Gå til innhold

Bo og jobbe i USA...


Bella89

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg lurer på om det er noen her inne som har bodd å jobbet i New York/USA. Jeg har planer om å "flytte" dit i 3 måneder, for det er noe jeg alltid har drømt om. Synes det er vanskelig å finne ut om man kan få et arbeidsvisum uten å "ha en jobb først" der nede. Planen min er å gå rundt å søke jobber når jeg kommer ned dit for en kortere periode. Er det noen som har erfaring med dette eller vet noe som helst om dette er mulig? Eller må jeg bare spare opp nok penger til å drive dank, og bare være der som turist i 3 måneder? 

Mvh Isabelle :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er IKKE bare å flytte til Usa. Om du reiser dit for tre måneders på et turistvisa kan du heller ilke begynne å jobbe der.. Det er en krevende prosess å få arbeidsvisa og oppholdstillatelser i USA og du må utføre et yrke det er behov for og en arbeidsgiver som vil ta i mot deg.

Husk at USA er et veldig forskjellig land når det gjelder velferdstilbud og helse. Uten helseforsikring vil et legebesøk koste mye og et sykehusopphold blir fort astronomiske summer... 

Les mer om visa her: 

https://travel.state.gov/content/visas/en/employment/temporary.html

Anonymkode: 3b580...35b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okej. Da fikk jeg egentlig bekreftet det. Kunne liksom tenke meg at det er behov for kokker, som det er i Oslo. Men kanskje mye bedre å ikke stresse med det. Ta det som en litt fattigere ferie istede. Spare som bare det nå. :)

men reiseforsikringen holder på reiser opp til 90 dager da. Så kan sikkert bare bruke den :) 

tusen takk for svar! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Bella89 skrev:

Okej. Da fikk jeg egentlig bekreftet det. Kunne liksom tenke meg at det er behov for kokker, som det er i Oslo. Men kanskje mye bedre å ikke stresse med det. Ta det som en litt fattigere ferie istede. Spare som bare det nå. :)

men reiseforsikringen holder på reiser opp til 90 dager da. Så kan sikkert bare bruke den :) 

tusen takk for svar! :) 

De fleste reiseforsikringer holder ikke på så lange reiser, de må utvides, og det er dyrt. Les vilkårene nøye, du MÅ ha forsikringen i orden! 

Og ja, som en annen skrev - det er vanskelig å få arbeidstillatelse i USA, og opplegget du skisserer vil neppe fungere med mindre du har tenkt å jobbe og bo der ulovlig... noe som er veldig lite lurt.

Anonymkode: f8893...5f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At noen faktisk frivillig ønsker å jobbe i USA synes jeg er helt sykt. Utrolige dårlige ordninger når det kommer til ferie, sykelønn, arbeidstider, lønn, foreldrepermisjon.... ja. 

Anonymkode: 47d37...8b3

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 timer siden, Bella89 skrev:

Hei! 

Jeg lurer på om det er noen her inne som har bodd å jobbet i New York/USA. Jeg har planer om å "flytte" dit i 3 måneder, for det er noe jeg alltid har drømt om. Synes det er vanskelig å finne ut om man kan få et arbeidsvisum uten å "ha en jobb først" der nede. Planen min er å gå rundt å søke jobber når jeg kommer ned dit for en kortere periode. Er det noen som har erfaring med dette eller vet noe som helst om dette er mulig? Eller må jeg bare spare opp nok penger til å drive dank, og bare være der som turist i 3 måneder? 

Mvh Isabelle :) 

 Hvorfor i all verden ønsker du egentlig å flytte til Statene?    

Anonymkode: 7d7de...b05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du kanskje har forstått, så er det ikke enkelt å flytte til USA for å jobbe. Men, hvis du er litt smart, så jobber du og sparer masse penger her hjemme, så tar du er semester på skole i USA. Fins mange forskjellige studier i mange forskjellige stater og mye er dekket av Lånekassen. 

Jeg har selv studert ved Berkeley utenfor San Francisco og kan anbefale det på det varmeste. Du får noe ut av oppholdet, og du får mye frihet til finne på mye gøy. 

Spør gjerne om det er noe du lurer på :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig, men langt fra umulig. Om du virkelig ønsker å satse på USA, studer det meste her hjemme, ta så et utvekslingsår der borte. (Man kan jo selvsagt ta hele studier også, men det kan være veldig dyrt for nordmenn hvis du ikke får dekket alt av lånekassen). Kanskje kommer du i kontakt med fagmiljøet, greier å nøste opp noen i dette miljøet som har en liten bedrift om som kan gå god for deg på et arbeidsvisum. Det er nemlig betydelig lettere hvis man allerede har en bedrift/person som ønsker å ansette en, enn om man søker på visum som uavhengig. 

Et annet alternativ er summer work VISA, som eventuelt kan gjøres i kombinasjon med det jeg skrev i forrige avsnitt. Det er kanskje ikke så langt opphold du ønsker deg, men kan være en fin inngangsport, om du får jobbet for noen arbeidsgivere som kanskje ønsker å ansette deg senere. 

Det som kan være utfordrende i alle tilfeller er at amerikanerne som regel prioriterer sine egne først. Man bør som regel satse på noe veldig spesialisert, for finnes det ikke lokal arbeidskraft med samme kompetanse er det mye lettere å få arbeidsvisum. 

Anonymkode: 6570b...596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...