Gå til innhold

A eller A1


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg har tenkt å ta lappen på motorsykkel neste vår, men er litt usikker på om jeg trenger tung motorsykkel? Er det best å ta den med engang? 

Mye av grunnen til at jeg tar den er for å være med samboeren min , han har tung sykkel. Jeg er ganske lett og ikke særlig sterk. Motorsykkelen hans veier 220kg! 

Hva anbefaler dere? Vi kjører endel langturer , men holder oss til fartsgrensen( som regel). 

Anonymkode: cde03...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spør nå siden det er ventetid så jeg må settes opp nå + at jeg vil kjøpe sykkel nå snart så jeg får trent mest mulig. 

Anonymkode: cde03...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du gammel nok til å ta for tung MC, så gjør du det. Det er veldig dumt å måtte kjøre opp på nytt senere når du oppdager at du ønsker å kjøre en større MC. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja nærmer meg 30 så er nok gammel nok🙈

Men er det mye vanskeligere ? 

Anonymkode: cde03...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hulderen skrev:

Er du gammel nok til å ta for tung MC, så gjør du det. Det er veldig dumt å måtte kjøre opp på nytt senere når du oppdager at du ønsker å kjøre en større MC. 

Etter hva jeg fikke reda på i sommer, må man uansett innom mellomtung mc før tung, uansett alder. Men, ta det med ei klype salt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja nærmer meg 30 så er nok gammel nok🙈

Men er det mye vanskeligere ? 

Anonymkode: cde03...ccf

Nei, opplæringen er helt lik. En tung MC er lettere å kjøre, men tyngre å få opp fra støtta og å rygge med. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Faerunpedia
2 timer siden, tdm900 skrev:

Etter hva jeg fikke reda på i sommer, må man uansett innom mellomtung mc før tung, uansett alder. Men, ta det med ei klype salt. 

Jeg kjørte aldri mellomtung motorsykkel, tok klasse A direkte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt likt å ta A og A1 :) Syklene er akkurat like å kjøre, bortsettfra at en tung har kraftigere akselerasjon. For å være helt ærlig synes jeg det er bortkastet å ta lettlappen når man har mulighet til tunglappen. For å kjøre tung sykkel istedenfor mellomtung er det krav om alder eller erfaring. Men når du nærmer deg 30 er det ikke restriksjoner på sykkelens effekt.

Anonymkode: d9575...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke likt å ta A1 og A, nei. Du mener kanskje A2, som er klasse for mellomtung. Stor forskjell mellom 125cc og 600cc.

Men har man rundet 30, tar man selvsagt A. Bare dumt å begrense seg til A2 og bruke enda mer penger og tid på å ta A senere.

Bare sørg for å ha åpen dialog med kjørelæreren om dine svake og gode ferdigheter. Høyst sannsynlig får du starte med en A2-sykkel for å få inn grunnleggende ferdighetene. Etterpå får du lære resten med de skikkelige doningene.

Hadde tenkt å ta noen timer om våren, men det var allerede fullt på samtlige skoler, og man måtte på venteliste til neste år. Nå har økonomiske sitasjonen snudd også, så det får bli med drømmen. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du har førerkort på bil, har du vurdert Can-am Spyder, ein trike, Polaris Slingshot?

Can-am Maverick, Arctic Cat Wildcat, Polaris rzr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Devilheart said:

Er ikke likt å ta A1 og A, nei. Du mener kanskje A2, som er klasse for mellomtung. Stor forskjell mellom 125cc og 600cc.

Men har man rundet 30, tar man selvsagt A. Bare dumt å begrense seg til A2 og bruke enda mer penger og tid på å ta A senere.

Bare sørg for å ha åpen dialog med kjørelæreren om dine svake og gode ferdigheter. Høyst sannsynlig får du starte med en A2-sykkel for å få inn grunnleggende ferdighetene. Etterpå får du lære resten med de skikkelige doningene.

Hadde tenkt å ta noen timer om våren, men det var allerede fullt på samtlige skoler, og man måtte på venteliste til neste år. Nå har økonomiske sitasjonen snudd også, så det får bli med drømmen. :(

Kan ikke si jeg merket noen stor forskjell på A1 og A (ja jeg tok begge). Var stort sett likt å kjøre 125ccm og 600ccm. Eneste forskjellen jeg merket på selve kjøringen var at man må være mer forsiktig med gassen :) Men jeg hadde dog lang erfaring med å kjøre motorsykkel så kanskje det gjorde det lettere for meg.

Anonymkode: d9575...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang erfaring er nøkkelordet her selvsagt. ;) Jeg som var førstegangsfører fant det enklere å manøvrere en lettsykkel kontra tung. Både kraft, vekt og sitteposisjon har noe å si for den uerfarne. Når man har kjørt mellomtung en stund og plutselig skal over på noe kraftigere, får man noen overraskelser når man ikke er vant til gassen. Fant fort ut viktigheten av å forankre seg skikkelig.:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Devilheart skrev:

Er ikke likt å ta A1 og A, nei. Du mener kanskje A2, som er klasse for mellomtung. Stor forskjell mellom 125cc og 600cc.

Men har man rundet 30, tar man selvsagt A. Bare dumt å begrense seg til A2 og bruke enda mer penger og tid på å ta A senere.

Bare sørg for å ha åpen dialog med kjørelæreren om dine svake og gode ferdigheter. Høyst sannsynlig får du starte med en A2-sykkel for å få inn grunnleggende ferdighetene. Etterpå får du lære resten med de skikkelige doningene.

Hadde tenkt å ta noen timer om våren, men det var allerede fullt på samtlige skoler, og man måtte på venteliste til neste år. Nå har økonomiske sitasjonen snudd også, så det får bli med drømmen. :(

Sånn er det her også, mange steder er det helt umulig. 

Da satser jeg på A. Takk for gode råd. 

1 time siden, Dodge skrev:

Viss du har førerkort på bil, har du vurdert Can-am Spyder, ein trike, Polaris Slingshot?

Can-am Maverick, Arctic Cat Wildcat, Polaris rzr?

Nei, er det å anbefale ? 

Anonymkode: cde03...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Sånn er det her også, mange steder er det helt umulig. 

Da satser jeg på A. Takk for gode råd. 

Nei, er det å anbefale ? 

Anonymkode: cde03...ccf

Dette er tre og firehjuls motorsykler. Desse kan kjøres av personer med både førerkort for tung mc og bil. Og så er dei tryggere. Can-am Spyder har ein kjøreopplevelse som er meir like ein vanlege motorsykkel, enn dei andre alternativa. Utanom Piaggio sin trehjuls mc scooter da (kjøper du denne blir du mobbet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Dodge skrev:

Dette er tre og firehjuls motorsykler. Desse kan kjøres av personer med både førerkort for tung mc og bil. Og så er dei tryggere. Can-am Spyder har ein kjøreopplevelse som er meir like ein vanlege motorsykkel, enn dei andre alternativa. Utanom Piaggio sin trehjuls mc scooter da (kjøper du denne blir du mobbet).

Hvilken er å anbefale da? Må titte litt..

Anonymkode: cde03...ccf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...