Gå til innhold

Hund bjeffer når jeg sitter i sofaen


Dormouse

Anbefalte innlegg

Har en 13 uker gammel valp. Han er stort sett veldig grei - men han har begynt å bjeffe med engang jeg setter meg i sofaen .

samboeren min mener det er fordi jeg har sluppet hunden opp i sengen av og til. 

Tips til hvordan vi kan få avvent han dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han vil nok opp i sofaen eller ha oppmerksomhet fra deg/dere😊 jeg pleier å overse valpen når han bjeffer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Nerine_ said:

Han vil nok opp i sofaen eller ha oppmerksomhet fra deg/dere😊 jeg pleier å overse valpen når han bjeffer. 

Ja det er det jeg forsøker på . Men ikke like lett ....

men vil 'nok' ignorering føre til at han gir seg / slutter ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale at dere starter på valpekurs og leser dere litt generelt opp om hunders kroppsspråk og væremåte. 

 

Lykke til med nye babyen :) 

Anonymkode: 8aac4...420

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg vil anbefale at dere starter på valpekurs og leser dere litt generelt opp om hunders kroppsspråk og væremåte. 

 

Lykke til med nye babyen :) 

Anonymkode: 8aac4...420

 

ja det er vi igang med . Og vi vet når han må ut - når han er trøtt , vil ha kos osv . Det eneste vi ikke klarer å 'knekke' er hvorfor han bjeffer på meg ( ingen andre) når jeg sette meg i sofaen.

takk for det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

35 minutes ago, Sirah said:

Den mener vel at det er bortkastet tid og sitte i sofaen og vil ha deg til å leke med den :P

Hahaha - ja . Men vi kan ikke leke hele dagen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Dormouse skrev:

Hahaha - ja . Men vi kan ikke leke hele dagen ;)

Hihi nei men det vet jo ikke valpen :P 

Min ene hund kan fremdeles nå i godt voksen alder komme inn i stua og gi meg "kjeft" om hun syntes at jeg er for kjip 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Dormouse skrev:

 

ja det er vi igang med . Og vi vet når han må ut - når han er trøtt , vil ha kos osv . Det eneste vi ikke klarer å 'knekke' er hvorfor han bjeffer på meg ( ingen andre) når jeg sette meg i sofaen.

takk for det!

Jøss det var spesielt. Har dere prøvet å avlede ham med godbiter eller leker? 

Anonymkode: 08351...da3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mistenker at hundevalpen prøver å oppdra deg! At den bjeffer for å få din oppmerksomhet, slik at du deretter kan gjøre en eller annen handling som hunden liker, som lek, kos eller mat. Vær obs slik at hunden ikke «plutselig» har inntatt en høyere plass på rangstigen enn deg! Jeg har overtatt en voksen hund som utfordrer rang, og det krever en konsekvent væremåte.

Anonymkode: 8899a...ca9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Dormouse skrev:

Ja det er det jeg forsøker på . Men ikke like lett ....

men vil 'nok' ignorering føre til at han gir seg / slutter ?

Det hjelper iallefall ikke å gi etter. Holder han på lenge med bjeffingen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Nerine_ said:

Det hjelper iallefall ikke å gi etter. Holder han på lenge med bjeffingen? 

Varierer, kanskje 3-4 min . Så tusler han avgårde ( kanskje ) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Dormouse skrev:

Varierer, kanskje 3-4 min . Så tusler han avgårde ( kanskje ) .

Da ville jeg bare prøvd å overse han de minuttene. Mest sannsynlig gidder han ikke holde på med det videre om det ikke kommer noe ut av det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes også det høres ut som om han bjeffer for oppmerksomhet. Det har ingenting med rangordning å gjøre, bare mas om oppmerksomhet. Hvis det er mas så vil det forsvinne om du ignorerer, men det kan bli verre før det bli bedre. Dvs at hunden kan bjeffe ekstra mer intenst en periode for å se om det funker. Når det heller ikke gir noen respons, så vil bjeffingen avta og forsvinne.

Det er da også viktig at du gir oppmerksomhet når valpen gjør det du vil - dvs, er rolig. Samt passer på at den ellers får det det den trenger i løpet av dagen. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...