Gå til innhold

Ikke ha far på sykehuset hele oppholdet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg driver å leser på forskjellige fødesteder og om jeg har skjønt det riktig så er man ofte på firemannsrom etter fødselen og så kan barnefar komme i besøkstiden. Jeg ser det gjøres unntak om de nybakte foreldrene bor flere timer unna sykehuset, men ikke for oss som bor nærme. Jeg skjønner at har man mange timer hjem er det mest forsvarlig å ha far på sykehuset istedet. 

Har jeg forstått dette riktig? Jeg ville jo tro at er det en gang i livet man føler seg avhengig av hverandre er det når man plutselig skal ta vare på en liten bylt. Hvor lenge får far være på sykehuset etter fødselen forresten? Jeg gleder meg så til å bli mamma, men kjenner jeg ble veldig angstpreget av å ikke ha mannen min rundt meg de første døgnene etter fødselen. Jeg er blandt annet livredd for å få kjeft fordi jeg ikke gjør ting riktig, da jeg i min utdannelse hadde en forferdelig praksisperiode på barselsavdeling. Ikke der jeg skal føde forhåpentligvis, men kjenner det sitter så veldig i kroppen og tipper man er ekstra sårbar når man akkurat har født. Noen som vet hvordan dette fungerer?

Svært takknemlig for svar.

Anonymkode: a25bc...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære TS,

Dette kunne vært skrevet av meg for et halvår siden, babyen min er nå 5 mnd. Jeg tror de færreste har så dårlige erfaringer som du frykter her. Dersom du sier hvilket sykehus du skal føde på så er det nok noen som kjenner det sykehuset som kan svare mer konkret om det faktisk er firemannsrom, men jeg tror det tilhører skjeldenhetene.

På "mitt" sykehus, AHUS, så var det enten tomannsrom (langt bedre enn firemannsrom) eller enkeltrom. Enkeltrom ble prioritert til de barselkvinnene som var i dårligst form - jeg endte på enkeltrom grunnet keisersnitt. Noen på tomannsrom var jo også alene, for helt fullt var det jo ikke. I tillegg var det barselhotell, og der var det rom hvor far også kunne være hele døgnet.

Det stemmer at far ikke fikk være over natten på barsel, men her vet jeg de gjør unntak når fødselen er midt på natten, når mor har ekstra sterkt behov for far, og de har plass og mulighet. Jeg var også veldig redd for dette, og fikk anbefalt å skrive i fødselsbrev at jeg var veldig engstlig for å være uten far, så skulle de ta hensyn til det i den grad de kunne. Det jeg var redd for var å være i for dårlig form til å kunne ta meg av babyen. Her er det greit å være klar over at det er en bestemmelse i en sånn pasientlov som sier at barn har rett på en foresatt til stede, og dersom mor er i for dårlig form så kan de ikke sende hjem far. Det er greit å være kjent med. Dersom han får bli over natten bør han være forberedt på å nøye seg med en lenestol da.

Besøkstid for far var 0800-2200, så det var langt mer enn den ene lille timen som var besøkstid for søsken (annet besøk ikke lov på barsel på AHUS). Men, det var ingen som faktisk kastet ham ut og en av dagene ble han en del senere, vi valgte at han dro hjem for å få sovet på natten, så kunne han bedre hjelpe meg på dagen. På barsel er det veldig greit å trekke i snoren også kommer jordmor inn til deg.

Veldig synd å høre at du har hatt en dårlig erfaring i praksis på barselavdeling. Men husk at i praksis var du i en helt annen rolle, og da var det helt andre forventninger til deg. Når du kommer på barsel med babyen din, så er du pasienten, oppgaven til de ansatte er å ta best mulig vare på deg og babyen og forberede dere på hverdagen sammen. Jeg tror virkelig ikke noen kommer til å kjefte på deg. Du er førstegangsfødende (antar jeg) og de er der for å hjelpe deg. Bruk dem!

Masse lykke til <3

Anonymkode: b4d27...7f9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. 

Jeg havnet på barselavdeling istedenfor barselhotell på sykehuset her, noe som betyr at far måtte hjem om natta (siden jeg havnet på dobbeltrom). Minien ble født kl 0002, og far fikk være med oss på fødestua til ca kl 03-04. Han fulgte oss så til barsel, men måtte si raskt hade i gangen å dra hjem. 

For å være helt ærlig, så alene har jeg aldri følt meg før. Men det gikk bra. Tankene gikk fort over til å fokusere på det lille nurket, og siden det var rolig på avdelingen fikk jeg god og hyggelig hjelp av nattevakt til å amme liggende og prøve å slappe av. Tror faktisk det var verre for samboer som måtte kjøre alene hjem der midt på natta (ikke hadde han rukket fødselen heller... men det er en annen historie :P). 

Hadde forøvrig en fin opplevelse på barsel. Ikke i nærheten av å få kjeft, selv om jeg var helt grønn og knapt holdt i en baby før jeg sto der med min egen. De var også flinke til å inkludere far når han var der, og han trillet stolt rundt med den lille herligheten sånn at jeg kunne sove litt. 

Edit: Dette var også ahus for 5 måneder siden ;) 

Endret av Marimba
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Far fikk kun besøke i besøkstiden. Jeg delte rom på barsel. Men det er ingen problem. Lite fedrene kan bidra med i starten. Du er på sykehus og får all den hjelpen du trenger om du ønsker. Du er ikke alene med en liten bylt.

Anonymkode: e043d...f22

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar.

Er førstegangs og skal føde på Gjøvik. Besøkstiden er mellom 16.30 og 19.30 mener jeg å huske da sidene til sykehus innlandet oppdateres for øyeblikket. Så har man kun lov å ta i mot besøk i heishallen. Tror jeg skal klare meg praktisk liksom, men det er bare det at jeg er så skjør og sårbar til vanlig så tipper jeg begynner å gråte bare en av jordmødrene ser stygt på meg etter fødselen. 

Anonymkode: a25bc...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far fikk kun besøke i besøkstiden. Jeg delte rom på barsel. Men det er ingen problem. Lite fedrene kan bidra med i starten. Du er på sykehus og får all den hjelpen du trenger om du ønsker. Du er ikke alene med en liten bylt.

Anonymkode: e043d...f22

Ehh?? Dette er så feil som det er mulig å bli, i mitt tilfelle hvertfall. Nei, far kunne ikke hjelpe meg med ammingen, men han var den eneste som fikk meg til å føle meg trygg, eneste som kunne roe barseltårene, eneste jeg følte jeg kunne være ærlig med, eneste som gjorde at jeg følte jeg taklet dette. Man er to om å få barn, og jeg syns det er diskriminerende mot både far og barn å sende han hjem. Far har også rett til å bli kjent med den nyfødte i trygge, veiledede omgivelser. Og jeg syns mor har RETT til å ha sin kjære der som støtte, siden mange avdelinger er så travle at helsepersonell knapt har tid til å slenge inn noen brødskiver. 

Jeg var omringet av flinke, gode, skjønne jordmødre og sykepleiere - som faktisk hadde ganske god tid - men likevel var far den ENESTE som fikk meg til å slappe av og virkelig føle meg trygg og sikker i rollen. Så utsagnet ditt er bullshit. Selv om man er på sykehus er det slett ikke alle som får hjelpen de trenger pga tid, og jo - mange føler seg ufattelig alene. Hvis noen "tok far fra meg" på barsel hadde jeg resignert og stukket av (hjem) med baby tror jeg. 

Til TS: jeg er ikke kjent med det sykehuset, men det pleier å være egne regler for far :) jeg har aldri hørt om at far har en times besøkstid. Det kan hende han ikke får overnatte, men jeg betviler på det aller sterkeste at han må følge "vanlige besøkstider". Hvis du ser på hovedinnlegget i denne tråden: http://forum.babyverden.no/threads/sykehuset-innlandet-gjøvik.1578933/ står det at far og søsken er velkommen utenom visittid. Det vanlige (hvis far ikke får overnatte) er at han får være der 8-22 utenom hviletid (som regel to timer midt på dagen) :) lykke til!

Anonymkode: a8016...e0b

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, noomi skrev:

På Gjøvik kan du få familierom og far kan sove over. Vi var der i fire netter, også far 😀

Hadde dere det bra der? Selv om vi bor 20 minutter kjøring fra tror du?🤔

Anonymkode: a25bc...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ehh?? Dette er så feil som det er mulig å bli, i mitt tilfelle hvertfall. Nei, far kunne ikke hjelpe meg med ammingen, men han var den eneste som fikk meg til å føle meg trygg, eneste som kunne roe barseltårene, eneste jeg følte jeg kunne være ærlig med, eneste som gjorde at jeg følte jeg taklet dette. Man er to om å få barn, og jeg syns det er diskriminerende mot både far og barn å sende han hjem. Far har også rett til å bli kjent med den nyfødte i trygge, veiledede omgivelser. Og jeg syns mor har RETT til å ha sin kjære der som støtte, siden mange avdelinger er så travle at helsepersonell knapt har tid til å slenge inn noen brødskiver. 

Jeg var omringet av flinke, gode, skjønne jordmødre og sykepleiere - som faktisk hadde ganske god tid - men likevel var far den ENESTE som fikk meg til å slappe av og virkelig føle meg trygg og sikker i rollen. Så utsagnet ditt er bullshit. Selv om man er på sykehus er det slett ikke alle som får hjelpen de trenger pga tid, og jo - mange føler seg ufattelig alene. Hvis noen "tok far fra meg" på barsel hadde jeg resignert og stukket av (hjem) med baby tror jeg. 

Til TS: jeg er ikke kjent med det sykehuset, men det pleier å være egne regler for far :) jeg har aldri hørt om at far har en times besøkstid. Det kan hende han ikke får overnatte, men jeg betviler på det aller sterkeste at han må følge "vanlige besøkstider". Hvis du ser på hovedinnlegget i denne tråden: http://forum.babyverden.no/threads/sykehuset-innlandet-gjøvik.1578933/ står det at far og søsken er velkommen utenom visittid. Det vanlige (hvis far ikke får overnatte) er at han får være der 8-22 utenom hviletid (som regel to timer midt på dagen) :) lykke til!

Anonymkode: a8016...e0b

Tusen takk for svar for det er akkurat sånn jeg føler det også til vanlig, så veldig spent på å bli igjen alene i en slik situasjon. Og veldig enig i diskrimineringen, så derfor jeg fikk litt sjokk av at det var sånn det var.

Å når jeg endelig får møte han så kan jeg jo heller ikke si hva jeg mener og tenker da heishallen ikke akkurat er et sted for å samtale om noen annet enn været føler jeg. 

Anonymkode: a25bc...ef4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar for det er akkurat sånn jeg føler det også til vanlig, så veldig spent på å bli igjen alene i en slik situasjon. Og veldig enig i diskrimineringen, så derfor jeg fikk litt sjokk av at det var sånn det var.

Å når jeg endelig får møte han så kan jeg jo heller ikke si hva jeg mener og tenker da heishallen ikke akkurat er et sted for å samtale om noen annet enn været føler jeg. 

Anonymkode: a25bc...ef4

Nei jeg forstår deg veldig godt - men som sagt er jeg 99% sikker på at generelle besøkstider og visittrutiner ikke gjelder pappa på fødeavdelingen altså. Det ville i såfall vært et av de aller siste sykehusene som hadde det slik. Det er helt normal praksis at pappa får være der så mye som plassmessig og praktisk mulig. Pappa får nok være der store deler av dagen selv om du skulle havne på flermannsrom. Som noen andre sier kan du jo også være klar over Pasientrettighetslovens paragraf 6-2 hvor det står at barnet har rett til å ha en forelder tilstede kontinuerlig. Hvis du blir syk/er dårlig etter fødsel kan du dermed kreve at far er med barnet :) dette går nok helt fint!

Anonymkode: a8016...e0b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar.

Er førstegangs og skal føde på Gjøvik. Besøkstiden er mellom 16.30 og 19.30 mener jeg å huske da sidene til sykehus innlandet oppdateres for øyeblikket. Så har man kun lov å ta i mot besøk i heishallen. Tror jeg skal klare meg praktisk liksom, men det er bare det at jeg er så skjør og sårbar til vanlig så tipper jeg begynner å gråte bare en av jordmødrene ser stygt på meg etter fødselen. 

Anonymkode: a25bc...ef4

Hvorfor skulle en jordmor se stygt på deg?

Anonymkode: 31bd3...6c8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skulle en jordmor se stygt på deg?

Anonymkode: 31bd3...6c8

Fordi jeg kanskje holder babyen feil, spør et dumt spm eller noe slikt. Siden jeg ble så kjeftet på bokstavelig talt (visste ikke at voksne mennesker kunne være så uproffesjonelle) i den praksisen jeg fortalte om i første innlegget så tør jeg skjelden å spørre om noe og later heller som jeg kan, så der har mannen vært eksemplarisk på besøk hos legen osv. Hvis ikke bare later jeg som alt er bra. 

Jeg var ikke sånn før den praksisen altså, så skjønner jo at det er ulogisk å tenke sånn og jeg får hvertfall ikke svar på ting når jeg ikke spør. Har derfor blitt veldig skeptisk til mennesker i hvite klær enda så teit det er da jeg har vært en av dem.

Anonymkode: a25bc...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også litt engstelig for bryske jordmødre før jeg hadde født selv, men jeg traff bare gode, snille folk da jeg hadde født, begge gangene. Andre gang fikk ikke far overnatte og formen min var elendig. Men da fikk jeg veldig god hjelp fra de ansatte, som tok babyen litt på natta, hjalp meg med amming osv. Å være på tomannsrom var derimot en prøvelse, men jeg var nok maks uheldig der (vanvittig høylytt snorking fra mor, kun avbrutt av hyling fra babyen, døgnet rundt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Vera Vinge skrev:

Jeg var også litt engstelig for bryske jordmødre før jeg hadde født selv, men jeg traff bare gode, snille folk da jeg hadde født, begge gangene. Andre gang fikk ikke far overnatte og formen min var elendig. Men da fikk jeg veldig god hjelp fra de ansatte, som tok babyen litt på natta, hjalp meg med amming osv. Å være på tomannsrom var derimot en prøvelse, men jeg var nok maks uheldig der (vanvittig høylytt snorking fra mor, kun avbrutt av hyling fra babyen, døgnet rundt).

Jeg har jo ikke født før, så kan jo hende til og med jeg er utslitt etter fødselen og sovner. Vanligvis sovner jeg ikke når jeg er borte (vært sånn siden jeg var 4 år) men heldigvis går det fint å sove hos andre nå så lenge jeg har med mannen. er skikkelig mørkeredd, men mener det ikke er helt mørkt på rommene om natten så nattevakta kan se? Snorking og tikkene klokker er et mareritt 🙄

 

 

Anonymkode: a25bc...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg fikk eldste var far med meg på sykehuset hele tiden. Min ble tatt med hastesnitt, så jeg klarte ikke komme meg ut av sengen før det var gått noen timer. Da var det fint å ha far som kunne hjelpe med bleie skift og det å ordne mat til meg. Planen er at han skal være der hele tiden når lillesøster kommer også, med tanke på at hun også skal forløses ned keisersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på Ullevål i sommer og var for dårlig til barselshotell. Fikk egentlig tomannsrom, men jeg gikk helt i kjelleren og truet med å dra hjem selv om ikke mannen fikk bli ( ja helt irrasjonell, jeg vet). Han fikk bli og de ordnet med en seng til han. Jeg vet ikke hva jeg skulle gjort uten mannen min! Jeg har aldri følt meg så liten, dårlig og sårbar før i mitt liv og tanken på å være helt alene, eller enda verre med en fremmed dame var helt uutholdelig. 

Utrolig takknemmelig for at de så behovet mitt. Mannen hjalp meg masse, med å koppmate, passe baby slik at jeg fikk sove bittelitt, trøste meg, snakke om det vi hadde gått igjennom. Aldri har jeg trengt han så mye som jeg gjorde de første dagene etter fødsel, og jeg kan ikke skjønne det at de som er friske nok til barselshotell får ha sin mann hos seg, men de som er for dårlige må greie seg alene. 

Anonymkode: 9d745...60f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Faren sov med oss hele tiden. Tror vi var der 3-4 netter, men mener å huske han måtte betale en viss sum pr natt for å få lov til å bo på rommet vårt. Hadde enerom 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jo ikke født før, så kan jo hende til og med jeg er utslitt etter fødselen og sovner. Vanligvis sovner jeg ikke når jeg er borte (vært sånn siden jeg var 4 år) men heldigvis går det fint å sove hos andre nå så lenge jeg har med mannen. er skikkelig mørkeredd, men mener det ikke er helt mørkt på rommene om natten så nattevakta kan se? Snorking og tikkene klokker er et mareritt 🙄

 

 

Anonymkode: a25bc...ef4

Du er livredd for å gjøre noe feil, livredd jordmødre, mørkredd, klarer ikke sove alene, redd for snorking??? 

Hjælp! 

Anonymkode: bafef...a94

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje skikkelig utypisk, men jeg stortrivdes på barsel, selv med tomannsrom og uten far der på natt. Jeg ville nesten ikke hjem :fnise: Hadde det helt topp med mat nede i gangen, tilgang på jordmødre som kunne hjelpe med amming og svare på spørsmål og jeg syntes generelt alt var fantastisk selv med amming som gjorde vondt og et herja underliv. 

Men FØR jeg hadde født så jeg for meg at det skulle bli kjempetøft å ikke ha far der på natt, dele rom med en fremmed og ikke sove i egen seng. Ville ikke tatt alle sorger på forskudd, man blir som regel tatt godt vare på og det er ikke snakk om mange døgn akkurat før man blir vist utgangen (vennlig, men bestemt :P

Anonymkode: a6596...e84

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er livredd for å gjøre noe feil, livredd jordmødre, mørkredd, klarer ikke sove alene, redd for snorking??? 

Hjælp! 

Anonymkode: bafef...a94

Hva er poenget ditt?

Anonymkode: a25bc...ef4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...