Gå til innhold

Belte-bruk i buss.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 Dersom en buss er helt smekkfull, og noen passasjerer er nødt til å stå i midtgangen.  

 Risikerer de å få bøter eller noe, dersom noen kommer for å kontrollere at alle passasjerer sitter med belte? 

Anonymkode: 1ab5a...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det gjør de selvfølgelig ikke. Belte er påbudt om man sitter i et sete der det finnes belte. 

Anonymkode: 234dd...56d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er lov å ha ståplasser i bussen får stående passasjerer selvsagt ikke bot. Om det ikke er lov med ståplasser i bussen vil jeg tro det er selskapet og/eller sjåføren som får problemer, ikke passasjerene. (Om ståplasser er lov eller ikke kommer an på typen buss og hva slags ruter den kjører, uten at jeg gidder søke opp regelverket.)

Anonymkode: 59e9b...842

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Men dersom bussen krasjer, så risikerer vel de stående å falle og slå seg i bussen?  

 Egentlig burde det vel være regelverk for at det alltid skal være nok sitteplasser heile tiden... 

Anonymkode: 1ab5a...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Men dersom bussen krasjer, så risikerer vel de stående å falle og slå seg i bussen?  

 Egentlig burde det vel være regelverk for at det alltid skal være nok sitteplasser heile tiden... 

Anonymkode: 1ab5a...e90

Selvfølgelig risikerer de å falle og slå seg... Hvorfor spør du om noe så åpenbart?

Om alle skulle fått sitteplass, hadde billettprisene gått i taket. Da hadde de måttet doble antall busser og sjåfører, minst. 

Anonymkode: 35be0...cd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man velge å stå i buss, selv om der er ledige seter, for å unngå bot?

Anonymkode: 9ef09...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men noen som står oppreist i bussen har vel mye større risiko for å bli skadet, enn de som sitter i ett sete... 

 

Anonymkode: 1ab5a...e90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan man velge å stå i buss, selv om der er ledige seter, for å unngå bot?

Anonymkode: 9ef09...2a6

Du kan vel velge plass hvor du vil på bussen. Men hvorfor ikke bare bruke belte? Det er jo ikke for å unngå bøter det er viktig. Det er så du ikke skal dø. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har opplevd at busser har litt forskjellig lengde på beltene. Jeg er litt over middels stor og fikk det en gang i Finnmark på med et nødskrik. Blir det bot om de ikke passer? 

Anonymkode: 1c37b...bb6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bybussene har som regel ståplasser. Langdistansebussene (ex. Timebussen, Flybuusen o.l.) har ingen ståplasser. Der er det kun sitteplasser og alle sitteplassene har setebelte.

Det er så enkelt som dette: Er det setebelte så skal du bruke det.

Anonymkode: c0b3f...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Busser med ståplasser er typisk busser som kjører i byen i lavere hastigheter. 

Å krasje i 50 km/t er som å falle i fritt fall i 10 meter. Erstattningene i Norge er åndssvakt lave. Hvordan tør folk? Blir du invalid får du småpenger.

Jeg blir mektig provosert over at busser i byene kan kjøre uten belte og at beltene er i dårlig stand. Jeg verdsetter mitt liv og helse mye mer enn den bittelille boten man kan få. Å få omrokkert ansiktet mitt har langt større konsekvenser enn noen hundrelapper i utgift. 

Hvis jeg må stå prøver jeg å stå bak en tjukkas (for demping). Men hvis jeg sitter vil jeg ha belte. I Oslo unngår jeg busser og tar uber eller drosje.

Folk er merkelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har opplevd at busser har litt forskjellig lengde på beltene. Jeg er litt over middels stor og fikk det en gang i Finnmark på med et nødskrik. Blir det bot om de ikke passer? 

Anonymkode: 1c37b...bb6

Det finnes gravidbelter og de lager vel belter for tjukkasser også. Kjøp deg et sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Gregor Clegane

Hvis bussen er registrert for ståplasser, så får de stående selvfølgelig ikke bot. Dette gjelder for bussklasse 1 (bybuss) og bussklasse 2 (distriktsruter). På bussklasse 3 (turbusser/langrutebusser) derimot, er det kun sitteplasser med belte som gjelder. I disse kjøretøyene kan man ikke  stå, siden ingen ståplasser er registrert av sikkerhetsmessige hensyn.

Alle har plikt til å bruke setebelte hvis dette er tilgjengelig i den aktuelle bussen du sitter på med. Dette er det dog litt ulik praksis rundt, basert på hvordan busselskapet/oppdragsgiver velger å utforme kjøretøyene de bruker. Mange velger å ha setebelte i alle busser, mens andre bestiller busser også uten.

Busser uten setebelte er særlig praktisert på folksomme bybusser som stort sett beveger seg i lave hastigheter. Her risikerer man selvsagt ikke bot som sittende passasjer, siden bussen ikke er registrert med setebelter. Dette er det som sagt ulik praksis på, og kommer du på en buss hvor setebelter er montert, er du med andre ord pliktig til å bruke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Satt en gang på en buss som hadde en plakat med "husk setebeltet". Bussen var av typen som ikke hadde belte.. 

Endret av Drikkeflaska
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...