Gå til innhold

Mannen er arbeidsnarkoman, hva gjør jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt beste råd er å vise at du setter pris på han og den jobben han gjør! Møt han glad i døren når han kommer hjem fra jobb, huset er ferdig vasket/rydder og maten står klar. Ikke mas om ting i det han kommer inn døren, om det er noe viktig du må snakke om så kan du vente til han har fått slappet av litt. Vis han hvor takknemmelig du er for å ha han og hvor mye du setter pris på hva han gjør for deg og familien.

Selv om du skulle ønske han jobber mindre, så hjelper det ikke mase på det. Han må ville komme hjem til deg fordi det er et varmt og koselig sted, ikke et sted han gruer seg til å komme hjemme til grunnet stress og mas, da er det bedre å bli på jobben der han blir respektert og har kontrollen. Jeg sier ikke at du maser på han eller oppfører deg dårlig, men man kan alltid bli enda bedre. :) 

Så klart kan du også ta det opp med han, men ikke si at du jobber så mye, jeg vil du skal jobbe mindre. Si heller ar du savner han  og skulle ønske dere kunne gjøre noe koselig sammen. Ikke mas mer om det, kyss han og si du elsker han. Stol på at han klarer å finne en løsning selv, ikke lag løsningen for han. Forandringer tar tid, men jeg tror den beste løsningen ikke er å presse han til p forandre seg, men forandre deg selv slik at han ønsker å forandre seg. 

Han konmer nok alltid til å være en mann med mye driv som ønsker å jobbe masse, det skal du respektere han for. Men hvor bedre det er å komme hjem til deg, hvor mer ønsker han å komme hjem og være der for deg. 

Anonymkode: 87371...21a

Lever vi på 50 tallet??

Anonymkode: e10f1...5c1

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Lever vi på 50 tallet??

Anonymkode: e10f1...5c1

Tror AB prøver få frem at om man ønsker en endring på noe må det skje med det gode heller enn det negative, og det er aldri dumt å vise noen omsorg. Spesielt om det er noe som er vanskelig å ta opp fordi det kan misforstås. 

Når det er sagt er det ikke "50 tall" å gi noen rom for å komme hjem og kjenne på en god stemning istedenfor å bli møtt med konfliktene.

Og det å jobbe mye for familien er kanskje den måten han bidrar på akkurat nå, kanskje han ikke ser at det er en utfordring, det kan ligge mye bak - og da er ikke AB nødvendigvis "gammeldags" som påpeker at man skal vise respekt osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var sammen med en slik før, til slutt prøvde han å kjøpe seg fri. Hvis han ble borte to dager uplanlagt på jobb så ville han gi meg 10 000kr😂

Anonymkode: 00abe...d2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt beste råd er å vise at du setter pris på han og den jobben han gjør! Møt han glad i døren når han kommer hjem fra jobb, huset er ferdig vasket/rydder

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han må ville komme hjem til deg fordi det er et varmt og koselig sted, ikke et sted han gruer seg til å komme hjemme til grunnet stress og mas, da er det bedre å bli på jobben der han blir respektert og har kontrollen. Jeg sier ikke at du maser på han eller oppfører deg dårlig, men man kan alltid bli enda bedre. :) 

For meg er dette gammeldags og 50-talls. Hos arbeidsnarkomane handler det ofte om egne behov i sentrum med unnskyldninger om at det er for familien. Ofte klarer de ikke å håndtere emosjoner eller møtes andre behov og dekker dette til med arbeidsnarkomani. Sorry altså, men hvis man vil være en dørmatte så lykke til med det.

20 minutter siden, Carrot skrev:

Tror AB prøver få frem at om man ønsker en endring på noe må det skje med det gode heller enn det negative, og det er aldri dumt å vise noen omsorg. Spesielt om det er noe som er vanskelig å ta opp fordi det kan misforstås. 

Når det er sagt er det ikke "50 tall" å gi noen rom for å komme hjem og kjenne på en god stemning istedenfor å bli møtt med konfliktene.

Og det å jobbe mye for familien er kanskje den måten han bidrar på akkurat nå, kanskje han ikke ser at det er en utfordring, det kan ligge mye bak - og da er ikke AB nødvendigvis "gammeldags" som påpeker at man skal vise respekt osv. 

Jeg skjønner veldig godt hva  du mener, men det handler om å gi og ta i et forhold. Når man er arbeidsnarkoman er det som et hekt på noe (altså jobb). Ville du ha anbefalt noen som er gift med en alkoholiker, narkoman,  sexavhengig det samme? Jeg tror ikke det.

Anonymkode: e10f1...5c1

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Carrot skrev:

Min mann er slik, jobber ofte 12 til 14 timer ofte 18 også og han ser ikke at dette er et problem. Han trives med det, det stresser han ikke og han viser ikke noen tegn til at det er usunt for han etter ni år hvor dette har vært "normalen" - han har et yrke som krever helseattester og erklæringer og er i fysisk og psykisk god form. Så rent helsemessig ville jeg ikke vært bekymret om han ikke viser tegn til at dette påvirker han negativt - men, når det gjelder familiesituasjonen har jeg ett råd dersom du syns dette gjør det vanskelig: si fra! 

Er han trafikklærer? oO

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner veldig godt hva  du mener, men det handler om å gi og ta i et forhold. Når man er arbeidsnarkoman er det som et hekt på noe (altså jobb). Ville du ha anbefalt noen som er gift med en alkoholiker, narkoman,  sexavhengig det samme? Jeg tror ikke det.

Anonymkode: e10f1...5c1

Har du erfaring med noen som jobber mye? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mitt beste råd er å vise at du setter pris på han og den jobben han gjør! Møt han glad i døren når han kommer hjem fra jobb, huset er ferdig vasket/rydder og maten står klar. Ikke mas om ting i det han kommer inn døren, om det er noe viktig du må snakke om så kan du vente til han har fått slappet av litt. Vis han hvor takknemmelig du er for å ha han og hvor mye du setter pris på hva han gjør for deg og familien.

Selv om du skulle ønske han jobber mindre, så hjelper det ikke mase på det. Han må ville komme hjem til deg fordi det er et varmt og koselig sted, ikke et sted han gruer seg til å komme hjemme til grunnet stress og mas, da er det bedre å bli på jobben der han blir respektert og har kontrollen. Jeg sier ikke at du maser på han eller oppfører deg dårlig, men man kan alltid bli enda bedre. :) 

Så klart kan du også ta det opp med han, men ikke si at du jobber så mye, jeg vil du skal jobbe mindre. Si heller ar du savner han  og skulle ønske dere kunne gjøre noe koselig sammen. Ikke mas mer om det, kyss han og si du elsker han. Stol på at han klarer å finne en løsning selv, ikke lag løsningen for han. Forandringer tar tid, men jeg tror den beste løsningen ikke er å presse han til p forandre seg, men forandre deg selv slik at han ønsker å forandre seg. 

Han konmer nok alltid til å være en mann med mye driv som ønsker å jobbe masse, det skal du respektere han for. Men hvor bedre det er å komme hjem til deg, hvor mer ønsker han å komme hjem og være der for deg. 

Anonymkode: 87371...21a

Og kvinnen i dette forholdet ? Skal hennes behov bli tatt hensyn til eller er det bare mannen som skal bli ivaretatt?

Anonymkode: 70761...79b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19. september 2017 den 17.52, Carrot skrev:

Tror AB prøver få frem at om man ønsker en endring på noe må det skje med det gode heller enn det negative, og det er aldri dumt å vise noen omsorg. Spesielt om det er noe som er vanskelig å ta opp fordi det kan misforstås. 

Når det er sagt er det ikke "50 tall" å gi noen rom for å komme hjem og kjenne på en god stemning istedenfor å bli møtt med konfliktene.

Og det å jobbe mye for familien er kanskje den måten han bidrar på akkurat nå, kanskje han ikke ser at det er en utfordring, det kan ligge mye bak - og da er ikke AB nødvendigvis "gammeldags" som påpeker at man skal vise respekt osv. 

Takk for at du forstår hva jeg prøver å si, det er aldri feil å møte noen med godhet og forståelse.  Man kan ikke endre andre enn seg selv, som man oppmuntre til forandring i forholdet er det et godt sted å starte. Mannen vil hvert fall ikke jobbe mindre om man klager og kjefter for at han jobber mye.

På 19. september 2017 den 18.27, AnonymBruker skrev:

Og kvinnen i dette forholdet ? Skal hennes behov bli tatt hensyn til eller er det bare mannen som skal bli ivaretatt?

Anonymkode: 70761...79b

Nei. Poenget er jo at når en mann begynner å jobbe mer og mer og bruker mindre og mindre tid på familien er det gjerne fordi han rett og slett ikke ønsker å komme hjem. Om kvinnen maser og maser om sine behov skaper hun mer avstand mellom dem og hun ser ikke mannens behov. Som jeg skrev over, man kan ikke endre andre enn seg selv. Om hun lager en hverdag han faktisk har lyst til å komme hjem til kommer han til å komme hjem til henne også, og han kommer til å ville ivareta hennes behov og glede henne, fordi han selv vil og ikke fordi hun maser på han. Ting er så klart ikke så svart/hvitt i det virkelige liv, men overraskende mye kan fikses med litt forståelse og takknemlighet.

Man liker å bli sett for den jobben man gjør. Og ja, ts vil også bli sett, noe hun føler hun ikke blir, men er forhold virkelig en så barnslig krig? Skal TS nekte å møte mannens behov før han møter hennes? Hvorfor kan ikke hun møte mannens behov først, for så å bli ivaretatt selv? :) 

Anonymkode: 87371...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2017 den 10.12, AnonymBruker skrev:

Jeg er arbeidsnarkoman, forstår ikke hvorfor det må feile meg noe eller at jeg skjuler noe av den grunn? 

Nå har vi ganske strenge regler rundt hvor mange timer vi skal hvile der jeg jobber, men jeg jobber doble skift så ofte jeg kan og trives veldig godt med det. Jobber i to fylker slik at overtidsreglene ikke gjelder for meg. Det er ikke lønnen som er drivkraften heller, jeg har bare en stor arbeidskapasitet som jeg like gjerne kan utnytte.

Anonymkode: 0bcb8...add

Jeg må bare spørre om du driver eget firma? Da kan jeg på en måte skjønne at du jobber mye.

Det å jobbe ekstra eksisterer ikke hos meg. Jeg jobber for å få lønn, ikke noe annet. Det sosiale kan jeg få privat. Jeg har veldig fine kolleger, så jeg liker å snakke med de dagen lang på jobb.

Å jobbe mer enn jeg gidder for at andre skal tjene mye penger gidder jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2017 den 9.06, AnonymBruker skrev:

Mitt beste råd er å vise at du setter pris på han og den jobben han gjør! Møt han glad i døren når han kommer hjem fra jobb, huset er ferdig vasket/rydder og maten står klar. Ikke mas om ting i det han kommer inn døren, om det er noe viktig du må snakke om så kan du vente til han har fått slappet av litt. Vis han hvor takknemmelig du er for å ha han og hvor mye du setter pris på hva han gjør for deg og familien.

Selv om du skulle ønske han jobber mindre, så hjelper det ikke mase på det. Han må ville komme hjem til deg fordi det er et varmt og koselig sted, ikke et sted han gruer seg til å komme hjemme til grunnet stress og mas, da er det bedre å bli på jobben der han blir respektert og har kontrollen. Jeg sier ikke at du maser på han eller oppfører deg dårlig, men man kan alltid bli enda bedre. :) 

Så klart kan du også ta det opp med han, men ikke si at du jobber så mye, jeg vil du skal jobbe mindre. Si heller ar du savner han  og skulle ønske dere kunne gjøre noe koselig sammen. Ikke mas mer om det, kyss han og si du elsker han. Stol på at han klarer å finne en løsning selv, ikke lag løsningen for han. Forandringer tar tid, men jeg tror den beste løsningen ikke er å presse han til p forandre seg, men forandre deg selv slik at han ønsker å forandre seg. 

Han konmer nok alltid til å være en mann med mye driv som ønsker å jobbe masse, det skal du respektere han for. Men hvor bedre det er å komme hjem til deg, hvor mer ønsker han å komme hjem og være der for deg. 

Anonymkode: 87371...21a

Hvor er kvinnen i dette? :hoho:Skjønner godt det er kvinner som går i så og si alle ekteskap når dette er rådene som gis!

Anonymkode: 3a58c...db3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Takk for at du forstår hva jeg prøver å si, det er aldri feil å møte noen med godhet og forståelse.  Man kan ikke endre andre enn seg selv, som man oppmuntre til forandring i forholdet er det et godt sted å starte. Mannen vil hvert fall ikke jobbe mindre om man klager og kjefter for at han jobber mye.

Nei. Poenget er jo at når en mann begynner å jobbe mer og mer og bruker mindre og mindre tid på familien er det gjerne fordi han rett og slett ikke ønsker å komme hjem. Om kvinnen maser og maser om sine behov skaper hun mer avstand mellom dem og hun ser ikke mannens behov. Som jeg skrev over, man kan ikke endre andre enn seg selv. Om hun lager en hverdag han faktisk har lyst til å komme hjem til kommer han til å komme hjem til henne også, og han kommer til å ville ivareta hennes behov og glede henne, fordi han selv vil og ikke fordi hun maser på han. Ting er så klart ikke så svart/hvitt i det virkelige liv, men overraskende mye kan fikses med litt forståelse og takknemlighet.

Man liker å bli sett for den jobben man gjør. Og ja, ts vil også bli sett, noe hun føler hun ikke blir, men er forhold virkelig en så barnslig krig? Skal TS nekte å møte mannens behov før han møter hennes? Hvorfor kan ikke hun møte mannens behov først, for så å bli ivaretatt selv? :) 

Anonymkode: 87371...21a

Hva er poenget med å være gift og til og med kanskje ha barn, hvis mannen aldri er hjemme? Skal en partner måtte finne seg i alt? Det er ikke sagt at konen/samboeren har noen glede av de ekstra pengene mannen tjener. Nei, jeg vil si det er bedre med brudd i slike tilfeller, der den ene parten tenker bare på seg selv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor er kvinnen i dette? :hoho:Skjønner godt det er kvinner som går i så og si alle ekteskap når dette er rådene som gis!

Anonymkode: 3a58c...db3

Bare for å ha det sagt så er jeg en kvinne ;) 

7 timer siden, Arabella skrev:

Hva er poenget med å være gift og til og med kanskje ha barn, hvis mannen aldri er hjemme? Skal en partner måtte finne seg i alt? Det er ikke sagt at konen/samboeren har noen glede av de ekstra pengene mannen tjener. Nei, jeg vil si det er bedre med brudd i slike tilfeller, der den ene parten tenker bare på seg selv.

Om mannen aldri var hjemme fra starten har du i grunn gjort et idiotisk valg... Om mannen først var hengiven og brukte tid på deg og familien, for så å jobbe mer og mer, så tyder det på at noe er galt i forholdet. Poenget er at mannen ikke ønsker å komme hjem, kanskje underbevisst til og med, nettopp fordi forholdet har problemer. Veldig ofte kommer disse problemene av at det rett og slett ikke er noe koselig å være hjemme. Menn og kvinner fungerer forskjellig, slik er det bare. Han jobber ikke mye og ikke bryr seg om familien fordi han ikke bryr seg, han gjør det fordi hun ikke bryr seg (på riktig måte).

Alt er ikke en kamp, jeg skjønner ikke hvorfor så mange skal steile når mine råd er så uskyldige som at du skal behandle mannen din godt og med respekt. Du får tilbake det du sår. :) 

Anonymkode: 87371...21a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.9.2017 den 21.39, AnonymBruker skrev:

Det har gått opp for meg at han er gift med jobben og jeg aner ikke hvordan jeg skal forholde meg til det.

Er det skadelig for han? vil han bli utbrent? Er det mulig å få "slike" til å jobbe mindre? Jobber de mye fordi de liker det, eller er det en avhengighet eller distraksjon fra noe man ikke ønsker? I det hele tatt, hva gjør jeg? 

Anonymkode: e5f90...d6f

Noen liker det, men krav fra arbeidsgiver kan være beinharde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du går rett på den medisinske diagnosen og ikke den bruken folk flest har, som når noen sier "jeg får angst" så sier du?? Eller om noen sier "jeg er så deprimert i dag" - så er de ikke klinisk diagnostisert med depresjon osv - du skjønner at det er en forskjell regner jeg med.

For jeg er "arbeidsnarkoman" i form at at jeg jobber langt mer enn "Normalen" men jeg har ingen psykisk diagnose å skilte med.. Det er en stor forskjell..

10 timer siden, Arabella skrev:

Hva er poenget med å være gift og til og med kanskje ha barn, hvis mannen aldri er hjemme? Skal en partner måtte finne seg i alt? Det er ikke sagt at konen/samboeren har noen glede av de ekstra pengene mannen tjener. Nei, jeg vil si det er bedre med brudd i slike tilfeller, der den ene parten tenker bare på seg selv.

Jeg kan bare svare for meg selv, og min mann - poenget med å være gift er at vi elsker hverandre og ønsker en felles fremtid på samme måte som alle andre par, men i tillegg jobber vi mye. Og vi har selvsagt glede både i form av en følelse av det vi oppnår i jobb og i form av de tingene ekstra penger fører med seg for familien osv.. OG jeg er sterkt uenig i at vår familie har det bedre av at vi går hver til vårt fordi vi like jobbe mye når alt annet fungerer godt.

Det er litt skummelt at man råder andre til så drastiske ting basert på sin egen mangelfulle forståelse for noe som er komplekst.

TS bør selvsagt gå i en åpen dialog med sin mann dersom hans prioriteringer ikke fungerer for hele familien og diskutere løsninger begge parter er fornøyd med og kan trives i. Å rive opp hele familien AS og dra barna gjennom skilsmisse og flytting, barnefordeling osv er en absolutt siste utvei spør du meg - selv etter det at man prøver finne en måte å leve med utfordringene jobbingen gir en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har noen spørsmål jeg må spørre om:

1. Er status viktig for dere? Det å ha ny bil til hvært år, x antall turer i løpet av et år, nye klær til hvær uke osv. Dersom dette er svært viktig for dere så må dere tenke og ikke snakke igjennom om dette. Kort sagt reduser på forbruket deres.En er ikke avhengig av å ha alt det nyeste og råeste innen ting.

2. Dersom er mye på jobben så kan det være at liker det han holder på med å gjøre. Jeg er selvstendig næringsdrivende og liker godt det jeg holder på med.

3. Det aller viktigste er at dere setter dere ned på to mannshånd og snakker om at du mener han jobber for mye og at du ønsker at han jobber mindre. Og om det går ann å finne en løsning på dette.

Snakk om dette tema på seriøs måte uten å starte en krangel om dette så løser dette seg.

lykke til!👍🏻

Anonymkode: 420d6...4d5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har noen spørsmål jeg må spørre om:

1. Er status viktig for dere? Det å ha ny bil til hvært år, x antall turer i løpet av et år, nye klær til hvær uke osv. Dersom dette er svært viktig for dere så må dere tenke og ikke snakke igjennom om dette. Kort sagt reduser på forbruket deres.En er ikke avhengig av å ha alt det nyeste og råeste innen ting.

2. Dersom er mye på jobben så kan det være at liker det han holder på med å gjøre. Jeg er selvstendig næringsdrivende og liker godt det jeg holder på med.

3. Det aller viktigste er at dere setter dere ned på to mannshånd og snakker om at du mener han jobber for mye og at du ønsker at han jobber mindre. Og om det går ann å finne en løsning på dette.

Snakk om dette tema på seriøs måte uten å starte en krangel om dette så løser dette seg.

lykke til!👍🏻

Anonymkode: 420d6...4d5

Husk problemer til for å løses!!!!!!!

Anonymkode: 420d6...4d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på om han opplever jobben som lystbetont, eller om det bare er en jobb han må ha. Har man stor medbestemmelsesrett og brenner for fagfeltet  og/eller er selvstendig næringsdrivende, så er det ikke sikkert det er skadelig, men er det en jobb han mer eller mindre er tvunget til å ha i mangel av noe annet og jobber så mye, så er det en fare for utbrenthet ja. Man skal passe litt på, stikke fingeren i jorda og se om man virkelig trives. Gjør man ikke det, så koster det mye i form av relasjoner og helse over tid. Og i enkelte bransjer, så er det i tillegg rett ut hvis man blir syk. 

Anonymkode: b7344...6c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bare for å ha det sagt så er jeg en kvinne ;) 

Om mannen aldri var hjemme fra starten har du i grunn gjort et idiotisk valg... Om mannen først var hengiven og brukte tid på deg og familien, for så å jobbe mer og mer, så tyder det på at noe er galt i forholdet. Poenget er at mannen ikke ønsker å komme hjem, kanskje underbevisst til og med, nettopp fordi forholdet har problemer. Veldig ofte kommer disse problemene av at det rett og slett ikke er noe koselig å være hjemme. Menn og kvinner fungerer forskjellig, slik er det bare. Han jobber ikke mye og ikke bryr seg om familien fordi han ikke bryr seg, han gjør det fordi hun ikke bryr seg (på riktig måte).

Alt er ikke en kamp, jeg skjønner ikke hvorfor så mange skal steile når mine råd er så uskyldige som at du skal behandle mannen din godt og med respekt. Du får tilbake det du sår. :) 

Anonymkode: 87371...21a

Jeg blir kald når jeg leser ditt innlegg. Det du implisitt sier her, er at det er kvinnens skyld om mannen skulle bli voldelig, selv om hun også har et arbeid og i tillegg strever alt hun kan med hus og barn alene.

Endret av Arabella
Tilføyelse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...