Gå til innhold

Snart bursdag, men kvier meg for å invitere god kamerat


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg blir snart 29 og har lyst til å dra i gang bursdag med vennene mine. Jeg ser for meg et rolig selskap med litt vin/øl og tapas som jeg setter frem. Tenkte å invitere ca. 8-10 stk.

Jeg har en god kamerat som jeg har kjent siden VGS. Dessverre er han blitt alkoholiker, og det er absolutt ikke gøy å omgås han når han er full. Når vi møtes pleier vi å gå på tur i skogen eller sånne ting som ikke innebærer alkohol. Men i bursdager eller andre lignende settinger kan han ikke styre seg, og drikker mye mer enn resten og skjemmer seg ut. De andre vennene mine og jeg koser oss med noen glass, og kjenner en smålig rus, uten å bli dritings, men dette går ikke for han.

Ved tidligere bursdager har jeg invitert alle, men det har alltid endt med at han fort blir dritings, snøvler, spiser mat med henda, griser, roper og er usjarmerende, og de andre vennene mine rister oppgitt på hodet i det jeg må sette han i en taxi hjem eller legge han på gjesterommet.

Jeg tror han blir lei seg hvis han finner ut at jeg har feiret bursdag uten å invitere han, men jeg kjenner jeg er så lei av det styret der. Dessuten tenker jeg at det ikke er lurt for hans egen del å bli invitert til et sted med alkohol.

Huff. Invitere eller ikke invitere? Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: cbf2a...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du nevnt dette for ham da?

Anonymkode: 8e5db...e6b

Ja, men hjelper ikke noe. Han vil endre seg, men bare får det ikke til, har jeg inntrykk av. Virker som han virkelig skulle ønske han kunne ta en øl i sammenkomster, men det bare sklir ut hver gang. Han kan "love" å bare ta to øl feks,men holder det aldri. Fortvilende situasjon

Anonymkode: cbf2a...44c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke inviter han. Han skjønner nok hvorfor han ikke ble invitert. Han har jo et alkoholproblem som han ikke gjør noe med og som går ut over andre. En venninne av meg hadde en slik kjæreste og i noen sammenhenger ble han ikke invitert. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke inviter han. Det må han faktisk forstå, at du må kunne senke skuldrene i din egen bursdag. Det er konsekvender av at han ikke kan stoles på ifht å love å drikke lite. Trist, men det er hans problem.

Endret av Ulla Ullsokk
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du be ham om å ikke drikke? Feks kjøpe alkoholfri øl til ham?

Hvis du velger å ikke invitere ham synes jeg  du burde si hvorfor. 

Anonymkode: 8a46d...780

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde reagert med "tough love". Droppet å invitere ham i bursdag, og hadde vært dønn ærlig med ham om hvorfor. At han skjemmer seg ut, ødelegger selskapet for andre, at det er vondt å se ham slik, og at han har et alkoholproblem. Og inntil han kommer seg i behandling/terapi, så kommer han ikke til å være invitert på vinkvelder. Ikke minst for å beskytte ham mot seg selv - det må jo være forferdelig å våkne neste dag med vissheten om at man ble sendt hjem i en taxi etter å ha ødelagt kvelden for alle. 

Det høres ut som om han ikke klarer å innse eller innrømme omfanget av sitt eget problem, noe som er normalt blant folk med avhengighetssykdommer. Da må de rundt ham være tydelig med ham. MEN, det er samtidig viktig at du er der for ham ellers i hverdagen. Fortsetter å treffe ham på tur i skogen og kafé og være der som en venn og backup (uten å slite deg helt ut, selvsagt). Legge vekt på at det er alkoholmisbruket som er problemet, ikke ham. Hvis han velger behandling så trenger han også å ha en omgangskrets som er støttende og oppmuntrende. 

Sist men ikke minst så bør venner sørge for at det av og til blir sosiale sammenkomster uten alkohol involvert. Filmkveld, spillkveld, whatever. Noe av det vanskelige med å være alkoholiker er at man fort blir isolert, fordi med en gang man er mer enn 2 personer så involverer det alltid alkohol. (Det sier for øvrig seg selv at i et samfunn som er såpass orientert rundt alkohol som sosial smøring, så vil noen utvikle alkoholproblemer..)

Dette blir fort en dårlig sirkel når man er alkoholiker: man kan nesten ikke finne på noe som helst sosialt uten at fristelsen er der, og derfor isoleres man fra det sosiale livet og blir endra mer deprimert og drikker kanskje enda mer. Om man er en nær venn av en alkoholiker så bør man være klar over dette og også arrangere ting uten at det står vinflasker på bordet.

Anonymkode: 513b4...480

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! 

Det blir nok å ikke invitere, og fortelle hvorfor. Jeg har prøvd å sette frem alkoholfritt, men han velger ikke det. Jeg drikker ikke så ofte selv, så det er godt å ta noen glass på sin egen bursdag i det minste.. han kan finne på å ha med egen sprit, selvom jeg har sagt jeg står for all drikke. 

Tror han kan bli ganske fortvilet/lei seg/sint når jeg ikke inviterer han. Gruer meg til det; og vurderer nesten å bare droppe hele bursdagen.

 

Sist gang hadde bursdag han bestemt seg for å lage kake på kjøkkenet uten at jeg visste noe om dette, og bare dro i diverse ingredienser, smør, mel, kakao og lignende over hele kjøkkenet og lagde en voldsom svinesti som jeg måtte bruke lang tid på å rydde opp. Kjenner jeg ikke orker så mye jobbing ift en bursdag

Anonymkode: cbf2a...44c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke invitert. Oppførselen hans er uakseptabel, og det kan du si rett ut til ham om han spør hvorfor han ikke ble invitert. Siden han ikke klarer å oppføre seg, så vil du ikke ha ham tilstede, for han ødelegger festen for alle andre. Det er ærlig og rettferdig. 

Man er ikke en dårlig venn bare fordi man ikke tillater andre å oppføre seg dårlig mot en. Her er det han som er problemet, ikke du. 

Anonymkode: 3f000...fff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville heller ikke tatt hensyn til at han blir fortvilet og lei seg. Det er hans oppførsel som er problemet, og han selv som har satt seg i den situasjonen at han ikke kan inviteres til folk uten å ødelegge for alle. Om alle rundt ham fortsetter å la ham holde på sånn, får han da enda mindre grunn til å oppsøke hjelp og få slutt på den uønskede oppførselen. 

Anonymkode: 3f000...fff

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke arrangere en alkoholfri bursdag? Da kan du jo invitere han også og si at det skal være alkoholfritt arrangement. Det hadde jeg gjort. Da inkluderer du han samtidig som du slipper at han blir full og ekkel. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du be ham om å ikke drikke? Feks kjøpe alkoholfri øl til ham?

Hvis du velger å ikke invitere ham synes jeg  du burde si hvorfor. 

Anonymkode: 8a46d...780

Det er rimelig naivt å tro at man kan få en alkoholiker til å la være å drikke når alle andre drikker.

Anonymkode: fbc49...37c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, Salka skrev:

Kan du ikke arrangere en alkoholfri bursdag? Da kan du jo invitere han også og si at det skal være alkoholfritt arrangement. Det hadde jeg gjort. Da inkluderer du han samtidig som du slipper at han blir full og ekkel. 

Jeg synes ikke man skal "Ødelegge" for resten av festen bare fordi han ikke kan oppføre seg. Om det var slik at han gikk til behandling og var i ferd med å jobbe med problemet sitt, så hadde jeg vært enig. Men så lenge han ikke gjør noe for å endre seg, så synes jeg ikke man skal legge til rette for at han skal fortsette som han gjør og samtidig ødelegge for andre. 

Anonymkode: 3f000...fff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette her er en veldig vanlig problemstilling. Skal vi invitere onkel Gunnar i bryllupet? De fleste har en eller flere venner eller slektninger som kan lage dårlig stemning. 

Det er din bursdag, og hvis han lager dårlig stemning er det ikke verdt å invitere han. Lag bursdag du vil ha uten å inviter han.

Og heller gjør noe uten alkohol sammen med han. Gå tur i skogen, inviter han på kino e.l. 

Finner han ut du har hatt fest må du bare være ærlig. Å si at du ikke orker å sitte med spente skuldre fordi han drikker. Det var din bursdag, og det var viktig for deg å kunne slappe av og kose deg. Men at du liker å være sammen med han uten å drikke. Det var derfor du inviterte han på kino (eller hva du nå velger å gjøre sammen med han). 

På den måten har du fått bursdagen du vil ha, og ser for deg. Samtidig sier du at du bryr deg om vennen din, og at du liker å være med han når han er edru. 

Begynner han å argumentere at han kunne latt være å drikke må du nesten si det som det er. Det er bullshit. Både du og jeg vet at det ikke ville skjedd. Det har du bevist meg flere ganger. 

Anonymkode: bde0a...683

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være å invitere, men fortell ham hvorfor. Minn ham på hva som skjedde i fjor og andre konkrete eksempler. Si du ikke ønsker det på bursdagen din av hensyn til deg og andre. 

Kanskje du i samme runde kan invitere ham på noe alene, en fjelltur eller et kafébesøk? For å vise at du liker ham og vil være sammen med ham når det ikke er alkohol involvert. 

Anonymkode: 0ad52...671

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men hjelper ikke noe. Han vil endre seg, men bare får det ikke til, har jeg inntrykk av. Virker som han virkelig skulle ønske han kunne ta en øl i sammenkomster, men det bare sklir ut hver gang. Han kan "love" å bare ta to øl feks,men holder det aldri. Fortvilende situasjon

Anonymkode: cbf2a...44c

Er det slik at han i forkant kan love at han ikke drikker i det hele tatt, eller at han sier "jeg tar et par bare" og så sklir det ut?

Anonymkode: 8e5db...e6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes ikke man skal "Ødelegge" for resten av festen bare fordi han ikke kan oppføre seg. Om det var slik at han gikk til behandling og var i ferd med å jobbe med problemet sitt, så hadde jeg vært enig. Men så lenge han ikke gjør noe for å endre seg, så synes jeg ikke man skal legge til rette for at han skal fortsette som han gjør og samtidig ødelegge for andre. 

Anonymkode: 3f000...fff

Jeg syns ikke alkoholfritt ødelegger noe som helst jeg da, men mulig jeg er litt rar.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catalina Culès
1 time siden, Salka skrev:

Jeg syns ikke alkoholfritt ødelegger noe som helst jeg da, men mulig jeg er litt rar.

Helt enig, hvorfor må det alltid være alkohol innblandet ?!

5 minutter siden, Winza skrev:

Da kan vi være rare sammen :klem1:

Jeg blir også med :klem1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...