Gå til innhold

Bo på hotell par dager? Hva ville dere gjort?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Saken er at jeg pusser opp og det er omfattende. Ble lovet at det skulle bli ferdig til denne helgen, men det tar lenger tid. Har bodd hos en venninne, men reagerte på katten hennes så bor nå hos min mor og har bodd her i to uker. Og min gamle mor spør stadig om når jeg skal flytte hjem så jeg føler et press selv om jeg ikke har kontroll på når jeg kan flytte hjem.

Jeg føler meg til bry, og savner selvsagt alenetid. Min mor har en liten leilighet, to-roms. Det sier seg selv at det blir tett, også for henne.

Nå vurderer jeg å ta inn på hotell par døgn for å slappe av. Men jeg liker ikke å bo på et upersonlig hotellrom. Jeg kommer ikke til å fortelle henne om jeg bor på hotell. Hun forteller det til alle, og da er jeg plutselig blitt den uansvarlige datteren som sløser. Sist helg tok jeg inn på hotell en natt, men sa jeg overnattet hos en venninne.

Nå er min mor hos en venninne, en feiring, men kommer hjem i ettermiddag. Jeg har egentlig ikke råd til å bo på hotell, men for begges del vil det kanskje være en fordel å få litt avstand til hverandre? Jeg vil ikke bli kirkerotte av den grunn, men pengene går raskt.

Merker mer og mer at vi irriterer hverandre selv om vi ikke krangler, og migrenen min har toppet seg, går nesten med konstant hodepine og sover mye.

De som pusser opp har først sagt at det ble klart forrige uke, så i begynnelsen av denne uka, så nå til helga, men nå er det til uka. Tror jeg likevel flytter hjem på tirsdag, samme om de ikke er helt ferdig. Jeg angrer nesten på at jeg startet prosjekt oppussing.

Vet ikke hva jeg vil ha råd til her, er bare en utblåsning. Men et døgn på hotell er kanskje det jeg trenger, eller to.

Anonymkode: ecb34...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du skrevet kontrakt med firmaet om når de skulle være ferdig? 

Er alternativ til hotell kan være Airbnb foressten. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Mona123 said:

Har du skrevet kontrakt med firmaet om når de skulle være ferdig? 

Er alternativ til hotell kan være Airbnb foressten. 

Nei det har jeg ikke gjort. Bare det som skal gjøres og timelønn. Ja, kanskje Airbnb, det skal jeg sjekke ut. :)

Men, jeg sliter med migrene, så hotell er det letteste. Å leie en hel leilighet i Oslo blir kanskje ikke mye billigere enn å ta inn på hotell?

Ts

Anonymkode: ecb34...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte bare på det du skrev om at du ikke likte hotell. Man sparer kanskje litt penger siden man kan lage mat hjemme da de fleste leilighet på Airbnb har tilgang til kjøkke

Men! Jeg synes hotell er kjempebra, perfekt til the rømme bort fra en stressende hverdag. Jeg hadde nok valgt hotell og kanskje tatt en massasje. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Mona123 said:

Jeg tenkte bare på det du skrev om at du ikke likte hotell. Man sparer kanskje litt penger siden man kan lage mat hjemme da de fleste leilighet på Airbnb har tilgang til kjøkke

Men! Jeg synes hotell er kjempebra, perfekt til the rømme bort fra en stressende hverdag. Jeg hadde nok valgt hotell og kanskje tatt en massasje. 

Jo, jeg tenker det ville være en god ide og kanskje jeg går for det. Men, jeg forbinder hotell med jobb siden jeg har bodd over 150 døgn i året på hotell. Da er det ikke svært sjarmerende mer.

Ts

Anonymkode: ecb34...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk innboforsikringen din, det er mulig du har dekning for hotellovernattinger når det foregår oppussing i så stor grad at du ikke kan bo i leiligheten/boligen mens oppussingen pågår. 

Anonymkode: a3b4a...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

45 minutes ago, AnonymBruker said:

Sjekk innboforsikringen din, det er mulig du har dekning for hotellovernattinger når det foregår oppussing i så stor grad at du ikke kan bo i leiligheten/boligen mens oppussingen pågår. 

Anonymkode: a3b4a...e69

Det går ikke. Jeg har selv valgt å pusse opp for å heve standarden.

Ts

Anonymkode: ecb34...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er oppussingen så omfattende at du virkelig ikke kan bo i leiligheten engang, i ukesvis..? Snakker vi full nedriving av kjøkken og bad eller noe sånt? 

Jeg ville bodd på hotell, ja. Jeg skjønner veldig godt at det er plagsomt for din mor om hun har så liten leilighet, og så blir "invadert" i over to uker, og i tillegg ikke får noe svar på når hun får privatlivet sitt igjen engang. Det er noe som heter å kjenne sin besøkelsestid. Greit nok at hun er din mor, og at man skal stille opp for familie, men det går begge veier. Altså kan du "stille opp" for henne ved å la henne få leiligheten sin for seg selv litt, mens du betaler for hotell. 

Anonymkode: 949ae...20d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan finne hotell helt ned til 600 kr natten (selv her i Oslo), og så lenge du bare skal hvile og slappe av finner du deg nok raskt til rette så lenge det er ren seng og tv :) Jeg elsker å koble ut på hotell i blandt!

Anonymkode: db314...d1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det går ikke. Jeg har selv valgt å pusse opp for å heve standarden.

Ts

Anonymkode: ecb34...52e

Ok, skjønner. Nei, det stemmer at man som regel ikke kan påberope seg forsikringsdekning når det gjelder oppussing som ikke skyldes skade. 

Var jeg deg ville jeg tittet litt på AirBNB. Da kan du ofte få leid et hjemmekoselig rom eller liten leilighet til en grei penge. 

Anonymkode: a3b4a...e69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg skal snakke med min mor i kveld om at jeg fremdeles ikke kan flytte hjem. Og ja, det er en omfattende oppussing og umulig å bo der nå.

Hvis jeg tar inn på hotell kommer jeg ikke til å si det til henne. Da blir det ramaskrik, at jeg er utakknemlig, sløser, ikke riktig klok osv. I natt blir jeg her, så får jeg se hva jeg gjør. Jeg må nesten lyge og si at jeg bor hos en venninne en natt eller to.

Ts

Anonymkode: ecb34...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

Ok, skjønner. Nei, det stemmer at man som regel ikke kan påberope seg forsikringsdekning når det gjelder oppussing som ikke skyldes skade. 

Var jeg deg ville jeg tittet litt på AirBNB. Da kan du ofte få leid et hjemmekoselig rom eller liten leilighet til en grei penge. 

Anonymkode: a3b4a...e69

Takk for tipset. Skal se litt på det. Jeg hater hotellrom, det er greit når man må sove fra 23-08 og er på jobb, men selv da er det kjedelig.

Ts

Anonymkode: ecb34...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvorfor er det så slemt å bo for en periode sammen med sin gamle mor? Hvorfor føler du deg til bry? Er det ikke hjelp for henne at du bor der, at dere f.eks bytter på å lage mat? Og ville tenkt at en mor satte pris på å ha sin datter boende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, exictence said:

Men hvorfor er det så slemt å bo for en periode sammen med sin gamle mor? Hvorfor føler du deg til bry? Er det ikke hjelp for henne at du bor der, at dere f.eks bytter på å lage mat? Og ville tenkt at en mor satte pris på å ha sin datter boende?

Jeg lager som oftest middag siden jeg liker å lage mat. Men jeg har stort behov for alenetid. Og min mor er snill, det er ikke det, men hun har lett for å klage f.eks. straks jeg står opp. Hun er ellers sprek og trenger ikke hjelp til noe. Hun trener tre ganger i uka og går på dans ofte. Tror heller det er jeg som stresser og føler meg til bryderi. Samtidig løper pengene ut når oppussingen tar lenger tid. Jeg tror jeg bare må si  til henne nå i kveld, at vi takler vel noen dager til sammen. Men hun har uttrykt mange ganger spørsmål om jeg ikke flytter hjem snart. Hun er typen som har lyd på (tv eller radio) hele dagen. Jeg liker stillhet.

Noen dager skal vel gå bra, men jeg skal snakke med henne i kveld.

Ts

Anonymkode: ecb34...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei det har jeg ikke gjort. Bare det som skal gjøres og timelønn. Ja, kanskje Airbnb, det skal jeg sjekke ut. :)

Men, jeg sliter med migrene, så hotell er det letteste. Å leie en hel leilighet i Oslo blir kanskje ikke mye billigere enn å ta inn på hotell?

Ts

Anonymkode: ecb34...52e

Eeehhh.... Ingen skriftlig kontrakt med start og sluttdato, men derimot med beskrivelse av arbeidet som skal gjøres og timeprisen som skal faktureres!

Her er det bare å flytte hjem fort som F. For mens du har bodd hjemmefra har timene gått. Ingen har antageligvis fulgt opp fremdrift i arbeidet. Du kan komme til å få en regning som er skyhøy, og vhor du betaler for mange flere timer enn de timene som faktisk har blitt brukt.

Fra nå av følger du med (dvs. tar bilder) hver eneste dag. Hver eneste dag.

 

Anonymkode: d9a1a...aac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Jeg lager som oftest middag siden jeg liker å lage mat. Men jeg har stort behov for alenetid. Og min mor er snill, det er ikke det, men hun har lett for å klage f.eks. straks jeg står opp. Hun er ellers sprek og trenger ikke hjelp til noe. Hun trener tre ganger i uka og går på dans ofte. Tror heller det er jeg som stresser og føler meg til bryderi. Samtidig løper pengene ut når oppussingen tar lenger tid. Jeg tror jeg bare må si  til henne nå i kveld, at vi takler vel noen dager til sammen. Men hun har uttrykt mange ganger spørsmål om jeg ikke flytter hjem snart. Hun er typen som har lyd på (tv eller radio) hele dagen. Jeg liker stillhet.

Noen dager skal vel gå bra, men jeg skal snakke med henne i kveld.

Ts

Anonymkode: ecb34...52e

Jeg mener, jeg kan ikke klage når hun liker lyd og har på radio, men har sagt fra at må hun høre på alle reklamepausene på tv.

Og hun glemmer å slå av lyden. Men det er jo henne som bor her, ikke jeg.

Foreldrene mine hadde en bitter skilsmisse, og hun setter pekefingeren mot meg og sier at jeg er jo en etterkommer av DEN familien så det er ikke rart jeg er miljøskadet. Jeg er uføretrygdet på grunn av en fysisk lidelse hun aldri har satt seg inn i, men sliter også med depresjoner, pstd, angst og tvangsnevroser og bekymringsangst. Jeg har vært en pleaser over halve livet mitt.

Alenetiden, er den jeg setter pris på i hverdagene. Jeg er også sosial heldigvis og har venner.

Men dette at jeg sliter, forstår hun ikke tror jeg.

Det er ikke hennes feil. Noen ganger kan ting være umulige å forstå.

Ts

Anonymkode: ecb34...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minute ago, AnonymBruker said:

Eeehhh.... Ingen skriftlig kontrakt med start og sluttdato, men derimot med beskrivelse av arbeidet som skal gjøres og timeprisen som skal faktureres!

Her er det bare å flytte hjem fort som F. For mens du har bodd hjemmefra har timene gått. Ingen har antageligvis fulgt opp fremdrift i arbeidet. Du kan komme til å få en regning som er skyhøy, og vhor du betaler for mange flere timer enn de timene som faktisk har blitt brukt.

Fra nå av følger du med (dvs. tar bilder) hver eneste dag. Hver eneste dag.

 

Anonymkode: d9a1a...aac

Ja, men det er ikke rom (plass) til å flytte hjem før på mandag. Men da gjør jeg det. Jeg betaler uansett ikke overtid, de har nøkler og kan jobbe når de vil på døgnet. Betaler 37,5 timer uka. Det skremte meg at de ikke ville si hvor mange timer de har brukt. Å flisespikke har jeg ikke råd til.

Ts

Anonymkode: ecb34...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Ja, men det er ikke rom (plass) til å flytte hjem før på mandag. Men da gjør jeg det. Jeg betaler uansett ikke overtid, de har nøkler og kan jobbe når de vil på døgnet. Betaler 37,5 timer uka. Det skremte meg at de ikke ville si hvor mange timer de har brukt. Å flisespikke har jeg ikke råd til.

Ts

Anonymkode: ecb34...52e

Altså, jeg nekter å betale mer en en vanlig arbeidsuke på 37,5 timer. Det kan jeg vel?

Ts

Anonymkode: ecb34...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Du kan finne hotell helt ned til 600 kr natten (selv her i Oslo), og så lenge du bare skal hvile og slappe av finner du deg nok raskt til rette så lenge det er ren seng og tv :) Jeg elsker å koble ut på hotell i blandt!

Anonymkode: db314...d1b

Er ikke det sånne hotpits hoteller med narkomane eller prostitusjon?

Anonymkode: ecb34...52e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skremte meg at de ikke ville si hvor mange timer de har brukt.

:blink:

Det høres dessverre ikke så tillitvekkende ut.

Sjekket du ut firmaet før du signerte noenting? Kan det være en ide å kontakte mesterforbundet og få noen gode råd?

Har de selv tatt kontakt når forsinkelsene har oppstått? Har de da fortalt hvorfor de blir forsinket (altså hvorfor de blir forsinket) og hva de eventuelt kan gjøre for å ta inn forsinkelsen?

35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, jeg nekter å betale mer en en vanlig arbeidsuke på 37,5 timer. Det kan jeg vel?

Ts

37,5 timer er antall timer for 1 person. Om det skrives at flere personer har arbeidet i din leilighet i en uke så kan timeantallet fort bli 37,5 x 2 med 2 personer, og 37,5 x 3 med 3 personer.

Det er derfor jeg mener du må dra innom og ta bilder av fremdriften. 

Har du muligheten til å dra innom leiligheten på en normal arbeidsdag? Om du gjør det, og leiligheten din er tom for arbeidsfolk, så ringer du firmaet og lurer på hvordan det går i leiligheten din. Svaret du da får er en veldig god indikator på om de opererer på ryddig basis eller ikke.

Er det et anerkjent norsk firma du har engasjert? - eller er det et billig firma?

Vet du noe om firmaet mht. om de får gode tilbakemeldinger? Er de lokale i området?

Hva slags arbeid er det de skal gjøre for deg? Maling? Eller totalrenovering av bad?

Anonymkode: d9a1a...aac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...