Gå til innhold

Amming av eldre barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er gravid og derfor medlem av diverse grupper på Facebook rundt graviditet og amming. Jeg ammet førstemann i ti måneder og ønsker selvfølgelig å få til dette med nr to også :) Ser at flere velger å amme barn til de blir både to og tre år! Og de legger gjerne ut bilde av at de ammer disse barna i tillegg på gruppen. Mødrene må jo få amme så lenge de ønsker, men hadde føltes rart om mitt barn kunne be om å få pupp.

Er det bare jeg som synes at puppen er for babyer? 

Anonymkode: 48ee9...a3e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en plan om å poste dette i alle diskusjoner om amming av større barn på dette forumet. Så slipper diskusjonene å bli dominert av faktafeil og synsing.


Det mest interessante med morsmelk for min del, er rollen den spiller i oppbyggingen av mikrobiotaen (tarmfloraen), og immunforsvaret.

Jeg er veldig lei av at disse debattene handler om følelser og synsing, noen ting er fakta enten alle får til ammingen eller ei. 

Morsmelk er næringsrikt, og konsentrasjonen av mikronæringsstoffer øker når melkemengden som produseres går ned. Det er ingen som fullammer toåringer, men den morsmelken de får i seg er ekstra konsentrert, og inneholder masse nyttige vitaminer og mineraler, som er et nyttig supplement for barn i vekst. Akkurat som brokkoli og leverpostei.

Morsmelk inneholder også antistoffer som støtter immunforsvaret, særlig det spesifikke immunforsvaret som ikke er ferdig utviklet før nærmere skolestart. Hver gang barnet dier sendes signalstoffer i barnets spytt inn i reseptorer (mottakere) rundt og på brystknoppen, om næringsbehov (mer væske på varme dager, mer fett ved leggetid for bedre søvn osv), og eventuelle infeksjoner i barnets kropp. 

Så produserer mors beinmarg antistoffer og immunhjelpere SPESIELT TILPASSET patogenene (sykdomsfremkallende organismer) i barnets kropp, og sender disse med morsmelken ved neste ammestund. Slik får barnet en unik hjelp til å overkomme sykdom, som det trenger for OPTIMAL funksjon frem til det spesifikke immunforsvaret er klart (ved 5-6 års alder, noen før, noen senere).

I tillegg inneholder morsmelk gode bakterier som skal kolonisere tarmen til barnet. I voksen alder har vi flere bakterier i tarmen enn vi har celler i kroppen, men et barn i mors mage har ingen. Mikrobiomet ”sås” i tre omganger: 

1. Når barnet passerer gjennom fødselskanalen og svelger bakteriene som har kolonisert seg i skjede og tarm hos mor frem mot fødsel.
2. Når barnet legges på mors bryst og får hudkontakt, og alle bakteriene på mors hud havner i munn, øyne, og på barnets hud.
3. Gjennom HELE ammeforløpet, ved hver eneste amming, overføres tusenvis av gode bakterier til barnet. Disse hjelper til med å utvide og formere tarmfloraen, slik at den utvikler seg så OPTIMALT som mulig.

Morsmelk inneholder også store mengder Laktoferrin, en sukkerart som vi mennesker ikke kan fordøye, men som er livsnødvendig næring til nettopp de gode bakteriene. Mikrobiota og immunforsvar TRENGER morsmelk for å utvikle seg OPTIMALT. Selvfølgelig kan barn klare seg fint på mme, men det blir ikke det samme i lengden.

Mikrobiota og immunforsvar er ferdig formet et sted mellom 2,5 og 7 år i mennesker, og dette er også den BIOLOGISK NATURLIGE lengden på ammeforløpet hos mennesker som ikke er farget av synsing, følelser og KULTUR.

Ny forskning og ren logikk antyder at barnet slutter å die når immunforsvaret og fordøyelsen er modent nok til å stå på egne bein, uten hjelp fra morsmelken. Gjennomsnittelig avenningsalder er 4,5 år. Barn mister dieevnen senest ved 7 års alder, så slapp av, vi trenger ikke amme konfirmantene..

Jeg er så lei av at kunnskapsløse og ignorante mennesker skal mene og synse og uffe og æsje seg i disse diskusjonene. Jeg går ikke inn i en diskusjon om forgassere og bremseklosser og MENER og SYNSER om det, fordi jeg ikke kan NOE SOM HELST om tema. Jeg går ikke inn i en bildiskusjon og sutrer om at jeg synes olje er så møkkete og at alle som fikser biler er så ekle fordi de tar på de skitne motorene. Det er helt opp til meg å droppe bilskruing, men jeg RESPEKTERER bilmekanikerne, som fikser min bil allikevel.

Jeg innser at min drøm og at alle skal inneha et minimum av kunnskap om menneskelig biologi er fåfengt, men det minste jeg synes jeg kan forvente er respekt. Jeg ammer min fireåring, og hun kommer til å slutte når hun selv velger det. Det er et utviklingsstadium, og hun slutter når kroppen hennes er klar. Jeg respekterer at ikke alle velger å gjøre som meg, å amme en fireåring er beinhard jobbing, men kom ikke her å kall meg det ene og det andre.

Jeg gjør det som er best for MITT BARN, i likhet med de aller fleste mødre.

Og så, etter denne avhandlingen så håper jeg enkelte folk er blitt mer opplyste, og kanskje velger å gi en klapp på skulderen til den neste dama dere ser amme et barn over 12 mnd. Og unngå frekke kommentarer og stygge blikk, jeg lover at jeg har enda flere fakta på lur som dere kommer til å få servert dersom det er meg dere møter.

Vi er overraskende mange her i langet som driter i hva som er ”vanlig” og heller følger ANBEFALINGENE, som er ”Barn bør om mulig får morsmelk i hele første leveår og GJERNE LENGER dersom BARN OG MOR TRIVES MED DET.”

Anonymkode: 168dc...eac

  • Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare for å presisere, så er jeg ikke sint på deg TS, men på debatten generelt. :)

Anonymkode: 168dc...eac

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble grundig diskutert her inne for kort tid siden. 

 

http://forum.kvinneguiden.no/topic/1131984-baby-12-mnd-besteforeldre-sier-jeg-må-slutte-å-amme/

Min mening? Nei, jeg syns ikke morsmelk  er kun for babyer. Morsmelk er kjempesunt, og jeg synes det er litt bakvendt å skulle avvenne en ettåring for så å innføre morsmelk fra et annet dyr. Ser ikke problemet med at barnet ber om pupp. Hva hvis det ber om en klem, er det også rart? Det er jo bare kulturelle normer som gjør at du synes det er rart. Biologisk sett er det normale å amme minst 2 år. 

Men jeg synes selvfølgelig det er helt greit at folk avslutter ammingen når de selv ønsker det. Amming skal være fint for både mor og barn, og hvis en av de ikke trives med det bør man slutte, hvertfall når det gjelder større barn som ikke er avhengig av morsmelk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er nok kanskje det at jeg/samfunnet ikke er vandt til å se større barn bli ammet, jeg har på ingen måte noe i mot at de blir det heller egentlig. Jeg bare synes det er rart og ville føltes unaturlig for meg når barnet blir så stor om det var mitt barn. 

Anonymkode: 48ee9...a3e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er noe litt" småperverst"som selvsentrerte mødre driver med for sin egen del tenker jeg.De har kanskje problemer med å gi slipp på tanken om at barnet blir eldre og mer selvstendig,og vil holde på illusjonen av at de fortsatt han en baby som er avhengig av dem, så lenge som mulig. Alle vet jo at biologisk og ernæringsmessig trenger ikke barn å bli ammet til langt inn i barnehageårene og opp til konfirmasjonsalder (finnes faktisk slike ekstremtilfeller!)

Anonymkode: e589b...dc9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ammet ikke så lenge i forhold til andre, men i 19 mnd. Da stoppet han helt av selg selv en dag, etter å ha ammet dag og natt frem til da. Det var helt greit, hadde planer om å avvenne han når han fylte to år og tenkte det kom til å bli veldig styrete, så da slapp jeg å tenke mer på det.

Ellers er jeg helt uenig i at pupp kun er for baby, det er veldig mye positivt med morsmelk, ikke bare for små babyer. Se første svar. I Norge er det ikke så vanlig å amme så lenge, så det er jo naturlig at vi syns det er litt rart. Min sønn har en far fra et annet land der mange ammer opp i 3-års alderen og noen få lengre (kanskje til 5). Ingen av dem har varige men av det, men er trygge gode barn (og voksne) som de fleste andre. Ser ingenting negativt med å amme lenge så lenge begge to syns det er ok. Det med bilder av barn som dier er jeg enig i at er litt på kanten, men det gjelder å poste bilder av barn på nett generelt. Men på en annen side skjønner jeg at noen gjøre det, det er ikke noe gøy å bli dømt nedenom og hjem fordi man veldig å amme barnet sitt lengre enn normalen, høre at man gjøre det kun for sin egen del osv. Det er jo bare tull. Så regner med det er et forsøk på bevisstgjøring og normalisering av noe som faktisk er helt naturlig. Likevel skulle jeg ønske vi kunne unngå å poste slike bilder. Det gjelder alle slags bilder av barn og da spesielt i situasjoner som dette. Tenker da at de dier, er nakne, svært skitne, griner, osv osv.

Anonymkode: 2a9af...dd3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en plan om å poste dette i alle diskusjoner om amming av større barn på dette forumet. Så slipper diskusjonene å bli dominert av faktafeil og synsing.


Det mest interessante med morsmelk for min del, er rollen den spiller i oppbyggingen av mikrobiotaen (tarmfloraen), og immunforsvaret.

Jeg er veldig lei av at disse debattene handler om følelser og synsing, noen ting er fakta enten alle får til ammingen eller ei. 

Morsmelk er næringsrikt, og konsentrasjonen av mikronæringsstoffer øker når melkemengden som produseres går ned. Det er ingen som fullammer toåringer, men den morsmelken de får i seg er ekstra konsentrert, og inneholder masse nyttige vitaminer og mineraler, som er et nyttig supplement for barn i vekst. Akkurat som brokkoli og leverpostei.

Morsmelk inneholder også antistoffer som støtter immunforsvaret, særlig det spesifikke immunforsvaret som ikke er ferdig utviklet før nærmere skolestart. Hver gang barnet dier sendes signalstoffer i barnets spytt inn i reseptorer (mottakere) rundt og på brystknoppen, om næringsbehov (mer væske på varme dager, mer fett ved leggetid for bedre søvn osv), og eventuelle infeksjoner i barnets kropp. 

Så produserer mors beinmarg antistoffer og immunhjelpere SPESIELT TILPASSET patogenene (sykdomsfremkallende organismer) i barnets kropp, og sender disse med morsmelken ved neste ammestund. Slik får barnet en unik hjelp til å overkomme sykdom, som det trenger for OPTIMAL funksjon frem til det spesifikke immunforsvaret er klart (ved 5-6 års alder, noen før, noen senere).

I tillegg inneholder morsmelk gode bakterier som skal kolonisere tarmen til barnet. I voksen alder har vi flere bakterier i tarmen enn vi har celler i kroppen, men et barn i mors mage har ingen. Mikrobiomet ”sås” i tre omganger: 

1. Når barnet passerer gjennom fødselskanalen og svelger bakteriene som har kolonisert seg i skjede og tarm hos mor frem mot fødsel.
2. Når barnet legges på mors bryst og får hudkontakt, og alle bakteriene på mors hud havner i munn, øyne, og på barnets hud.
3. Gjennom HELE ammeforløpet, ved hver eneste amming, overføres tusenvis av gode bakterier til barnet. Disse hjelper til med å utvide og formere tarmfloraen, slik at den utvikler seg så OPTIMALT som mulig.

Morsmelk inneholder også store mengder Laktoferrin, en sukkerart som vi mennesker ikke kan fordøye, men som er livsnødvendig næring til nettopp de gode bakteriene. Mikrobiota og immunforsvar TRENGER morsmelk for å utvikle seg OPTIMALT. Selvfølgelig kan barn klare seg fint på mme, men det blir ikke det samme i lengden.

Mikrobiota og immunforsvar er ferdig formet et sted mellom 2,5 og 7 år i mennesker, og dette er også den BIOLOGISK NATURLIGE lengden på ammeforløpet hos mennesker som ikke er farget av synsing, følelser og KULTUR.

Ny forskning og ren logikk antyder at barnet slutter å die når immunforsvaret og fordøyelsen er modent nok til å stå på egne bein, uten hjelp fra morsmelken. Gjennomsnittelig avenningsalder er 4,5 år. Barn mister dieevnen senest ved 7 års alder, så slapp av, vi trenger ikke amme konfirmantene..

Jeg er så lei av at kunnskapsløse og ignorante mennesker skal mene og synse og uffe og æsje seg i disse diskusjonene. Jeg går ikke inn i en diskusjon om forgassere og bremseklosser og MENER og SYNSER om det, fordi jeg ikke kan NOE SOM HELST om tema. Jeg går ikke inn i en bildiskusjon og sutrer om at jeg synes olje er så møkkete og at alle som fikser biler er så ekle fordi de tar på de skitne motorene. Det er helt opp til meg å droppe bilskruing, men jeg RESPEKTERER bilmekanikerne, som fikser min bil allikevel.

Jeg innser at min drøm og at alle skal inneha et minimum av kunnskap om menneskelig biologi er fåfengt, men det minste jeg synes jeg kan forvente er respekt. Jeg ammer min fireåring, og hun kommer til å slutte når hun selv velger det. Det er et utviklingsstadium, og hun slutter når kroppen hennes er klar. Jeg respekterer at ikke alle velger å gjøre som meg, å amme en fireåring er beinhard jobbing, men kom ikke her å kall meg det ene og det andre.

Jeg gjør det som er best for MITT BARN, i likhet med de aller fleste mødre.

Og så, etter denne avhandlingen så håper jeg enkelte folk er blitt mer opplyste, og kanskje velger å gi en klapp på skulderen til den neste dama dere ser amme et barn over 12 mnd. Og unngå frekke kommentarer og stygge blikk, jeg lover at jeg har enda flere fakta på lur som dere kommer til å få servert dersom det er meg dere møter.

Vi er overraskende mange her i langet som driter i hva som er ”vanlig” og heller følger ANBEFALINGENE, som er ”Barn bør om mulig får morsmelk i hele første leveår og GJERNE LENGER dersom BARN OG MOR TRIVES MED DET.”

Anonymkode: 168dc...eac

Word!👏🏻👏🏻👏🏻👏🏻

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet min til ca 15 mnd og kunne nok ammet lenger også, men da var han ferdig av seg selv. Null interesse for pupp mer :) Nå er han snart 3 og for meg personlig hadde det vært "rart" å skulle amme han nå som han er så stor. Slik er det nok for mange mammaer. Jeg synes det var fint at han fikk avslutte når han selv ville, om han hadde ville ammet mye lenger måtte jeg tatt stilling til det da hvor lenge vi skulle holdt på. Nå har jeg fokus på et variert kosthold, nye smaker, at han skal bli glad i frukt og grønt. Jeg kan savne nærheten som amming gir, men den har vi likevel bare på en annen måte. Mange klemmer, sitte i fanget å lese, eller ligge inntil mamma og synge godnattsanger :) 

Det sagt så dømmer jeg ingen som ammer barna lenger, så lenge de har to tanker i hodet samtidig. Store barn må ikke ha pupp i tide og utide, feks midt i garderoben eller ute blant en haug mennesker. Ikke fordi det hadde plaget meg, men fordi det kan vekke reaksjoner (fra både voksne og barn) som jeg (personlig) ville skånet barnet for. Jeg ville ikke latt barnet betale for at jeg skulle ri mine prinsipper om at naturlig ammeslutt helt opp til 7 år har helsegevinst, ved å amme barnet i offentlighet i vår del av verden. Da kan man amme hjemme, tenker jeg. 

Anonymkode: 81854...5e2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg fikk barn tenkte jeg at det nesten virket rart eller for stort å amme et barn på 1 år. Men så får man barn selv og ser at barnet faktisk ikke er så stort når det er 1 år. Nå avsluttet jeg ammingen av barna mine da de akkurat hadde fylt 1, og det var fordi de ikke var interessert, men jeg hadde ikke hatt problemer med å amme til barna var 2, om de ville det. Jeg syns amming er en privatsak, og folk får holde på så lenge alle er fornøyde. Og når folk omtaler mor som pervers fordi hun langtidsammer, ja, da blir jeg oppgitt.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var gravid og leste om amming så var jeg sikker på at jeg kom til å slutte før hun begynte å gå fordi ''så store barn trenger ikke pupp''. Så ble hun født da, og rett før 1-årsdagen lærte hun å gå. Fremdeles like glad i pupp så uaktuelt å avvenne. Jeg tenkte at jeg skulle nok avvenne henne før hun begynte å snakke fordi ''det var jo rart med barn som kunne spørre om pupp, da var de for store''. Så lærte hun å snakke en del også da, og det var fremdeles helt unaturlig for meg å avvenne. 

Hun sluttet av seg selv rett før hun ble 2, da var jeg høygravid med nr 2. :-) 

Amming er et personlig valg, noen velger å gi mme på sykehuset uten å ha prøvd å amme, og det er helt ok.

Noen velger å amme til barna er 4 år og det er også helt ok. 

Men jeg må innrømme at jeg stusser litt over mødre som gir 1 åringen sin cola på tåteflasken, men hyler ut om at ''amming er for babyer, det er ekkelt å amme en 2 åring. (Ikke siktet til hi) 

Anonymkode: bef87...b23

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er noe litt" småperverst"som selvsentrerte mødre driver med for sin egen del tenker jeg.De har kanskje problemer med å gi slipp på tanken om at barnet blir eldre og mer selvstendig,og vil holde på illusjonen av at de fortsatt han en baby som er avhengig av dem, så lenge som mulig. Alle vet jo at biologisk og ernæringsmessig trenger ikke barn å bli ammet til langt inn i barnehageårene og opp til konfirmasjonsalder (finnes faktisk slike ekstremtilfeller!)

Anonymkode: e589b...dc9

Hvordan er det, klarer du å lese innlegget mitt (første svar), eller ble det litt for vanskelig og faktabasert for deg?

Anonymkode: 168dc...eac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er noe litt" småperverst"som selvsentrerte mødre driver med for sin egen del tenker jeg.De har kanskje problemer med å gi slipp på tanken om at barnet blir eldre og mer selvstendig,og vil holde på illusjonen av at de fortsatt han en baby som er avhengig av dem, så lenge som mulig. Alle vet jo at biologisk og ernæringsmessig trenger ikke barn å bli ammet til langt inn i barnehageårene og opp til konfirmasjonsalder (finnes faktisk slike ekstremtilfeller!)

Anonymkode: e589b...dc9

Helt utrolig at man fortsatt kan lire av seg sånt etter etter innlegg nr 2. Da vil man bare provosere.

Endret av Harlekin
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 20.9.2017 den 10.25, AnonymBruker skrev:

Dette er noe litt" småperverst"som selvsentrerte mødre driver med for sin egen del tenker jeg.De har kanskje problemer med å gi slipp på tanken om at barnet blir eldre og mer selvstendig,og vil holde på illusjonen av at de fortsatt han en baby som er avhengig av dem, så lenge som mulig. Alle vet jo at biologisk og ernæringsmessig trenger ikke barn å bli ammet til langt inn i barnehageårene og opp til konfirmasjonsalder (finnes faktisk slike ekstremtilfeller!)

Anonymkode: e589b...dc9

Tror ingen mødre ammer for sin egen del, men for barnet sin del. Biologisk sett er det normalt å amme til 4,5 år. Verdens helseorganisasjon anbefaler minst 2 år. At folk avslutter amming tidlig har som regel mer med samfunnets krav å gjøre + at det kan være slitsomt for mor. Mor må tilbake i jobb, ungen begynner i barnehagen, produksjonen går ned osv..

Det å amme en liten baby er lett som bare det, mye mer krevende å amme barn på 2-3 år da de suger helt vanvittig. Tror du virkelig damer drømmer om pupper som ser ut som "Uganda slips"  eller har en kinky fetisje over det å mate barnet sitt er det du som trenger en reality check. Har ammet mine til de var 2,5 år ++ å da har jeg avvendt dem mot deres vilje, pga får ikke mensen når jeg ammer. Barna hadde ønske om amming mye lenger og spurte om pupp i minst 1 år etter ammeslutt.. Før jeg fikk barn tenkte jeg også at det ikke var nødvendig å amme barn over 1 år, påvirket av kulturen vi lever i og mødre/bestemødre generasjonen vår som ammet lite. Men det er ingen tvil om at det er det mest gunstige for barnet og at pupp er mye mer en mat.

Faktisk mer perverst å skulle drikke melk fra et annet pattedyr, hva med litt rottemelk, grisemelk eller hundemelk til 1 åringen. Mer normalt at kalvene skal dø for å gi oss melk liksom.. 

Jeg vil si all kred til damer som ofrer seg å ammer til barna ønsker å slutte selv, for det er krevende. Ja å de har skarpe tenner! Men sån er det å få barn. Dømmer ingen som avslutter tidlig/ ikke ammer får være opp til hver enkelt. Men utrolig provoserende at noe så naturlig som amming skal være tabu i dagens samfunn..

Anonymkode: 83ceb...03f
 


Innlegget er ryddet for personangrep.

Endret av Papirfly
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det, klarer du å lese innlegget mitt (første svar), eller ble det litt for vanskelig og faktabasert for deg?

Anonymkode: 168dc...eac

Hvordan er hva da?

Dette er et forum der vi alle kan ytre meninger.Hvor lenge hver enkelt ammer ungene sine får være opp til dem.

Anonymkode: e589b...dc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, AnonymBruker said:

Hvordan er hva da?

Dette er et forum der vi alle kan ytre meninger.Hvor lenge hver enkelt ammer ungene sine får være opp til dem.

Anonymkode: e589b...dc9

Hvordan er det småperversr skulle det sikkert stå. Det var ikke så vanskelig å forstå, og det burde jo du catche, som skrev det. At du nå mener at det får være opp til den enkelte, er jo en gledelig utvikling fra din første, barnslige post. 

Anonymkode: 26727...cc7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Jeg synes ikke det er naturlig ut at folk ammer svære unger som er flere år gamle, og tror ikke dette først og fremst dreier seg om barnas behov.Har aldri nevnt noe i første innlegg om at det ikke er opp til den enkelte.Hvor leser du det?

Det er min mening og slik er det bare.At folk blir rasende når dette temaet kommer opp får så være.Det er jo typisk her på KG i diskusjoner om amming,keisersnitt og så videre.

 

Anonymkode: e589b...dc9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ammer mi på 19 mnd, syns ikke det er rart at hun kan si at hun vil ha. Tror morsmelk fortsatt er sunt for henne (og VET at ammingen fortsett reduserer min fare for brystkreft) selv om hun kan si «pupp». Ser liksom ingen sammenheng der. Føltes kanskje litt merkelig da hun begynte å kle av meg, men det var bare en kort periode før hun klarte å uttrykke ønsket på annet vis. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte nok før jeg fikk barn at jeg skulle slutte å amme når barnet var rundt 1 år, for det "er jo det man gjør". Så blir jo veien til mens man går, og man skjønner at man vet lite før man står der selv. Nå ammer jeg jenta på 3 år OG lillebror på 1 år ;)

 

Anonymkode: d0b7d...b7f

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet å amme første da hun var 15 mnd og andre er nå 6 mnd og har ikke tenkt til å holde på ammingen lenger denne gangen. 

Merket at datteren min bare ville ha det som kos og savnet puppen veldig om jeg var borte en kveld. Er heller ikke komfortabel med å amme et barn. 

Men jeg har ingenting i mot folk som gjør det.

Anonymkode: 9b31f...c33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...