Gå til innhold

Plagsomt søtsug!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Plages av søtsug så og si hver dag. Jeg prøver å unngå, men jeg blir rastløs og suget etter søtt blir sterkere jo mer jeg ignorerer det. Har prøvd å ta ett eple eller noe annet, men blir ennå mer sugen. Har også prøvd å ta en liten bit sjokolade, men da ender jeg opp med å spise 200 gr.

Hva kan årsaken være? Måltidene mine er sånn her:

Frokost Kl 07: En boks cottage cheese og en kopp svart kaffe.

Lunsj Kl 12: 1 grovt rundstykke med ost/makrell i tomat/leverpostei (varierer hva jeg har lyst på) 1 kopp svart kaffe. Drikker vann i mellom.

så Kl 13-14 kommer søtsuget. 

Middag Kl 16:30: Kjøttkaker med tilbehør, Wok med kylling, fisk med tilbehør.

Blr jeg endre noe i kostholdet for å unngå søtsug? Jeg ønsker å holde vekten evt gå ned 2-3 kg. Men søtsuget og at jeg gir etter hjelper ikke akkurat på det. Noen ideer til hva jeg kan endre? Bør jeg ta krom?

Anonymkode: 90fb7...8ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Søtsug kommer både av kjedsomhet, av å spise mye søtt og av å prøve å ignorere søtsug. Det kan også hende at du spiser for lite mat, for ensformig, og for lite fett. Noen blir mer sugne av å spise frukt for seg selv, og suget gir seg ikke før de har fått litt av det de hadde sug etter. Andre klarer ikke å stoppe før alt er spist opp. 

Du må derfor undersøke hvordan du "fungerer", og hva som evt er ute av balanse i din hverdag og ditt kosthold. Enkeltnæringsstoffer som krom kan kanskje hjelpe, men det er sjelden man har så spesifikke mangler, så jeg ville heller anbefalt å spise mer variert. Prøv å innføre grønnsaker og noe fett til hvert måltid, spis frukt, og spis forskjellige ting fra dag til dag. Sørg for at du spiser nok mat til å dekke kaloribehovet ditt (hvis du ofte spiser 200 gram sjokolade og holder vekta, får du ikke i deg nok mat) - litt godteri er det alltid plass til, men det må balanseres. 

Når du spiser godt, skal søtsuget bli svakere. Det vil ikke forsvinne helt, men det blir plutselig mulig å tolerere. Og det er dette du må gjøre. Du kan ikke følge alle lyster hele tiden. 

Finn så ut om en liten mengde tilfredsstiller søtsuget, eller om en liten mengde gjør det sterkere. Finn ut hvor ofte det er hensiktsmessig å spise godteri, og hvor mye du bør ha tilgjengelig til enhver tid. Dette vil variere fra person til person, og over tid, så du må teste litt selv.

Så er det generelle råd om tilstrekkelig søvn og hvile, mosjon (regulerer appetitten), begrenset alkoholinntak (noen blir mer sugne og mister hemninger mht spising når de drikker). Jobbsituasjon og sosiale relasjoner kan skape stress, se om noe bør/kan justeres.

Endret av Pringle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det ser ut som du spiser alt for lite. Iallefall før middag. Selv driver jeg og strammer inn det siste med tett oppfølging av pt/kostholdsveileder (litt heldig som har en samboer med utdannelsen). Når jeg gikk ned 60 kg alene telte jeg kalorier og hadde matplan. Nå ser en matdag slik ut: 

Frokost: proteinsmoothie (lager en stor som holder til tre - frosne bær/frukt, 3 scooper protein, vann/havremelk og litt havregryn) 

Lunsj: valgfritt måltid og valgfri mengde (teller ikke kalorier, men tenker litt over sammensetting, spiser meg god og mett) 

Før trening: proteinsmoothie

Middag: valgfritt måltid og valgfri mengde (gjerne litt mer enn til lunsj da jeg foretrekker å spise mest på kvelden)

Kvelds: proteinsmoothie eller hjemmelagede rundstykker med pålegg (spørs hvor sulten jeg er)

Teller ikke kalorier og veier ikke maten. Vil tro jeg ligger på mellom 1800 og 2500 kcal daglig (spørs på sult og hvordan dagen er lagt opp). 

Dette funker supert for meg, aldri sulten unntatt rett før et måltid og kan spise akkurat hva jeg vil til to måltider. Da slipper jeg å nekte meg selv noe. Får ikke søtsug siden det er så bra sammensatt på makronene. Er litt friere i helgene selvsagt. Hender også jeg tar en øl eller litt sjokolade på kveldene, men det er sjelden til tross for at samboeren ofte gjør det (hadde aldri klart å se en spise sjokolade foran meg da jeg slanket meg). Har aldri fått bedre resultater heller og det hjelper jo selvsagt motivasjonen. Kommer til å fortsette å spise sånn her også når jeg er ferdig. 

Endret av Inwe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar bio chrom som hjelper veldig for min del. Men mulig det er fordi jeg ikke spiser så mye sukker sånn generelt, i mat bruker jeg hermesetas. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det høres ut som forferdelig lite mat, spesielt tidlig på dagen. Det kan gjøre at kroppen din skriker etter rask energi etter en stund. 

Jeg kan helt fint droppe frokosten, men jeg må ha en skikkelig lunsj og middag om jeg ikke skal bli helt svett av søtsug. Da snakker vi godt med både proteiner, grove karbohydrater, sunt fett, og masse grønnsaker. 

Anonymkode: c1fc2...75a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det akkurat som deg. Kuttet sukker for 30 dager siden og nå har jeg aldri søtsug. Kjempedeilig. Nå spiste jeg litt godteri i går, og i dag har jeg ikke noe søtsug. Det var altså å redusere sukkeret som fungerte for meg. Du burde prøve det. Det er veldig vanskelig, men virkelig verdt det.

Anonymkode: a2d67...154

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er frukten? Spiser du ikke èn frukt i løpet av dagen? Spis en honningmelon og jeg skal love deg at søtsuget blir tilfredsstilt.

Anonymkode: 0a3ae...30e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...