Gå til innhold

Hvorfor denne dårlige selvtilliten på norske menn?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo viden kjent at nordiske menn er dårlige på sjekking. Like kjent som at grekere er rå på sjekking. Men jeg foretrekker helt klart nordiske klønete menn ;) det er ikke å dømme noen. Det er bare fakta. 

Det er sant at menn er de som tar ansvar for om det blir et forhold eller ei, da damer stort sett ønsker et forhold og vil si ja om mannen vil. Der har dere makta. Mens vi har makta på det første steget om å bli intime med hverandre. Det er en synergi som har oppstått pga våre forskjeller og skal også respekteres. Vi har våre oppgaver på veien. 

Jeg klager heller aldri på andre enn de som har vært ufine mot meg. 

Anonymkode: 35cac...264

Nei, det er ikke "fakta", like lite som det er fakta at alle innvandrere stjeler. Det er bare dine egne fordommer som snakker. Argumentet faller jo på sin egen logiske urimelighet, for hadde det vært slik at norske menn hadde vært klønete på sjekking på generelt grunnlag, så hadde det blitt fint lite intimitet og ikke minst forhold. 

Anonymkode: 2dc8b...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kg er noe spesielt ja. Men like fult sant at norske menn er dårlige på sjekking og relasjonsbygging. 

Og IKKE kom med den patetiske unnskyldningen om at vi damer har bedt om det ved å fremme feminisme.  Da har du virkelig ikke skjønt en dritt. Du røper deg big time med din uvitenhet her. 

...

Anonymkode: 35cac...264

Jeg skal ikke si noe om Norske menns sjekkeevner; til nå har jeg ikke blitt sjekket opp av en Norsk hetrofil mann. Men jeg kan gi to innspill på innlegget ditt som synliggjør at det er flere aspekter i saken. 

For det første har ikke typisk sjekking og relasjonsbygging noe stor innvirkning på hverandre. Det er derfor de som ofte er flinkest til å sjekke, ikke nødvendigvis de som er flinkest til å opprettholde relasjon. Sjekking er salg; relasjonsbygging er merkevarebygging : suksessfaktorene og verktøyene er forskjellige og fungerer ulikt på ulike personer.

Ellers observerer jeg at det er korrelasjon mellom miljø menn kommer fra, som statistisk antall kvinner rangerer som dyktige på sjekking , og hvor lav feministisk utvikling  kvinner har i samme område.  Menn som primært forholder seg til  kvinner som har liten eller ingen forhold til feministiske verdier, må utvikle bedre sjekketeknikker. 

Vi kan sikkert dykke dypere i denne materien og analysere oss fram til gode forklaringer på hvorfor noen norske kvinner er misfornøyd med Norske menn, men det er en øvelse for senere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er vi nok mindre utadvente her nord enn andre steder, og det har nok mye å si for hvordan vi oppfører oss. Samtidig tror jeg man bør ha i bakhodet at det over lang tid har vært veldig stort fokus på "uønsket seksuell oppmerksomhet", som har inkludert alt mulig (nesten) og at dette antagelig skaper en viss usikkerhet hos mange menn. Det sitter nok lenger inne å sjekke opp noen hvis du risikerer avisoppslag, å miste jobben, å bli skjelt ut eller rett og slett bare en skikkelig ubehagelig avvisning. 

Så føres og forfektes nok disse kampanjene og standpunktene av en liten gruppe kvinner, men disse er tross alt temmelig høylytte, har god dekning og støtte i presse, blant politikere og kjendiser slik at bildet mange sitter igjen med er nok at dette er noe som gjelder flere kvinner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Horten Market skrev:

Hvor har jeg gjort det? Her har vi nok et utslag av kvinners måte å diskutere på.

Feminismen undertrykker gutter. Nedrakking av gutter har blitt institusjonalisert i det norske samfunnet. Du er kanskje for ung for å se den dramatiske endringen som har skjedd på kun 25 år. Fra å være på topp i alle fag og dominere universitetene, har guttene falt ut. Og det skyldes ikke at jentene har blitt flinkere. Tvert imot.

Først sier du at du ikke rakker ned på feminisme, og så sier du at feminisme undertrykker menn. Jeg tror heller dette er mangel på logikk. Eller så uttrykker du deg dårlig. 

Feminisme har aldri vært ment som å rakke ned på menn. Det er ment som å løfte opp kvinner. 

Grunnen til at kvinner leder i studiene nå er jo fordi de får lov å studere. Jeg er gammel nok til å ha kjent på dette selv. Kjent på hver eneste fordom vi har møtt på. Jeg ga opp ungdomsdrømmen fordi det ikke var sosialt akseptert at jenter gikk den veien jeg ønsket. Så ja jeg kjemper for at alle jenter etter meg får de sjansene jeg aldri fikk. Jeg står på for de. Mine drømmer ble knust, men jeg kan påse at mine etterkommere får sine drømmer oppfylt. 

Og at vi damer nå kan velge bredere uten fordommer, går ikke på bekostning av menn. Det er jo plass til alle. Men menn har fått konkurranse på markedet og det er bare bra. 

Anonymkode: 35cac...264

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, TS.

Jeg skulle til å gi noen forslag, men etter å ha lest litt i tråden, kjenner jeg (basert på erfaring fra en krangel hjemme forleden uke der standpunktet mitt ikke var fullt så provoserende som det faktum at jeg tilot meg å være uenig ("du skal bare være enig med meg, hvorfor er det så vanskelig å forstå at du skal være på min side")) at jeg må spørre om følgende:

Er tråden til for å diskutere hvorfor menn har dårlig sjøltillit, eller er den til for å slippe ut misnøye? (Premisset at menn har dårlig sjøltillit er allerede lagt.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Først sier du at du ikke rakker ned på feminisme, og så sier du at feminisme undertrykker menn. Jeg tror heller dette er mangel på logikk. Eller så uttrykker du deg dårlig. 

Om du virkelig mener det er å rakke ned på feminisme å peke på at den undertrykker menn, da mangler du en så elementær språkforståelse at det ikke har noen hensikt å diskutere videre. Jeg gir deg en mulighet til å rette opp dog.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

28 minutter siden, Horten Market skrev:

Om du virkelig mener det er å rakke ned på feminisme å peke på at den undertrykker menn, da mangler du en så elementær språkforståelse at det ikke har noen hensikt å diskutere videre. Jeg gir deg en mulighet til å rette opp dog.

Du får jo ikke noe positivt inntrykk av feminisme når du påstår den rakker ned på menn. Og nei den er ikke ment som å rakke ned på menn men å løfte kvinner opp :P det er to helt forskjellige ting. Om menn velger å føle seg underdanig så får det være deres sak. Men det er plass på toppen for begge ;) det er sunt med litt konkurranse. 

Anonymkode: 35cac...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dårlig selvtillit tror jeg er ganske så rettferdig fordelt mellom kjønn, med en knepen seier til menn. Selv tror jeg at dette ikke har med verken feminisme eller annet andre profetier som er blitt forslått over. Selv tror jeg at forklaringen ligger i eksponeringen vi utsetter oss for i dag og skal prøve å følge dette opp kort. Nordmenn er det folkeslaget i verden som er mest på nett! Vi er fra gammelt av et ganske tilbaketrukket folkeslag og kan i visse kretser oppleves som "kalde" i første møte med mennesker fra andre kulturer, men etter en tid så er vell "forsiktige" mer en riktig beskrivelse. Vi snakker ikke Vikingetid eller da "charterbølgen" herjet som verst på 80 tallet!

Vi nordmenn er nå kommet der at "misunnelsen" har tatt oss. fullstendig! ALT handler nå om å vise seg i sosiale medier, det være seg fallskjermhopping, fjellturer i øst og vest, reisebilder, kajakkpadling i strie, nytt hus/bil/båt/hytte strøk, eksklusive jobbturer med "drømmejobben" osv (dere vet alle hva jeg snakker om) For ikke å snakke om kroppspresset som herjer sosiale medier! Her tror jeg mange innerst inne føler litt på mindreverdskomplekser i dagens nåtid som igjen bevist/ubevist fører til dårlig selvtillit. Om kvinner er flinkere til å lage spennende profiler (ikke minst bilder) enn menn kan jo diskuteres, men selv så mener jeg det. Selv en ganske så vanlig jente i gaten kan jo fremstå som datteren til Indiana Jones på nettet. Igjen, hva skal da den helt gjennomsnittlige mannen i gata, med en helt vanlig jobb, utdanning, interesser gjøre for å spille på gresset sammen med de beste?? Jeg mener personlig at grunnen til at Big Brother ble et av de mest sette tv programmene i Norge på 2000 tallet er nettopp fordi at nordmenn er disponert for nysgjerrighet over "naboen" og det som skjer rundt mennesker de kjenner identiteten til. Vi er jo tross alt det mest nyhetshungrige folket i verden samtidig som både vg, db og andre har fått dreining mot "sladderpresse" mer enn nyhetsformidling i aktualitetssaker. Det er ikke fordi de ikke har annet å skrive, men fordi de sitter på info om hvilken saker som gir mest "klikk" som igjen gir inntekter til å betale regningene. Såre enkelt! 

At overnevnte er med på å gi noen mennesker dårlig samvittighet er jeg ikke overhodet ikke i tvil om. At vi også er på vei til å få et tydeligere klasseskille i samfunnet er jeg ikke overrasket over, nettopp fordi noen har mer enn andre og viser dette tydelig på nett. Selv har jeg venner om fremstår som det mest lykkelige gifte paret på nettet, med dyre reiser og det som er. Historien er litt nyansert for oss som går hjemme i huset deres med jevne mellomrom. Vi vet at ekteskapet er på randen av bristepunktet, at forrige Dubaitur enda ikke er betalt, at ungene er fullstendig umulige pga lite oppfølging. Resten kan dere selv tenke dere selv.

Skal ikke dra dette ut i det vide og det breie, men vi har skapt dette samfunnet selv og det blir spennende å se hvor langt vi er villige til å gå med denne "delingen" i samfunnet. Er glad jeg ikke skal vokse opp i dette samfunnet for selv jeg som har reflektert mye rundt dette hadde nok fått føle på "misunnelsen" over andre som har så mye mer som igjen "kunne" gått ut over min egen selvtillit!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange årsaker, men hovedårsaken er testosteron.

Jenter får hormontilskudd i svært ung alder, "sexual steroids" som det heter....det gjør ikke menn.

Norske menn har lite av det, de får lite kjøtt og lite sol i oppveksten, samtidig får de mye østrogen i kostholdet..spesielt via melk og en del humle.

Jeg kan huske jentene i klassen på ungdomsskolen omtrent begynte å hyle når vi hadde besøk av en klasse fra Australia.

Ikke bare var guttene tøffere, kjekkere, med rettere trekk i ansiktet og ikke de typiske norske "bollekinnene" men de så rett og slett bare mer maskuline ut.

De norske guttene hadde ikke en sjangs, 0...nada..niks.

Baksiden av medaljen er vold, menn i andre land er mer voldelige og nøler ikke med å slå om noen kommer i deres vei.

Det finnes mye forskning på hvorfor den skandinaviske mannen er som han er, hvorfor så få av dem får barn og hvorfor de blir så lett utkonkurrert av andre menn.

Blant annet er dette et tema på Harvard, hvor professor i Psykologi Jordan Peterson har forelesninger om den post-modernistiske skandinaviske mannen og hvorfor han vekker så lite interesse hos kvinner.

Jeg har god selvtilitt, jeg liker å gå bort til jenter...og jeg liker å si noe som gjør at de kanskje rødmer litt. Det er spennende, og jeg bryr meg ikke om de avviser meg. Men jeg har så mange kamerater som ikke greier å gå bort til jenter, de er så utrolig opphengt i at ingen skal avvise dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mannemann84 skrev:

Det er mange årsaker, men hovedårsaken er testosteron.

Jenter får hormontilskudd i svært ung alder, "sexual steroids" som det heter....det gjør ikke menn.

Norske menn har lite av det, de får lite kjøtt og lite sol i oppveksten, samtidig får de mye østrogen i kostholdet..spesielt via melk og en del humle.

Jeg kan huske jentene i klassen på ungdomsskolen omtrent begynte å hyle når vi hadde besøk av en klasse fra Australia.

Ikke bare var guttene tøffere, kjekkere, med rettere trekk i ansiktet og ikke de typiske norske "bollekinnene" men de så rett og slett bare mer maskuline ut.

De norske guttene hadde ikke en sjangs, 0...nada..niks.

Baksiden av medaljen er vold, menn i andre land er mer voldelige og nøler ikke med å slå om noen kommer i deres vei.

Det finnes mye forskning på hvorfor den skandinaviske mannen er som han er, hvorfor så få av dem får barn og hvorfor de blir så lett utkonkurrert av andre menn.

Uten at jeg har noen god kilde, så slår det meg at han er oppdratt av kvinnen og at kvinnen er den sterke i forholdet mellom far og mor....og kvinner vil ikke ha menn som er oppdratt av andre kvinner. De er kanskje i kontakt med sine følelser og siviliserte, men de er fullstendig uinteressante for jenter flest.

Blant annet er dette et tema på Harvard, hvor professor i Psykologi Jordan Peterson har forelesninger om den post-modernistiske skandinaviske mannen og hvorfor han vekker så lite interesse hos kvinner.

Jeg har god selvtilitt, jeg liker å gå bort til jenter...og jeg liker å si noe som gjør at de kanskje rødmer litt. Det er spennende, og jeg bryr meg ikke om de avviser meg. Men jeg har så mange kamerater som ikke greier å gå bort til jenter, de er så utrolig opphengt i at ingen skal avvise dem.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Prebs skrev:

Dårlig selvtillit tror jeg er ganske så rettferdig fordelt mellom kjønn, med en knepen seier til menn. Selv tror jeg at dette ikke har med verken feminisme eller annet andre profetier som er blitt forslått over. Selv tror jeg at forklaringen ligger i eksponeringen vi utsetter oss for i dag og skal prøve å følge dette opp kort. Nordmenn er det folkeslaget i verden som er mest på nett! Vi er fra gammelt av et ganske tilbaketrukket folkeslag og kan i visse kretser oppleves som "kalde" i første møte med mennesker fra andre kulturer, men etter en tid så er vell "forsiktige" mer en riktig beskrivelse. Vi snakker ikke Vikingetid eller da "charterbølgen" herjet som verst på 80 tallet!

Vi nordmenn er nå kommet der at "misunnelsen" har tatt oss. fullstendig! ALT handler nå om å vise seg i sosiale medier, det være seg fallskjermhopping, fjellturer i øst og vest, reisebilder, kajakkpadling i strie, nytt hus/bil/båt/hytte strøk, eksklusive jobbturer med "drømmejobben" osv (dere vet alle hva jeg snakker om) For ikke å snakke om kroppspresset som herjer sosiale medier! Her tror jeg mange innerst inne føler litt på mindreverdskomplekser i dagens nåtid som igjen bevist/ubevist fører til dårlig selvtillit. Om kvinner er flinkere til å lage spennende profiler (ikke minst bilder) enn menn kan jo diskuteres, men selv så mener jeg det. Selv en ganske så vanlig jente i gaten kan jo fremstå som datteren til Indiana Jones på nettet. Igjen, hva skal da den helt gjennomsnittlige mannen i gata, med en helt vanlig jobb, utdanning, interesser gjøre for å spille på gresset sammen med de beste?? Jeg mener personlig at grunnen til at Big Brother ble et av de mest sette tv programmene i Norge på 2000 tallet er nettopp fordi at nordmenn er disponert for nysgjerrighet over "naboen" og det som skjer rundt mennesker de kjenner identiteten til. Vi er jo tross alt det mest nyhetshungrige folket i verden samtidig som både vg, db og andre har fått dreining mot "sladderpresse" mer enn nyhetsformidling i aktualitetssaker. Det er ikke fordi de ikke har annet å skrive, men fordi de sitter på info om hvilken saker som gir mest "klikk" som igjen gir inntekter til å betale regningene. Såre enkelt! 

At overnevnte er med på å gi noen mennesker dårlig samvittighet er jeg ikke overhodet ikke i tvil om. At vi også er på vei til å få et tydeligere klasseskille i samfunnet er jeg ikke overrasket over, nettopp fordi noen har mer enn andre og viser dette tydelig på nett. Selv har jeg venner om fremstår som det mest lykkelige gifte paret på nettet, med dyre reiser og det som er. Historien er litt nyansert for oss som går hjemme i huset deres med jevne mellomrom. Vi vet at ekteskapet er på randen av bristepunktet, at forrige Dubaitur enda ikke er betalt, at ungene er fullstendig umulige pga lite oppfølging. Resten kan dere selv tenke dere selv.

Skal ikke dra dette ut i det vide og det breie, men vi har skapt dette samfunnet selv og det blir spennende å se hvor langt vi er villige til å gå med denne "delingen" i samfunnet. Er glad jeg ikke skal vokse opp i dette samfunnet for selv jeg som har reflektert mye rundt dette hadde nok fått føle på "misunnelsen" over andre som har så mye mer som igjen "kunne" gått ut over min egen selvtillit!

 

Veldig enig i mye av det du skriver. 

Men norske jenter er veldig moderate på sosiale medier kontra andre damer fra mer sydlige land. De får allikevel kjærester lett som bare det. Men så lever de gjerne i en verden med mer sjekking. Der virker eksponering til å fungere på en positiv måte  

Men at kravene på alt og alle er skyhøye fortiden er det ingen tvil om. Den gjelder for alle. Også de såkalte vellykkede må jobbe hardt for å vise seg vellykket. 

Så det hele bunner jo ut i evnen og lysten til å jobbe for tingene. Her tror jeg nordmenn er late og unnvikende. Vi har et ønske om å være best i verden, men individuelt er vi tapere hele gjengen. 

 

Anonymkode: 35cac...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Veldig enig i mye av det du skriver. 

Men norske jenter er veldig moderate på sosiale medier kontra andre damer fra mer sydlige land. De får allikevel kjærester lett som bare det. Men så lever de gjerne i en verden med mer sjekking. Der virker eksponering til å fungere på en positiv måte  

Men at kravene på alt og alle er skyhøye fortiden er det ingen tvil om. Den gjelder for alle. Også de såkalte vellykkede må jobbe hardt for å vise seg vellykket. 

Så det hele bunner jo ut i evnen og lysten til å jobbe for tingene. Her tror jeg nordmenn er late og unnvikende. Vi har et ønske om å være best i verden, men individuelt er vi tapere hele gjengen. 

 

Anonymkode: 35cac...264

Nå er det svært mye av det som vises frem på Facebook av vellykkethet som ikke er reelt, eksempelvis folk som tar luksusreiser og kjøper andre dyre ting på kredittkort. Men det er dessverre mange kvinner som ikke skjønner at dette er en boble. 

Anonymkode: 2dc8b...4d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er det svært mye av det som vises frem på Facebook av vellykkethet som ikke er reelt, eksempelvis folk som tar luksusreiser og kjøper andre dyre ting på kredittkort. Men det er dessverre mange kvinner som ikke skjønner at dette er en boble. 

Anonymkode: 2dc8b...4d7

Sammenhengen med å sitere mitt innlegg her var hva? 

Jeg har ikke nektet for at some gir et falskt inntrykk. Jeg nevner dog at norske jenter er ganske så moderate i forhold til veldig mange andre damer fra andre land. Står ingen ting om hvor ekte glansbildene er :P 

Anonymkode: 35cac...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske jenter har selvtilitt av stål.

De slår opp med lokale Lars, pakker sekken og studerer i Perth eller Signapore eller hvor det er og drar alene uten hjelp fra noen.

De planlegger til og med året før når de skal slå opp og dra, uten problemer.

Hvor mange gutter gjør det?

Når en norsk jente er 25 har hun bodd i utlandet, hatt kjærester fra flere kulturer og opplevd uendelig mye.

Når en norsk gutt er 25 har han enten sittet inne foran en dataskjerm, kjørt rundt i en gammel bil eller vært litt for mye på fylla.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Mannemann84 skrev:

Norske jenter har selvtilitt av stål.

De slår opp med lokale Lars, pakker sekken og studerer i Perth eller Signapore eller hvor det er og drar alene uten hjelp fra noen.

De planlegger til og med året før når de skal slå opp og dra, uten problemer.

Hvor mange gutter gjør det?

Når en norsk jente er 25 har hun bodd i utlandet, hatt kjærester fra flere kulturer og opplevd uendelig mye.

Når en norsk gutt er 25 har han enten sittet inne foran en dataskjerm, kjørt rundt i en gammel bil eller vært litt for mye på fylla.

Nå sammenligner du to forskjellige typer mennesker med forskjellig bakgrunn. Oftest studerer unge lengre, også i utlandet, om foreldrene har høyere utadanning. Det har ingen ting med kjønn å gjøre. 

Eneste forskjellen er at det nå er like legitimt at jenter også studerer på lik linje med gutter. Gutter har like stor tilgang på studier i utlandet som jenter, så der er jo da ikke jenters feil at gutta blir hjemme. 

Anonymkode: 35cac...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå sammenligner du to forskjellige typer mennesker med forskjellig bakgrunn. Oftest studerer unge lengre, også i utlandet, om foreldrene har høyere utadanning. Det har ingen ting med kjønn å gjøre. 

Eneste forskjellen er at det nå er like legitimt at jenter også studerer på lik linje med gutter. Gutter har like stor tilgang på studier i utlandet som jenter, så der er jo da ikke jenters feil at gutta blir hjemme. 

Anonymkode: 35cac...264

Nei, du kan se ANSAs tall for kjønn på studenter og studenter som studerer i utlandet.

igjen, norske menn når ikke jenter til knærne når det gjelder opplevelser, livserfaringer og lignende.

Det er over 400.000 registrerte mannlige norske brukere av online spillet World of warcraft.........det sier litt.

Endret av Mannemann84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjent sak at norske menn sliter med selvtilliten fordi norske kvinner har stemmerett. :ironi:

Endret av Hermine Grang
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Mannemann84 skrev:

Nei, du kan se ANSAs tall for kjønn på studenter og studenter som studerer i utlandet.

igjen, norske menn når ikke jenter til knærne når det gjelder opplevelser, livserfaringer og lignende.

Det er over 400.000 registrerte mannlige norske brukere av online spillet World of warcraft.........det sier litt.

Ja men den får de faen meg ta på egen kappe :P ikke vår feil at de ikke gidder. De har like mange valgmuligheter som jenter. 

 

Anonymkode: 35cac...264

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...