Gå til innhold

Finnes det noen "AA" gruppe for oss som er i overkant glad i mat?


Gjest Jon Are

Anbefalte innlegg

Her om dagen etter å ha koset meg med tre koteletter,  en halv pose chips, Druer og mørk sjokolade til dessert og fortsatt hadde lyst på tortilla posen som lå på kjøkkenet at jeg kanskje ikke er helt frisk når det kommer til mat. Jeg simpelthen elsker god mat og kan sitte og kose meg sånn om kveldene spesielt når ikke kjæresten er der og det er helg.  Dette kan vel kanskje kalles en spiseforstyrrelse?  Jeg kastet ikke opp og føler meg heller ikke sånn kjempelett,  men hadde en annen tråd der jeg skjønte at jeg lå langt over snittet i marforbruk.  Jeg er ikke ekstrem overvektig. Kun 5-8 kg kan skje 10 som burde av, men kler særdeles lite denne overvekten.  Finnes det noen gruppe , ner som anonyme alkoholikere for oss med problemer med dette?  Noen som vet ? Psykolog orker jeg ikke. Med hilsen fra Jon are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville vært forsiktig med å selvdiagnostisere. De fleste liker å spise og mange er overvektige fordi det er så lett å få tak i mat og få sosiale begrensninger - tvertimot blir vi oppfordret til å spise ved enhver anledning. Noe de fleste dermed trenger, er fleksible, men tydelige, rammer for eget inntak. Dette høres ut som BarneTV fra søttitallet, men på søttitallet var ikke folk fleste feite heller: For eksempel, at man bare spiser godteri på lørdager, og forsyner seg med ett kakestykke (to hvis det er to kaker, og alle har fått). Man ødelegger ikke appetitten for middag, så man spiser ikke mellom måltidene. Man spiser seg mett på poteter/brød/ris/pasta, og spiser opp grønnsakene sine, og man deler på kjøttet slik at alle får. Brus er kosedrikk, dessert har vi bare på søndager. 

Jeg har lignende tendenser og har funnet mye hjelp i bøkene til blant annet Allen Carr, Gillian Riley, David Aaron Kessler, Brian Wansink, Mark Schatzker, Martin Ingvar, Doug Lisle, Paul McKenna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Hvis du selv føler at du overspiser og trenger hjelp til det, så heter denne gruppen Anonyme overspisere og de har grupper også i Norge. Bare å oppsøke dem så finner du fort ut av om dette er noe som appellerer til deg. Lykke til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å se "addicted to food" på netflix.  

Anonymkode: 8cd07...85c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.3.2018 den 19.31, AnonymBruker skrev:

Anbefaler å se "addicted to food" på netflix.  

Anonymkode: 8cd07...85c

Er også en bok om opplegget i denne serien.

Anonymkode: 3b0d0...1bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har vært en sånn en. Hjalp å få masse allegier - nå kan jeg ikke spise noe som helst 

Anonymkode: fdf61...087

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Anonyme overspisere, er det en kristen gruppe? I de 12 trinnene var det da forferdelig mye om Gud. Og for en som overhodet ikke tror på Gud, passer det litt dårlig. Men støttegruppe, hadde vært veldig fint.

Anonymkode: 99bb9...e76

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...