke helt se hva du vil få ut av det .Helsesøster har vanligvis bedre tid og større innsikt i barnets utvikling enn fastlegen har.

Anonymkode: e6ba1...650

En helsesøster er og blir en lavt utdannet person som en som pasient ikke har innsikt i verken omtale av eller hvilken innsats vedkommende har gjort for å holde seg oppdatert. Ikke ulikt en lege - men i legens tilfelle har man gjerne gjort et aktivt valg i utvalget leger i området. I tilfellet helsesøster får en vel ikke velge?

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det mulig å gjøre dette?

Vil Helsestasjonen/Helsesøster reagere negativt om jeg takker nei til oppfølginger fra dem og heller velger fastlegen?

Anonymkode: 39cc1...fbe

Jeg ser ikke poenget. Du takker ja. Og i tillegg går du til en lege når/om du vurderer at dere har behov for dette.

Dersom helsesøster ymter frempå om vekstkurver som annet en en vag og dårlig indikator, og (gud forby!) ytrer ønske om justering etter disse så vet du at vedkommende er inkompetent, så da får du heller kutte ut tjenesten.

Anonymkode: 2014a...d07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man er pliktig til å la barnet bli kontrollert, men ikke egentlig forpliktet til å ta kontrollene på helsestasjonen.

Alle går på disse kontrollene, og hvis du lar være vil Helsestasjonen kunne bli bekymret for om barnet får kontroller, om mor sliter med rus/psykiatri eller andre ting som gjør at hun ikke vil bli sett.

Anbefaler at du ber fastlegen sende kopi av notatene som bekreftelse på at barnet får riktig oppfølging.

En annen ting er om fastlegen ønsker dette. Har hun i det hele tatt spedbarnsvekt, egnet lengdemål og slikt? Helsestasjonen har tilrettelagte dataprogrammer så lege og helsesøster ikke glemmer noen punkter, og helsesøster er drillet på hvordan hun vil undersøke ulike trinn i utviklingen, leker osv. som vil vise om barnet fokuserer, har håndgrep osv. Legen på vanlig legekontor har ikke nødvendigvis annet enn hukommelse fra studiet og sunn fornuft å spille på, og har ikke alle detaljer i forventet utvikling med normalvariasjon i hodet når de ikke jobber med det ofte.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

En helsesøster er og blir en lavt utdannet person som en som pasient ikke har innsikt i verken omtale av eller hvilken innsats vedkommende har gjort for å holde seg oppdatert. Ikke ulikt en lege - men i legens tilfelle har man gjerne gjort et aktivt valg i utvalget leger i området. I tilfellet helsesøster får en vel ikke velge?

Jeg ser ikke poenget. Du takker ja. Og i tillegg går du til en lege når/om du vurderer at dere har behov for dette.

Dersom helsesøster ymter frempå om vekstkurver som annet en en vag og dårlig indikator, og (gud forby!) ytrer ønske om justering etter disse så vet du at vedkommende er inkompetent, så da får du heller kutte ut tjenesten.

Anonymkode: 2014a...d07

Dagens. 

Jo, man kan selvfølgelig bytte helsesøster om man ønsker det. 

Så om din baby går for lite opp i vekt så gir du ren faen du da eller? 

Anonymkode: ebab8...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan noe  si at helsesøster er lavt utdannet? De har nesten like lang utdannelse som en lege. 3 år på sykepleie, 2 år praksis og 2 års master=7 år med utdanning!

Anonymkode: ddaf8...213

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...