Gå til innhold

Hvor gjør dere av hunden når den har diarè?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eg har en hund som vanligvis går hvor den vil i leiligheten når eg er på jobb eller når eg sover, men nå er den inne i en periode med diarè. Den har hatt det mange ganger før, og eg har tatt den med til veterinær mange ganger for å prøve å finne ut av hva som kan være galt. Det har blitt tatt prøver og røntgen og ultralyd og de finner aldri ut av det. Eg har prøvd all slags spesialfôr og medisiner og gitt kokt ris og fiskeboller og zoolac og i det hele tatt. Hunden bare får diarè med jevne mellomrom. Og da kan det vare alt fra 2 til 10 dager, der eg må vaske gulvet mange ganger for dagen.

Hunden klarer ikke å holde seg en hel arbeidsdag, og heller ikke gjennom natten selv om eg lufter rett før eg legger meg og bare sover 5 timer, og selv om eg er ute i flere timer etter jobb så kan den plutselig begynne å drite rett etter vi har kommet inn. Problemet er også at den gir overhode ingen beskjed om at den må på do heller, den kan gå fra å ligge langstrak og snorksove, til å våkne, reise seg og riste seg litt, til å sette seg på huk for å drite. Så eg får ingen forvarsel og mulighet til å ta den ut først. Eg bor i leilighet i blokk, uten mulighet for å ha hunden ute. Eg har heller ikke mulighet til gjennomlufting av leiligheten, og det lukter helt grusomt. Lukta sitter så lenge i, og gulvet (laminat) må da bli helt ødelagt av å bli neddynka i diarè så ofte (nå har eg vasket for 5 gang på under ett døgn).

Så ja, eg lufter hunden ofte, er ute lenge av gangen, og kan dessverre ikke ta ferie fra jobb hver gang dette skjer så eg vet ikke helt hva eg skal gjøre. Nå har eg hunden i dusjen faktisk, dusjen er ganske svær (mye større enn disse burene som mange bruker inne), men eg vet ikke om det er en god løsning. Noen som har tips?

Anonymkode: 3244b...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne hunden høres egentlig ikke helt stueren ut. Når min hund har diare, så gir den beskjed før den setter seg ned. Når han har diare, så sover han på vaskerommet som er lett å vaske. Han setter seg heller ikke ned hvor som helst, men går gjerne til døren eller inn på vaskerommet om vi ikke legger merke til signalene hans. De gangene han har vært dårlig, har vi rett og slett lagt ut plast på gulvet der han pleier å gå, og enkelt og greit kastet plasten. Det beskytter gulvet. Er det ingen faste plasser hunden liker å gjøre fra seg slik at du kan gjøre noe lignende? Ville også gått i gang med trening på dette med å gjøre fra seg inne, for dette er ikke normalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, altflyter skrev:

Denne hunden høres egentlig ikke helt stueren ut. Når min hund har diare, så gir den beskjed før den setter seg ned. Når han har diare, så sover han på vaskerommet som er lett å vaske. Han setter seg heller ikke ned hvor som helst, men går gjerne til døren eller inn på vaskerommet om vi ikke legger merke til signalene hans. De gangene han har vært dårlig, har vi rett og slett lagt ut plast på gulvet der han pleier å gå, og enkelt og greit kastet plasten. Det beskytter gulvet. Er det ingen faste plasser hunden liker å gjøre fra seg slik at du kan gjøre noe lignende? Ville også gått i gang med trening på dette med å gjøre fra seg inne, for dette er ikke normalt. 

Takk for svar! Hunden er gammel da, og gjør aldri fra seg inne unntatt når den har diarè. Det er ingen faste plasser den gjør fra seg. det blir akkurat der den befinner seg når den må på do. Og den går gjerne rundt mens den driter, så det flyter virkelig overalt (i tillegg til at det spruter oppover veggene hvis den kommer for nært)! Badet er det eneste stedet eg ikke har laminatgulv, men det med plast hørtes lurt ut. Teiper dere det fast til gulvet? Det blir veldig mye boss så klart, da eg hadde måttet kaste og lagt ut ny plast mange ganger for dagen. Det er jo også et problem at hunden ofte får diarè på seg selv også, sånn at eg må spyle av den ganske ofte. Enda en grunn til at det er praktisk å ha den i dusjen akkurat mens det står på som verst...

Eg bruker ganske mye tid på å vaske leiligheten min i tilfelle dere lurer.

Anonymkode: 3244b...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Hunden er gammel da, og gjør aldri fra seg inne unntatt når den har diarè. Det er ingen faste plasser den gjør fra seg. det blir akkurat der den befinner seg når den må på do. Og den går gjerne rundt mens den driter, så det flyter virkelig overalt (i tillegg til at det spruter oppover veggene hvis den kommer for nært)! Badet er det eneste stedet eg ikke har laminatgulv, men det med plast hørtes lurt ut. Teiper dere det fast til gulvet? Det blir veldig mye boss så klart, da eg hadde måttet kaste og lagt ut ny plast mange ganger for dagen. Det er jo også et problem at hunden ofte får diarè på seg selv også, sånn at eg må spyle av den ganske ofte. Enda en grunn til at det er praktisk å ha den i dusjen akkurat mens det står på som verst...

Eg bruker ganske mye tid på å vaske leiligheten min i tilfelle dere lurer.

Anonymkode: 3244b...e74

Jeg forstår at dette må være veldig slitsomt. Har dere spurt om råd hos veterinæren om hvordan dere kan håndtere det? Vi pleier bare å legge et stykke plast på gulvet uten å tape det fast. Bare er nøye på å legge plasten der han pleier å gå. Han har også begynt å forstå at han må gå til plasten når han er dårlig, men for oss er ikke dette et stort problem, så det er heldigvis ikke noe vi må gjøre ofte. Høres verre ut for deg. 

Det er også en mulighet å ta den med til familie som har hage. Har hatt ham hos foreldre med hage noen ganger og gitt ham mulighet til å gå ut som han selv ønsker, men det forutsetter selvsagt at du har tilgang på en inngjerdet hage. 

Har du prøvd fiberrik kost? Råd fra en hundeskole?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dra på apoteket og kjøp tisseunderlag for seng,  beskytter gulvet og er enkle å bytte ut. Koster nesten ingenting for en haug av de. Du kan også kjøpe "bleier" til hund, du må fortsatt vaske hunden da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, altflyter skrev:

Jeg forstår at dette må være veldig slitsomt. Har dere spurt om råd hos veterinæren om hvordan dere kan håndtere det? Vi pleier bare å legge et stykke plast på gulvet uten å tape det fast. Bare er nøye på å legge plasten der han pleier å gå. Han har også begynt å forstå at han må gå til plasten når han er dårlig, men for oss er ikke dette et stort problem, så det er heldigvis ikke noe vi må gjøre ofte. Høres verre ut for deg. 

Det er også en mulighet å ta den med til familie som har hage. Har hatt ham hos foreldre med hage noen ganger og gitt ham mulighet til å gå ut som han selv ønsker, men det forutsetter selvsagt at du har tilgang på en inngjerdet hage. 

Har du prøvd fiberrik kost? Råd fra en hundeskole?

Det er heldigvis ikke så mange ganger i løpet av året hunden har sånne dårlige perioder, men det er så voldsomt når det først setter i gang. Med vasking mange ganger for dagen i mange dager. Foreldrene mine har en stor fin luftegård med hundehus til hunden min, så eg drar på besøk der når eg kan.

Tusen takk for tips!

Anonymkode: 3244b...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Oardnji skrev:

Dra på apoteket og kjøp tisseunderlag for seng,  beskytter gulvet og er enkle å bytte ut. Koster nesten ingenting for en haug av de. Du kan også kjøpe "bleier" til hund, du må fortsatt vaske hunden da.

Tisselaken var lurt, det skal eg teste! Takk for tips!

Anonymkode: 3244b...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du sier den er gammel, kan den ha noe feil på lukkemusklen i baken?

Jeg har ellers ingen råd å komme med, hunden min hadde kun en skikkelig diaré og da var hun 11,5år, hun hadde mage av stål, skulle man tro :)

Anonymkode: 41eee...e61

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...