Gå til innhold

Hva gjør jeg hvis jeg ikke tror på monogami?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vokste opp slik som alle andre og hadde planer om å gifte meg og få barn og leve lykkelig i alle mine dager.

Så kom livet som et slag i trynet.

Vet ikke lenger om jeg kan (eller vil) leve med én mann hele livet. Jeg har hatt 3 seriøse forhold og blitt samboere i samtlige forhold. Etter ett år forsvinner forelskelsen. Så begynner jeg å irritere meg. Så dabber sexlivet av. Og innen det har gått 2 år slår jeg opp.

Forstår ikke hvordan folk klarer å unngå å bli drittlei av hverandre, når man tråkker oppi hverandre dag ut og dag inn.

Det hjelper ikke når jeg hører fra venninner med mann og barn, at de sitter i hver sin etasje på kveldene, krangler, har ikke sex osv. Og så mye utroskap!

Jeg har fast jobb, stabil økonomi, eier hus og bil. Jeg er 30 år og vil ha barn. Nå begynner jeg å tenke på å få et barn i Danmark. Jeg har mye omsorg i meg (har en hund som bli "smothered" for å si det slik). Et eventuelt barn vil ikke mangle omsorg, stabilitet, økonomi you name it. Det er vel bedre å ha et stabilt liv med meg enn å bo i en koffert og forholde seg til mine, dine, våre, stemødre osv. Barnet vil ha en flink bestefar, onkler og filleonkler som forbilder. 

Til nå har jeg ikke turt å bli gravid med noen av mine kjærester, for jeg vet det antagelig ikke kommer til å vare, og det blir et styr uten like. Orker ikke å ta hensyn til eks-svigerfamilie, ny kjæreste til far osv. 

Det kan godt være at det er meg det er noe galt med, meeeen... norske menn altså. Bortskjemte mammadalter som vil "game" og tror husarbeidet blir gjort på magisk vis. Jeg vet at det finnes ordentlige menn der ute, men hallo. Jeg er 30. De ordentlige mennene er enten tatt, eller skilt med barn. Og det er uaktuelt for meg å være stemor og ta hensyn til ekser og alt det styret.

Har rett og slett mistet troa på drømmemannen og A4 livet. 

Noen andre som er som meg?

Anonymkode: 4de69...290

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drømmemannen, i likhet med drømmekvinnen finnes ikke. Vi er alle mennesker, og det handler om å treffe et av de menneskene som vi passer best med. Det å forvente drømmemannen gir høye forventninger, og dermed kommer skuffelsen etter relativt kort tid, bevisst eller ubevisst.

Ellers er det å kronisk bli lei av et forhold etter en relativt lik periode typisk når man har valgt sine partnere "feil" og innleder forhold med personer man ikke passer så godt med.

I tillegg skal alle forhold dyrkes, sexforholdet også. Noen ganger hvis den ene ikke åpner seg helt eller ikke helt deler sexopplevelsen med den andre, bidrar det til at sexlivet daber av. Og et dårlig sexliv gir problemer i forholdet, spesielt når man ikke er stert knyttet til hverandre av andre ting enn sex.

Så kanskje kan du benytte anledningen nå til å tenke over på den type forhold du har hatt, hva som har gjort at det ikke gikk så bra osv, slik at du gir deg mulighet til å få et vellykket forhold i fremtiden.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du forbli singel eller finne deg menn som syntes det er helt greit at du har flere kjærester. Så en dokumentar om dette og de hadde det ganske koselig, to menn og ei dame i et forhold der alle bodde sammen , hver mann hadde dama på forskjellige dager og tok vare på barna og huset, mens dama var på jobb og hadde fritid. Hun hadde det som plommen i egget hun :)  De to mennene var oppriktig glade i hverandre men ikke noe seksuelt mellom de. 

Anonymkode: 5e536...615

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, ja! Få barn gjennom donor i Danmark. Da vet du at barnet vil alltid ha deg som forelder, alltid vil ha en trygg forelder, aldri vil bli en kasteball eller brukt som et "våpen" mot deg for at en annen mann skal "ta igjen" på deg. Det viktigste barn trenger er kjærlighet. Det er ikke antall foreldre som gir barnet kjærlighet som er avgjørende, men at barnet får den kjærligheten. Bonus er også at det ikke blir noen krangel om oppdragelse. Faktisk blir det ingen krangel i det hele tatt, som ville gjort barnet usikkert, skapt angst hos barnet. I stedet blir dere en stabil, rolig familie med nære bånd til hverandre.

https://www.theodysseyonline.com/raised-single-parent-amazing
http://www.mabra.com/10-saker-jag-lart-mig-av-att-vaxa-upp-med-en-ensamstaende-mamma/

https://www.information.dk/debat/2012/06/mand-vaere-kaereste-far-barn

Hvis du får barn med så vil du oppdage at du får en helt annen ro til dette med å finne en mann. Du føler ikke deg like avhengig av å finne noen. Noe som er bra, dating skal være moro, koselig, hyggelig, ikke et stress. Skulle du finne en mann senere så vil han elske deg og ditt/dine barn som en del av deg.

Du lever bare en gang. Ikke ta valg som er ødeleggende for din fremtid.

Anonymkode: eb1d1...277

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neineineineinei! For det første er det ulovlig å få barn gjennom donor her i Norge. Altså blir slike barn til ulovlig. I tillegg, tenk på barna! Barn trenger faktisk en far. Det er faktisk ikke bra å få barn på den måten. Ikke bare er det unaturlig, det er skadelig for barna også. Det naturlige er at du lærer deg å senke kravene dine, dere kvinner er så fryktelig kresne! Det er problemet deres. 

Anonymkode: 48356...7aa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette var bare trist. Du er ung. Vent med å få barn, du har fortsatt sjansen til å finne en fin og god fyr.

Anonymkode: 26293...7ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neineineineinei! For det første er det ulovlig å få barn gjennom donor her i Norge. Altså blir slike barn til ulovlig. I tillegg, tenk på barna! Barn trenger faktisk en far. Det er faktisk ikke bra å få barn på den måten. Ikke bare er det unaturlig, det er skadelig for barna også. Det naturlige er at du lærer deg å senke kravene dine, dere kvinner er så fryktelig kresne! Det er problemet deres. 

Anonymkode: 48356...7aa

Det er det slettes ikke. Du har sædonor i Norge også. Men etter barnet er fylt 18 år så har han eller hun krav til å vite om sitt opphav, om de skulle ønske det. Men om hun velger å gjøre det i Danmark så er (eller kan?) sæddonor være anonym.

Uansett hva du syns om at kvinner har tilgang på sæddonor om de skulle ønske det, er din sak. Men mye av informasjonen du kommer med er ikke sann.

Til TS det er nok mange som føler som deg at monogami ikke er for dem. Mener å ha lest at de har ett poly-felleskap i Norge hvor de kan møtes for å snakke og dele erfaringer. Angående temaet on barn så er det så personlig at du må gjøre det du føler er rett for deg og ditt/dine fremtidige barn. Men om du velger å bruke donor så håper jeg at du likevel har ett sterkt nettverk rundt deg sånn at du ikke er helt alene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Neineineineinei! For det første er det ulovlig å få barn gjennom donor her i Norge. Altså blir slike barn til ulovlig. I tillegg, tenk på barna! Barn trenger faktisk en far. Det er faktisk ikke bra å få barn på den måten. Ikke bare er det unaturlig, det er skadelig for barna også. Det naturlige er at du lærer deg å senke kravene dine, dere kvinner er så fryktelig kresne! Det er problemet deres. 

Anonymkode: 48356...7aa

Det er ikke ulovlig. Det er lovlig å både donere sperm og li gravid gjennom donasjon med annen manns sperm. Det er bare at i Norge gjør man det ikke på single kvinner, men på par. Men det er ikke ulovlig får en singel kvinne å bli gravid i utlandet

Anonymkode: e68fe...418

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har bare ikke møtt den rette enda, og du må nok jobbe med deg selv endel! Mange som er i dårlige forhold. i et godt forhold, så lever man sammen med bestevennen sin/livspartnern/elskern, da blir man ikke lei. Hilsen en som har vært gift med drømmedama i tiår, og fortsatt like kåt og forelsket i ho!

Anonymkode: 94e1f...af3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er foreldreløs. Vokste opp med alenemor som døde da jeg var liten, ingen far i bildet. Ingen søsken. Mormor og morfar døde også tidlig.

Jeg ville aldri utsatt et menneske for risikoen for å gjenta min historie. Barn trenger to foreldre. Nå blir det ikke alltid sånn. Livet skjer jo lissom. Men det er noe annet å gå inn i det med åpne øyne og aktivt lage barn uten far. 

Anonymkode: e765e...bac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare finne den rette mannen. Skjønner jo du blir lei, hvis de bare gamer og ikke vil gjøre husarbeid.

Selv ønsker jeg en mann, som har hobbyer, som har ett liv utenom meg. Så vi slipper å gå oppå hverandre og bli lei. Jeg vil kunne reise på helgetur med venner, samme må gjerne han gjøre. For jeg vil og ha ett liv utenom. Og ikke minst, han må bidra hjemme han og, og hobbyen hans kan ikke være gaming.

Hvis du har planer om å få barn alene, har du tenkt på hvilket nettverk du har rundt deg? For hva om du blir alvorlig syk, hva om du dør. Og barnet krever deg jo 100% av tiden. Det er jo ikke som en hund som klarer seg alene? Hva når du vil ut med venner, date osv.

Anonymkode: 2bfd5...13a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg besvarer overskriften.

Uansett hva du gjør, det viktigste er at du er åpen om tankene dine, slik at den/de du velger å være sammen med er klar over at de kanskje ikke vil være den eneste for deg.

Du velger om du vil leve i et monogamt forhold, og det samme valget bør eventuelle parnere få også.

 

Men jeg kan ikke se at overskriften har en sammenheng med innholdet i innlegget ditt.
I overskriften sier du at du ikke tror på monogami, i innlegget beskriver du at du vil leve singellivet, eventuelt være serie-monogam.  (du kan ikke se for deg at du vil leve med en partner hele livet)
Hva mener du egentlig?

Anonymkode: 44f99...482

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan jo ha enn mann uten å være samboer, det finnes gifte som bor hver for seg. Men om dere skal ha barn sammen blir det kanskje litt spesielt. Så enten må du vente til du finner en mann du klarer å leve med, eller få barn på egenhånd :) Husk, det er ditt liv. Ikke lev etter samfunnsnormer, gjør det som er rett for deg. Tiden bare tikker, du lever bare en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er egentlig enig med deg. Norske menn er altfor kravstore og vil bare leke seg hele livet. Vil ha en med sunne hobbyer som ikke går oppå meg 24/7 men menns jobber består idag av gaming eller fotballtitting.

Samtidig vil jeg jo at ungen har en far.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SunnivaOslo skrev:

Jeg er egentlig enig med deg. Norske menn er altfor kravstore og vil bare leke seg hele livet. Vil ha en med sunne hobbyer som ikke går oppå meg 24/7 men menns jobber består idag av gaming eller fotballtitting.

Samtidig vil jeg jo at ungen har en far.

http://www.side3.no/menn-som-vasker-skilles-oftere/3658338.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Infants of highly involved fathers, as measured by amount of interaction, including higher levels of play and caregiving activities, are more cognitively competent at 6 months and score higher on the Bayley Scales of Infant Development (Pedersen, Rubinstein, & Yarrow, 1979; Pedersen, Anderson, & Kain, 1980). By one year they continue to have higher cognitive functioning (Nugent, 1991), are better problem solvers as toddlers (Easterbrooks & Goldberg, 1984), and have higher IQ’s by age three (Yogman, Kindlan, & Earls, 1995). When compared with mothers, fathers’ talk with toddlers is characterized by more wh- (e.g. “what”, where” etc.) questions, which requires children to assume more communicative responsibility in the interaction. This encouraged toddlers to talk more, use more diverse vocabulary, and produce longer utterances when interacting with their fathers (Rowe, Cocker, & Pan, 2004).

School aged children of involved fathers are also better academic achievers. They are more likely to get A’s (National Center for Education Statistics, 1997; Nord & West, 2001), have better quantitative and verbal skills (Bing, 1963; Goldstein, 1982; Radin, 1982), have higher grade point averages, get better achievement test scores, receive superior grades, perform a year above their expected age level on academic tests, obtain higher scores on reading achievement, or learn more and perform better in school (Astone & McLanahan, 1991; Blanchard & Biller, 1971; Cooksey & Fondell, 1996; Feldman & Wentzel, 1990; Gadsen & Ray, 2003; Goldstein, 1982; Gottfried, Gottfried, & Bathurst, 1988; Howard, Lefever, Borkowski, & Whitman, 2006; McBride et al., 2005; McBride, Schoppe-Sullivan, & 2005; National Center for Education Statistics, 1997; Shinn, 1978; Snarey 1993; Wentzel & Feldman, 1993). Children of involved fathers are also more likely to live in cognitively stimulating homes (William, 1997). A father’s academic support was positively related to adolescent boys’ academic motivation to try hard in school, feel their grades were important, and to place a high value on education (Alfaro, Umana-Taylor, & Bamaca, 2006). Father contact was also associated with better socioemotional and academic functioning in school related areas for children with single or married adolescent mothers (Howard et al., 2006).

Children of involved fathers are more likely to demonstrate more cognitive competence on standardized intellectual assessments (Lamb 1987; Radin 1994) and have higher IQ’s (Gottfried et al., 1988; Honzik, 1967; Radin 1972; Shinn, 1978).

Children of involved fathers are more likely to enjoy school (National Center for Education Statistics, 1997), have positive attitudes toward school (Flouri, Buchanan, & Bream, 2002; Flouri, 2005), participate in extracurricular activities, and graduate. They are also less likely to fail a grade, have poor attendance, be suspended or expelled, or have behaviour problems at school, (Astone & McLanahan, 1991; Brown & Rife, 1991; Mosley & Thompson, 1995; National Center for Education Statistics, 1997; Nord & West, 2001; William, 1997). In addition, Zimmerman, Slaem, and Notaro (2000) found that positive paternal engagement in 10th grade predicted fewer problem behaviors in 11th grade.

Children of involved fathers are more likely to have higher levels of economic and educational achievement, career success, occupational competency, better educational outcomes, higher educational expectations, higher educational attainment, and psychological well being (Amato, 1994; Barber & Thomas, 1986; Barnett, Marshall, & Pleck, 1992a; Bell, 1969; Flouri, 2005; Furstenberg & Harris, 1993; Harris, Furstenberg, & Marmer, 1998; Lozoff, 1974; National Center for Education Statistics, 1997; Snarey, 1993). More recently, Flouri and Buchanan (2004) found that father and mother involvement at age 7 independently predicted educational attainment by age 20 for both sons and daughters indicating that early father involvement can be another protective factor in counteracting risk conditions that might lead to later low attainment levels.
http://www.fira.ca/cms/documents/29/Effects_of_Father_Involvement.pdf

Derfor er fedre viktige. Ikke bare det, forskning beviser altså at fedre er viktigere enn mødre.

Anonymkode: 48356...7aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hva gjør jeg hvis jeg ikke tror på monogami?"

- Du tar 1 klype salt og blander dette med sto skjeer spytt. Kok dette sammen med leveren fra en frosk, la det avkjøle. Smør blandingen under føttene, gå så tre ganger rundt huset baklengs. Den siste runden synger du Mamma Mia av Abba. Nå skal problemet ditt være løst.

Om det ikke skulle løse seg, så foreslår jeg at du lever singel og lykkelig med tilfeldige bekjentskaper du gjør. Bare vær ærlig og åpen om det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et enebarn med én forelder har stor mulighet til å bli et ensomt menneske når du dør. Hvis du dør ung, kan besteforeldre gjøre litt, men si at TS dør om 20 år. Av sykdom. Da har man et 20 år gammelt barn som i beste fall har gamle besteforeldre, som ikke kan hjelpe til med flytting, råd (det har skjedd for mye på to generasjoner), og mest sannsynlig ikke har funnet mannen i sitt liv ennå. Med litt uflaks, arver barnet så mye av morens kjemi til at hun får samme utfordringer med forpliktelser. 

Det ække så kult å være 20 år og helt alene i verden. Eller skal du ta to turer til Danmark?

Anonymkode: ddd08...6dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forelskelser er ikke nok, man må ha kjemi utenom det også. Om forholdet skal vare lenge må man også være gode venner. Samtalene må være givende, morsomme eller interessante. Man må like å tilbringe tid sammen, gjerne ha noen felles interesser så man gjør noe morsomt sammen. Man må være i stand til å kommunisere og være ærlig, ta opp problemer på en voksen måte. 

Anonymkode: e87d6...77c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...