Gå til innhold

Laktose- og glutenintolerant?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har fått et stort problem... Jeg har IBS og tåler ikke laktose. Nå i det siste lurer jeg på om jeg ikke tåler gluten heller :( Hva kan jeg spise da? Hva kan jeg spise til frokost som ikke tar mye krefter, og hva kan jeg spise til middag? Er ikke så glad i kjøtt så det går mest i storfe.

 

Anonymkode: 43463...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjekk fodmap. Gluten er fodmap. Glutenfri erstatninger stort sett lav fodmap. Derfor man tror man reagerer på gluten. Men poenget er uansett å holde seg unna mel med unntak av hvete og ellers spise glutenfritt brød. 

Anonymkode: b6ab8...a05

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har fått et stort problem... Jeg har IBS og tåler ikke laktose. Nå i det siste lurer jeg på om jeg ikke tåler gluten heller :( Hva kan jeg spise da? Hva kan jeg spise til frokost som ikke tar mye krefter, og hva kan jeg spise til middag? Er ikke så glad i kjøtt så det går mest i storfe.

 

Anonymkode: 43463...1fa

Høh? 🤔 Storfe er kjøtt, det er ku. 

Anonymkode: afa0c...683

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk fodmap. Gluten er fodmap. Glutenfri erstatninger stort sett lav fodmap. Derfor man tror man reagerer på gluten. Men poenget er uansett å holde seg unna mel med unntak av hvete og ellers spise glutenfritt brød. 

Anonymkode: b6ab8...a05

Skal det :) Men har faktisk opplevd å ikke tåle ting på lav fodmap også...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høh? 🤔 Storfe er kjøtt, det er ku. 

Anonymkode: afa0c...683

Kanskje feil formulert. Liker ikke kjøtt utenom storfe ;)

Anonymkode: 43463...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør absolutt snakke med legen din før du kutter ting i kosten. Jeg forstår ikke hva det er som gjør at du mistenker akkurat gluten? Vondt i magen betyr ikke nødvendigvis glutenintoleranse. Det er mye mer sannsynlig at det er noe annet. 

Glutenfri mat har mye mindre næringsstoffer enn mat som inneholder gluten.

Hilsen en med cøliaki. 

Anonymkode: c473d...5d7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør absolutt snakke med legen din før du kutter ting i kosten. Jeg forstår ikke hva det er som gjør at du mistenker akkurat gluten? Vondt i magen betyr ikke nødvendigvis glutenintoleranse. Det er mye mer sannsynlig at det er noe annet. 

Glutenfri mat har mye mindre næringsstoffer enn mat som inneholder gluten.

Hilsen en med cøliaki. 

Anonymkode: c473d...5d7

Diare, magesmerter, kvalm og oppblåst etter å ha spist mat med gluten, men også noen ganger bare mat i seg selv. Har tålt gluten bra før, men ikke i det siste. Skal til legen for å ta blodprøver og slik i neste uke. Tenker å kutte ting nå fordi jeg ikke klarer å ha det slik mer :( Jeg håper at blodprøvene viser noe annet ja, fordi det å leve gluten og laktosefritt samtidig som lav fodmap høres ikke ut som et lett liv :( 

Anonymkode: 43463...1fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk fodmap. Gluten er fodmap. Glutenfri erstatninger stort sett lav fodmap. Derfor man tror man reagerer på gluten. Men poenget er uansett å holde seg unna mel med unntak av hvete og ellers spise glutenfritt brød. 

Anonymkode: b6ab8...a05

Nei. Gluten er et protein. Fodmaps er karbohydrater.

Anonymkode: b66ae...017

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...