Gå til innhold

Tillit rundt økonomi brutt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker at du er litt for ettergivende hele veien, og at han egentlig ikke tror på "truslene dine" fordi du ikke gjennomfører dem. (Eller bare delvis gjennomfører dem.)

Dette er jo en drastisk overgang for han også. Å gå fra å bare måtte bidra litt, og så fikset du resten, til å måtte bidra med alt han har. Det hadde nok vært lettere for dere begge, gjennomføringsmessig, at dere laget en avtale der han fikk fortsette å sende litt.
Han har jo bidratt med "bare litt" i 10 år.

Nå unnskylder ikke det hans lureri og løgner, ved at han sier "ja" til din avtale, og så bryter den "i skjul".

Det er hvertfall ikke noe tvil om hva du må gjøre. Du må gjennomføre det du truet med. Du må avslutte forholdet og si at du og ungene har det bedre uten han.

Du bør også kreve at han når han ikke bor sammen med dere, betaler bidrag, og støtter deg økonomisk slik at barna har det de trenger. Reiser for å besøke han, kan dere dele på.

Hadde det vært meg, så hadde jeg krevd at vi satte opp (gjerne med hjelp) et budsjett for de neste årene. Et der den fantastiske bryllupsreisen du er lovet blir spart opp til. (Og det bør han spare opp mesteparten av, som sin gave til deg, for å vise at du er viktig.) Et der dere begge bidrar etter evne, og der det som sendes vekk er betraktelig mindre enn det som spares til deres og barnas fremtid her.

 

 

Anonymkode: 397e3...8eb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 19.9.2017 den 15.43, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner at han vil støtte familien i hjemlandet - jeg har også sagt til typen min at om vi gifter oss og han flytter hit, regner jeg med at han støtter familien en del økonomisk. Jeg vet at han drømmer om det, selv om han ikke sier det høyt. Jeg kan jo tross alt litt om kulturen. Og jeg vet at han i perioder har levd på familien når han har hatt lite penger. Mora hans er enke og ei nøysom dame som nesten ikke bruker penger på seg selv, bare ungene/familie. Og han eier en del av eiendommen, så det er rimelig at han betaler for vedlikehold og oppussing når han får råd. 

MEN:

Vi må først betale ned kortsiktig gjeld 

Vi kommer til å trenge penger til ungene 

Vi kommer til å måtte dekke alle reiser, de har ikke råd til å reise hit osv. 

Det letteste er egentlig å lage et budsjett. 

Jeg synes det er dritt dårlig av mannen din å ikke dekke inn faste og løpende utgifter dere har i husholdet. Det burde være en selvfølge. Men jeg vet fra andre som kommer fra fattigere land at de kan utsettes for et stort økonomisk press. Dette må ikke undervurderes. Samtidig som han selvfølgelig må sørge for sin egen kjernefamilie og gjøre kona happy. 4000 kr er ingenting i den store sammenhengen. Men her må han ta mye mer ansvar for levekostnader. Hvis han ikke vil dele alt i to, neivel, gi ham ansvar for en bestemt type utgifter. Sett strømmen og Internett i hans navn. Si at han må kjøpe all maten, ikke bare litt osv.  Ta utgangspunkt i sifos budsjett og se hvor mye det koster å ha en familie på nøysomt vis. 

Anonymkode: c0a30...365

Takk for råd, men jeg begynner å bli redd for at det er for sent for oss. Jeg er sta og han er langsint, og vi har rett og slett ikke pratet sammen siden han reiste. 

Nei, de 4000 kr er lite i den store sammenhengen, men over år har det blitt enorme summer, og jeg er sliten, trist og lei. Alt det han har tjent er nå investert i hans land. Mer enn nødvendig for at familien hans skal ha det bra. For det er jeg og opptatt av. Men selv etter at det er sikret er alt det samme. 

Jeg tror nesten at jeg sliter med en slags sjalusi nå, og det irriterer meg at vi skal sende penger hver måned, mens hans mor eier del av et hus som de ikke selger. Og ikke bor i. På den andre siden, hvorfor skulle hun være opptatt av å selge det, når hun får penger hver måned, og ikke aner at det går utover meg og ungene her? Det står på ham! Han later som det er ok. Mener vel at det er ok... men det sårer meg. Jeg er trøtt og lei nå! 

Jeg har skrevet budsjetter mange ganger og vist ham. Det bryr ham ikke. Jeg klarer det jo alene. Han stoler på at jeg klarer det. Er vant til det. 

Men han forstår ikke hvor sliten jeg er av dette, og at dette går utover mitt forhold til familien hans. I år har jeg nektet å dra dit. Sagt at jeg trenger annen ferie. Sannheten er at det gjør for vondt. Jeg blir sjalu på at de betyr mer enn meg og ungene. Jeg føler det iallefall slik. Det er derfor for vondt å se hvor gavmild og grei han er med dem, når det er som det er her. 

Han er ikke pakistansk heller, som svar til en annen. Han har ingen annen kone på lur. Det er ikke det dette handler om. Slike spekulasjoner blir bare latterlig.

Anonymkode: 9d0d6...a85

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kommer med trusler ts, men du gjennomfører jo ikke! Hvorfor i HULESTE betaler du mest hjemme? År etter år! Det hadde ALDRI jeg gjort, slik du beskriver situasjonen din. Jeg får nesten en følelse av at han planlegger å flytte til sitt hjemland alene senere...Han investerer i egen leilighet der ( står i hans navn, selv om DU også har bidratt ), allikevel blir den jo hans. Nå er det på tide at du VÅKNER, og slutter å bruke TOMME ord, men vise at du faktisk står for det du mener! Da vil han også få mer respekt for deg. Du har vært ALT for ettergivende.

Anonymkode: 3a263...f44

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kommer med trusler ts, men du gjennomfører jo ikke! Hvorfor i HULESTE betaler du mest hjemme? År etter år! Det hadde ALDRI jeg gjort, slik du beskriver situasjonen din. Jeg får nesten en følelse av at han planlegger å flytte til sitt hjemland alene senere...Han investerer i egen leilighet der ( står i hans navn, selv om DU også har bidratt ), allikevel blir den jo hans. Nå er det på tide at du VÅKNER, og slutter å bruke TOMME ord, men vise at du faktisk står for det du mener! Da vil han også få mer respekt for deg. Du har vært ALT for ettergivende.

Anonymkode: 3a263...f44

Om jeg kunne gitt et innlegg mer enn en stemme, 10000 f.eks, så hadde jeg valgt dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil også ha en dame som finansierer livet mitt slik at jeg kan investere pengene mine andre steder. Hvor finner jeg de? 

Kanskje jeg finner meg en dame som kan betale alle regningene mine så slipper jeg å jobbe. Jeg visste ikke at dette gikk an, men dette er en langt bedre måte sikre seg selv økonomisk enn å spinke og spare til pensjon. Bare finn en som er villig til å betale for deg.

Anonymkode: d87f4...c0c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, Lou Salome skrev:

Han (dvs dere/du) betalte 150 000,- for brorens bryllup? 

Ja jeg mener at det var rundt det han sa det kom på. 

Anonymkode: 9d0d6...a85

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja jeg mener at det var rundt det han sa det kom på. 

Anonymkode: 9d0d6...a85

Det er jo helt sinnsykt. Gi familien 150 000 i tilskud til fest? Og dere hadde billigbryllup og ingen bryllupsreise? 

Anonymkode: c0a30...365

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er selvfølgelig din feil også, hvis dere har hatt slik økonomi i alle år og du ikke har satt ned foten før nå. Det er jo ikke som om han har lurt deg og du ikke har visst om det, det er jo fordi du har godtatt det og visst om det. 

Hvis han skal skjønne noe som helst, må pipen få en heeeeeelt annen lyd fra nå av. Du må rett og slett skru igjen pengekrana. Sette penger inn på sparing til ungene. Sette av såpass av inntekten din at du føler det er litt romslig og kan puste ut.

Del regningsbunken i to, og gi ham halve. Forvent at han betaler. 

Anonymkode: c0a30...365

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han skal sikte seg for fremtiden i det landet? Har han tenkt å flytte dit?

Dette har du tillatt alt for lenge. Det groveste jeg har lest om økonomi på lenge.

Du får sette opp regnskap, hvor dere deler utgifter i to. Begge setter inn likt på huskonto. Der bør kun du ha tilgang

Boliglån/husleie

Strøm

Mat

Forsikringer

Tv/nett

Kr til vedlikehold

Bufferpenger. Tilfelle noe ryker

Utgifter på barn

Så kan DU begynne å spare også. Du får si det er sikkerhet for fremtiden. Sett hardt mot hardt.

 

Anonymkode: ffe7d...7a5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fatter ikke at TS fant seg i at mannen har sendt pengene sine til familien i hjemlandet og deretter levd på hennes penger. Det er som om hun er ei sånn "velg meg" kjerring som finner seg i hva som helst for å ha kar. Nei TS, du må skille deg av med denne fyren og varsle myndighetene om skiten hans og deretter pass godt på at du ikke blir ei "velg meg" kjerring en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er jo bare tull. Dere er nødt til å dele alle utgifter i to og så betaler dere hver deres del inn på fellesen hver måned. Det som er til over kan dere gjøre hva dere vil med.

Dette går jo ikke an. Ser du ikke hvor utnyttet du blir?

Anonymkode: 01eef...881

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2017 den 13.02, AnonymBruker skrev:

Jeg er gift med en mann fra et annet land, og helt fra starten av ekteskapet har han sendt det meste av sine penger til sitt hjemland, mens jeg måtte betale det meste her. Han har handlet mat og noe klær, men bolig og alle regninger har jeg stått alene med. 

Dette har alltid vært sårt for meg, for det er som han prioriterer familien i hjemlandet langt høyere enn meg og barna. I starten trodde jeg imidlertid det ville være for en periode, fordi han nettopp hadde kjøpt en leilighet i sitt hjemland da vi møttes, og jeg forsto jo at han hadde forpliktet seg til noe der som måtte betales. Jeg ble også svært glad i hans familie, og har hatt forståelse for at han vil at de skal ha det bra. 

Men det har vært sårt at han for eksempel spanderte 150000 kr da broren skulle gifte seg, mens vi selv hadde en enkel vielse på tinghuset, og jeg aldri har fått den bryllupsreisen jeg ble lovet som kompensasjon for det enkle bryllupet. Jeg har aldri hatt råd, siden jeg måtte betale nesten alt her, og han fortsatte med å sende sine penger til hjemlandet. Det er ikke pengene det står på egentlig, men det føles trist å være "mindre verdt" for ham enn familien i hjemlandet. 

Etter tre år tok jeg ut separasjon. Det ble for mye krangling. Jeg var alene en god stund, og han reiste tilbake til sitt hjemland. Jeg betalte for reisene for at ungene skulle få se far og hans familie. Han bidro riktig nok under oppholdet, men at han bodde der var alt i alt en dyr løsning for meg. Barna var for små til at de kunne reise alene, så jeg var med på turene til far, og det ble tydelig at vi ennå hadde følelser for hverandre. Vi ble derfor enige om å forøke på ny, men jeg var helt klar på at da måtte han være min ektemann på alle måter, også økonomisk. Det forsto han sa han. 

Vi flyttet sammen igjen, og det samme har fortsatt. Han handler mat og noe klær, og mener det er tilstrekkelig å bidra med det. 

I juli hadde vi en briste eller bære- samtale om forholdet vårt, der jeg ga helt klart uttrykk for at jeg ikke vil ha ham i livet mitt dersom ting ikke endrer seg. Han har sendt nok penger til sitt hjemland nå, og har en god buffer der, så nå er det på overtid at han prioriterer meg og ungene! Mitt krav var at alle pengene som tjenes i Norge blir i Norge, hver eneste krone! Enten gikk han med på det, eller så var jeg og han historie, for nå hadde jeg fått nok. Nå trenger jeg å føle at jeg og ungene er viktige for ham også, ikke bare familien i hjemlandet. Dessuten er det nødvendig at vi får en buffer her også, ettersom ungene vokser til og det vil bli store utgifter fremover. Han gikk med på det kravet, og vi fortsatte som en familie. 

Han reiser til sin familie tre uker denne måneden, og lønnen kom på konto like før reisen ble han forbanna over at jeg hadde overført det meste til felleskonto. Det sto igjen 5800 kr, som er til dekning av lån han har, til trening, og 3000 kr til personlig bruk.Han ble forbanna selv om vi hadde blitt enige om det. Han mente at det burde være et unntak når han skulle reise dit, for han trengte jo feriepenger. Nei sa jeg, du har rikelig med penger på konto der, og siden han ikke har lønn under ferien (permisjon) vil det til felles måtte strekkes enda lengre. Han jobber også som vikar, på timer, og vi vet ikke om han får mange timer når han kommer tilbake. Så de pengene er det behov for her, og avtalen vår var klar; Ingen penger tjent i Norge skulle lenger til hans hjemland. (Han har 100000 kr på konto der.) Det var mitt krav for å fortsette forholdet. 

Han var sur, men godtok det tilsynelatende. Jeg har nylig vært i utlandet, så jeg gav ham vel 600 kr i euro til reisen. Når han kommer frem har han penger! 

Like før han skulle reise synes jeg det hadde minket veldig i det vi har av kontanter i huset, og vi hadde en del kontanter, fordi jeg har lagt til side til noe spesielt. Siden jeg ikke stoler på ham økonomisk sjekket jeg derfor om han hadde tatt noe, og da jeg så i reiselommeboken hans lå det vel 4000 norske kroner klar til reisen ved siden av de euroene jeg hadde gitt ham. Jeg sjekket derfor kontoen hans, for å se om han hadde tømt den. Det hadde han ikke. 

Jeg tok derfor de 4000 kr og la dem til side. Siden jeg ikke er helt sikker på om han har tatt dem fra kontantene jeg hadde liggende (jeg hadde ikke helt kontroll på hvor mye det skulle være der), fant jeg ut at jeg fikk la tvilen komme ham til gode, og bare legge dem til sides. Men avtalen var at han ikke skulle ta med seg penger, så de fikk ligge her og vente på at han kom tilbake. 

Jeg sa ikke til ham at jeg tok dem ut av lommeboken, for ettersom vi har avtalen som vi har mente jeg at han burde forstå hvorfor jeg hadde tatt dem ut, og at han burde skamme seg når han oppdaget at jeg hadde tatt dem ut. Jeg visste også at det ville bli krangel av dette, og fant ut at det var bedre at den krangelen kom når han allerede hadde reist, så ungene ikke fikk det med seg. 

Da han var kommet til mellomlandingen ringte han og sa at jeg hadde stjålet hans penger. Nei sa jeg, de ligger her og venter på deg, men vi hadde en temmelig klar avtale, og den ville du bryte. Du har nok penger til turen i euro! 

Han var hysterisk rasende, og fastholdt at jeg hadde stjålet hans penger. Han hadde tatt litt og litt ut av konto over to måneder sa han, og dessuten lagt til side litt av det jeg hadde gitt ham i kontanter når han sa at han skulle handle. Det sa han uten skam, selv om han altså har sagt at han trengte mer til å handle enn han gjorde, og stukket pengene i egen lomme istedenfor. 

Jeg holdt bare fast at vi hadde en avtale, pengene lå her, men HAN hadde brutt avtalen, ikke jeg. 

Etter en stund ringte han opp igjen, og dumme meg trodde han da hadde fått tenkt seg om og innsett at det var han som hadde brutt avtalen, men istedenfor anklaget han meg for å ha stjålet penger av ham tidligere. Vi hadde et innbrudd for mange år siden, og da ble blant annet en del kontanter han hadde liggende stjålet, og nå hadde han tenkt og kommet frem til at jeg måtte ha arrangert et liksom innbrudd for å ta de pengene. 

Jeg skulle ønske jeg hadde gjort det! Dette var penger han hadde lagt til side for å ta med seg på en annen tur til hjemlandet, og det hadde vært stort behov for dem her den gangen også, men det var ikke hans prioritet. Nå flere år senere konkluderte han altså med at jeg var den som tok dem, og så raserte leiligheten (noe som kostet meg mye tid å ordnet opp i, og også penger siden jeg siden ikke har våget å leve uten alarm) for å skjule at jeg hadde tatt dem. 

Egentlig tror jeg ikke at han tror jeg har tatt de pengene, men jeg tror at det er hans strategi å lage så mye støy rundt dette at det at han brøt avtalen om å ikke ta mer penger til hjemlandet på en måte drukner i at jeg må forsvare meg istedenfor å påpeke at han har sviktet igjen. Jeg hadde barna med meg da vi oppdaget innbruddet (hadde vært med mannen og en kamerat av ham før vi kom hjem og oppdaget det, men tok farvel i byen før jeg tok bussen hjem med ungene), og ungene var så store at de kunne prate en del, så hadde jeg rasert leiligheten ville de nok ha sagt noe.  Det første gutten sa da vi oppdaget raseringen var "Se hva pappa har gjort!", for han trodde tydeligvis at faren hadde kommet seg hjem før oss og rotet noe veldig. 

I alle år har jeg tapt mye penger på denne mannen. Forsørget både ham og barna, for at han skal fremstå som storkar i sitt hjemland. Dekket reiser, dekket alt, og han har bidratt med et minimum. Jeg kan tydeligvis ikke stole på ham økonomisk, selv etter at det ble avtalt at det var slutt på at han sendte penger bort, og det var kriteriet for at vi skulle fortsette ekteskapet. 

Så nå står vi altså her, og han mener jeg har stjålet 4000 kr fra ham, og påstår at jeg tidligere har stjålet mer.

Hvem av oss er den urimelige her? Er det meg for å ha holdt tilbake 4000 kr uten å si noe før han dro, eller er det ham? (Både det i at han tok de 4000 kr til reisen i utgangspunktet, og påstandene etterpå.)

Anonymkode: 9d0d6...a85

Du er den urimelige her - urimelig ovenfor deg selv. Dette er det som skjer når du gifter deg med en mann som fra et annet land med en annen kultur. 

Jeg syns du virker dumsnill i det store og det hele. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For meg høres denne bufferen suspekt ut. Kan han være hemmelig gift i utlandet? Kan han ha planer om å flytte dit, når han ikke kan "melke" deg mer?

Anonymkode: 65fca...c58

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg høres denne bufferen suspekt ut. Kan han være hemmelig gift i utlandet? Kan han ha planer om å flytte dit, når han ikke kan "melke" deg mer?

Anonymkode: 65fca...c58

Jeg tenkte det samme. Mange som har fått "informasjon" om investeringer i hjemmelandet, sett bilder av feriehuset deres som blir bygget der, men etterhvert forstått at alt har vært løgn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du klager på at "han er sånn og sånn", men du fortsetter å betale for han?

DU betaler så han får spart, og lagt opp sin egen buffer i hjemlandet, mens du og ungene må slite hjemme. Så skriver du at du er så såret over at han kan være sånn mot deg og barna, men det er jo FORDI DU TILLATER DET TS! Du viser jo med dine handlinger at det er greit. Hvordan kan du klage etterpå da? Når du BIDRAR til at han får snylte på deg? 

Det at han er sånn, viser jo også at han egentlig ikke bryr seg om ditt og barnas ve og vel , han vil være fri og uavhengig, så han kan flytte dit når du ikke lenger betaler for han...Du blir jo direkte utnytta her. Ser du ikke det?

På tide å stå opp for deg selv nå! 

Anonymkode: 3a263...f44

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med det du gjorde. Det du skriver gir en følelse av at du er hans private bank. Reagerte og på at du fikk en enkel vielse og han spanderte 150000 på sitt familie medlem. Kan si med 1 gang at jeg aldri hadde akseptert å være en inntektskilde på den måten. Sikkert lett å si, men håper du får han til yte likt. Ellers hadde jeg nok sparket han på rævva ut døren.

Anonymkode: 4d6b6...368

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...