Gå til innhold

Arbeidsgiver krever bilde.. kan jeg nekte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har jobbet i en privat barnehage som assistent i 12 år. Den eies av en privatperson, ikke kjede.

De siste årene har det skjedd store endringer på flereområder. Nå er barnehagen mer og mer profilert på sosiale media og det legges stadig ut bilder på facebook. 

Jeg har skikkelig angst for å tas bilde av! Blir helt skjelven og har tidligere fått legeerklæring for dette for å slippe portrett på nettsiden, i brosjyrer og i garderoben. Jeg unngår situasjoner det tas bilder i. Jeg er med på fellesbilde som tas av fotograf hvis jeg jobber der denne dagen men liker det absolutt ikke! Har unngått det en gang. 

Nå vil arbeidsgiver at vi profilerer oss enda bedre, med info om hvem som jobber der og nye bilder. Jeg kjenner det knyter seg bare ved tanken!

Kan jeg nekte å bli med på dette??? Fra før har vi hatt et nøytralt "skyggebilde" av meg der vi har hatt portrett, og barna har alltid visst at dette er meg.

Barnehagen eller jeg er ikke organiserte. Det har vært mange diskusjoner om dette opp gjennom årenes løp og selv om jeg har stått steilt på mitt, så føler jeg det er litt annerledes denne gangen. Jeg er redd jeg vil få kniven på strupen av arbeidsgiver.

Har jeg noe jeg skal ha sagt med tanke på min ansettelse, lovverk og rettigheter?

Anonymkode: 28aeb...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Minn arbeidsgiver på hvordan du opplever det. Legg ved en stikkemanntegning, med stort smil, riktig frisyre osv og be arbeidsgiver notere opp kamerafobi på profileringen din 👍

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har ikke lov å legge ut bilde av deg på nettet uten din samtykke. På min arbeidsplass måtte vi skrive under på det om vi syntes det var greit å få bildet våres lagt ut.

Anonymkode: ad2b2...39b

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke lov å legge ut bilde av deg på nettet uten din samtykke. På min arbeidsplass måtte vi skrive under på det om vi syntes det var greit å få bildet våres lagt ut.

Anonymkode: ad2b2...39b

Takk! Hva med i garderoben?

Anonymkode: 28aeb...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De har ikke lov å legge ut bilde av deg på nettet uten din samtykke. På min arbeidsplass måtte vi skrive under på det om vi syntes det var greit å få bildet våres lagt ut.

Anonymkode: ad2b2...39b

Takk! Det var det jeg trodde.. har du link til lovverk som sier dette? Tror jeg bør være forberedt med lovhjemler etc.

Anonymkode: 28aeb...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Forundret.. skrev:

Minn arbeidsgiver på hvordan du opplever det. Legg ved en stikkemanntegning, med stort smil, riktig frisyre osv og be arbeidsgiver notere opp kamerafobi på profileringen din 👍

Takk.. Jeg har prøvd å si det.. Ang. fobien: jeg har ikke lyst at dette skal brettes ut til alle

Anonymkode: 28aeb...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til garderobe og slike interne ting så be de om å bruke et utsnitt fra gruppebildet, er praktisk for kollegaene dine, foreldre o.l å ha et bilde å feste navnet ditt til. 

Jeg hadde selv steila hvis bilde av meg skulle blitt lagt ut offentlig, og jeg har ikke no fobi.. jeg er bare uvenn med kameraet.. 😒

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk.. Jeg har prøvd å si det.. Ang. fobien: jeg har ikke lyst at dette skal brettes ut til alle

Anonymkode: 28aeb...e95

Skal du komme deg unna det så må du mer enn prøve å si det, si det og vis at du mener det 💪

Nå er jeg en slik med forklaringsbehov og derfor tenker jeg at det burde forklares hvorfor du ikke avbildes. For i disse dager så er det slik at det skal ikke så mye til å få tatt et bilde om du skulle være syk, ha fri e.l når fotografen er der.

Hos meg ville det skapt skepsis hvis jeg så at du gikk mot stømmen uten en forklaring. Ville kanskje sett på deg som vrang og sær. Men en fobi, det kan jeg forstå.

Men det er meg da 🙂

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Forundret.. skrev:

Til garderobe og slike interne ting så be de om å bruke et utsnitt fra gruppebildet, er praktisk for kollegaene dine, foreldre o.l å ha et bilde å feste navnet ditt til. 

Jeg hadde selv steila hvis bilde av meg skulle blitt lagt ut offentlig, og jeg har ikke no fobi.. jeg er bare uvenn med kameraet.. 😒

 

Jeg vil ikke gå forbi bilder av meg selv i garderoben og se hvor stygg jeg er på de. Er IKKE fin på noen bilder! Jeg liker at lover og regler følges, har jeg rett å nekte så gjør jeg det! 

 

Anonymkode: 28aeb...e95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke gå forbi bilder av meg selv i garderoben og se hvor stygg jeg er på de. Er IKKE fin på noen bilder! Jeg liker at lover og regler følges, har jeg rett å nekte så gjør jeg det! 

 

Anonymkode: 28aeb...e95

Hvorfor tror du at bildene ikke viser deg sånn som du er? Svært få av oss synes de fleste fotografier yter oss rettferdighet, vi føler oss selvfølgelig penere enn vi ser ut på bilder. Men bilder kan ha et praktisk formål.

 

I barnehagen der mine barn gikk var det bilde av alle ansatte med navn i garderoben. Det var veldig kjekt for oss foreldre, så kunne vi kikke der om det var en ansatt vi ikke kjente igjen på avdelingen. Bildene var ikke spesielt pene, det var ingen skjønnhetskonkurranse og det var ikke for å bedømme utseendet til de ansatte at vi så på bildene. De var rett og slett til stor hjelp.

 

Så ja, jeg synes det er sært å ikke ville ha bilde av seg selv i garderoben til hjelp for foreldre, barn og andre ansatte. På nettet er selvfølgelig en helt annen sak, det har jeg forståelse for at du ikke ønsker, og det kan du nekte.

Endret av Kritt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke gå forbi bilder av meg selv i garderoben og se hvor stygg jeg er på de. Er IKKE fin på noen bilder! Jeg liker at lover og regler følges, har jeg rett å nekte så gjør jeg det! 

 

Anonymkode: 28aeb...e95

Synes du det er bedre å ta bildene selv? Da kunne du jo evt funnet et privat bilde av deg som du likte og som du kunne latt dem bruke for å møtes på halvveien...? Det er jo veldig kjekt med et ansikt til navnet, selv om de nok ikke kan tvinge deg til dette.

Har du profilbilde på facebook? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Send en epost eller ring Datatilsynet. Dette sorterer under dem, alternativt under fagforeningen din. 

Anonymkode: b9dc8...f2e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Mass skrev:

Synes du det er bedre å ta bildene selv? Da kunne du jo evt funnet et privat bilde av deg som du likte og som du kunne latt dem bruke for å møtes på halvveien...? Det er jo veldig kjekt med et ansikt til navnet, selv om de nok ikke kan tvinge deg til dette.

Har du profilbilde på facebook? 

Jeg tar aldri bilder av meg selv og unngår som sagt situasjoner der det tas bilder! Forstår ikke hvorfor alle skal frem med kamera i alle situasjoner, kan en ikke bare kose seg uten å dokumentere alt?!

Er ikke på facebook og svært lite på internett ellers. Liker dårlig tanken på at det kan være bilder av meg der men kan ikke nok om dette til å sjekke selv..

Anonymkode: 28aeb...e95

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Send en epost eller ring Datatilsynet. Dette sorterer under dem, alternativt under fagforeningen din. 

Anonymkode: b9dc8...f2e

Takk. Jeg er ikke organisert. (Svært få på arbeidsplassen er det).

Anonymkode: 28aeb...e95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Jeg er ikke organisert. (Svært få på arbeidsplassen er det).

Anonymkode: 28aeb...e95

da bør du organisere deg i dag og få gjerne med en kollega eller to også. Da står dere mye sterkere i små og store uenigheter med arbeidsgiver. Det er nesten blitt et samfunnsproblem at så få er organisert, det gir arbeidgiversiden uforholdsmessig mye makt.  

Anonymkode: ca0e9...800

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke gå forbi bilder av meg selv i garderoben og se hvor stygg jeg er på de. Er IKKE fin på noen bilder! Jeg liker at lover og regler følges, har jeg rett å nekte så gjør jeg det! 

 

Anonymkode: 28aeb...e95

Vet du hva? Nå høres du akkurat ut slik som jeg føler det ang bilder av meg selv, og jeg er virkelig barnslig. 

Jeg er skikkelig stygg på bilder, kameraet er min uvenn, seriøst. Og nei, jeg er ikke like stygg i virkeligheten. Jeg blir regelrett mobba pga slik jeg ser ut på bilder. Jeg unngår også å bli tatt bilde av og slipper jeg ikke unna så er bildet tatt fordi jeg er uoppmerksom eller med en supergrimase. Jeg må bare prøve å ta det med humor, hvis ikke hadde jeg grått. Masse!

Bilder på nett synes jeg at du burde få slippe unna men å ha bilde i garderobe og for barn og foreldre på basen, det burde du finne deg i.

Men det er meg.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har barn i barnehage. De er ikke på sosiale medier, men de har en egen app/nettside der kun vi som er foreldre til barna kan gå inn og se på ting. Ingen utenforstående kan komme seg inn. Og jeg synes det er veldig kjekt at det er et bilde av de ansatte, da får jeg satt et navn til ansiktet slik at jeg skjønner hvem barnet mitt snakker om. Men det er en stor barnehage med mange ansatte, så jeg synes det er kjekt med den oversikten. Aldri har jeg tenkt på at en ansatt ser rar ut på bilder, jeg er kun ute etter å vite hvem en ansatt er :) På bilder ellers som blir lagt ut, så tenker jeg kun på hva barnet mitt har gjort den dagen, og ikke på hvordan de ansatte ser ut på bilder.

Mitt tips er å ignorere bildet av dere selv. Jeg hater også bilder av meg. Men jeg har funnet ut at andre ikke bryr seg, så da vil ikke jeg bry meg heller :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber selv i barnehage, men min er kommunal og vi har (heldigvis) ikke egen FB-side med bilder av de ansatte. Det hadde ikke vært krise, men jeg vil helst ikke ligge ute med bilde i forbindelse med jobben. På min jobb har vi bilde av alle ansatte på hver avdeling på avdelingen. Dette for at foreldrene skal se hvem de ansatte er. Dette synes jeg er helt greit, og veldig praktisk.

Anonymkode: 130d8...b73

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte faktisk å reflektere litt rundt dette, og hva bilder av de ansatte betyr for meg som forelder når jeg leste HI.

Og for meg så gjør det meg rett og slett tryggere. Jeg vet da med bilder hvem som "hører til" med mitt barn, og å se de gode bildene av glade ansatte gjør det litt lettere for meg å gå ifra på morgenen. Jeg ser også at barnet mitt peker på bildene og syntes det er veldig spennende. 
Jeg syntes i hvert fall det er veldig fint som forelder, og selv om det er "filleting" så gjør det det litt lettere for meg. Føler faktisk meg litt nærmere når de presenterer sine ansatte på den måten, og under bildene står det også hvem personen er (avd.leder, ped.leder, etc). Dette gjør meg trygg på hvem som er rundt barnet mitt, og jeg liker også å ha et ansikt på hvem som er med henne hele dagen.

Jeg syntes derfor det er viktig..

Ble litt OT, men uansett. Jeg vet ikke om arb.giver kan tvinge deg, men det betyr en del for foreldrene som må stole 100% på dere hver dag og sikkert ville likt å ha oversikt.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...