Gå til innhold

Hvordan unngå at hunden bæsjer inne om natten når jeg sover?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden min bæsjer innimellom inne om natten. Vi går tur ca 2230 og deretter ca kl 0630. De gangene jeg hører han våkne og traske rundt om morgenen står jeg gjerne litt tidligere opp. 

Problemet er at han ikke sier i fra på noen måte. Skraper ikke på døren, piper ikke osv. 

Vi prøver å gå lengre tur om kvelden så han har god tid til å gå på do. Han bæsjer jevnlig ute. 

Hvordan kan vi løse dette?

Anonymkode: a09d7...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har den plutselig begynt med det? Hunden min begynte med det på sine eldre dager. Tok han med til dyrlegen, og det var fordi han hadde betente analkjertler 

Anonymkode: 9ae50...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har den plutselig begynt med det? Hunden min begynte med det på sine eldre dager. Tok han med til dyrlegen, og det var fordi han hadde betente analkjertler 

Anonymkode: 9ae50...0c4

Nei, det har vært slik siden jeg fikk han for 6mnd siden. Han er to år. Det skjer ca en gang i uken. 

Anonymkode: a09d7...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vurdert å skifte fôr? For å se om det kan hjelpe, kanskje han må bæsje sjeldnere da.

Anonymkode: 46c21...aea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dessverre ganske vanskelig å fikse dotreningen på voksne hunder. Ha på vekkerklokke og luft en gang i løpet av natta med håp om at han tar det til seg og begynner å si ifra

Anonymkode: a9fca...850

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er meget spesielt,  må han bæsje både på kvelden og tidligom morningen? Da ville jeg byttet for. Det virker da som han overhode ikke tar opp nok av maten i tarmen.  Min hunder kan gå 24 timer uten å bæsje. 

Hvis han ikke bæsjer hundre ganger om dagen kan det være stress, er han rolig om natta? Hva med å ha han på et begrenset område? Et mindre rom feks?

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor ofte og når får han mat? Kanskje ikke lurt at den får mat sent

sørg først hunden er ganske tom i magen før natta. Hjelper ofte å løpe for å sette i gang systemet ordentlig

Bytt for som en over her sier

Vet du ca når på natta den gjør i fra seg, og om det er omtrent på samme tidspunkt hver natt? Isåfall stå opp litt før det tidspunktet ogluft han 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bytta fôr, eventuelt endret tidspunkt for når han får mat i forhold til når han får siste tur ut hvis fôret ellers fungerer bra. Bør ikke ha behov for å bæsje opptil flere ganger pr dag, om det er tilfelle ville jeg i hvert fall bytta fôr.

Anonymkode: 88a72...6c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gå flere og lengre turer. Han får ikke nok tid utendørs hvis dette skjer til vanlig. Hunden burde minimum ha en times langtur om dagen pluss småturer for do. 

Anonymkode: 69315...9f1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan være maten, men høres egentlig mer ut som separasjonsangst..

Anonymkode: b2a75...4cd

Separasjonsangst om natten? Nei det henger ikke på greip

Anonymkode: 69315...9f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk hvor lang tid hunden din bruker på å fordøye maten den får og legg opp fôring og lufting slik at den får gjort fra seg før det er natt evt. at den klarer å holde seg til neste morgen. Det første gjør du ved å blande noen maiskorn eller rå gulrotbiter i hundematen. De fordøyes ikke og er godt synlige når de kommer ut igjen. På den måten vet du omtrent hvor lang tid det tar fra maten blir spist til hunden må bæsje. Gjør det gjerne flere ganger slik at du kan beregne det så nøyaktig som mulig. Får hunden omtrent det samme å spise hver dag er dette forbausende presist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, ForestRun skrev:

Hvor ofte og når får han mat? Kanskje ikke lurt at den får mat sent

sørg først hunden er ganske tom i magen før natta. Hjelper ofte å løpe for å sette i gang systemet ordentlig

Bytt for som en over her sier

Vet du ca når på natta den gjør i fra seg, og om det er omtrent på samme tidspunkt hver natt? Isåfall stå opp litt før det tidspunktet ogluft han 

Gir mat om morgenen kl 07 og ettermiddag kl 16. Har byttet for også. Har de siste dagene gitt ris, kylling og moste gulrøtter da den andre hunden min har vært dårlig. Ga til begge sa og tenkte kanskje mild mat kunne løse problemet. Men han bæsjet inne i natt. 

Anonymkode: a09d7...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må gå flere og lengre turer. Han får ikke nok tid utendørs hvis dette skjer til vanlig. Hunden burde minimum ha en times langtur om dagen pluss småturer for do. 

Anonymkode: 69315...9f1

Det gjør jeg. 30 min morgen, 20min etter jobb og 1t kveld. Skulle holdt for å gå på do...

Anonymkode: a09d7...199

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...