Gå til innhold

Næringsrike måltider som du synes smaker godt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tenkte det kunne vært greit med en inspirasjonstråd hvor vi kan poste måltider som er sunne og næringsrike og samtidig smaker godt. Kan være både frokost, lunsj, middag og kvelds 😊 Hva folk synes er sunt kan jo variere, så hvis man ønsker å presisere hvilke tanker man har rundt det kan det jo gjøres. 

 

Anonymkode: 6b29b...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan komme med noen tips selv: 

 

Frokost/lunsj/kvelds: 

- Kesam toppet med hakkede cashewnøtter og bringebærpuré

- Hjemmelagde havreknekkebrød med pesto og avocado

- Eggerøre med purre og paprika

 

Middag:

- Stekt laks med bakte tomater og babyleaf- og parmesansalat

- Hjemmelagde kjøttboller med søtpotetmos og dampede erter

- Kyllingwok med pak choy, sitrongress og chili, servert med fullkornsris 

Anonymkode: 6b29b...6f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sunt kosthold er for meg tilstrekkelig av alle næringsstoffer man trenger hver dag, men over tid, ikke for mye av noe. Dette får de aller fleste lettest gjennom varierte og balanserte måltider. Et sunt forhold til mat er vel så viktig. Det innebærer at man både er litt opptatt av å ha et sunt kosthold, men også at man spiser det man liker, og liker det man spiser, og ikke stresser med mat.

Etter at jeg fikk et mer nyansert og avslappet forhold til mat, og begynte å spise mer variert og balansert, synes jeg alt jeg spiser, smaker himmelsk! Og jeg spiser temmelig ordinær mat, så du kan tenke deg hvor elendig jeg spiste før og hvor stresset jeg var.

Frokost er gjerne to knekkebrød med pålegg (leverpostei, gulost, brunost, smøreost, prim, røkt laks, peppermakrell, tunfisksalat, skinkesalat, jædersylte el.l), et lite glass helmelk, frukt, og en knaskegrønnsak (agurk, gulrot, brokkoli, rødbeter, salat, kålrot, knutekål, sukkererter). Eller grøt (havre, polenta, semule eller hirse) med smørøye istedenfor knekkebrød. Eller en skive pumpernickel med pålegg (et litt annet utvalg enn til knekkebrød, feks ikke leverpostei, men kanskje salami eller spekeskinke, og evt smør, majones, sylteagurk).

Lunsj er enten som frokost (men noe annet enn det jeg hadde til frokost), eller kokt egg istedenfor det ene knekkebrødet, eller nudler, smoothie, omelett, middagsrester, yoghurt med nøtter og honning, eller fruktyoghurt, salat, kefir med kavring, (spinat)pai, eller ostekake+knekkebrød. Har også hatt ost+kjeks og frukt+peanøttsmør til dette måltidet. 

Middag er etter roterende ukesplan, hvor jeg hver uke legger opp til en middag med hvitt kjøtt (kylling eller svin), en med rødt kjøtt (okse eller lam), en suppe eller gryterett (som jeg har for to dager), en med fisk, en med pizza, pannekaker eller cheese on toast, og en med hva som helst som ikke passer inn i en kategori, eller en ny rett, eller ferdigmat, eller hva som helst som jeg måtte ha lyst på. Middagene følger enten malen "protein+stivelse+grønnsaker" eller "suppe+dessert", eller "stivelse+tilbehør+(melk)+grønnsak". Jeg liker det meste, så jeg tilstreber å spise så mye forskjellig som mulig, og jeg foretrekker enkle komponenter som jeg krydrer selv (vanligvis bare salt og pepper, kanskje litt persille, hvitløk, chili); dette er hva jeg bruker mest: Nakkekoteletter, svinekoteletter, kyllinglår, kyllingvinger, kjøttdeig (svin, okse, lam, kylling), entrecote (og annen biff), roastbeef, kokt skinke, makrell, ørret, laks, torsk, steinbit, sjømat (blåskjell, andre skjell (ikke kamskjell), blekksprut, scampi). Ris, potet, søtpotet, byggryn, pasta, brød, couscous, bulgur, maiskolbe. Frosne grønnsaker (erter, grønne bønner, rosenkål), salat, pastinakk, artisjokk, hermetisk tomat, løk, paprika, sopp, persillerot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bakte proteinrike rundstykker igjen for første gang på lenge. De blir lunsj i dag med egg på. Legger ut oppskrift (jeg 5 doblet den og smurte den ut på et stekebrett med baktepapir og delte den opp i 12 firkanter). 

100 gr cottage cheese

20 gr havregryn 

1/2 t-skje bakepulver (tok en toppet når jeg laget 5 dobbel)

En klype salt. 

Legges som små rundinger på et stekebrett og stekes 20-25 min på 200 c varmluft. 

Litt inspirert av kriweb. 

Kan varieres med krydder og slikt. Kommer til å spise disse med forskjellig pålegg til to måltider utover (de tre andre blir smoothie med proteinpulver) da vi er midt i flytting og ikke har allverdens med tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Inwe skrev:

Bakte proteinrike rundstykker igjen for første gang på lenge. De blir lunsj i dag med egg på. Legger ut oppskrift (jeg 5 doblet den og smurte den ut på et stekebrett med baktepapir og delte den opp i 12 firkanter). 

Kan jeg spørre hvor mange rundstykker det blir hvis man følger oppskriften din, og ikke dobler? Jeg er bare en person og har bare et hybelkjøleskap med en bitteliten fryser inni. Så har ikke plass til å fryse dem :)

Syntes smoothie er veldig godt og kan varieres i det uendelige. En smoothie som er god er: 

Jordbær og bringebær, ett rått egg (smaker ingenting), melk/havremelk, havregryn og gresk yoghurt. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Saftisen skrev:

Kan jeg spørre hvor mange rundstykker det blir hvis man følger oppskriften din, og ikke dobler? Jeg er bare en person og har bare et hybelkjøleskap med en bitteliten fryser inni. Så har ikke plass til å fryse dem :)

Syntes smoothie er veldig godt og kan varieres i det uendelige. En smoothie som er god er: 

Jordbær og bringebær, ett rått egg (smaker ingenting), melk/havremelk, havregryn og gresk yoghurt. 

 

 

Nja, blir vel ca. 2-3. Spørs selvsagt på størrelse. De kan oppbevares i kjøleskap og holder lenge. Ville kanskje laget på en boks cottage cheese. Da får du 6 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 19.9.2017 at 9:38 AM, Pringle said:

 Middag er etter roterende ukesplan, hvor jeg hver uke legger opp til en middag med hvitt kjøtt (kylling eller svin), en med rødt kjøtt (okse eller lam), 

Svin er rødt kjøtt, dessverre...!

Anonymkode: 8900f...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svin er rødt kjøtt, dessverre...!

Anonymkode: 8900f...aed

Det varierer med hvem du spør. Jeg synes ikke det er trist. For meg er det uansett bare en tilfeldig inndeling, som tilfeldigvis fungerer for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager gryter med enten kylling eller storfe, med tilhørende fond, vannbaserte med grønnsakbuljong i, med kjøtt i store terninger, som småputrer i en times tid i sammen med løk og hvitløk, før grønnsakene; poteter, brokkoli, gulerøtter, blomkål, stangselleri, purre og hva nå enn man liker skrelles og kuttes opp i biter, og lar da grønnsakene være oppi de siste 20-30 min. Fond tilsettes de siste 10-15 min, og maizena kokes inn de siste 5 min. Smaker fantastisk synes jeg :) 

Anonymkode: 8900f...aed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne kikertegryta er utrolig god, smakfull og mettende (nok til 6):

2 bokser kikerter

2 bokser grovhakkede hermetiske tomater

1/4 løk, finhakket

1 fedd hvitløk, finhakket/revet

1 ss god olivenolje

1 ss av hver av chilipowder og malt spisskummen

1 ts av hver av gurkemeie, garam masalal røkt paprika og havsalt

Smak til med kanel og kajennepepper

Varm oljen til middels varme og fres løken blank og myk. Tilsett hvitløk og krydder og fres sammen med løken en liten stund før du tilsetter tomatene og kikertene. La putre i ca 20 minutter mens du lager en salat av en agurk som kuttes i passende biter og smaksettes med 1 ss god olivenolje, noen skvis sitronsaft og frisk (eller frossen) mynte, persille og koriander, samt litt salt og pepper.

Serveres med couscous, fullkornsris eller quinoa, gresk yoghurt og evt. ristet pitabrød kuttet i trekanter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en omelett kan man kaste oppi omtrent hva som helst, samme med wok. Der kjører jeg aldri samme oppskrift, det meste bare funker :laugh: omelett blir bra uansett, så lenge det er litt ost på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: Byggrynsgrøt med bringebær, blåbær eller jordbær

Lunsj: Hjemmelaget grovbrød med leverpostei eller makrell i tomat. Eller hjemmelaget jordbærsyltetøy.

Mellommåltid: Smoothie. Helst av ananas, papaya og/eller mango.

Middag: Chili con carne eller chili sin carne - supergodt og sunt. Jeg elsker bønner, så passer alltid på å ha bønner tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...