Gå til innhold

D-vitamintilskudd og vonde ledd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som har tatt D-vitamintilskudd og fått vonde eller hovne hender eller ledd av det??

 

Det har nemlig jeg... Har fått påvist mangel og har nå tatt 50 mikrogram i noen dager, slik jeg fikk beskjed om - hendene mine har hovnet lett opp nå i to dager og det kjennes ut som at alle leddene mine gjør vondt, mye vondere enn de var før jeg startet med pillene!

Er dette forbigående eller en bivirkning, hva tror dere?? (Ja, skal spørre legen hvis ikke det går over).

 

 

 

Anonymkode: da428...c7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merkelig. Jeg bruker D-vitaminer for å begrense muskel- og leddsmerter. 

Tar du magnesium i tillegg? 

Anonymkode: 4c1d7...e6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar ikke spesielt mye, ihvertfall slik jeg ha forstått mikrogram. Jeg tar 5000 IU D-vitamin daglig, det er 125 mikrogram.

Tar forbehold om at jeg har regnet feil. Jeg synes det er lettere å bruke IU som måleenhet. (IU=International unit)

Jeg vet at ved alvorlig D-vitaminmangel kan man få sprøyter med mye høyere innhold av D-vitaminer enn dette også.

Det er nok best at du snakker med legen. Du burde også spørre om det er sjekket opp hvilke nivåer du har av kalsium og magnesium. Har du for lite D-vitamin, har du også ofte for lite kalsium.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...