Gå til innhold

Hunden halter _


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden min på ett år hadde en liten ulykke i går. Hun skal ta sats opp et fjell, men feilvurderte avstanden og gikk på trynet. Hun haltet umiddelbart på den venstre forlabben etter smellen, men dette gikk fort over. Men i dag er haltingen tilbake på samme labb. Har sjekket labben for sår osv, men finner ingenting. Jeg kan tøye labben i alle mulige retninger uten at hun uttrykker smerte. 

Anonymkode: af226...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Denne ble postet litt raskt.. Det er kun når hun belaster labben at hun har smerter. Da halter hun eller hinker på tre bein. Så spørsmålet er hvor lenge jeg bør se an før jeg eventuelt kontakter vet? Kan det være noe muskulært som går over av seg selv?

Anonymkode: af226...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er hunden nå? Er den bedre el værre? Er den hoven? Hvor mye halter den? Halter den like mye hele tiden, eller er det de første skrittene som er værst før det "går seg litt til"?

Ut i fra det du skriver vil jeg nok tro at det er en strekk / forstuvning etc, som vi også kan få. Et brudd vil mest sannsynlig gjøre vondt når du klemmer på det av erfaring.  Men det er jo naturlig nok umulig å si da det alltid finnes unntak fra hva som er normalt. 

Om du skal oppsøke vet. eller ikke må du nesten følge litt sunn fornuft tenker jeg. Er man i tvil så reiser man :) Men det hender ofte at hunder slår seg og halter på samme måte som barn som leker og slår seg. Så selv om jeg ikke synes man skal ta lett på skader på dyr, så trenger man ikke nødvendigvis å løpe til veterinæren for den minste lille ting tenker jeg. Og det som er viktig for meg er hvor smertepreget dyret  virker. Om den er blid fornøyd og løper rundt, men halter noe, så hadde jeg sett an litt. Om den halter mye, vegrer seg for å bruke benet eller på andre måter virker mer smertepreget så hadde jeg reist, både for sjekkens del og for at den kanskje kan få noe smertestillende.

Lykke til og god bedring til vofsen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hunden virker smertepreget og/eller det ikke går over i løpet av et par dager kan det være lurt å ta en tur til veterinæren. Om ikke annet så for å få smertestillende, som de gjerne blir litt sløve av, slik at hunden får slappet av uten å ha smerter. Da leges slike ting som regel fort og greit. Og skulle det være noe alvorlig kan det da behandles før det har gått for lang tid. Men det er alltid vanskelig å si uten å ha sett hunden! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, DrueSmoothie skrev:

Hvordan er hunden nå? Er den bedre el værre? Er den hoven? Hvor mye halter den? Halter den like mye hele tiden, eller er det de første skrittene som er værst før det "går seg litt til"?

Ut i fra det du skriver vil jeg nok tro at det er en strekk / forstuvning etc, som vi også kan få. Et brudd vil mest sannsynlig gjøre vondt når du klemmer på det av erfaring.  Men det er jo naturlig nok umulig å si da det alltid finnes unntak fra hva som er normalt. 

Om du skal oppsøke vet. eller ikke må du nesten følge litt sunn fornuft tenker jeg. Er man i tvil så reiser man :) Men det hender ofte at hunder slår seg og halter på samme måte som barn som leker og slår seg. Så selv om jeg ikke synes man skal ta lett på skader på dyr, så trenger man ikke nødvendigvis å løpe til veterinæren for den minste lille ting tenker jeg. Og det som er viktig for meg er hvor smertepreget dyret  virker. Om den er blid fornøyd og løper rundt, men halter noe, så hadde jeg sett an litt. Om den halter mye, vegrer seg for å bruke benet eller på andre måter virker mer smertepreget så hadde jeg reist, både for sjekkens del og for at den kanskje kan få noe smertestillende.

Lykke til og god bedring til vofsen :)

 

23 minutter siden, Leo skrev:

Hvis hunden virker smertepreget og/eller det ikke går over i løpet av et par dager kan det være lurt å ta en tur til veterinæren. Om ikke annet så for å få smertestillende, som de gjerne blir litt sløve av, slik at hunden får slappet av uten å ha smerter. Da leges slike ting som regel fort og greit. Og skulle det være noe alvorlig kan det da behandles før det har gått for lang tid. Men det er alltid vanskelig å si uten å ha sett hunden! ;)

Hun halter fortsatt. Synes det er vanskelig å si om det er bedre, men vi gikk en liten tur istad og da løp hun litt rundt og virket fornøyd, men tråkker lettere på det vonde beinet. Og halter en del når hun går vanlig. Holder labben oppe/tråkker ikke ordentlig ned når hun står. Hun går opp og ned trapper og hopper opp i sofaen. Ingen hevelse heller. Hender hun klynker litt når hun reiser seg etter å ha ligget en stund. Tenker jeg ser an til imorgen. Takk for svar begge to 😊

Anonymkode: af226...641

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å avlaste litt kan du jo bære hunden opp trapper og ikke la den hoppe ned fra sofaen. Forlabbene får seg en bra trøkk når hunden hopper ned fra ting, så kanskje den blir fortere bedre hvis du unngår dette. Ellers ville jeg absolutt dratt til dyrlegen i morgen hvis smertene ikke er borte

Anonymkode: 383d8...dcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...