Gå til innhold

Sliten av å være sosial i svangerskapet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 15 uker på vei,og det ser ut som jeg endelig er ferdig med kvalmeperioden som har vart i flere måneder nå.Føler meg imidlertid veldig trøtt og sliter dessuten med søvnen.Legen min sa økt trøtthet er normalt og at søvnbehovet til gravide er opptil 12 timer i døgnet.Dette har jeg prøvd å forklare min samboer men han ser ikke ut til å forstå meg.

Nå viser det seg at han har laget flere invitasjoner til både middagsbesøk og helgebesøk i tiden fram mot termin over hodet på meg.Jeg jobber en del helg i tillegg til vanlige hverdager,og føler et sterkt behov for å slappe av i helgene,men kommer ingen vei med å argumentere med at jeg er trøtt og trenger hvile.

Noen andre som har følt behov for mindre sosial kontakt i svangerskapet og tiden etterpå? Vil ikke bure meg helt inne heller, men føler behov for å se an dagsformen.

Anonymkode: d9d8d...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må si det til han på en måte som han forstår! Jeg orket ikke masse besøk og sosiale ting i første trimester, jobbet og sov stort sett...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Puny skrev:

Du må si det til han på en måte som han forstår! Jeg orket ikke masse besøk og sosiale ting i første trimester, jobbet og sov stort sett...

Slik hadde jeg det og.Har vært sykmeldt en stund nå,og skal snart i jobb igjen.Husker jeg var dødstrøtt etter jobb før jeg gikk ut i sykmelding.Han argumenterer gjerne med at "du er ikke syk,bare gravid".

I går fant jeg ut at hans familie kommer hit på overnattingsbesøk en gang etter nyttår . Det er koselig,men ble litt irritert da han har sagt de kunne komme når de ville f.eks uken før termin.Trodde ikke det var vanlig med besøk i flere dager så kort tid før termin.

Anonymkode: d9d8d...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri i verden godtatt det. 

Jeg er utslitt og har er enormt behov for å slappe av/sove. Hadde mannen da planlagt besøk(jeg er 10 uker unna termin) over hode på meg, og attpåtil overnattingsbesøk hadde jeg klikket i vinkel. 

Han kan gjerne dra ut på besøk. Men her hjemme trenger jeg ro og fred om dagen.

Anonymkode: 9813b...135

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik hadde jeg det og.Har vært sykmeldt en stund nå,og skal snart i jobb igjen.Husker jeg var dødstrøtt etter jobb før jeg gikk ut i sykmelding.Han argumenterer gjerne med at "du er ikke syk,bare gravid".

I går fant jeg ut at hans familie kommer hit på overnattingsbesøk en gang etter nyttår . Det er koselig,men ble litt irritert da han har sagt de kunne komme når de ville f.eks uken før termin.Trodde ikke det var vanlig med besøk i flere dager så kort tid før termin.

Anonymkode: d9d8d...7cc

Hadde det vært sant, hadde du ikke trengt sykemelding.

Det hadde vært helt uaktuelt å ha overnattingsbesøk av noen som helst de siste par ukene, for min del... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sovnet på do på jobb ogi bilen på parkeringsplassen utenfor butikken. Utvidet sosialt liv funket ikke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også slik. Si til han at han kan være så sosial han vil, bare han ikke inviterer folk hjem til dere. Så kan heller du bli med ut dersom formen og lysten er der 😊

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Måbarefåsiat... skrev:

Jeg sovnet på do på jobb ogi bilen på parkeringsplassen utenfor butikken. Utvidet sosialt liv funket ikke.

Håper ikke det er du som kjører rundt i den bilen du satt I. 

Anonymkode: 40d7d...02d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Håper ikke det er du som kjører rundt i den bilen du satt I. 

Anonymkode: 40d7d...02d

Haha - bilen sto stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov meg gjennom hele første trimester. Var utslitt! Heldigvis har jeg en mann som viste forståelse! Du må være veldig tydelig! 

Anonymkode: 9da4a...e26

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa nei til besøk og sendte mannen alene i dette svangerskapet, og jeg var ikke i jobb en gang. Totalt utmattet og i tilegg konstant bekymret. ( fødte 3 mnd for tidlig)

Jeg hadde sagt han fikk avlyse besøk hos dere, evt tatt inn på hotell på hans kort om han nektetz

Anonymkode: e91b3...2dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her.Godt å lese at jeg ikke er helt urimelig.

Hvordan pleier formen å være i 6.og 7.måned,sånn generelt?

Det besøk i denne perioden jeg gruer meg mest til!

Min samboer får besøk av en kompis en helg,og helgen etter har han invitert et vennepar.Blir altså to helger på rad med gjester mens jeg er i uke 26/27.(I desember) I januar eller februar ønsket hans familie og komme.Jeg har nå sagt at dette må bli i januar og helst så tidlig i januar som mulig. Da er jeg minst 7 mnd på vei.Jeg sa jeg orker ikke besøk tett opp mot termin og at hele dette besøket kun kan skje om jeg er i form til å ha gjester.De vil bli her kanskje i en hel uke og det synes jeg er lenge hvis det skulle vise seg at formen min er dårlig. Vi bor i en liten leilighet og jeg er ikke komfortabel med å fly rundt i natttøy og undertøy foran dem.Under den verste kvalmeperioden var bare det å dusje eller komme ut av pysjamasen et tiltak,og jeg var så glad jeg var alene hjemme og kunne gjøre som jeg ville.

 

 

 

Anonymkode: d9d8d...7cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde aldri akseptert det. Jeg legger ingen planer fremover, men ser an formen fra uke til uke. Målet mitt er å være i jobb, og ha et sosialt liv som passer meg der og da. Som regel er det mat med gode venner uten for mye styr. Overnattinger kommer ikke på tale nå. Jeg jobber også skift og helger, og fridagene er hellige for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må være tydelig, ts. Mannen til venninnen min avtalte besøk i hytt og pine. Venninnen min hadde ekstrem kvalme. Det sier seg selv at hun ikke orket mye. I tillegg måtte hun ordne med mat og rydde etterpå. 

Så hun tok seg inn på hotell den helgen de ventet besøk uten å si fra til mannen. Han fikk bare beskjed om at hun ikke kommer hjem før oppvasken var tatt og leiligheten vasket på søndag. Da hun kom hjem på søndag, låg han helt utslitt på sofaen etter å ha vasket og ryddet. Da fikk han beskjed om at det ville bli flere overnattinger ute på henne, hvis han ikke tok mer hensyn til henne. 

Det ble ikke flere besøk hjemme hos dem etter den helgen. 

Anonymkode: 208a2...cfa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ts her.Godt å lese at jeg ikke er helt urimelig.

Hvordan pleier formen å være i 6.og 7.måned,sånn generelt?

Det besøk i denne perioden jeg gruer meg mest til!

Min samboer får besøk av en kompis en helg,og helgen etter har han invitert et vennepar.Blir altså to helger på rad med gjester mens jeg er i uke 26/27.(I desember) I januar eller februar ønsket hans familie og komme.Jeg har nå sagt at dette må bli i januar og helst så tidlig i januar som mulig. Da er jeg minst 7 mnd på vei.Jeg sa jeg orker ikke besøk tett opp mot termin og at hele dette besøket kun kan skje om jeg er i form til å ha gjester.De vil bli her kanskje i en hel uke og det synes jeg er lenge hvis det skulle vise seg at formen min er dårlig. Vi bor i en liten leilighet og jeg er ikke komfortabel med å fly rundt i natttøy og undertøy foran dem.Under den verste kvalmeperioden var bare det å dusje eller komme ut av pysjamasen et tiltak,og jeg var så glad jeg var alene hjemme og kunne gjøre som jeg ville.

 

 

 

Anonymkode: d9d8d...7cc

2. trimester er gjerne da formen er best. Jeg begynte å bli sliten igjen rundt uke 29.

Anonymkode: 3baed...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2017 den 16.53, AnonymBruker skrev:

Jeg er 15 uker på vei,og det ser ut som jeg endelig er ferdig med kvalmeperioden som har vart i flere måneder nå.Føler meg imidlertid veldig trøtt og sliter dessuten med søvnen.Legen min sa økt trøtthet er normalt og at søvnbehovet til gravide er opptil 12 timer i døgnet.Dette har jeg prøvd å forklare min samboer men han ser ikke ut til å forstå meg.

Nå viser det seg at han har laget flere invitasjoner til både middagsbesøk og helgebesøk i tiden fram mot termin over hodet på meg.Jeg jobber en del helg i tillegg til vanlige hverdager,og føler et sterkt behov for å slappe av i helgene,men kommer ingen vei med å argumentere med at jeg er trøtt og trenger hvile.

Noen andre som har følt behov for mindre sosial kontakt i svangerskapet og tiden etterpå? Vil ikke bure meg helt inne heller, men føler behov for å se an dagsformen.

Anonymkode: d9d8d...7cc

Her i huset hadde det blitt månelyst om mannen i det hele tatt mente at jeg skulle "argumentere" for hvorfor jeg trengte hvile i svangerskapet. Alvorlig talt, hvor finner dere disse fyrene..? Det er min kropp og det er jeg som tar den fysiske belastningen av dette barnet, så da er det også jeg som bestemmer når jeg skal være sosial og ikke. Og overnattingsbesøk planlegger vi ikke uten å ha snakket med hverandre først, graviditet eller ikke. 

Er mannen din like overkjørende og dominerende ellers i forholdet også? Hvorfor finner du deg i å måtte argumentere om hva du har behov for?

Anonymkode: 69748...9b6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest making.a.mess

Gravid eller ikke så spør vi hverandre om det passer å invitere noen. Det er det nemlig ikke alltid det gjør. Gubben liker å være sosial, men det hender han også er sliten om han feks har sovet dårlig eller har jobbet lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man ikke er syk når man er gravid er en tåpelig ting å si. Nei, man er ikke syk, men kroppen får en belastning. Kroppen lager et helt nytt menneske, og kroppen jobber ekstra mye døgne rundt. 

Hvis mann min hadde kommet du er ikke syk, og trenger ikke ta noen andre hensyn mens man er gravid hadde jeg klikket. Utrolig respektløst at han skal bestemme hvor mye kroppen din tåler. 

Tre venninner av meg som jobbet veldig hardt i svangerskapet, og alle var bestemt til å jobbe frem til permisjonen fødte alle for tidlig. Og det er ikke noe gøy. Man skal ta den jobben kroppen gjør på alvor. 

For det første skal han avtale med deg om det er avtaler og besøk som berører deg. Slik at dere kan finne ut sammen hva som passer best. Så må han belage seg på at noen ting må han kanskje gjøre alene fremover. 

Og til deg vil jeg bare si gjør de tingene du orker og er lystbetont. Hvis det er noe som du ikke orker nå så si nei med god samvittighet. Det er fint å være sosial, og ha aktiviteter i svangerskapet, men du og kroppen din må ha lyst, og energi til det. 

Den gravid er ingen sykdom er så ufattelig tåplig at jeg har ikke ord. Tenk på hvor stor jobb det er å være gravid, og skal igjennom fødsel, og etter det er barseltid. Man trenger rett og slett ekstra hvile, og det er uforsvarlig å ikke unne seg det. 

Her er det en mann som bør lære seg hva som skjer med kroppen mens man er gravid. 

Anonymkode: 12530...66c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...