Gå til innhold

trening etter svangerskap


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når begynte du å trene igjen, hva trente du, og hvordan gikk det. skal være spørsmålstegn bak her, men jeg ammer og skriver med en hånd.

 

Jeg er 8 uker etter fødsel nå. Spurte fastlegen min på 6 ukerskontrollen om jeg kunne trene igjen, men han så dumt på meg, dette var tydeligvis ikke noe han kunne noe om, eller annså som sin jobb. Jeg tror ikke jeg har delte magemuskler enda, men er jo vanskelig å vite helt sikkert. Er livredd for å gjøre noe feil og ende opp med permanent delte muskler. Samtidig gleder jeg meg som en unge til å trene igjen og få kroppen min tilbake. Har fremdeles vondt i bekkenet så jogging kan jeg nok se langt etter.spørsmålstegn.

 

 

Anonymkode: 0a617...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg satte meg opp på hesteryggen etter 6 uker. Da bruker man jo nesten alle musklene i kroppen. Det gikk fint, men hadde litt problemer med lekkasje om blæra var full 🙈 du kan jo prøve deg frem forsiktig? og lytte til kroppen 👍

Anonymkode: 7ac26...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan trene så lenge du lytter til kroppen. Dette er ikke tiden for å presse seg selv å sette nye rekorder, men du kan fint begynne forsiktig så lenge både svangerskap og fødsel har forløpt normalt :) kanskje ikke start på situps, og slutt hvis ting gjør vondt. God trening!

Anonymkode: 71182...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg satte meg opp på hesteryggen etter 6 uker. Da bruker man jo nesten alle musklene i kroppen. Det gikk fint, men hadde litt problemer med lekkasje om blæra var full 🙈 du kan jo prøve deg frem forsiktig? og lytte til kroppen 👍

Anonymkode: 7ac26...df9

Å ri en hest er ikke trening. Akkurat som å gå opp og ned trappen hjemme ikke er. Ordentlig trening blir du så sliten at du ikke orker mer. Å holde seg fast på en hest er ikke trening.

Jeg eier forresten en egen hest så dette vet jeg godt

Anonymkode: 6e556...d23

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å ri en hest er ikke trening. Akkurat som å gå opp og ned trappen hjemme ikke er. Ordentlig trening blir du så sliten at du ikke orker mer. Å holde seg fast på en hest er ikke trening.

Jeg eier forresten en egen hest så dette vet jeg godt

Anonymkode: 6e556...d23

Tuller du? Jeg drev aktivt med dressurridning i min ungdom og mener absolutt at ridning kan være trening. En rusletur på hest er ikke trening, men å ri på bane kan hvertfall være det.

Men til ts sitt spørsmål, begynte jeg å trene 8 uker etter fødsel begge ganger. Tok det imidlertid rolig den gangen jeg mistet mye blod under fødsel, fordi jeg fortsatt var preget av det da jeg begynte å trene igjen. Men jeg begynte forsiktig både med styrke og utholdenhet og økte på etter hvert, og opplevde aldri noen problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk turer fra dagen vi kom hjem fra sykehuset, og tror jeg hadde min første løpetur etter 10 dager☺ jeg ble klippet, revnet og ble sydd masse! Tok det med ro og lyttet til kroppeb og unngikk øvelser for magen😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg begynte på trening tilrettelagt for mammaer 5 uker etter fødselen. Instruktøren (fysio) sjekket magemusklene og sa om det var greit å gjøre visse mageøvelser. Vet ikke om du har tilbud der du er men det er veldig greit å få noen til å sjekke musklene før man begynner på f.eks. Situps. 

Anonymkode: 88e64...a83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løp etter to uker, det kjentes helt fint ut. Begynte også med yoga igjen etter omtrent 5 uker. Hvis det kjennes greit ut hadde jeg kjørt på, men vær forsiktig med magemusklene. 

Tar opp styrketrening igjen nå, 3 mnd siden fødselen, men det er fordi jeg ikke har hatt mulighet til å dra vekk fra babyen så lenge enda. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Å ri en hest er ikke trening. Akkurat som å gå opp og ned trappen hjemme ikke er. Ordentlig trening blir du så sliten at du ikke orker mer. Å holde seg fast på en hest er ikke trening.

Jeg eier forresten en egen hest så dette vet jeg godt

Anonymkode: 6e556...d23

Du holder tydeligvis på med en annen sport enn jeg gjør. Jeg trener vekter og løper for å kunne ri bedre liksom. Likevel så er jeg skjelven i hele kroppen, har melkesyre i beina og anpusten som fy når jeg er ferdig å ri mine dyr.

Anonymkode: 60703...9d4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan trene så lenge du lytter til kroppen. Dette er ikke tiden for å presse seg selv å sette nye rekorder, men du kan fint begynne forsiktig så lenge både svangerskap og fødsel har forløpt normalt :) kanskje ikke start på situps, og slutt hvis ting gjør vondt. God trening!

Anonymkode: 71182...650

Huff ja, den evinnelige "lytte til kroppen." Det var jo det som var regelen i svangerskapet også, jeg har aldri skjønt hva det betyr. Trening handler jo om å presse seg selv og det er vondt. Syntes det er veldig vanskelig å vite hvor grensen går. 

 

TS

Anonymkode: 0a617...e27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du holder tydeligvis på med en annen sport enn jeg gjør. Jeg trener vekter og løper for å kunne ri bedre liksom. Likevel så er jeg skjelven i hele kroppen, har melkesyre i beina og anpusten som fy når jeg er ferdig å ri mine dyr.

Anonymkode: 60703...9d4

Eng, jeg drev også med riding før og det er blodhardt om man gjør det riktig. 

 

TS

Anonymkode: 0a617...e27

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ri en hest er ikke trening. Akkurat som å gå opp og ned trappen hjemme ikke er. Ordentlig trening blir du så sliten at du ikke orker mer. Å holde seg fast på en hest er ikke trening.

Jeg eier forresten en egen hest så dette vet jeg godt

Anonymkode: 6e556...d23

Javel? Har du ridd sprang og dressur før? det ER trening det! Hvis man rir riktig bruker man mage, rygg, rompe, lår - og det er jo de største muskelgruppene? Så vil nå påstå at det er trening! Ikke minst trener man balanse og smidighet. Men om man bare rir en liten rusletur langs en grusvei, er det ikke så mye trening. Men man setter kroppen i gang igjen, og får vedlikeholdt de viktigste muskelgruppene. Traver og galopperer man på tur i en time forbrenner man 300-400 kcal. Det er nå like mye som en joggetur!  

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Å ri en hest er ikke trening. Akkurat som å gå opp og ned trappen hjemme ikke er. Ordentlig trening blir du så sliten at du ikke orker mer. Å holde seg fast på en hest er ikke trening.

Jeg eier forresten en egen hest så dette vet jeg godt

Anonymkode: 6e556...d23

Å ri er jo kjempe god trening, om mar rir skikkelig. En skrittetur er ikke trening, men trener du med hest kan man bli god og svett. Jeg ble ihvertfall det npr jeg drev med sprang ridning i mine yngre dager

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Huff ja, den evinnelige "lytte til kroppen." Det var jo det som var regelen i svangerskapet også, jeg har aldri skjønt hva det betyr. Trening handler jo om å presse seg selv og det er vondt. Syntes det er veldig vanskelig å vite hvor grensen går. 

 

TS

Anonymkode: 0a617...e27

Du må nok pent lære deg å lytte til kroppen. Etter lengre opphold er det uansett, post svangerskap eller ei, ingen god idé å presse så veldig hardt.

Jeg begynte med bittesmå trilleturer dagen etter hjemkomst. Ikke langt, siden jeg fortsatt slet med bekkenløsning. Økte litt hver dag ettersom jeg kjente at det gikk bra.

Samtidig gjorde jeg forsiktige styrkeøvelser hjemme på gulvet, men sparte magen første ukene. Jeg kjente når magemusklene etterhvert var klar for belastning, tror det tok vesentlig mer enn 6 uker før min del. Og dro selvfølgelig ikke på maks første økt.

Tror jeg satt meg på spinningsykkel på stua etter 4 uker, det gikk fint. Og første utesykkeltur etter 6-7 uker. Ikke langt og ikke lenge, men var i gang.

Etter det var det stort sett baby og dens behov som var begrensning....:-) Men kom i form igjen etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20. september 2017 den 22.31, Pearl2.0 skrev:

Jeg gikk turer fra dagen vi kom hjem fra sykehuset, og tror jeg hadde min første løpetur etter 10 dager☺ jeg ble klippet, revnet og ble sydd masse! Tok det med ro og lyttet til kroppeb og unngikk øvelser for magen😊

Huff, skjønner ikke at folk tør å få barn når jeg leser sånn som dette...

Anonymkode: ba6ba...6cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Huff, skjønner ikke at folk tør å få barn når jeg leser sånn som dette...

Anonymkode: ba6ba...6cd

Fordi det i de aller fleste tilfeller går veldig bra, selv med slike "skader". Det grodde fort og jeg hadde ingen problemer med stingene, aldri vondt. Det bare klødde litt når det nesten var ferdiggrodd. Hallo, jeg kunne løpe nesten rett etter fødsel! Brukte mine vanlige jeans ei uke etter fødsel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min lege oppfordret meg til å begynne å trene igjen seks uker etter fødsel. Jeg ventet enda litt lenger (svangerskapsdepresjon og den visa der), men da jeg først begynte kom en del begrensninger av seg selv . Sideplanke som jeg tidligere gjorde lett som bare det var HELT UMULIG 😅 Du kan jo også vurdere en tur til fysioterapeut hvis du er usikker. Kanskje har de noen på treningssenteret som kan gi råd?

Anonymkode: 6891a...0f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...