Gå til innhold

Ikke betalt arbeidsgiveravgift på flere år..?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det noen som jobber i arbeidstilsynet/ skattevesenet her? Jg jobber som selvstendig næringsdrivende i en helsefaglig profesjon-- og leier meg inn på en klinikk sammen med flere andre i samme posisjon. Vi har faste vaktlister og kan derfor ikke komme og gå som vi vil. Det har nå kommet meg for øret at akkurat dette (faste vaktlister) gjør at vi per def da anses som ansatte. Denne klinikken har blitt drevet slik i nesten 20 år--- dvs at klinikkeier potensielt skylder arbeidsgiveravgift for flere hundre tusener om dette stemmer..?! Noen som har noen innspill på dette/vet om dette stemmer?

Anonymkode: 33d70...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Kunden din betaler vel ikke lønn til deg? Trolig betaler kunden din en faktura som du fakturerer fra ditt selskap (med mva dersom du er mva-pliktig). I så fall er kunden ikke å regne som din arbeidsgiver og trenger ikke å betale arbeidsgiveravgift (eller feriepenger, eller pensjon osv).

Dersom du har  AS er du ansatt der. Har du enkeltpersonforetak er du ikke å regne som ansatt i foretaket.

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Arbeidsgiver/rollen-som-arbeidsgiver/

 

Endret av Ild
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Hvis du ikke har flere kunder er du å regne som ansatt ja.

Tips katteetaten så fikser de faktura.

Hva mener du med kunder? Hvis du mener klinikken så er dette eneste klinikken jeg jobber på..

Anonymkode: 33d70...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Ild skrev:

Hei! Kunden din betaler vel ikke lønn til deg? Trolig betaler kunden din en faktura som du fakturerer fra ditt selskap (med mva dersom du er mva-pliktig). I så fall er kunden ikke å regne som din arbeidsgiver og trenger ikke å betale arbeidsgiveravgift (eller feriepenger, eller pensjon osv).

Dersom du har  AS er du ansatt der. Har du enkeltpersonforetak er du ikke å regne som ansatt i foretaket.

http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Arbeidsgiver/rollen-som-arbeidsgiver/

 

Det stemmer at jeg fakturerer klinikken for et beløp hver mnd, dvs jeg får ikke lønn men har en næringsinntekt. Jeg har alltid ansett meg selv som selvstendig næringsdrivende og har egen regnskapsfører etc. Det var en fagforeningsrepresentant som nevnte idag at siden vi har faste vaktlister og må forholde oss til faste tider på klinikken, dvs ikke kan bestemme arbeidstid selv, så er vi å anse som ansatte. (På samme måte som vi ville blitt dersom eks klinikkeier hadde lagt restriksjoner på hva slags behandlinger vi kunne utført og ikke (innenfor vår egen profesjon). Derfor lurer jeg..

Anonymkode: 33d70...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med kunder? Hvis du mener klinikken så er dette eneste klinikken jeg jobber på..

Anonymkode: 33d70...5f2

Da er du ikke reellt selvstendig næringsdrivende og arbeidsgiveravgift skak betales.

Faste vaktlister eller ei.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, abrasiveRefraction skrev:

Da er du ikke reellt selvstendig næringsdrivende og arbeidsgiveravgift skak betales.

Faste vaktlister eller ei.

 

Ok, takk for svar. Har du noen forskrifter eller lignende der dette beskrives? Vi behandlere har alltid fungert som inneleide behandlere (og må da ha eget enkeltmannsforetak)---- fordi klinikkeier ikke ønsker kostnadene ved å ha oss som ansatte. Hva mener du definerer oss som ansatte ved denne ordningen?

Anonymkode: 33d70...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitsen med å leie inn folk slik Ts beskriver, er jo for oppdragsgiver å slippe unna utgifter og forpliktelser som følger med en ansatt kontra å betale en faktura. 

Dette blir uansett en sak mellom oppdragsgiver og skattemyndighetene. 

Anonymkode: 81859...bf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk for svar. Har du noen forskrifter eller lignende der dette beskrives? Vi behandlere har alltid fungert som inneleide behandlere (og må da ha eget enkeltmannsforetak)---- fordi klinikkeier ikke ønsker kostnadene ved å ha oss som ansatte. Hva mener du definerer oss som ansatte ved denne ordningen?

Anonymkode: 33d70...5f2

Skatteetaten sine utsagn tidligere. Gidder ikke søke. Å leie inn folk med enk er ikke et smutthull for å slippe sykelønn og arbeidsgiveravgift.

Klinikkeier må jo være idiot eller bevis drive med skatteundragelse.

Hvis du hadde flere kunder kunne du argumentert med at du er selvstendig næringsdrivendr. Når du har ENK kun for å unndra skatt i et ordinært arbeidsforhold slår skatteetaten hardt ned. Søk på bedrifter som måtte betale arbeidsgiveravgidt til "innleide".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Skatteetaten sine utsagn tidligere. Gidder ikke søke. Å leie inn folk med enk er ikke et smutthull for å slippe sykelønn og arbeidsgiveravgift.

Klinikkeier må jo være idiot eller bevis drive med skatteundragelse.

Hvis du hadde flere kunder kunne du argumentert med at du er selvstendig næringsdrivendr. Når du har ENK kun for å unndra skatt i et ordinært arbeidsforhold slår skatteetaten hardt ned. Søk på bedrifter som måtte betale arbeidsgiveravgidt til "innleide".

Ok, takk for svar. Vil dette ramme oss inneleide ved et evt tilsyn eller kun klinikkeier?  Vi har jo betalt vår skatt og mva som vi skal ..

Anonymkode: 33d70...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok du som blir straffet ikke klinikkeier. Du skal sette deg inn i reglene når du driver selskap. Og du leier deg kun inn til en bedrift , dvs du må betale aga. 

Anonymkode: 45749...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klinikkeier kan ikke vite at du ikke betaler aga? De driver sitt firma og gjør som de har lov til og dere driver deres firma og må følge lovene som følger deres foretaksform. 

Anonymkode: 45749...118

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Klinikkeier kan ikke vite at du ikke betaler aga? De driver sitt firma og gjør som de har lov til og dere driver deres firma og må følge lovene som følger deres foretaksform. 

Anonymkode: 45749...118

Jeg driver jo mitt firma som enkeltmannsforetak og betaler både skatt og mva som jeg skal. Jeg kan jo ikke betale aga--- dette er det jo klinikkeier som i såfall betaler meg "lønn" som skal..

Anonymkode: 33d70...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bra lenke, den forklarer jo det jeg har sagt hele tiden.

Klinikken må til og med kunne bli tvunget til å ansette ts.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Les på Skatteetatens hjemmesider. Det er veldig enkelt forklart der.

Klinikken kan få tilsyn som krever at de ansetter dere. Merk at det er KLINIKKEN som omgår AGA reglene, ikke dere. Dere betaler mva og skatt som dere skal i forhold til inntekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, abrasiveRefraction skrev:

Bra lenke, den forklarer jo det jeg har sagt hele tiden.

Klinikken må til og med kunne bli tvunget til å ansette ts.

Enig, denne var ganske klar og tydelig. Det virker som du har litt greie på dette abrasiveRefraction-- ved et evt tilsyn, risikerer klinikkeier å måtte etterbetale aga for de siste 20+ år? Da snakker vi i såfall store summer..

Anonymkode: 33d70...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er en uttalelse fra Skattedirektoratet: Merverdiavgift og grensen mellom arbeidstaker og selvstendig næringsdrivende

Saken gjelder et legesenter som leier inn leger som selvstendige. Konklusjonen ble at de ikke er å anse som ansatte. Du må bare lese gjennom saken og sammenligne vurderingene og det som er vektlagt opp mot forholdene hos dere.

Endret av Horten Market
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som andre har påpekt stor fare for å bli ansett som ansatt på et arbeidssted, når man bare leier seg inn til dette ene arbeidsstedet. Det kommer også an på varighet, om man betaler utgifter til firmaet selv, hvor fastsatt arbeidstid det er samt en rekke andre faktorer som spiller inn på vurderingen hvorvidt dette egentlig er et ansattforhold eller ikke. Dette lovverket er til for å unngå at selskaper omgår ansettelsesvernet ved å leie inn ansatte som selvstendig næringsdrivende. Så ja, kommer skatteetaten til konklusjonen om at dere i praksis er ansatte, så vil det kunne utløse arbeidsgiveravgift. 

Anonymkode: a85df...1f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Horten Market skrev:

Her er en uttalelse fra Skattedirektoratet: Merverdiavgift og grensen mellom arbeidstaker og selvstendig næringsdrivende

Saken gjelder et legesenter som leier inn leger som selvstendige. Konklusjonen ble at de ikke er å anse som ansatte. Du må bare lese gjennom saken og sammenligne vurderingene og det som er vektlagt opp mot forholdene hos dere.

Tusen takk, dette var ganske "on point"! Dette er vel egentlig de samme forhold vi jobber under-- men biter meg merke i en av de avgjørende faktorene som anså de som selvstendige--- vi har ikke selv ansvar for betaling fra kunder, innkreving fra dårlige betaler etc--- dette står klinikken for. Vi burde vel egentlig operert med egen kortterminal dersom dette skulle vært riktig?! 

Anonymkode: 33d70...5f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...