Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre med hesten når jeg studerer?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er en 16 år gammel jente og har hest. Det er altså 2 år til jeg vil studere, i Ås (30 min fra Oslo) på et studie som tar 6 år. Jeg har virkelig ikke lyst å selge hesten om 2 år, og lurer på om det er noen som har klart å beholde hesten sin mens de studerer.

Jeg kunne ha funnet en for-rytter her jeg bor (liten kommune annen kant av landet), og latt han stå her og så kommer jeg hjem i juleferien og sommerferien. Eller om jeg burde tatt han med meg og hatt en forrytter i Ås, eventuelt bare halvfor slik at jeg kan ri han noen ganger i uken selv også. Eller går det an å "gi" han til en rideskole som bruker han, mot gratis stalleie? Men liker ikke tanken på om de sliter han ut eller at utålmodige barn holder på med han..

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: d61b3...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tatt ham med meg og satt ham på halvfor, eventuelt solgt. Aldri rideskole.

Anonymkode: 10916...a25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tatt ham med meg og satt ham på halvfor, eventuelt solgt. Aldri rideskole.

Anonymkode: 10916...a25

Det er veterinærstudiet jeg vil inn på forresten. Jeg har gratis stalleie her jeg bor, og billig mat og beite pga kjennskap og vennskap. Hvor dyrt kan det bli å ha hesten på halvfor utenfor Oslo? Det er en stor varmblods vallak og spiser mye

Anonymkode: d61b3...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er Ås heldigvis et godt stykke utenfor Oslo  hva priser og stallplasser angår, og det kryr av staller i området der, så om du har bil vil du nok ha en del å velge mellom. 

Hva det koster kommer jo helt an på hvordan du staller opp hesten, om du vil ha ridehus, utslipp, møkking etc så må du nok belage deg på 5-5500  kr el mer. Mens om du vil stå på dugnadsstall / utegang eller annen rimelig løsning og kanskje ikke er så avhengig av treningsmuligheter som ridehus, fancy ridebane etc, så kan du nok fint finne stallplass ned i 2-3000 kr pluss kraftfor i det området vil jeg tro, uten at jeg er kjent med stallene akkurat rundt der, men jeg bor ikke såå langt unna selv og har hest oppstallet.

Men så er det det da, vil du i såfall være økonomisk avhengig av en forrytter hver eneste måned? I såfall er det litt sjansespill å ta, for brått kan forrytteren din slutte og du kan bruke tid på å finne ny. Så jeg ville tatt høyde for å i verste fall klare å sitte med alle utgiftene selv. Og man må jo også ha råd til uforutsette utgifter som 2 dekken revnet på 1 uke, om den blir syk, etc

Så om det blir veldig trangt økonomisk ville jeg nok valgt å sette den ut på helfor eller å selge den. Alt ettersom hvem du evt kan sette den ut på helfor til.

Men, det er ennå 2 år til. Jeg hadde ventet med mine sorger til det nærmer seg og man da ser hvilken økonomiske situasjon man er i, og om man i det heletatt kommer inn på skolen. Det kan jo være du kan ha en ekstrajobb et par kvelder også f eks og tjene litt penger til å beholde hesten.

Endret av DrueSmoothie
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig mange staller i og rundt Ås, tror du skal finne et bra sted som er overkommelig i pris! Jeg ville tatt med hesten. Mange flotte turområder også, selv om du kanskje rir mer konkurranse. Du kan ta ham med og ha forrytter til å hjelpe deg i perioder med mye lesing.

Anonymkode: 90ac9...8d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...