Gå til innhold

"Du er jo ikke akkurat konfliktsky"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

..denne setningen har jeg hørt alt for ofte i det siste. Av tilfeldige mennesker jeg omgås på de forskjellige arenaene i livet mitt.

Og hver eneste gang blir jeg litt og litt mer provosert. Det føles jo ikke godt! Og det høres ut som om de ikke på noen måte fremhever dette som en positiv egenskap i meg. Nei, jeg er ikke konfliktsky. Jeg står i stormen, jeg sier hva jeg tenker, til vedkommende det gjelder og jeg er ikke redd for å mene noe. Men jeg oppsøker ikke konflikter heller, selv om jeg også har hørt at noen mener jeg gjør nettopp det. "Dramaqueen". Det hørte jeg ofte opp gjennom skolegang. Sist i tredje klasse på videregående, etter at jeg gikk rett inn i en situasjon hvor en "Kul gjeng" hang ut den autistiske gutten i klassen. "Du er så dramaqueen ass!" Er jeg det? Jeg har aldri bevisst rørt i gryta med hensikt om å skape en konflikt eller drama.

Er jeg virkelig så ille? Noen andre som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 395e9...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du er så ille vet jeg ikke, men drama Queen og "ikke konfliktsky" er gjerne det samme. At man ikke lar noen konflikter eller småting passere. kanskje de som du omgås føler at du bestandig står i noe? 

Anonymkode: d510f...2de

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om ulike folk har kommentert det i ulike sammenhenger, så er det nok noe du bør ta til deg. Jeg kunne sagt noe sånt om folk som er i overkant aggressive i å "uttrykke sine meninger". Og det er ikke ment positivt. Sånne som i stedet for å roe ned en situasjon og prøve å dempe gemyttene heller gjør det verre ved å være konfronterende og småaggressive. 

Anonymkode: ae793...073

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om ulike folk har kommentert det i ulike sammenhenger, så er det nok noe du bør ta til deg. Jeg kunne sagt noe sånt om folk som er i overkant aggressive i å "uttrykke sine meninger". Og det er ikke ment positivt. Sånne som i stedet for å roe ned en situasjon og prøve å dempe gemyttene heller gjør det verre ved å være konfronterende og småaggressive. 

Anonymkode: ae793...073

Du sier noe. Jeg er vel på mange måter "unorsk" i at jeg ikke ignorerer, eller lar noe dø ut. I noen tilfeller føler jeg det er helt riktig å "kreve oppvask", men jeg ser at jeg i andre kanskje bør skyve ting under teppet istedet

Anonymkode: 395e9...015

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du er så ille vet jeg ikke, men drama Queen og "ikke konfliktsky" er gjerne det samme. At man ikke lar noen konflikter eller småting passere. kanskje de som du omgås føler at du bestandig står i noe? 

Anonymkode: d510f...2de

Nei, det er absolutt ikke det samme. Så sort-hvitt er ikke livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest noe tilfeldig
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

..denne setningen har jeg hørt alt for ofte i det siste. Av tilfeldige mennesker jeg omgås på de forskjellige arenaene i livet mitt.

Og hver eneste gang blir jeg litt og litt mer provosert. Det føles jo ikke godt! Og det høres ut som om de ikke på noen måte fremhever dette som en positiv egenskap i meg. Nei, jeg er ikke konfliktsky. Jeg står i stormen, jeg sier hva jeg tenker, til vedkommende det gjelder og jeg er ikke redd for å mene noe. Men jeg oppsøker ikke konflikter heller, selv om jeg også har hørt at noen mener jeg gjør nettopp det. "Dramaqueen". Det hørte jeg ofte opp gjennom skolegang. Sist i tredje klasse på videregående, etter at jeg gikk rett inn i en situasjon hvor en "Kul gjeng" hang ut den autistiske gutten i klassen. "Du er så dramaqueen ass!" Er jeg det? Jeg har aldri bevisst rørt i gryta med hensikt om å skape en konflikt eller drama.

Er jeg virkelig så ille? Noen andre som kjenner seg igjen?

Anonymkode: 395e9...015

Hva mener du med dette?

Går du til personangrep, overkjører du andre, lar dem ikke snakke ferdig? 

Du sier du "står i stormen", men er du sikker på at det overhodet var noe "storm" der i utgangspunktet?

Eller var det noen med en annen mening enn deg, som sa eller gjorde noe som du oppfattet som provoserende, også kom du med din uinnpakkede, uredigerte mening? 

Jeg skiller også mellom det å ikke være konfliktsky og det å være en dramaqueen, de trenger ikke henge sammen. Noen er konfliktsky og bruker masse hersketeknikk for å kompensere, og oppfatter absolutt ALT som en konflikt, også når den andre part ikke gjør det, og kan løpe gråtende og stormende avsted. Det er "dramaqueen" fakte, som også til en viss grad er konfliktsky.. 

 

Endret av noe tilfeldig
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du virker ganske kranglete. 

Det går faktisk fint an å velge hvilke saker man mener det er viktig å stå på, og hvilke som faktisk fint kan feies under teppet. Alt er ikke like viktig. De fleste av oss evner å svelge en og annen kamel når det bidrar til sosial omgang går mye smidigere. 

Anonymkode: ea976...a57

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du sier noe. Jeg er vel på mange måter "unorsk" i at jeg ikke ignorerer, eller lar noe dø ut. I noen tilfeller føler jeg det er helt riktig å "kreve oppvask", men jeg ser at jeg i andre kanskje bør skyve ting under teppet istedet

Anonymkode: 395e9...015

Mulig det ikke er det at du sier i fra og mener noe, for det er det jo mange som gjør uten å bli kalt lite konflyksky. Mulig det heller er måten du tar opp og sier ting på.

Anonymkode: 23e30...1d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingenting2
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Mulig det ikke er det at du sier i fra og mener noe, for det er det jo mange som gjør uten å bli kalt lite konflyksky. Mulig det heller er måten du tar opp og sier ting på.

Anonymkode: 23e30...1d5

Sannsynligvis dette. Man må faktisk velge sine kamper. For meg betyr "lite konfliktsky" at man tør si fra, tør stå i diskusjonen osv. Men om man skal pirke på alt er man bare vanskelig og lite konstruktiv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du virker ganske kranglete. 

Det går faktisk fint an å velge hvilke saker man mener det er viktig å stå på, og hvilke som faktisk fint kan feies under teppet. Alt er ikke like viktig. De fleste av oss evner å svelge en og annen kamel når det bidrar til sosial omgang går mye smidigere. 

Anonymkode: ea976...a57

Jeg tror du har veldig rett i akkurat denne setningen.
TS

Anonymkode: 395e9...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bare parert glatt med: "fungerer passiv-aggressiv taktikken din bedre syns du?"

Anonymkode: 11edc...f32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hadde bare parert glatt med: "fungerer passiv-aggressiv taktikken din bedre syns du?"

Anonymkode: 11edc...f32

.. det hadde fåttt deg til å se litt uintelligent ut. For den kommentaren er passiv-aggressiv den også... 

Anonymkode: ae793...073

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hadde bare parert glatt med: "fungerer passiv-aggressiv taktikken din bedre syns du?"

Anonymkode: 11edc...f32

Jeg tror det faktum at jeg kunne sagt nettopp det utgjør noe av problemet ;) 

Anonymkode: 395e9...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har aldri fått høre den. Men sier ofte i fra om ting. Men jeg sier i fra på en pen måte, og jeg velger og la de små tingene ligge. For jeg kan ta opp hver minste lille ting.

Jeg synes det er fint at mennesker sier ifra, og jeg tar det til meg. For ingen er perfekte. Men det er måten det blir sagt på.

Anonymkode: 2997d...38c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

.. det hadde fåttt deg til å se litt uintelligent ut. For den kommentaren er passiv-aggressiv den også... 

Anonymkode: ae793...073

Nei, det er den faktisk ikke. Den er direkte.

Anonymkode: 1b68c...6f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, canacas skrev:

Nei, det er absolutt ikke det samme. Så sort-hvitt er ikke livet. 

Jo når det kommer fra barn er det drama queen som blir brukt, voksne bruker ordet konfliktsky.

Anonymkode: d510f...2de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror det faktum at jeg kunne sagt nettopp det utgjør noe av problemet ;) 

Anonymkode: 395e9...015

Spør om det er du som har det største problemet. Virker jo rimelig syrlige disse sitroene som sier det:fnise:

 

Anonymkode: 11edc...f32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er bra at du tør å feks gå midt inn i en 'kul'vennegjeng som mobber en autistisk gutt. De fleste ville ikke ha turt det.

Når det kommer til det andre så kan det hende du blir oppfattet som en som er svært direkte typ "Jeg er bare ærlig!"= sier mye 'slemt'.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest C.Tramell

Å ikke være konfliktsky kan selvfølgelig være en veldig god egenskap, men her får jeg følelsen av at de oppfatter deg som kranglete og vanskelig. Du kan kanskje bli flinkere til å velge dine kamper og huske på at det ikke alltid er nødvendig å si hva du tenker?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott at du stod opp for den autistiske gutten i klassen. Dette er nødvendigvis ikke noe jeg selv hadde turd å gjøre, men hadde noen sagt at du var en dramaqueen i samme setting, grunnet at du stod opp for han, så hadde jeg gitt beskjed til vedkommende som sa slikt, å gitt min støtte til deg angående å støtte den autistiske gutten.

Jeg fikk litt Sølvi Listhaug bilde i hodet mitt når jeg leser hovedinnlegget ditt ts, Sølvi er nok også en person som føler seg misforstått, hun er jo en sterk person, ikke konfliktsky og i utgangspunktet ser ut til å mene det er bra å alltid si ifra etc, men der ser du hvordan det kan virke på andre folk, at hun ikke er for alle å like.  

Anonymkode: 4e20a...070

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...