Gå til innhold

Stor?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Inspirert av dagens lunsj ble jeg klar over at det noen ganger er uklart hva folk mener når de bruker "stor". Det betyr jo litt forskjellig avhengig av hva man beskriver.

Disse eksemplene kan kanskje (haha) illustrere hva jeg mener: Hvis du sier du har kjøpt deg en stor bil, antar jeg at det er en bil med mange seter, mye plass i bagasjerommet og andre ting som gjør den høyere og lengre enn andre biler. Når noen sier at de har store føtter tenker jeg at den er lang og trenger et litt høyt skonummer for å ha det fint innen sko. Venninnen min ville ha en stor kake, altså en høy kake som holder til masse gjester.

Men hva mener du når du beskriver en person som stor? Mener du at personen er høy, eller bred over skuldrene, eller tykk, kanskje en kombinasjon eller noe helt annet?

Dette ble en lang diskusjon i lunsjen på jobben min i dag. En nevnte til en annen at hun hadde blitt beskrevet som stor og ble lei seg, så hang en tredje person seg opp i det som var en samtale mellom de to og skjønte ikke hvorfor det var så farlig for hun er da ikke tykk. Da slang flere seg på, noen skjønte henne, noen mente det er litt som å bruke liten om folk, en mente man ikke skal kommentere kropp osv osv, voldsomt engasjement og sikkert litt ubehagelig for personen som prøvde å snakke litt privat med kollegaen sin. Vi ble ikke enige. Kanskje det ikke finnes en fasit?

Jeg synes at stor er et beskrivende ord, men tror ikke jeg har brukt det ikke til å beskrive andres kropp. Har du? Hva mener du når du sier at noen av store?

Anonymkode: 2983e...1de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stor person da mener jeg breidskuldra og nesten alltid høy samtidig, men ikke nødvendigvis. Mener absolutt ikke tykk. 

Anonymkode: e7054...4f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor kan bety så mye - jeg tror ikke Ibsen, Bjørnson, Kielland og Lie ble kalt for de fire store fordi de var tjukke (eller kanskje?). Sammenhengen er viktig. Og misforståelser kan oppstå når man ikke snakker om det samme. Jeg bruker ikke stor om kropp - jeg synes det blir for vagt (men jeg tror det er nettopp derfor mange overvektige foretrekker det ordet selv) - jeg sier enten høy, lang, kraftig, overvektig, tjukk, feit eller muskuløs. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg hører at en person er stor så tenker jeg at han eller hun er tykk. Så om kollegaen din er normalvektig så skjønner jeg at hun ble lei seg av å bli beskrevet som stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg kaller noen stor, mener jeg ofte at de er høye og kraftige. Hvis jeg sikter til høyden til en person som er tynn, sier jeg bare høy. Stor kan også være en eufemisme for tykk, uavhengig av høyde, men jeg prøver helst å unngå det.

Anonymkode: 8510e...865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kommer an på sammenhengen, men "en stor mann" vil i utgangspunktet være en betydningsfull eller beundringsverdig mann, og det kan han være på forskjellige måter. Å bruke ordet slik om ei kvinne er sjeldnere, for det er sjelden at de har gjort noe stort, men det forekommer (Nightingale og Thatcher, f.eks,)
Ordet kan også brukes konkret: om en høy og brei mann. Igjen går det an å si det samme om kvinner, men dessverre er ordet her godtsom ødelagt, i og med at mange bruker det som forskjønnende ord for "feit". Mannfolk får i større grad høre slikt rett ut av posen og uinnpakka, så dem er det tryggere å kalle store i konkret mening.

Et annet eksempel på ord som nærmest har mistet sin opprinnelige betydning, er "ressurs". Får en yrkesgruppe eller avdeling høre fra ledelsen at de er en ressurs, betyr det i virkeligheten at de er en hodepine som de ikke aner hva de skal gjøre med. Et dødskyss, kan man si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...