Gå til innhold

Student, må betale husleie til han med fast jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Begge skal 'tjene' på dette. Du skal bo billigere og bedre. Han skal få noe hjelp med kostnadene. 

Tenker det er rimelig at dere deler halvparten av utgifter som strøm, TV, Internett, og så betaler en symbolsk sum som 'leie'. Husk du sliter også ned leiligheten. 

Likevel, du skal kunne spare litt ved siden av til å kjøpe deg inn etter hvert. Han skal heller ikke være så gnien at han ikke kan bidra med mat når du er lens!

Anonymkode: a0541...e5c

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutes ago, AnonymBruker said:

Jeg visste ikke at samskipnaden hadde private bakaktører.

Vennligst dokumenter.

Anonymkode: 45f7c...796

Adm dir i SIO hadde 1.9millioner i årslønn i 2015. er kanskje over 200k i månedslønn nå

LISBETH DYRBERG

  • Skatteåret 2015
  •  
  • Inntekt: 1 931 691

Anonymkode: d069b...8fa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg, som kvinne, betalt ALT av mat og utgifter når min mann var fortsatt student - han betalte halvparten av husleie med stipend da. ..og jeg synes det var NULL problem da jeg var i full jobb.  Ærlig talt - er han mye eldre ut enn deg? 

Anonymkode: 246d7...15f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Clostebol said:

En samboer som nekter å kjøpe mat pga delingsprinsippet?

Æsj.

Det går selvfølgelig an å være raus, men partner som har lavest inntekt bør vise at han eller hun har et forbruk som står til inntektsnivå. Dvs. at hvis TS ikke har råd til å bidra i matveien fordi hun prioriterer feil, så blir det igjen feil at samboeren stadig må ordne opp. Om samboeren derimot ønsker at matbudsjettet skal dekke dyrere mat enn det TS realistisk sett har råd til, så får han ta seg av den delen selv.

Så er det klart at om den ene parten ønsker felles økonomi (alt mitt er ditt, delt konto osv.) mens den andre ønsker å holde dette separat, så må man kanskje ta en prat om forventninger.

Anonymkode: cb301...85f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres ut som en griner, men du bør betale. For din egen skyld. Jeg kunne godt ha betalt alt i en slik situasjon, men ville hatt vondt av det fordi det går utover hennes selvrespekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, RompeRusk skrev:

Det at han nekter å spytte i litt ekstra mat er urimelig. 

Men at du ikke skal betale for deg? Ærlig talt. Du er da et voksent menneske. Hadde du ikke hatt samboer, måtte du ha betalt minst 3000 for å leie hybel/kollektiv 

Har du dårlig råd, prøv p skaff deg jobb 

Helt enig. Klart man skal betale for å bo, noe annet er jo å snylte. Derimot er jeg enig med brukeren over, for den matfordelingen høres noe spesiell ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva får du ut ifra å betale han husleie?  Jeg ville ha krevet at dette går til videre eierskap hvis det skulle ble noe mer alvorlig ut av samboerskapet.  

Anonymkode: 246d7...15f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Kvinne87Rogaland skrev:

Dette synes jeg er urimelig. Han leier ikke ut leiligheten, han bor der jo selv sammen med kjæresten sin. Da er det rett og rimelig at dere spleiser på faste utgifter: strøm, TV, internett, NRK lisens og renter på lån (IKKE avdrag). Avdragene betaler jo han til seg selv - en form for investering som han får igjen når han selger. Du skal vel ikke betale ekstra som går rett i lomma hans?

+ felleskostnader til borettslaget, alle disse utgiftene kan da fort bli over kr 3000 pr måned.

Anonymkode: 8aeb6...1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal betale leie til han, skal du også få en leiekontrakt. 

Og du skal behandles i samsvar med husleieloven. Dette innebærer blant annet at du har oppsigelsestid og han har ansvar for at det utleide husrommet til enhver tid er i samsvar med avtalen.

Anonymkode: 270b5...67e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skaff deg en jobb... mener du han skal betale for deg? Flaut. Jeg er tvunget å jobbe 100% og har lån fra lånekassen i tillegg. Jeg betaler da mine regninger SELV og har barn. 

Ikke rart mange sliter etter brudd når de går rett i kvinnefella og ikke har "råd" å gå fra mannen. 

Anonymkode: 407ac...833

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, som overskriften sier: Jeg er fulltidsstudent med 7900 kr i mnd, han har fast jobb med en lønn på ca. 30.000 i mnd. 

Vi bor sammen i hans hus.
Deler alt av faste utgifter i to, samt mat. 

Likevel mener han at jeg må betale 3000 kr til han i husleie kun for å ha tak over hodet.
Jeg mener det er urimelig når jeg har så lite penger i måneden og spesielt når han tjener så godt at de 3000 går rett inn på hans sparekonto og jeg må snu på hver krone resten av mnd..

Har jeg ikke råd til å kjøpe inn mat en dag, nekter han å kjøpe inn noe også for at det skal være likt. 

Er det normalt å ha det sånn i et samboerskap?? Jeg trodde man skulle være et team da. 

Anonymkode: 98d4a...db9

Her bør dere få satt opp en skikkelig samboerkontrakt synes jeg, og hvem som skal betale hva skriftlig. Regner med at han betaler lån på huset sitt, og det er IKKE riktig at du skal være med å betale på noe han får mer og mer eiendel av. Forlanger han det, så får du fortelle han at du skal stå som medeier på huset hvis du skal betale noe der.

Og i tillegg så får du fortelle at han da må betale mer av de andre faste utgiftene enn det han gjør nå. Det har ikke du mulighet til da med bare 7900 i mnd.

Endret av Tutte
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, AnonymBruker said:

Begge skal 'tjene' på dette. Du skal bo billigere og bedre. Han skal få noe hjelp med kostnadene. 

Tenker det er rimelig at dere deler halvparten av utgifter som strøm, TV, Internett, og så betaler en symbolsk sum som 'leie'. Husk du sliter også ned leiligheten. 

Likevel, du skal kunne spare litt ved siden av til å kjøpe deg inn etter hvert. Han skal heller ikke være så gnien at han ikke kan bidra med mat når du er lens!

Anonymkode: a0541...e5c

Nja, dette synes jeg ikke at man kan forvente når en er student. Særlig når en er student som kun lever på støtten fra Lånekassen, og ikke har deltidsjobb utenom. Er likevel enig i at det går litt vel langt når fyren ikke hjelper til med matpenger når bankkontoen til TS er tom. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det ingen som leste HI her? Hun skriver at han er med på faste utgifter. Dette innebærer strøm, boutgifter, tv lisens og internett og matutgifter Også krever han 3000 kr i tilleg... det synes jeg er urimelig! 

Anonymkode: b3f07...8ec

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo, han leier ut. Til kjæresten. Det er jo ikke noe mer rettferdig at hun skal få spare en haug med ekstra penger som går rett i lomma hennes. Hun ville jo måtte betale leie et annet sted hvis hun ikke bodde hos ham.

Anonymkode: 2b15e...c0b

Nei det går ikke an å leie ut til kjæresten! De sover jo i samme seng! Og hun sparer ikke en dritt, for hun er student. Og han tjener over 3 ganger så mye. At det går an

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, AnonymBruker said:

Adm dir i SIO hadde 1.9millioner i årslønn i 2015. er kanskje over 200k i månedslønn nå

LISBETH DYRBERG

  • Skatteåret 2015
  •  
  • Inntekt: 1 931 691

Anonymkode: d069b...8fa

Takk!

Anonymkode: 45f7c...796

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Urimelig og gnien kjæreste, men samtidig kan man ikke forvente å bo gratis.

Anonymkode: 8aeb6...1fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

+ felleskostnader til borettslaget, alle disse utgiftene kan da fort bli over kr 3000 pr måned.

Anonymkode: 8aeb6...1fc

Slik jeg forstår HI så krever han 3000,- i tillegg til halvparten av de faste utgiftene. Som rett og slett er grådig når det er kjæresten det er snakk om og hun er student i tillegg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halvparten av mine faste utgifter på hus og mat er langt mer enn et studielån. Helt urimelig at en student skal dekke halvparten av utgiftene til en som er etabler. Studentliv på hybel kan ikke kostnadsmessig sammenlignes med å ha hus og være vant med normal inntekt.

Flytt og bo for deg selv, han tjener rått på deg, og nei, normalt er det ikke slik.

Anonymkode: 05a8d...22e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja folkens, nå må dere lese! De deler alle utgifter likt, i tillegg vil han ha 3000 i leie. Dette taper TS på. Jeg har selv bodd på studenthybel med eget bad, og jeg betalte rundt 3000 i mnd. Dette inkluderte strøm og intenett, og sikkert noe innboforsikring i tillegg. Jeg synes ikke samboeren skal gå i pluss i forhold til hvis ikke TS bodde der. Det er jo mye billigere for samboeren at TS bor der, da de fleste utgifter langt fra dobler seg når man er to. Kommunale avgifter og eventuelle fellesutgifter til sameiet vil ikke stige av at de er to. De bruker heller ikke så mye mer strøm av å være to, og mye av strømregningen er uansett strømleie. Internett og TV er også samme prisen uansett. Samboerens utgifter vil derfor stige minimalt, men summen han må ut med er bare halvparten av det den var før. Han sparer mye utenom denne husleien. 

Anonymkode: 92006...eb6

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skaff deg en jobb... mener du han skal betale for deg? Flaut. Jeg er tvunget å jobbe 100% og har lån fra lånekassen i tillegg. Jeg betaler da mine regninger SELV og har barn. 

Ikke rart mange sliter etter brudd når de går rett i kvinnefella og ikke har "råd" å gå fra mannen. 

Anonymkode: 407ac...833

Har du lest hva TS har skrevet? De deler på alt av faste utgifter og nå forlanger han at hun skal betale 3000 i husleie i tillegg. Og at du jobber 100% ved siden av det å være student, høres jo veldig imponerende ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...